דף הבית הודעות לעיתונות עסקים, מימון וכספים פרס המלך פייסל מעניק מיליון דולר, כהוקרה על פיתוח חיסון קוביד-19, תחכום ננו-טכנולוגי שתרם ל-100 פריצות דרך מדעיות ששינו את העולם
פרס המלך פייסל מעניק מיליון דולר, כהוקרה על פיתוח חיסון קוביד-19, תחכום ננו-טכנולוגי שתרם ל-100 פריצות דרך מדעיות ששינו את העולם
חיים נוי 21/03/23 |  צפיות: 288

פרס המלך פייסל מעניק מיליון דולר, כהוקרה על פיתוח חיסון קוביד-19, תחכום ננו-טכנולוגי שתרם ל-100 פריצות דרך מדעיות ששינו את העולם, והישגים מדעיים והומניטריים מרכזיים אחרים

במהלך המושב ה-45 שלו, פרס המלך פייסל הכיר בדמויות בולטות נוספות בתחומי השפה והספרות הערבית, לימודי האסלאם והשירות לאסלאם

ריאד, ערב הסעודית, 20 במרץ 2023, (GLOBE NEWSWIRE):

ב-20 במרץ קיבלו הפרופסורים דן ברוך מארה"ב ושרה גילברט מאוניברסיטת הרווארד ומאוניברסיטת אוקספורד את פרס המלך פייסל לרפואה בריאד, ערב הסעודית, על טכנולוגיות החיסון החדשניות שלהם. הם פיתחו חיסונים נגד קוביד-19, שהצילו את חייהם של מיליונים. יתר על כן, פרופסור באוניברסיטת נורת'ווסטרן, צ'אד מירקין, והעמיתה הבכירה והמנהלת במעבדת NanoBio, פרופסור ג'קי יי-רו יינג, זכו בפרס המדע על סיוע בהגדרת העידן המודרני של ננוטכנולוגיה ועל הפיתוחים והיישומים השונים שלהם של ננו-חומרים.

פרופ' דן ברוך; מנהל המרכז לחקר וירולוגיה וחיסונים במרכז הרפואי בית ישראל ופרופסור לרפואה ע"ש ויליאם בוסוורת' קאסל בבית הספר לרפואה של הרווארד, ופרופסור שרה גילברט; קתדרת Saïd לחיסונים במחלקה לרפואה של Nuffield באוניברסיטת אוקספורד, השתמשה בטכנולוגיה חדשנית בפיתוח חיסונים וקטורים נגיפיים לקוביד-19: החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון והחיסון של אוקספורד-אסטרהזניקה, בהתאמה.

טכנולוגיית חיסונים חדשנית ותגובה מהירה למגפה

במקום שיטות החיסונים המסורתיות המשתמשות בצורה מוחלשת או מומתת של הזיהום המקורי ודורשות זמן רב כדי להתפתח בגוף האדם, הפרופסורים דן ברוך ושרה גילברט שינו גנטית גרסה לא מזיקה של נגיף אחר כדי לשאת חומר גנטי לתאי הגוף ולספק הגנה. החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון התבסס על הנדסת אדנו-וירוס לא מזיק (שנקרא Ad26) שהיה סוג נפוץ של נגיף שגרם לתסמיני הצטננות קלים.

בנאום הקבלה שלו במהלך הטקס אמר פרופ' ברוך: "החיסון Ad26 לקורונה הדגים יעילות איתנה בבני אדם, גם לאחר זריקה בודדת, והראה הגנה מתמשכת מפני וריאנטים של הנגיף שהופיעו. החיסון הזה הושק ברחבי העולם על ידי חברת התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון, ומעל 200 מיליון איש קיבלו את החיסון הזה, במיוחד בעולם המתפתח".

בדומה לחיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון, תמצית החיסון של אוקספורד-אסטרהזניקה (המכונה ChAdOx1 nCoV-19), היא גרסה מוחלשת מהונדסת גנטית של נגיף נפוץ שגרם להצטננות בשימפנזים וללא זיהום כאשר הוזרק בבני אדם. הנגיף המהונדס בשני החיסונים נשא את ההוראות הגנטיות לחלבון הספייק של נגיף הקורונה. בעת הכניסה לתאי הגוף, הנגיף השתמש בקוד גנטי או בהוראות כדי לייצר את חלבון הספייק הספציפי של נגיף הקורונה, הגורם לתגובה חיסונית ומכין את מערכת החיסון לתקוף את נגיף הקורונה אם הוא מדביק את הגוף.

שני החיסונים הושגו תוך חודשים ספורים של עבודה; החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון דרש 13 חודשים והחיסון של אוקספורד-אסטרהזניקה לקח 10 חודשי עבודה. זאת בשל עבודות מחקר קודמות וניסויים קליניים לפיתוח מועמדים לחיסון עבור פתוגנים מרובים בעלי משמעות עולמית. פיתוח פלטפורמת החיסון Ad26, שהייתה הבסיס לחיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון, הגיע כתוצאה מעבודתו המצטברת של דן ברוך על HIV, נגיף זיקה ושחפת. הוא נחשב לחלוץ ביצירת סדרה של טכנולוגיות פלטפורמת חיסונים שניתן להשתמש בהן בעת פיתוח חיסונים למחלות זיהומיות מתפתחות, כגון קוביד-19. יתר על כן, ברוך הוביל את ההדגמה הראשונה בעולם של הגנה על חיסון זיקה במחקרים פרה-קליניים והשיק סדרה של ניסויים קליניים בשלב 1 של חיסון זיקה.

כמו כן, הטכנולוגיות החדשניות של החיסון אוקספורד-אסטרהזניקה יושמו גם על ידי פרופ' שרה גילברט למלריה, אבולה, שפעת ו-MERS, כאשר ניסויים קליניים של האחרון נערכו בבריטניה ובממלכת ערב הסעודית. למעשה, טכנולוגיית ChAdOx1המוגנת בפטנט פותחה על ידי פרופסור גילברט וחוקרים אחרים באוניברסיטת אוקספורד בשנת 2012. בשנת 2014 היא הובילה את הניסוי הראשון בחיסון לאבולה לאחר התפרצות גדולה של המחלה במערב אפריקה.

"אני נרגשת להצטרף היום לזוכים האחרים לשנת 2023, וללכת בעקבותיהם של הגברים והנשים שעבודתם הוכרה על ידי הקרן במשך יותר מארבעה עשורים. פרס זה הוא כהוקרה על עבודתי ליצור במשותף חיסון לקוביד-19. חיסון זול, נגיש ויעיל שנמצא כעת בשימוש ביותר מ-180 מדינות, וההערכה היא כי הציל יותר משישה מיליון חיים עד תחילת 2022", אמרה פרופ' גילברט בנאום הקבלה שלה במהלך טקס הענקת הפרס.

המצאות ננוטכנולוגיה בראש 100 תגליות מדעיות ששינו את העולם

בפרס המלך פייסל למדע על "כימיה" השנה קיבלו את הפרס פרופסור צ'אד מירקין (מארה"ב); מנהל המכון הבינלאומי לננוטכנולוגיה (IIN) ופרופסור ראטמן לכימיה ופרופסור לרפואה, מדע והנדסה של חומרים, הנדסה ביו-רפואית והנדסה כימית וביולוגית באוניברסיטת נורת'ווסטרן, ופרופסור ג'קי יי-רו יינג (מארה"ב); העמיתה הבכירה של A*STARומנהלת    מעבדת NanoBio, הסוכנות למדע, טכנולוגיה ומחקר.

עבודתו של פרופסור צ'אד מירקין, הנמצאת בחזית הננו-כימיה כבר למעלה משלושה עשורים, סייעה להגדיר את העידן המודרני של הננוטכנולוגיה. הוא מוכר באופן נרחב בזכות המצאתו של חומצות גרעין כדוריות (SNAs), שהן ננו-מבנים המורכבים מחומצות גרעין בתצורה כדורית החודרים לתאים ולרקמות אנושיים ומתגברים על מחסומים ביולוגיים, נתון שמאפשר לזהות או לטפל במחלה ברמה הגנטית. יותר מ-1,800 מוצרים לאבחון רפואי, טיפולים ומחקרים במדעי החיים התבססו על טכנולוגיה זו. "מרכיב חיוני אחד בעבודתנו הוא להשתמש בננוטכנולוגיה כדי לבנות מחדש את הדנ"א והרנ"א לצורות שהופכות אותם לתרופות חזקות יותר לטיפול בסוגים מתישים של סרטן ומחלות נוירולוגיות. באמצעות עבודה זו, אנו מקווים להוביל לעידן חדש של תרופות גנטיות חזקות ומדויקות שבהן נוכל לתקוף ולטפל במחלות בנתיבים הגנטיים שלהן", אמר מירקין בנאום הקבלה שלו.

לפרופסור מירקין למעלה מ-1,200 בקשות פטנט ברחבי העולם. הוא גם ייסד מספר חברות, כולל Nanosphere, AuraSense, TERA-print, Azul 3D, MattIQ ו- Flashpoint Therapeutics. הוא היה חלוץ בגילוי חומרים מבוססי בינה מלאכותית והמציא שיטה ליצירת תבניות ישירות על חומרים שונים עם מגוון סוגי דיו הנקראים "ננוליתוגרפיה של עט טבילה", שתוארה על ידי נשיונל ג'יאוגרפיק כאחת מ"100 התגליות המדעיות המובילות ששינו את העולם". הוא גם פיתח טכנולוגיית HARP (הדפסה מהירה באזור גבוה), תהליך הדפסה תלת-ממדית שיכול לייצר מוצרים שונים כמו קרמיקה בתפוקה שוברת שיאים.

באשר לפרופסור ג'קי יי-רו יינג, מחקרה התמקד בסינתזה של ננו-חומרים ומערכות מתקדמות, ויישומן בביו-רפואה, המרת אנרגיה וקטליזה. ההמצאות שלה שימשו לפתרון אתגרים בתחומים שונים של רפואה, כימיה ואנרגיה. "אני גאה מאוד לקבל את פרס המלך פייסל במדע, במיוחד כאישה הראשונה שמקבלת את הפרס הזה", אמרה בנאום הקבלה שלה.

הפיתוח שלה של ננו-חלקיקים פולימריים המגיבים לגירויים הוביל לטכנולוגיה שיכולה לווסת באופן אוטומטי את שחרור האינסולין, בהתאם לרמות הגלוקוז בדם בחולי סוכרת ללא צורך בניטור חיצוני של גלוקוז בדם. מעבדתה של ד"ר יינג הייתה חלוצה בסינתזה של תחמוצות מתכת מעבר מזונקבוביות ומיקרו-נקבוביות; סוג של ננו-חומרים המשמשים לאגירת אנרגיה והמרתם, על ידי טמפלציה סופראמולקולרית (ארגון או הרכבה של ישויות).

לד"ר יינג יש יותר מ-180 פטנטים ראשוניים ובקשות לפטנטים; 32 מהם קיבלו רישיון לחברות רב לאומיות וחברות הזנק למגוון יישומים בננו-רפואה, אספקת תרופות, הנדסת תאים ורקמות, שתלים רפואיים, ביוסנסורים, מכשור רפואי ועוד. עבודתה נמצאת בצומת שבין ננוטכנולוגיה לרפואה טכנית והגיעה לשיאה בהקמת שש חברות סטארט-אפ וספין-אוף מצליחות.

ארבעה הוגים ומנהיגים יוצאי דופן המוכרים בשפה ובספרות הערבית, בלימודי האסלאם ובשירות לאסלאם

יחד עם הרפואה והמדע, פרס המלך פייסל הכיר השנה בהוגים וחוקרים מצטיינים בשפה הערבית ובספרות ובלימודי האסלאם וכיבד מנהיגים למופת שתרמו לשרת את האסלאם, המוסלמים והאנושות.

פרופ' עבד אל-פתאח קיליטו, ממרוקו, קיבל את פרס "השפה והספרות הערבית" המתמקד ב"נרטיב ערבי קלאסי ותיאוריות מודרניות". הוא היה פרופסור אורח ומרצה בסורבון החדשה, אוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת פרינסטון, אוניברסיטת שיקגו, אוניברסיטת אוקספורד וקולג' דה פראנס. פרופ' רוברט הילנברנד מבריטניה, עמית כבוד במחלקה ללימודי האסלאם והמזרח התיכון (IMES) באוניברסיטת אדינבורו, זכה בפרס "לימודי האסלאם" ב"אדריכלות אסלאמית". עבודתו התבלטה במרחביה הגיאוגרפיים והזמניים, שכיסתה את צפון אפריקה, מצרים, ארץ ישראל ומרכז אסיה, והשתרעה מראשית התקופה האסלאמית ועד המאה ה-19. באשר לפרס "השירות לאסלאם", פרופסור צ'וי יאנג קיל-חאמד (מדרום קוריאה) והוד מעלתו השייח' נאצר בן עבדאללה אל-זועבי (מאיחוד האמירויות) היו חתני הפרס השנה.

מאז 1979, פרס המלך פייסל בחמש הקטגוריות השונות שלו העניק 290 חתני פרס שתרמו תרומה מכובדת למדעים ולמטרות שונות. כל חתן פרס ניחן ב-200 אלף דולר; מדליית זהב במשקל 24 קראט במשקל 200 גרם, תעודה עליה חקוקים שמו של חתן הפרס וסיכום עבודתם שזיכתה אותם בפרס.

קבצים מצורפים

Professor Chad Mirkin, King Faisal Prize in Science 2023 Laureate

· Professor Sarah Gilbert, King Faisal Prize in Medicine 2023 Laureate

למידע נוסף:

Maysa Shawwa

King Faisal Prize

[email protected]

*** הידיעה מופצת בעולם על ידי חברת התקשורת הבינלאומית GlobeNewswire


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים נוי

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים



 


מאמרים נוספים מאת חיים נוי
 
Apparel Group ו-Sandbox VR חברו יחד כדי להביא חדשנות של מציאות מדומה למזרח התיכון
שיתוף הפעולה יביא לפתיחת 25 מוקדים במזרח התיכון עד 2028

היטאצ'י אנרג'י תומכת בתפעול ארוך טווח של פרויקט אנרגיית הרוח הגדול ביותר בארה"ב המחובר ל-HVDC.
הסכם רב-שנתי מספק פתרונות שירות לפרויקט ההולכה SunZia, המחבר את חוות הרוח של ניו מקסיקו לרשת החשמל של אריזונה, ומגדיל את האנרגיה המתחדשת למדינות המערב

ATMECS Global מאיצה חדשנות בתחום ה-AI ומצטרפת לרשת השותפים של NVIDIA בתור יועצת פתרונות.
ATMECS Global, הידועה ביכולותיה בפתרונות טרנספורמציה דיגיטלית ופתרונות הנדסיים, מכריזה בגאווה על הצטרפותה לרשת השותפים של NVIDIA בתור יועצת פתרונות. ציון דרך זה מסמל רגע מכריע במסעה של ATMECS להגדיר מחדש את תחום ה-AI וה-ML, ומדגיש את מחויבותה לחדשנות ומצוינות באספקת פתרונות AI של הדור הבא.

הערים העשירות בעולם בשנת 2024
ארצות הברית מובילה בכל הנוגע למספר המיליונרים התושבים עם הון נזיל להשקעה של מיליון דולר או יותר, והיא בראש הרשימה עם 11 ערים מרחבי ארצות הברית ברשימת חמישים הערים בעולם כולל העיר ניו יורק, ששומרת בחוזקה על המקום הראשון בדו"ח הערים העשירות בעולם לשנת 2024, המתפרסם מדי שנה על ידי מומחי הגירת הון בינלאומיים Henley & Partners.

Anaqua חושפת את תוכנת הניהול IP PATTSY WAVE גרסה 8
מהדורה חדשה תעצים מומחי קניין רוחני עם יעילות תפעולית ופונקציונליות משופרות

Zenas BioPharma מודיעה על הגדלת סבב גיוס C בסך 200 מיליון דולר לקידום תוכניות פיתוח קליני ממוקדות אימונולוגיה בשלבים בינוניים ומאוחרים
מימון בהובלת SR One, NEA, Norwest Venture Partners ו-Delos Capital בהשתתפות משמעותית של Enavate Sciences, Longitude Capital ומשקיעים חדשים וקיימים אחרים ההכנסות לתמיכה בתוכניות פיתוח קליני מתמשכות בשלבים בינוניים עד מאוחרים עבור מוצר I&I המוביל של החברה, obexelimab

קבוצת Apparel פתחה את 2024 עם התרחבות חזקה, וחשפה את חנוכתן של 47 חנויות חדשות ברחבי המזרח התיכון והודו ברבעון הראשון
סימה גנוואני ווד, מייסדת ויו"ר Apparel Group הדגישה את נושא "גיוון, שוויון והכללה" ואת מסירותה הבלתי מעורערת לטיפוח מקומות עבודה מכילים ולקידום שוויון מגדרי במגזר הקמעונאי ברחבי האזור.

KLDiscovery עושה צעדים לחיזוק היסודות הפיננסיים ארוכי הטווח במאזן
חתמה על הסכם עקרוני עם בעלי אג"ח ומלווים לתקופה להפחתת החוב מבנה הוני חזק יתמוך במודל הצמיחה של KLDiscovery ובהשקעתה בפתרונות לקוח מובילים בשוק העסקה צפויה להיסגר בזמן הקרוב

MOGAS אבלה על מותו של יושב הראש והמייסד האהוב וינסנט לואיס מוגאס
MOGAS אבלה על מות יושב הראש והמייסד האהוב של החברה וינסנט לואיס מוגאס, שהלך לעולמו ב-2 במאי 2024 ביוסטון, טקסס. לואיס הקדיש את חייו לבניית עסק לייצור שסתומים ולתרבות חברה שקידשה את הטוב מעל לכול.

מרי קיי מודיעה שהחברה מתרחבת לדנמרק, ובזה מחזקת את מחויבותה להעצמת נשים בסקנדינביה
מרי קיי Mary Kay Inc, מותג היופי העולמי, הידוע במחויבותו להעצמה וליזמות נשית, נרגשים להכריז כי מוצרי החברה יימכרו בקרוב בדנמרק. המהלך האסטרטגי הזה מסמן ציון דרך משמעותי במשימתה של מארי קיי להעשיר את חייהן של נשים ברחבי העולם
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI