דף הבית פיננסים וכספים שוק ההון 4 צעדים לשמירה על משמעת עצמית בשוק תנודתי
4 צעדים לשמירה על משמעת עצמית בשוק תנודתי
שי באטון 16/06/08 |  צפיות: 4353

מאת שי באטון, רו"ח *

האם אי פעם אמרת לעצמך "אני יודע בדיוק מה לא בסדר וכיצד לתקן זאת, אבל אני לא יכול?"

האם אי פעם האשמת את עצמך בכך שאין לך משמעת עצמית מספקת בכדי לעקוב אחרי תוכנית המסחר שלך?

אם כן, אינך לבד. אנשים סבורים שאם אין לך משמעת עצמית, אז אין לך שליטה. הם שוכחים את הפחד שמחלחל למשוואה.

אם הינף מביט בשווקים, עוקב אחר החדשות ורואה שהבורסה צנחה 10% בפחות מ-10 ימים, זה נורמלי לחוש פחד. אתה דבוק לאתרי החדשות הכלכליות והערוצים הכלכליים, ורואה את החדשות הרעות נערמות. הם מביאים מומחה אחד אחרי השני עם דעות מנוגדות. אתה בוחן מניות שונות שיש להן פוטנציאל, אולם מחיריהן צונחים. שום דבר לא נראה הגיוני – וזה מבלבל.

הינך מעיף מבט במסך ותוהה מה לכל הרוחות קורה פה. אתה צמוד למסף כמי שכפאו שד ואינך מסוגל לזוז. אתה חושב לעצמך "זה באמת קורה? האם זוהי המפולת הבאה? האם אני הולך להפסיד את רוב הכסף שלי? מה עשיתי לא בסדר הפעם?"

האם זה נשמע לך מוכר? מה תוכל לעשות במצבים מעין זה?

חלק מהאנשים נכנסים לפאניקה ומתחילים להגיב בפעולות לא רציונליות, הם אינם יודעים בדיוק למה הם קונים או מוכרים, הדבר היחיד שברור להם שערך התיק שלהם צונח והם אינם מצליחים להירדם בלילה. בכל יום שעובר, המתח גדל עוד והם אינם יודעים מה לחשוב או לעשות. ולפני שהם מבינים מה היכה בהם, שווי התיק שלהם צנח בעשרות אחוזים.

אז מה מבדיל בין הסוחרים שעושים כסף בשווקים תנודתיים מהמשקיעים שמפסידים את כספם? ההבדל ביניהם הוא שאלו מכירים בפחד שלהם ומוכנים לעשות מה שרוב המשקיעים אינם מוכנים.

בטח שמעת כי אומץ איננו היעדר פחד. אומץ הינו נקיטת פעולה למרות הפחד.

אז מה הינך יכול לעשות בכדי למנוע זאת?

1 – תבין שהתנהגות השווקים לא קשורה אליך

לשווקים לא ממש אכפת מהן המניות שיש לך או כמה כסף השקעת בהן. ההצלחה שלך אינה קשורה למה שהשווקים עושים, כיוון שהם מתנהגים כפי שהם מתנהגים ללא כל קשר אליך. אבל, ההצלחה שלך כן תלויה בכיצד הינך מגיב להתנהגות השווקים.

2 – בודד את הרגשות שלך מהמסחר

תחשוב על משחק כדורגל. אם שחקן נפצע, זה יוצר אי-וודאות במשחק. אין לשאר הקבוצה זמן לשבת על הספסל ולהצטער על כך. עליהם להתאים את תוכנית המשחק למצב החדש בכדי לראות כיצד יוכלו לנצח.
אם תתייחס לשווקים כאל משחק כדורגל ולתנודות שלהם כחלק מאי-הוודאות הטמונה בהם, זה כבר תלוי בך כיצד להתאים את תוכנית המסחר שלך כדי שבכל-זאת תוכל לנצח.
אז איך תתמודד עם הרגשות שלך? לפני שתקבל החלטה כלשהי, קח לעצמך הפוגה.
האם היית פעם במצב בו רצית לחשוב על פתרון לבעיה מסוימת, אך שום דבר לא צץ לך? למשל, ניסית לזכור שם של מישהו, אבל כמה שלא התאמצת, לא הצלחת להיזכר?
ואז, ברגע שלקחת הפוגה והתפנית למשהו אחר, פתאום קפץ לך השם בראש?
ובכן, מסחר הוא גם כזה. אם תתחיל להביט במסך המחשב שלך ולהאזין/לראות חדשות, תרגיש קפוא. לא תצוץ לך אף תשובה. אבל אם תיקח לך הפוגה, תוכל לראות את הדברים באופן אובייקטיבי יותר.
אז מה זה אומר "לקחת הפוגה"?
צא להפסקה
התרחק ממסך המחשב
כבה את הטלוויזיה
אל תקשיב לחדשות לכמה דקות...
צא מהמשרד שלך

בכך שתעשה זאת, המח שלך יהיה מוכן יותר לצוץ עם תשובות עדיפות.

3 – בחן את התיק שלך באובייקטיביות

איך עושים את זה? דרך אחת הינה להניח שזה לא הכסף שלך אלא של מישהו קרוב אליך.
בדרך-כלל כאשר מסתכלים על מצבים באופן אובייקטיבי, למשל כאשר אנו נותנים עצות למישהו אחר, אנו בדרך-כלל מציעים פתרונות יותר טובים כיוון שהרגשות שלנו אינם מעורבים.
יותר מאדם אחד אמר לי שהרבה יותר קל לו לתת עצה טובה למישהו אחר לגבי כניסה להשקעה מסוימת, מאשר "ללחוץ על ההדק" בעצמו על אותה עסקה. אז תנסה גם אתה להניח שאתה נותן עצות למישהו אחר – קרוב משפחה או חבר.
לפני שהינך נותן עצה, עליך לגלות:
מה המניות בתיק שלו?
למה הוא נכנס להשקעות האלו?
האם השינוי בשווי התיק הינו בשל שינויים בכלל בשווקים הפיננסיים או שינויים ספציפיים במניות הנמצאות בתיק?
מה היה אופק הרווח שהוא צפה?
מהו אופק הסיכון שלו – האם הכסף נדרש למחיה היום או לשימוש בעתיד?
האם הוא ישן בלילה או שנמצא בלחץ מתמיד?

לאחר מענה על כל השאלות הללו, עליך לחשוב: מהי העצה שהיית נותן לאותו אדם?

4 – אל תיאבק בשוק – תעבוד איתו

בטח שמעת את המשפט "אל תראה את השוק כפי שהינך רוצה לראותו. תראה אותו כפי שהוא." תמיד קל יותר לשחות בכיוון הזרם מאשר נגדו.
במקרה זה, מצא את הקצב של השוק ועבוד איתו, אל תיאבק בו. אם אינך יכול למצוא את הקצב של השוק, זה בסדר להיות מחוץ לשוק לזמן מה. אולם זכור כי עליך להיות בתוך המשחק בכדי לנצח בו.

לסיכום, 4 הצעדים לשמור על משמעת עצמית בשווקים תנודתיים:
1 – תבין שזה לא בגללך
2 – בודד את הרגשות שלך מהמסחר
3 – בחן את התיק שלך באובייקטיביות
4 – אל תיאבק בשוק – תעבוד איתו

זכור: אומץ איננו היעדר פחד. אומץ הינו נקיטת פעולה למרות הפחד.

רוצה ללמוד עוד על מסחר בשוק ההון?


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שי באטון

הכותב הינו רואה חשבון, בוגר כלכלה וחשבונאות מאונ' בן-גוריון. מנכ"ל ומייסד משותף של cash flow israel, המרכז הישראלי ליזמים ומשקיעים המפעיל מכללה ובה קורסים מגוונים בתחומים הפיננסיים והעסקיים: נדל"ן עסקים שוק ההון כסף באינטרנט .



 


מאמרים נוספים מאת שי באטון
 
רכישת נדל"ן מושכר: מה לבדוק?
16/06/08 | נדל"ן
השתמש ברשימה להלן לצורך בדיקת נאותות לפני שאתה רוכש נכס נדל"ן מניב ומושכר – בין אם בנין, דירה או נכס מסחרי. הוא יסייע בידך להימנע מהפתעות של "היום שאחרי" הרכישה.

רכישה או השקעה בעסק: מה לבדוק?
16/06/08 | השקעות
קיבלת החלטה עקרונית להשקיע או לרכוש עסק? ללא קשר למהות החלפת הנכסים או איך מתבצעת העסקה, בין אם רכישת מניות, מיזוג, רכישת פעילות עסקית, רכישת ציוד ונכסים וכו', כדאי לוודא שאתה יודע למה אתה נכנס באמצעות השגת מידע מפורט מהמוכר אודות מצבו העסקי והפיננסי של העסק. להלן רשימת תיוג (צ'קליסט) הכוללת את המידע והמסמכים שעליך לאסוף ולבדוק:

משכיר לעצמאי – המדריך למעבר
העבודה שלך משעממת והיא כבר לא "מה שהיה פעם"? הבוס שלך שולט בסדרי העדיפויות שלך ובזמנך, ואתה לא מצליח למצוא כר פורה להתלהבות והיצירתיות המפעמים בך – אתה משתוקק לצרוח "אני שונא את העבודה שלי!!!"? ובכן, אולי הגיע הזמן שתכיר בעובדה: אתה מתנודד על סולם הקריירה שלך, ואתה רוצה לקפוץ ממנו!

7 צעדים לעצמאות כלכלית באמצעות האינטרנט
מה אם להגיע לעצמאות כלכלית היה קל כמו לקחת את הרכב ולהגיע לכל מקום אחר בארץ? מה היית אומר לו היתה דרך טובה וקלה להפוך לחופשי מבחינה כלכלית? אם יש לך חלום להגיע לחופש כלכלי, כדאי שתדע שהמעצמה הגדולה בעולם – ארצות הברית של אמריקה – נוסדה על בסיס החלום לחופש.

עבודה מהבית: טיפים להקמת עסק אינטרנט ביתי מצליח
הכנסה נוספת הפכה לכורח המציאות
עם העלייה המתמדת בהוצאות המחיה של משק הבית, יצירת הכנסות נוספות מעבר לעיסוק היומיומי הפכה לצורך כמעט הכרחי במשפחות רבות. רבים ממשקי הבית בימינו אינם יכולים להסתמך רק על משכורתם בכדי להתקיים ברמת-חיים סבירה, לכן רבים מהם פונים לאינטרנט בתקווה להקים עסק ביתי מצליח משלהם שיעזור לכסות את הוצאות המחיה ואולי אף להגיע לעצמאות כלכלית בשלב כלשהו בעתיד


משקיע? השתמש באינטליגנציה הרגשית שלך
16/06/08 | השקעות
חושב שהמשקיעים המצליחים ביותר הם אלו שהינם החכמים ביותר? תחשוב שוב. השקעה קשורה יותר ל- אינטליגנציה רגשית (EQ) מאשר למנת משכל (IQ). רוצה דוגמא? בבקשה.

4 צעדים לשמירה על משמעת עצמית בשוק תנודתי
16/06/08 | שוק ההון
האם אי פעם האשמת את עצמך בכך שאין לך משמעת עצמית מספקת בכדי לעקוב אחרי תוכנית המסחר שלך?

למה צריך תוכנית מסחר?
16/06/08 | שוק ההון
תוכנית מסחר הינה אחד הרכיבים החשובים של "משחק" המסחר. תוכנית המסחר שלך אמורה להגיד לך במה להתרכז: קריטריונים לכניסה, קריטריונים ליציאה, ניהול כספי ועוד. לרוע המזל, סוחרים רבים מתעלמים מאלמנט חשוב זה בעסק המסחר שלהם.

מה מניע משקיעים, והאם הם באמת שונאי סיכון?
16/06/08 | השקעות
במאמר זה נדון כיצד לצמצם מכות כואבות שעלולות לבצע "סיכול ממוקד" לתיק ההשקעות שלך, ונראה עד כמה לעשות את מה שנראה "טבעי" עלול בעצם להיות נתיב בטוח להתרסקות.

עבודה מהבית: האם עסק ביתי הוא בשבילך?
מה נדרש בכדי להצליח בעסק מהבית? אמביציה, יכולת הנעה אישית, מוטיבציה, תשוקה ויכולת התמדה עיקשת הן תכונות סף. ללא אלו, כל הקשרים והכישורים שבעולם לא יעזרו לך להצליח. ברם, אם תשלב אותן עם כישוריך האישיים, ניסיונך וקשריך, סביר להניח שיהיה לך מה שנדרש.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI