דף הבית רוחניות יצירתיות התפילין
התפילין
Yafator 11/11/20 |  צפיות: 1798



התפילין

טיבה של המצווה

בעוד שבועות מספר תמלאינה לי שלוש־עשרה שבה ואהיה לבר־מצוה. הורי הבטיחו לי שאם אתנהג כהלכה יערכו חגיגה גדולה לכבודי. שאלתי אותם׳ למה הם מתכוונים בדרישתם שאתנהג טוב ז והם השיבו ל? כי עלי להבטיח שאהיה יהודי טוב ואשמור על המצוות, אשר אחת החשובות שבהן היא מצוות הנחת תפילין.

אוי רוצה, איפוא, לדעת מה סיבה של מצווה זו? על שוס מה מקיימים מצווה זו? האם ניתנה לנו לזכר מאורע שארע או יש בה משוס שיפור ועידון המידות?

קרא כאן עין ימין קופצת לפי הקבלה

אכן׳ שאלה גדולה וחשובה שאלת, יקירי, והר׳, תשובה ערוכה לפניד 1 מצוות הנחת תפילין נמנית על החשובות ביותר במערכת המצוות. חכמינו זכרונם־לברכה מרבים לעסוק בחשיבותה של מצווה זו. כל התורה כולה הוקשתה לתפילין, ככתוב: "למען תהיה תורת ד, בפיך", הרי שאדם המניח תפילין מעלה עליו הכתוב כאילו קיים כל התורה בולד- והגה זזז״ל עצמם אמרו: "כל המקיים מצווח תפילין כאילו קיים

חמשה חומשי תורה" (מדרש חסרות ויתרות) והם אמרו: "בתפילה של יד נברא העולם" (ספר חמדת הימים). מידת ההערכה של חז״ל לגבי מצוות תפילין היא כל כך חמורה עד שהם מכנים אח אלה שאינם מגיחים תפילין בשם: "פושעי ישראל בגופן" (מסכת ראש השנה י״ז.) שעוונם חמור ביותר.

ואס כ!, אני חוזר ושואל: מה טעם מצווה זו כל כך יקרה וחשובה ? את גודלה וחשיבותה יש להעריך בכמה פנים.

אם תראה אי-פעם פלוגת צבא צועדת בסד — תיווכח לראות שכל חייל עונד על זרועו את תג הפלוגה. בתג זה מזהה החייל את עצמו לפלוגה שהוא שייך אליה. אם הפלוגה ביצעה מעשי גבורה• יצביע כל עובר־אורח על חייל הפלוגה וינהג בו כבוד, רק על פי התג שעל זרועו או על כובעו — המעיד על השתייכותו לפלוגה הזאת.

עם ישראל הוא צבאו של הקדוש ברוך הוא. כולנו איננו אלא חיילים העומדים לשרותו של מלך מלכי המלכים. אנו הננו עם סגולה ובנו בחר ה׳ מכל העמים, ואם־כן גם עלינו׳ כיהודים׳ מוטלת החובה להפגין

ולהכריז על היותנו חיילים בצבא ה׳. סימן־ההיכר שלנו הן: התפילין.

מידע על זרע בר קיימא

כאשר תתחיל להניח תנדלין יעיד עליך כל איש בוודאות כי יהודי אתה. התפילין הן "תעודת־זהות". וכמו שיש לאדם תעודת־זהות, שבה כתובים הפרטים האישיים שלו כמו: שמו׳ שם אביו׳ שם משפחתו׳ וכר — כך גם התפילין. אתה ניכר על ידן ביהדותך ובהן כתוב שמך: יהודי, שם אביך: הקדוש ברוך הוא. משפחתך: עם ישראל.

הבינותי יפה טעמה של המצווה; עם כל זאת אני מניח ששרשה נעוץ בדברי ימי עמנו. מהו, אס כן, הקשר שבין העבר וההווה?

אכן׳ מטיב אתה לשאול בתבונה ובטעם.

התורה משננת לנו: "למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך" ותורתנו הכינה את האמצעים הדרושים׳ כדי שהאדם יזכור בוקר וערב את יום צאתו של העם העברי מגלות מצרים. התורה החשיבה את המעמד הזה כאבן־יסוד לאמונה הישראלית. אז הוכיח ה׳ לעיני כל הגויים כי הוא האלוקים ואין בלתו; וכמו שמספרת התורה: "שמעו עמים ידגזון, חיל אחז יושבי פלשת, אז נבהלו אלופי אדום, אילי מואב יאחזמו רעד, נמוגו כל יושבי כנען". כל־כך גדול ואדיר היה הרושם שעשר. סופם המר של המצרים על כל יושבי תבל. כולם היו אז עובדי אלילים. המצרים עצמם סגדו לכבש. אומות אחרות עבדו לשמש׳ לירח, לכוכבים, לבהמה׳ לחיה׳ לעץ או לאבן או לכל דבר שטות והבל, ורק אחרי שחולל ה׳ את כל הגיסים הגדולים לעם ישראל, טפח על פניהם של עובדי ההבל והראה לדעת כי עם אחד לו שהוא שומר עליו והוא: עם ישראל.

וכאשר אתה מניח תפילין הריהן מזכירות לך את הנס הגדול שנתרחש לעמנו, שהקב״ה הוציאו ממצרים על־כרחם של שליטי מצרים. הן מזכירות לך את המסופר בתורה על אשר התרחש באותו לילה גורלי, כאשר הקדוש ברוך הוא הכה כל בכור בארץ מצרים ועל בתי בני־ישראל פסח. התפילין מזכירות לנו את קריעת ים סוף, את קבלת התורה ואת דרך־היסורים הארוכה של עמנו במדבר הגדול והנורא במשך ארבעים שנה עד שהגיע לארץ הבחירה. את כל זאת מזכירות לך התפילין בעת שאתה מגיח אותן על ראשד יעל ידך.

אכן, דברי ההסבר מלהיבים את דמיוני ואולי אוכל לדעת עוד על

התפילין. אלפי שנים עברו מאז שנצטווינו על מצווה זו וחכמינו שהתעמק. במצוות ובטעמיהם אמרו את דברם גם על מצווה זו, הלא כן?

צדקת. התפילין מהוות גם תרומה חשובה לשיפור אופיו ועיצוב דמותו של האדם. מטבע בריתו נמשך האדם אחרי יצריו הטבעיים והחמריים. בתוכו מתנהל מאבק קשה בין היצרים הללו ובין הנשמה שבג שהיא "חלק אלו־ה ממעל" ובאה לשכון באופן זמני בגוף האדם. וכדי למנוע את הגצחון של "החומר", שהוא תושב קבוע בגוח האדם. על "הנשמה" שהיא כאורחת הבאה מן השמים אל האדם, הפקיד עליה הקב״ה חיילים השומרים את צעדיה .הידעת מי הם החיילים הללו? אלו הן המצוות השומרות על נשמת האדם, לבל יתגבר עליה היצר הטבעי, הדוחף למעשים רעים. הן מניעות את האדם לעשות את הטוב ומונעות אותו מלעשות את הרע.

השומרים העיקריים הן התפילין. מונחות הן על הראש "כנגד המוח" ועל הזרוע ״כנגד הלב״. שני אברים אלה: המוח והלב — החשובים שבמערכת אברי האדם — מהוים מקום־משכן לשכלו של האדם לנשמתו.



דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 Yafator


 


מאמרים נוספים מאת Yafator
 
היסטוריה קצרה של כתוביות סגורות
כתוביות וכתוביות היו חלק מהמדיה הנגישה מאז 1972 ומילאו תפקיד גדול בפיתוח זכויות נכים כמו גם זכויות אזרח בארצות הברית. נוצר בתחילה עבור חירשים וכבדי שמיעה, הוא מיושם בקנה מידה גדול מאז אותה תקופה בכל תוכניות טלוויזיה באמצעות כתוביות וידאו וכעת באינטרנט עם YouTube ושירותי שיתוף רבים אחרים

גלה את היתרונות של תמלול פודקאסטים
כשאתה יוצר תוכן, כפודקאסר חיוני להבין שתמלילים יכולים להיות חלק גדול וגוזל זמן מבסיס התוכן שלך. ישנן דרכים שונות לטרוף מידע, ולכל אחד חייבת להיות חיבה שונה. תוכן השמע הוא ללא ספק נוח

כיצד צביעות משפיעה על בריאותך הנפשית ועל האבולוציה הרוחנית שלך
משורר מנתח את העולם בצורה פואטית. המשמעות היא שמשורר מתבונן ומבקר את העולם בדרכים רבות. משורר הוא אמן, פילוסוף ופסיכולוג שקורא את מחשבותיהם של אנשים ומבין את רגשותיהם.

כתוביות פופ-און ו-Roll-Up מוגדרות
פופ-און ורול-אפ הם שני סגנונות ההצגה הנפוצים בכתוביות בטלוויזיה. כתוביות צבע על משמשות לעתים לאפקטים מיוחדים, אך הן הרבה פחות נפוצות. המק"ס תומכת בשימוש בסגנון הפופ-און עבור כל כתוביות הטלוויזיה. WebVTT תומך ב-Pop-on כמו גם ב-paint-on כתוביות.

ביקורת ספר על "בובה על שרשרת"
לא כל מה שנוצץ הוא זהב יהיה עוד כותרת מעוררת השראה לספר המחייב הזה של אליסטר מקלין. מקלין לוקח אותנו ברחובות אמסטרדם, שם המראה החיצוני מטעה ומסתיר באותה מידה שהוא חושף מציאות מלוכלכת שהיא של אלימות והתעללות בסמים שבה דמויות מכובדות לכאורה הן הכל מלבד אידיאליות.

תכונות מערכת טלפון שיכולות לשנות את הדרך שבה עסק מתקשר
תקשורת היא גורם ההצלחה העיקרי של כל עסק. מערכות טלפון יכולות לבצע מספר פונקציות שיכולות להיות מועילות עבור העסק. הם יכולים לעזור ביצירת תקשורת טובה יותר עם מחזיקי העניין השונים של העסק.

6 משרות מקוונות קלות לביצוע מהבית
אפשרויות כמו שירות לקוחות, הזנת נתונים, סקרים, עיצוב, משאבי אנוש ועוד. למשרות אלו יש ביקוש רב משתי סיבות ברורות. ראשית, הם משתלמים ושנית, הם נותנים לך את החופש לעבוד מהבית שלך.

הדרך הטובה ביותר להתחיל משא ומתן
כשאני עובד עם מנהלי משא ומתן שרוצים להשתפר, אחת השאלות שמוצגות לי לרוב היא לא לגבי סגנונות משא ומתן שונים או טכניקות משא ומתן, אלא "מהי הדרך הטובה ביותר להתחיל משא ומתן"

מדוע יצירה מחדש של סרט מסווגת כהתנהגות עותק
מדי פעם אתה מוצא יוצרי סרטים שלוקחים סרט פופולרי פעם ומשנים כמה מהתכונות שלו תוך שמירה על העלילה הראשית. יצירת סרטים מחדש הם תופעה נפוצה בכל המדינות והשפות. ייתכן שהטרנדים משתנים

שירות תמלול רפואי הוא מחליף משחק נהדר עבור פרמדיקי
הפרמדיקים כל כך עסוקים שהם בקושי מוצאים זמן להקליד נרטיב ברור של המפגש עם המטופל. לכן, לעתים קרובות בעיות כמו הבאות צצות ב-PCR שלהם ויוצרות בעיות עבור רופאים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI