דף הבית עסקים תקשורת הבחנה בין עיתונים
הבחנה בין עיתונים
דנה הראלי 06/07/08 |  צפיות: 3827

ההבחנה העיקרית בין עיתונים (עיתון איכות וטבלואיד). ההבחנה העיקרית בין עיתונים (עיתון איכות וטבלואיד).


גודל העמוד. העיתון הגדול (הבוקר) הוא עיתון על גיליון שלם והעיתון הטבלואיד הוא חצי גיליון. גם הגיליון הגדול הוא לא סטנדרטי גם מחשבים ניידים מראים זאת . יש תהליך שנמשך מזה 20 שנה של כיווץ הגיליון (ברוחב) כי זה לא כ"כ נוח. עיתוני האיכות הפכו להיות קטנים בתקופה האחרונה. הגודל הסטנדרטי הוא קצת יותר גדול מהטבלואיד הקטן.
ספארקס וטולוץ'-
1. הם עושים הבחנה בין שני מימדים:
מרחב ציבורי מול מרחב פרטי, פוליטיקה כלכלה וחברה, סקנדל, ספורט ובידור. זו הבחנה על בסיס תוכן. מהם הנושאים העיתון מכסה ומטפל. תהליך של טבלואידיזציה- כל העיתונים הופכים לטבלואידים. העיתונים הרציניים עוסקים בנושאים של פוליטיקה, כלכלה, חברה, ביטחון. לעומת זאת, העיתונות הטבלואידית (פופולארית) היא בעלת אופי יותר בידורי ולכן עוסקת יותר בספורט, סקס, בידור.
גם בעיתונות רצינית יש ידיעות רכות בנושאי סקס, בית, כתבות צבע וגם בטבלואידית יש ידיעות קשות- המינון הוא שונה לחלוטין.
2. מרחב ציבורי ומרחב פרטי- אפשר לכתוב על אולמרט במישור הפרטי ואפשר על מהלכיו המדיניים. אפשר לעסוק בספורט במשמעות חשובה או לעסוק בדברים יותר פיקאנטיים. ההבחנה היא מאוד ברורה בין המרחב הציבורי לפרטי. אין פה דיכוטומיה. יש רצף של עיתונים שונים לאורך הציר:
1. במקום הגבוה ביותר של העיתונות האיכותית עומדים קודם כל נושאי המרחב הציבורי (פוליטיקה, כלכלה וחברה). למשל- הארץ, הניו-יורק טיימס.
2. מתחתיה באה העיתונות החצי-רצינית היא בעלת יותר נושאים של סקנדל, סקס, בידור וכו' אך היא עדיין עוסקת במרחב הציבורי. למשל- הגרדיין הבריטי.
3. רציני-פופולארי. עוסק יותר במרחב הציבורי (למשל- דיילי מייל) אך גם בנושאים הלא-רציניים.
4. העיתונות הטבלואידית- מה שקונים בסטנדים. למשל- הסאן הבריטי, עיתונות שעוסקת בנושאים הקלים, בחיים הפרטיים שלאנשים, צהובונים.
5. סופר מרקט טבלואיד- בוכרים אותם בסופרים בארה"ב והם עוסקים בנושאים של רכילות, כוכבים וכו'.
ישנה למעשה הבחנה בין תרבות גבוהה לתרבות בינונית:
מאז ומעולם היתה הבחנה ואמצעי התקשורת מחדדים את ההבדלים. מעצם השמות של תרבות איכותית מול עיתונות עממית. נשמע קול של העדפה אחד על השני (מכובד מול פשוט). לכן גם חקר התקשורת התייחס כך לנושא הזה. ההבחנה היתה של גובה- הכי נמוך זה צהוב. למעשה זה יותר עמוק מההבחנה הפשטנית הזאת.
עמוס רואה, בעמ' 53, מנתח את התזה הישנה שמבדילה בין שני הסוגים, בין לימודי סינית ו- לימודי צרפתית לטובת העיתונות האיכותית. הוא הופך את הקערה על פיה.
מה טוב בעיתונות האיכותית- כבר בעצם שמה אנו אומרים שהעיתונות האחרת היא לא איכותית. מה אפיין בעבר את העיתונות האליטיסטית?
-היא מעבירה חומר חשוב, לעומת ההמונית היא קלת דעת- מספקת מידע חלקי, אספקט ולארי, את פני השטח.
- האיכותית משרתת את הצורך במידע (פונקציה קוגניטיבית), לעומת ההמונית שמספקת גירויים, ריגושים, חוויות, בידורית. אמצעי התקשורת ההמוניים מספקים את שני הצרכים.
- האיכותית היא נושאת באחריות חברתית ציבורית, מודעת לנושאים שהחברה צריכה להתמודד איתם, כמו עשירים עניים, כאלה שגרים ב וילה בקיסריה לעומת ההמונית אין לה אחריות. היא נענית לבקשות השוק והרחוב וגם ל- חברת שליחויות , תפקידה לבדר את קוראיה.
- העיתונות האיכותית תורמת למעורבות חברתית ופעילות ציבורית של יחידים וקבוצות בחברה לעומת ההמונית שעושה את הפעולה ההפוכה- פאסיביות, אקספסיזם, התנתקות מהמציאות.
- האיכותית היא בעלת גישה ביקורתית, מבקרת את המוסדות, כלב שמירה של הדמוקרטיה. ההמונית היא חוגגת, מאשר את הקיים, מחזקת תפיסות קיימות, תומכת בממשל ובסדר החברתי.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 דנה הראלי


 


מאמרים נוספים מאת דנה הראלי
 
ערן שלזינגר- הדפסת חולצות לאירועים מיוחדים
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

אורי עצמון- הדפסת חולצות בית ספר
עיצוב חולצה לילדים לבית הספר – זו חולצה שמלווה את הילד לכל אורך היום – בשיעורי החינוך הגופני ובהפסקות, מתחת לבגדים או כמלבוש העיקרי לבית הספר.

דנה תדמור מציגה: מצלמות סמויות - לתעד כל רגע במעקב
עוד חידוש כללי בעולם הבילוש, ובייחוד המצלמות למעקב וגם המצלמות הנסתרות הוא שדרוגן לאיכות צילום בHD. הדבר מבטיח תיעוד של המתרחש בצורה חלקה יותר שניתן מיידית להבין את המתרחש בה.

אקסיום אופנת בגדים לילדות
כשהולכים לאירועים לילדים או למבוגרים ויש צורך להיראות יפה ומגונדר, ישנן שמלות מיוחדות לאירועים כמו גם שמלות ערב. פריטי לבוש אלו עולים לרוב סכומי כסף גבוהים יותר, ומי שאינו מעוניין מטעמיו – שלו להזין את פרטיו באתר יכול ליצור קשר טלפוני עם החנות ולהמשיך את הטיפול בתשלום באופן שנוח לו.

פאונדרס הלבשה - חולצות לחתונה - קלאסיות או מפתיעות ?
09/04/13 | חתונות
אחד מן השלבים המשעשעים והכיפיים ביותר בחתונה, הוא שלב הריקודים עם החברים. בשלב זה של החתונה הזוג סוף משחרר לחץ, נהנה ומבלה. בשנים האחרונות, נכנסה מודה חדשה לעולם החתונות והיא חולצות החתונה.

פאונדרס- הפקות ארועים לכל כיס
הפקת ארועים בשנים האחרונות הפכו להיות אחת מההוצאות הגדולות ביותר עבור כל משפחה. בחירת הצלם, אולם ארועים, מעצב וכדומה הם רק חלק מההוצאות הנכנסות תחת קטגוריה זו של הפקת ארוע.

ערן שלזינגר- גן ארועים מה לבדוק?
הדבר החשוב ביותר בעת תכנון ארוע הוא בחירת המקום בו הוא ייתקיים. כיום אין ספק שארוע במקום פתוח מספק חוויה מדהימה לעומת ארוע במקום סגור. שלל הריחות, הצבעים והאוויר הטבעי

עו"ד דנה תדמור- מכרזים-חוקים והגבלות
מכרז היא שיטה להצעת עבודה תמורת מחיר מסוים על פי בקשה. בשיטת המכרז נלקח הספק אשר מציע את איכות העבודה הטובה ביותר תמורת המחיר הנמוך ביותר. מכרז הוא הליך משפטי

אריאל אורי עצמון- משחקים לתינוקות בני שנתיים
20/03/13 | הורות
אם אתם מצפים לתינוק חדש במשפחה, וודאי אתם מתארגנים כבר מבחינת כל הציוד הדרוש. אך מה לגבי משחקים? משחקים לתינוקות הפכו לדבר יקר במיוחד, ובמציאות בה יוקר המחיה גבוה

אקסיום- התפתחות וצעצועים לתינוקות
20/03/13 | הורות
ההתייחסות לילדים ובמיוחד לתינוקות עברה שינוי מהפכני בעשרות השנים האחרונות ואם בעבר ילדים יצרו שעשוע עבור עצמם, כיום תעשיית המשחקים מציעה שפע של אפשרויות לצעצועים
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI