דף הבית תיירות ונופש צימרים חוות בודדים בנגב במהלך ההסטוריה
חוות בודדים בנגב במהלך ההסטוריה
איל יזרעאל 05/04/12 |  צפיות: 3787

חוות בודדים בנגב במהלך ההיסטוריה

נכון שההתיישבות בנגב במהלך ההיסטוריה לא זכתה לשם חוות בודדים, זהו שם מודרני שמתאר את התיישבות חוות הבודדים בארץ מאז קום המדינה, למרות זאת החלטתי לכתוב את המאמר תחת הכותרת הזו משום שסגנון ההתיישבות בנגב לאורך ההיסטוריה היה דומה להפתיע.

הנגב מהווה 60 אחוז משטחה של מדינת ישראל וריכוז האוכלוסייה בו נמוך באופן משמעותי משאר חלקי הארץ. מדבריות בעולם תמיד הרתיעו את רוב האוכלוסייה, הריחוק, הקושי הקיומי, הפחדים לחיות באזורים כל כך מבודדים מצד אחד, ומשכו אליהם אנשים הרפתקנים, אינדיבידואליסטים שהמדבר מעמיד בפניהם אתגר אישי מן הצד השני.
הנגב, הינו מדבר קיצוני ומרוחק מכל איזור יישוב ומרתק לבחון את התהליכים שקרו בו במהלך השנים.

חוות בודדים בתקופה הפרהיסטורית

תרבויות של נוודים, לקטים וציידים חיו בנגב בתקופות אלו. יתכן שהאקלים היה גשום יותר שכן הם מצאו את פרנסתם מליקוט מזון ומציד של חיות בר. ברחבי הנגב פזורים אתרים רבים מאותן תקופות חלקם ליד מעיינות מים הפעילים עד היום, לידם ניתן למצוא כלי צור ששימשו את הקדמונים. ברחבי המדבר פזורים מתקני צייד שנקראים עפיפונים שמעידים על ציד מסיבי של חיות מנוסה – צבאים בעיקר. שני קירות אבן נמוכים הבנויים כמשולש שבסופו בור עמוק – בור ההריגה. הצבאים היו מוברחים לתוך המשולש – רצים באמוק לאורך הקירות ואז נופלים לבור, שם נשחטו על ידי הציידים. במקומות היישוב שלהם מוצאים בעיקר שרידים של כלי צור ששימשו אותם לפעולות היום יום ולעיתים אף שרידי עצמות בעלי חיים ששרדו את השנים.

חוות בודדים בימי התנ"ך

כאן אנו מזהים מנגנון שונה של התיישבות. השלטון המרכזי בממלכת יהודה, הבין שעל מנת להגן על הממלכה יש ליישב את הגבול הדרומי ושלח בצורה מתוכננת חיילים על מנת ליישב את הנגב, לבנות בו מגדליי שמירה ובורות מים. על מנת שיוכלו להתפרנס הם ומשפחותיהם שהגיעו לנגב יחד אתם הקימו אותם חיילים חוות בודדים חקלאיות בהן גידלו תבואה, ועצי פרי. ברחבי הנגב נמצאים שרידים ארכיאולוגיים של חוות בודדים אלו הכוללות את בורות המים וטרסות חקלאיות עתיקות. בורות לוץ הוא דוגמא לאתר גדול ומרכזי מאותה תקופה.

חוות בודדים בתקופה הנבטית ביזנטית

הסיבה לפריחה הגדולה בנגב בשנים אלו הייתה כלכלית בעיקרה. האימפריה הרומית הנהנתנית זיהתה את איכותם של הבשמים האקזוטיים, מור ולבונה שגדלו באזור תימן של היום והייתה מוכנה לשלם מחירים גבוהים מאוד עבורם. אדוני המדבר – הנבטים עם של נוודים שאכלס את הנגב ואת מדבריות ערב זיהה את ההזדמנות הכלכלית הטמונה בכך והחל להעביר שיירות עצומות של גמלים דרך מדבריות ערב והנגב, מתימן דרך ערב הסעודית וירדן דרך עיר הבירה הנבטית פטרה, בואכה הנמל של עזה שם הועמסו הסחורות על אוניות והפליגו לרומא – שמה של הדרך היה דרך הבשמים . לאורכה קמו באותה תקופה ערים וחוות בודדים חקלאיות שתפקידן היה לספק שירותים ומוצרי מזון לשיירות. מעניין לראות את ההקשרים לעולם המודרני. הרי גם כיום ברגע שנסלל כביש חדש נבנות לידו תחנות הדלק, מזנונים, מקדולנד'ס, מוטלים, ועוד, יוצא אם כך שחוות הבודדים החקלאיות העתיקות לאורך דרך הבשמים תפקדו על תקן של מקדונלד'ס של העולם העתיק. בהמשך השתלטו הרומים על ענף שיירות המסחר ובעצם ספחו את הנגב לממלכתם והחלו אף להמיר את דתם של הנבטים הנוודים לנצרות – כאן נכנסת התקופה הביזנטית שמהווה המשך ישיר לתקופה הנבטית בנגב. זו נחשבת התקופה הטובה ביותר בנגב מאז ומעולם והערכה של הארכיאולוגים היא שמאות אלפי אנשים חיו והתקיימו בנגב באותה תקופה רובם בחוות בודדים חקלאיות וחלקם בערים הקדומות ששרידיהן עדיין מפארים את הנגב.
עם נפילתה של האימפריה הרומית ננטשו שיירות המסחר וננטש הנגב ואל הריק נכנסו שוב הנוודים הערבים – הבדואים.

חוות בודדים בתקופה הערבית

אל הנגב חזרו הנוודים הערבים, אנשים אינדיבידואליסטים, שהתרחקו מן החברה ומן האזורים המיושבים, אנשים של חופש שהמדבר שרת היטב את דרך חייהם.
רעו את הגמלים ואת העיזים, הובילו מעט סחורות ממקום למקום ויצאו לפשיטות של שוד צפונה אל הארץ המיושבת כאשר המדבר משמש להם מסתור ומקום מקלט בחזרתם ממסעות אלו.
הבדואים מצאו את השדות החקלאיים של חוות הבודדים הקדומות וניצלו את השטח על מנת לזרוע חיטה ושעורה להפקת קמח ולהעשרת המזון של העדרים שלהם.

חוות בודדים מאז קום המדינה

עם הקמתה של מדינת ישראל שוב נהייה אינטרס של השלטון המרכזי – ממשלת ישראל - ליישב את הנגב . את הקו הזה הוביל ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל דויד בן גוריון בהבינו שניתן יהיה לשמור על אדמות הנגב ועל גבולה של המדינה רק אם הנגב יהיה מיושב. מבחינתו היה זה גם מבחן לחוזקו ועמידותו של עם ישראל במולדתו החדשה. במהלך של דוגמא אישית העתיק בן גוריון את מגוריו לקיבוץ שדה בוקר. עולים חדשים שהגיעו מאירופה הובלו לעיירות הפיתוח שהוקמו בנגב. חלקם נשארו בנגב וחלקם בחרו לעזוב ולעבור למקומות מיושבים יותר במרכז הארץ. במהלך השנים לא הצליחו ממשלות ישראל להמשיך את המהלך ההתיישבותי שהחל בו בן גוריון למרות שחזונו המשיך להתקיים. מעט מאוד יישובים קמו בנגב, ונוצרה לנגב תדמית של איזור עני ומוזנח שלא מהווה אלטרנטיבה התיישבותית הולמת.

בסוף שנות ה – 90 החל פרויקט חוות בודדים שזכה לשם דרך היין. בעבר, בתקופה הביזנטית גידלו החוות החקלאיות שהוקמו לאורך דרך הבשמים ענבים ליין ובערים העתיקות לאורך הדרך הוקמו יקבים. הרעיון היה לשחזר חוות אלו ולשחזר את היקבים ואת תעשיית היין הקדומה. 24 חוות בודדים חקלאיות הוקמו בשנים האחרונות לאורך דרך הבשמים. חוות כרמי עבדת היא מודל של   חוות בודדים שכזו ובה צימרים ללינה כפרית, יקב בוטיק משפחתי הפתוח לטעימות יין וסיורים וגלריה למוצרים מקומיים.  אין ספק שזוהי תקופה של פריחה בנגב שצפויה לתת לחבל ארץ זה את מקומו הראוי בהיסטוריה של מדינה ישראל.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 איל יזרעאל

איל  יזרעאל חוות כרמי עבדת בנגב - צימריםיקב, טעימות יין, סיורים מאורגנים, קבוצות, חופשה במתנה



 


מאמרים נוספים מאת איל יזרעאל
 
צימר חברתי בחוות כרמי עבדת
28/05/17 | צימרים
שותפות בין אורחי חוות כרמי עבדת לאורחי הצימרים מאפשרת למשפחת יזרעאל לתרום כמה עשרות לילות בשנה לעמותת אי"ל לחולי האפילפסיה. משפחות הילדים החולים מוזמנים לנפוש בחווה ולאגור כוחות מן היום יום המורכב של התמודדות עם המחלה הקשה וזאת בחינם.
אנו מקווים שבעלי עסקים נוספים יאמצו מודל זה לרווחת החברה והקהילה.


חופשה במתנה בחוות כרמי עבדת
14/01/16 | צימרים
חופשה במתנה היא מתנה מקורית לאנשים שאתם אוהבים, זו אינה רק מתנה זו הרפתקה, ניקוי ראש מילוי מצברים והכרות עם מקום נדיר שמעטים כמוהו בארץ, צימרים מיחודים, כרם ענבים ליין ויקב בוטיק משפחתי המייצר יינות משובחים.

לינה בדרום
29/12/12 | צימרים
מגוון אפשרויות לינה בדרום הולך גדל ומשבח עם השנים, לינה בחוות בודדים , צימרים בחוות, אכסניות נוער מלונות וחניוני לילה הם רק חלק מן האפשריות.

צימרים בשדה בוקר
09/06/12 | צימרים
צימרים בשדה בוקר הפכו כבר מזמן שם דבר למטיילים הישראליים המבקרים במדבר ומטיילים במעיינות נחל צין המפורסמים, עין עבדת, עין עקב ועין זיק, חוקרים את העיר העתיקה עבדת או מטיילים במכתש רמון המפורסם או במכתש הגדול או הקטן. בשנים האחרונות גילו גם תיירים מחול את הצימרים בשדה בוקר ובליל של שפות נשמע ברחבי הנגב. אמרנו כבר שבן גוריון מאושר?

סיום קורס קצינים
02/06/12 | צימרים
טקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1 המתקיים מספר פעמים בשנה ואליו מגיעים אלפי אנשים יכול לשמש מנוף מצוין לחשיפה והכרות עם נגב חדש ומרתק ששינה פניו לחלוטין בשנים האחרונות ומציע צימרים ולינה, יקבים ומחלבות ועוד מגוון גדול של אטרקציות

חוות בודדים בנגב במהלך ההסטוריה
05/04/12 | צימרים
חוות חקלאיות קיימות כהר אלפי שנים ובעצם החקלאות הקדומה כולה התבססה על חקלאות חוות. מאז קום המדינה ובעיקר בשנים האחרונות בפרויקט דרך היין בנגב הופך נושא חוות הבודדים לסיפור מרתק כאשר החוות משלבות בעיסוקים החקלאיים המסורתיים גם עיסוק בתיירות כמו גם הכנת יין ביקבי בוטיק קטנים וגבינות משובחות במחלבות משפחתיות.

חוות בודדים בדרום הארץ
05/04/12 | צימרים
חוות בודדים משנות בשנים האחרונות את פני הנגב, לא עוד חוות בקר ענקיות אלא חוות חקלאיות תיירותיות המגדלות ענבים ומייצרות יין חלב וגבינות, מארחות בצימרים לא שגרתיים ומאפשרות לחוות את הדרכים הצדדיות והמרתקות של הנגב.

לינה בנגב - מגוון אפשרויות
05/04/12 | צימרים
אפשרויות הלינה בנגב הולכות וגדלות וכך גם עולה הגיוון וגדל באופן משמעותי מספר המטיילים שבוחרים בנגב כמקום הטיול או החופשה המועדפים עליהם.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI