דף הבית רפואה ובריאות בריאות עיניים כיצד אנחנו רואים? מאת פרופ' אור קייזרמן , מנהל רפואי Care
כיצד אנחנו רואים? מאת פרופ' אור קייזרמן , מנהל רפואי Care
bella 22/04/12 |  צפיות: 5151

הידעתם ש 25% מהאוכלוסייה חולמים בשחור לבן? ש 40% מהמידע הנכנס למח מגיע מהעיניים?  ושגברים סובלים מעיוורון צבעים פי 2 מנשים?

הראייה היא  ללא ספק אחד החושים  המופלאים והחשובים ביותר בגוף האדם. כ 40% מהמידע אליו אנו חשופים ונכנס אל המח מגיע  דרך העיניים,  60% הנותרים מתחלקים על כל שאר פעולות הגוף. בדומה לחושי השמיעה והריח, ובניגוד לחושי המישוש והטעם, הראייה היא שיטה של חישה מרחוק: היא מספקת לנו מידע על הדברים המצויים רחוק בסביבתנו, עוד בטרם יצירת המגע הפיסי איתם.

לעיתים, הראייה שלנו  נראית  לנו כמובנת מאליה, אולם כדי להיות מסוגל לראות גופנו עושה המון תהליכים ייחודיים ומורכבים , כמו למשל ,  איחוד שתי תמונות (משתי העיניים) לתמונה אחת במח,  המרת אנרגיה מאור לאות חשמלי (ואנחנו חשבנו שאנרגיה סולרית זאת המצאה חדשה...), שידור מידע מהעין למח במהירות גבוה יותר מאינטרנט מהיר ועוד.

איך אנחנו רואים בפועל?

תהליך הראיה מתחיל כשקרו אור פוגשת את העין. לקרני אור  תכונות ייחודיות ומעניינות. מדענים הוכיחו כי הָאוֹר הוא גַּל המורכב מֵחֶלְקִיקִים קטנטנים, הנקראים פוֹטוֹנִים, וכי תנועתו של הָאוֹר היא תנועה גַּלִּית. תכונה נוספת של הָאוֹר היא מהירותו הרבה כ-300 אלף קִילוֹמֶטְרִים בשנייה.  מהירותו משתנה כשהוא פוגע בחומרים שונים, כמו זכוכית, מים או בעין האנושית.

כאשר העין  קולטת את קרני האור,  החלק הראשון בו הן פוגשות היא -  הקרנית.

הקרנית היא החלק השקוף בקידמת העין (כדוגמת הזכוכית העוטפת את השעון).

הקרנית שוברת את קרני האור כלפי פנים ומתפקדת כעדשה מרכזת בכח אדיר של כ +43 דיופטר (יח' מדידה של כוח אופטי. ביח' אלו מגדירים את מספר המשקפיים) . אנו רגילים לאנשים שמרכיבים משקפיים במספרים שבין 12- - 0, כעת נותר רק לתאר מהו כח אופטי של +43, חזק יותר מכל עדשת משקפיים שנתקלתם בה.

כאמור, קרני האור נשברים כלפי פנים והדבר הבא שהם פוגעים בו זוהי העדשה התוך עינית.

העדשה התוך עינית היא שקופה ונמצאת כ 3.5 מ"מ מאחורי הקרנית . תפקדיה להוסיף כח למערכת האופטית ולשבור חזק יותר את הקרניים כלפי פנים. כח העדשה התוך עינית הינו כ +17 דיופטר וביחד עם הקרנית נוצרת מערכת אופטית מרכזת בכח כולל של כ +60 דיופטר.

אנו זקוקים למערכת אופטית חזקה על מנת שנוכל לראות חד וברור וכדי שקרני האור יתמקדו ויצרו תמונה ברורה על הרשתית. ללא  הקרנית והעדשה קרני האור יצרו על הרשתית תמונה אקראית ולא נוכל לראות באופן חד וברור.

הרשתית היא החלק האחורי והפנימי של גלגל העין שנמצא כ 2.5 ס"מ מאחורי הקרנית.

הרשתית היא החלק העצבי של העין, מלאה בקולטנים ובכלי דם המזינים אותם.

הרשתית היא הרקמה הראשונה ה"לא שקופה" שקרני האור פוגשים בעין ותפקידה, על ידי הקולטנים, להמיר את אנרגית האור לאנרגית חשמל ולאחר מכן להעביר את הפולסים החשמליים למח – ש"מבין" רק בחשמל ולא בשום אנרגיה אחרת.

איך נראה את  הרשתית? כשאנו מצלמים מישהו עם פלאש ואישוניו גדולים ואדומים – זוהי הרשתית. קרני האור מהפלאש חודרים את הקרנית והעדשה השקופים, פוגעים ברשתית, חלקם חוזרים חזרה דרך האישון אל מחוץ לעין ואנו רואים זאת בצבע הכתום-אדום שבאישון. הצבע הכתום-אדום נובע מכלי הדם הרבים שנמצאים על הרשתית.

מהם הגורמים העיקריים לליקויי הראיה אופטיים (צורך במשקפיים)?

מספר האנשים הזקוקים למשקפיים כיום גבוה מאי פעם והאחוז רק הולך ועולה. זאת כנראה תוצאה של החיים המודרניים.

עד היום לא נמצא גורם ספציפי שהוכח מדעית שגורם לליקוי הראיה.

ההשקפות העממיות הקיימות בנושא כנראה די נכונות:

  • קריאה בחושך הגורמת למאמץ בעיניים עלולה לגרום לליקוי ראיה
  • קריאה מרובה במשך שעות רבות עלולה לגרום לליקוי ראיה (זוהי הסיבה שאחוז גבוה מהחרדים מריכיבים משקפיים)
  • סיבה עיקרית נוספת לליקוי ראיה – גנטיקה שקיבלנו מהורינו

  הפתרונות האופטיים שעוזרים לבעלי ליקוי ראיה

משקפיים ועדשות מגע

בליקוי ראיה הבעיה היא שהקרניים לא מתמקדות בדיוק ברשתית אלא בנקודה קדמית לרשתית (במקרה של קוצר ראיה) או אחורית לרשתית (במקרה של רוחק ראיה).

מטרת עדשת המשקפיים או עדשת המגע היא להוסיף או להוריד כח מהמערכת האופטית (הבנויה כאמור מהקרנית והעדשה התוך עינית) ובכך לגרום לקרני האור להתמקד על הנקודה הנכונה ברשתית.

ניתוח לייזר לתיקון ראיה

ניתוח הלייזר לתיקון ראיה משנה את קימור הקרנית ובכך משנה את הכח האופטי שלה.

הניתוח משטיח את הקרנית במקרה של קוצר ראיה ומקמר את הקרנית במקרה של רוחק ראיה.

שינוי קימורי הקרנית נעשה בדייקנות לפי המספר והצילינדר של המטופל – נתונים הנבדקים טרם הניתוח.

לאחר הניתוח המערכת האופטית מכוונת כך שקרני האור יפגשו בנקודה הנכונה ברשתית ובכך מושגת ראיה חדה וברורה ללא צורך במשקפיים או עדשות.

היתרון בניתוח לייזר להסרת משקפיים הינו בכך שהניתוח בטוח ולא חודרני. הניתוח מטפל בחלק החיצוני ביותר של העין, כך שאין סכנות כמו בניתוחים תוך-עיניים.

בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחות מואצת של מכשירי הלייזר במתאפיינים בדיוק מרבי, יותר מאי פעם, ובכך משיגים תוצאות טובות מאוד עם מינימום תופעות לוואי. מכשירי הלייזר של היום הם גם מאד מהירים כך שטיפול ליזר להורדת משקפיים יכול להימשך מספר עשרות שניות בלבד ואינו כרוך כלל בכאבים.

לסיכום: 

העין האנושית היא אחד האיברים המשוכללים ביותר בגוף המאפשרת לנו לאתר דברים הנמצאים במרחק גדול מאיתנו ועל כן חשיבותה הרבה.  החיים המודרניים יצרו תנאים בהם העיניים שלנו יוצאות משום מה מאיפוס אופטי ומספרים הולכים וגדלים של אנשים זקוקים למשקפיים בכדי לראות.  למזלנו, הטכנולוגיה של היום גם מספקת לנו גם מכשירי לייזר חדישים, משוכללים ומדויקים המסוגלים לתקן בבטיחות את הליקוי ראיה הנ"ל.

נכתב ע"י פרופ' אור קיזרמן , מנהל רפואי CARE ישראל , משמש כמנהל שירות הקרנית וכסגן מחלקת עיניים בבית החולים ברזילי וכן מרצה לרפואת עיניים באוניברסיטת בן-גוריון.

לפרטים נוספים *2273

www.care.co.il


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 bella


 


מאמרים נוספים מאת bella
 
כיצד אנחנו רואים? מאת פרופ' אור קייזרמן , מנהל רפואי Care
הראייה היא ללא ספק אחד החושים המופלאים והחשובים ביותר בגוף האדם. כ 40% מהמידע אליו אנו חשופים ונכנס אל המח מגיע דרך העיניים, 60% הנותרים מתחלקים על כל שאר פעולות הגוף. בדומה לחושי השמיעה והריח, ובניגוד לחושי המישוש והטעם, הראייה היא שיטה של חישה מרחוק: היא מספקת לנו מידע על הדברים המצויים רחוק בסביבתנו, עוד בטרם יצירת המגע הפיסי איתם.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI