דף הבית רפואה ובריאות מחלות לב ניתוח מסתם אורטלי
ניתוח מסתם אורטלי
רון שקד 11/07/13 |  צפיות: 12769

מבין סוגי ניתוחי המסתמים המוצעים כיום, ישנו ניתוח מסתם מיוחד, המתמקד במסתם המתחבר אל אבי העורקים – המסתם האורטלי. ניתוח זה הוא חלק משורה של פעולות רפואיות שונות, שמטרתן לשפר ולשקם את תפקודם של מסתמי הלב כדי לאפשר תפקוד טוב יותר של הלב והמערכות השונות הקשורות אליו.

מהו המסתם האורטלי ומתי יש לבצע ניתוח או הליך אחר

המסתם האורטלי, המכונה גם המסתם האאורטלי, הוא המסתם המצוי בחיבור שבין הלב לאבי העורקים - "אאורטה" (ובאנגלית Aorta), ומכאן גם שמו. עם השנים, עשוי המסתם האורטלי להסתייד, הסתיידות המובילה להיצרות משמעותית ולסתימה מסכנת חיים. הסיבות להסתיידות זו יכולות להיות רבות ומגוונות, אולם בדרך כלל מדובר במחלות מסוגים שונים, העשויות לגרום לכך, וכמובן גם הגיל עצמו. על מנת להתמודד עם תופעה זו מוצע הליך כירורגי, הכולל את החלפתו של המסתם. מדובר בניתוח לא פשוט, שאיננו בהכרח מתאים לאנשים מבוגרים, שגם כך סובלים מבעיות בריאות נוספות. ניתוח מסוג זה כולל את פתיחת בית החזה והשיקום ממנו לא קל. מסיבה זו מוצעים הליכים מסוג אחר, זעיר פולשני, המאפשרים גם הם את החלפת המסתם או תיקונו, וללא הצורך בפתיחת בית החזה.

צנתור מיוחד לצורך החלפת המסתם האורטלי

כדי להחליף את המסתם האורטלי בשיטה זו יש לבצע כמה בדיקות מקדימות, הבוחנות את מצבו של המטופל, לרבות הערכת מצב העורקים בגוף. הבדיקות המבוצעות הן בדרך כלל בדיקות כמו אקו לב, CT של אבי העורקים ובמקרים מסוימים צנתור אבחנתי. כדי לבצע את החלפתו של המסתם במסתם בריא ותקין, ניתן לבחור באחת מתוך שתי שיטות השתלה:

  • השתלת מסתם ישירות דרך עורק המפשעה או דרך עורק בית השחי - במסגרתה מחדירים את הצנתר לאחד מעורקיה של המפשעה עד שמגיעים ישירות אל המסתם האורטלי הלא בריא. באמצעות בלון מיוחד מרחיבים את המסתם שבמקום ומיד אחר כך מחדירים בדיוק אל אותה הנקודה מסתם מלאכותי. אפשרות נוספת היא החדרת הצנתר דרך העורק התת בריחי שבבית השחי, המאפשר גישה קצרה ומהירה יותר אל המסתם.

  • השתלת מסתם דרך חוד הלב - מדובר בהליך פולשני, שבו לוקחים חלק מנתח לב ומצנתר. במסגרת הליך זה מבצעים חתך לצורך חשיפת חוד הלב (הממוקם בצד השמאלי של הלב) ודרכו מחדירים את הצנתר המאפשר השתלת מסתם מלאכותי חדש. שיטה זו מתאימה במקרים בהם כלי הדם של המטופל צרים מדי ולא ניתן להעביר דרכם את הצנתר או את כל הציוד הנוסף, הנדרש לשם ביצוע ההליך. בנוסף, מדובר בהליך בטוח יותר, שכן לא מעורבים בו כלי דם גדולים וחשובים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 רון שקד
רון שקד, כתיבת תכנים איכותית

 


מאמרים נוספים מאת רון שקד
 
ניתוח מסתם אורטלי
11/07/13 | מחלות לב
ניתוח המסתם האורטלי מתמקד במסתם המתחבר בין הלב לאבי העורקים. הסתיידות המסתם גורמת להצרתו ופוגמת בפעילותו התקינה. הניתוח עשוי לכלול את פתיחת בית החזה או להתבצע בשיטות זעיר פולשניות, ללא פתיחה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI