דף הבית מתכונים ואוכל מתכוני בשר ביקורת מסעדה: "וינה", בן יהודה תל אביב - 70 שנה של אוכל יהודי - כיסונים מופלאים - נוסטלגיה במיטבה
ביקורת מסעדה: "וינה", בן יהודה תל אביב - 70 שנה של אוכל יהודי - כיסונים מופלאים - נוסטלגיה במיטבה
חיים נוי 25/10/18 |  צפיות: 9877

ביקורת מסעדה: "וינה", בן יהודה תל אביב - 70 שנה של אוכל יהודי - כיסונים מופלאים - נוסטלגיה במיטבה

מאת חיים נוי

מסעדת "וינה" השוכנת ברחוב בן יהודה 62 בתל אביב היא מסעדה ותיקה שנוסדה לפני כשבעים שנה והמתמחה באוכל יהודי נוסח מזרח-אירופה. בשנים האחרונות קמה לה עדנה לארוחה מבית האימא הפולניה או הרומניה או הרוסיה ורבים שבים ופוקדים מסעדות המתמחות באוכל היהודי המנחם הזה, חלק רב מהם תיירים ולאחרונה גם צעירים שחזרו ממסע קניות בארצות מזרח אירופה ובמיוחד מפולין, שם הפירוגי הוא מאכל לאומי.

הכיסונים הם כשמם , מעין כיסי בצק הממולאים בכל טוב ובעיקר בשר מבושל טחון או פירה תפוחי אדמה. המאכל הזה נפוץ בכל העולם בשמות שונים, אבל במזרח אירופה הוא קרוי קרפלך, ורניקס (ממולא פירה), פירושקי ופירוגי שהוא מאכל כמעט לאומי בפולין ושם ממלאים אותו כיד הדימיון הטובה. הפירוגי הממולא בפירה של תפוחי אדמה נקרא פירוגי-רוסקי, נוסח רוסי, אבל זה ממש לאו דווקא רוסי. הפולנים מערבבים במלית תפוחי האדמה גם גבינה לבנה ומגישים אותם מבושלים במים רותחים ומערימים עליהם בצל מטוגן וחמאה מומסת.

במסעדות רבות הכיסונים שמורים במקרר או במקפיא ומוגשים לאחר חימום או טיגון.  ברוב המסעדות , הן נעשות במקום כבסרט נע על ידי מבשלות הטרודות כל העת בהנפקת פירוגי חדשים לסיר המהביל.

מסעדות בודדות בארץ מצליחות להתמודד עם הורניקס האלה בעבודת יד וכיום רבות מהן קונות את התוצרת ממפעלים המתמחים בכך. ברור שניתן להבחין בכך, למי שמתמחה בקולינריה המאבחן מלית עם אבקות למיניהן ובצק שידע ימים טובים יותר.

אחת המסעדות הטובות ביותר, לדעתי, המנפיקה ורניקס של מלית פירה תפוחי אדמה היא מסעדת וינה הותיקה. הקפדתי לצרוך כמה שבועות מהתבשיל הזה ורמתו היא נפלאה, לפעמים עולה על המוגש במסעדות רבות בפולין. הורניקס של מסעדת וינה הם מוצקים, עתירי מלית טעימה והגימור הוא מושלם. הטעם הוא נפלא ורק על מנת הורניקס שלהם מגיע למסעדה לפחות 3 מזלגות מישליין.

את המסעדה הקימו לפני יותר מ-70 שנה זוג יוצאי פולין שמכרו אותה לבלה ושמואל-סטפן, ניצולי שואה מפולין,  שהריצו אותה שנים רבות. כיום מנהל את המסעדה הנכד אייל ארנברג שביחד עם בת זוגו מאשה, מפליאים בבישול , בדיוק כמו שבישלה הסבתא בלה. אייל היה בן בית במסעדה והתגורר עם הסבים, כיון שהוריו נדדו בשירות הקבע של האב, שהיה קצין בכיר. אייל למד את כל רזי המקצוע והמאכלים המוגשים כיום הם בדיוק לפי אותה נוסחה שבישלה סבתו.

מאשה אחראית בין היתר על הכיסונים המופלאים והיא מרדדת וממלאת אותם כל יום והם פשוט מעולים. דגמתי קרפלך-ורניקס=פירוגי במסעדות רבות בארץ ולדעתי, הם המוצלחים ביותר.

הפירה במסעדה הוא מעולה ויש לו טוויסט מיוחד, ההופך אותו לרך ועדין ומלא טעמים. הסוד הוא לדברי אייל, תוספת של חמאה, בהתאם לצורך וכן מהילה עם מרק עוף!!

השניצל הוא טעים , אך רגיל. הוא בעובי המתאים ובגודל חורג מהבינוני.

הגולש והבשר הצלוי הם רכים וטעימים, די חריג בהשוואה למסעדות שבהם הבשר לא רך דיו ונוקשה.

מנת צימעס הגזר היא רדודה, לדעתי. זה פשוט עיגולי גזר מבושלים במים ממותקים קמעא. צימעס מכינים כמעט מכל ירק או פרי. צימעס הגזר מלווה בדרך כלל בצימוקים ובשזיפים והם מבושלים ברוטב סמיך, לפעמים בתוספת קינמון או וניל.

כדורי העוף ברוטב הם מעולים ומוגשים בנוסח אחר: מעין קציצות עוף גדולות המבושלות ברוטב חום וטעים. הקציצות שזורות בירק והן מיוחדות וטעימות.

הדג הממולא, גפילטע פיש, הוא קציצת דג טחון גדולה, לא מתוקה ולא מפולפלת מידי , כנראה כדי שתהיה מקובלת על כל הזרמים באוכל היהודי.

במסעדה מגישים גם רגל קרושה ולדברי אייל, רבים הם הלהוטים אחר המאכל הרוטט הזה. עם זאת, כבר אין מגישים מיני חלקי פנים ברטבים סמיכים, כיון שרבים כבר אינם מכירים את המאכלים הללו.

בחורף מגישים גם חמין מסורתי והיות ודגמתי גם אותו בעבר, ראוי לציין כי מדובר בחמין בדיוק לפי הנוסחה היהודית הנכונה וטעמו הוא נהדר.

הקומפוט של אייל הוא ליפתן מסורתי של שזיפים ומשמשים עם מעט צימוקים. השזיפים הם בעלי גלעין ומי הלפתן הם מתוקים באורח בינוני. בליפתן פירות יבשים מסורתי, נהוג להגיש שזיפים מגולענים עם צימוקים ופירות יבשים נוספים ויש כאלה המוסיפים מעט קינמון ותמצית וניל.

מחירים:

שניצל עם תוספת - 52 ₪, ורניקס - 28 שח,  כבד קצוץ 28 שח וזה גם מחירה של הרגל הקרושה, זוג כדורי עוף גדולים עם תוספת - 52 שח, גולש 60 שח.

צילומים מהתפריט

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים, מבקר מופעים, מוזיקה ומסעדות. מומחה קולינרי ולאוכל יהודי


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים נוי

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים



 


מאמרים נוספים מאת חיים נוי
 
EBC Financial Group (Cayman) Limited קיבלה רישיון רגולטורי מלא מהרשות המוניטרית של איי קיימן (CIMA)
EBC Financial Group מחזקת את נוכחותה הגלובלית עם רישיון CIMA מלא, ומדגישה את מחויבות הקבוצה לתקנים רגולטוריים גלובליים מחמירים

נפתחה עכשיו למועמדויות: המהדורה הראשונה של פרסי Stevie® למצוינות טכנולוגית
המהדורה החדשה ביותר של פרסי העסקים המובילים בעולם תחגוג הישגים הקשורים לטכנולוגיה ברחבי העולם

Fetch.ai, Ocean Protocol ו-SingularityNET מתאחדות ליצירת ברית הבינה המלאכותית
חלוצות הבינה המלאכותית מאחדות כוחות ליצירת חלופה מבוזרת לפרויקטים קיימים של בינה מלאכותית הנשלטים על ידי חברות ה-Big Tech

MidOcean Energy מבית EIG משלימה את רכישת הזכויות של Tokyo Gas בפורטפוליו פרויקטי LNG משולב באוסטרליה
MidOcean Energy ("MidOcean"), חברת גז טבעי נוזלי (LNG) שהוקמה ומנוהלת על ידי EIG, משקיעה מוסדית מובילה במגזרי האנרגיה והתשתיות העולמיים, הודיעה היום על השלמת ההסכם שהוכרז בעבר לרכישת הזכויות של Tokyo Gas Co., Ltd ("Tokyo Gas") בפורטפוליו של פרויקטי LNG משולבים באוסטרליה.

Corpay Cross-Border ממנה את אוליבר מוריס לתפקיד המנהל החדש של מחלקת שירותי הקרנות המוסדיות באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה
Corpay1 NYSE: CPAY)), מובילה עולמית בתחום התשלומים התאגידיים, שמחה להודיע כי חטיבת Cross-Border של Corpay מינתה את ותיק ענף ההון הפרטי וניהול הקרנות אוליבר (אולי) מוריס לתפקיד המנהל החדש של שירותי המחלקות המוסדיות שלה באירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

ExaGrid זוכה בדירוג של 5 כוכבים במדריך CRN® Partner Program Guide לשנת 2024
תוכנית שותפי השיווק של ExaGridנבחרה בזכות מחויבותה לקידום שותפויות ערוץ חזקות, רווחיות ומצליחות

Falcon’s Creative Groupחושפת את תפקיד המפתח שלה בפארק השעשועים דרגון בול הראשון מסוגו
חברת ההשקעות קידיה (Qiddiya Investment Company) וטואי אנימציה (Toei Animation) בחרו בקבוצת הקריאייטיב של פלקון (Falcon’s Creative Group) כדי להפיח חיים בתופעת המנגה והאנימה העולמית בפארק שעשועים סוחף למעריצים

Ambiq Apollo510 מספק שיפור פי 30 ביעילות הספק כדי לשחרר את עוצמת הבינה המלאכותית בנקודת הקצה
הדור הבא של Apollo משלב תאוצה וקטורית עם יעילות אנרגטית ללא תחרות כדי לאפשר ביצועי היסק מבוססי בינה מלאכותית במכשיר עצמו ללא NPU ייעודי

התמחות הליבה מובילה את הדרך בחדשנות עם פתרונות התוכנה כשירות מבוססי ענן של Duck Creek שמוצעים ב-Microsoft Azure Marketplace
באמצעות מערכת היחסים שלהם עם Microsoft, Duck Creek מגדירה מחדש את חווית הלקוח ומפשטת עסקאות עבור חברות ביטוח ממוקדות טכנולוגיה כמו Core Specialty

O’Reilly הוכרזה כמתמודדת עיקרית ב-™2024Fosway 9-Grid בזכות התוכן המוביל וקידום הלקוחות המוכח שלה
O’Reilly, המקור העיקרי ללמידה מבוססת תבונות בנושאי טכנולוגיה ועסקים, הכריזה היום כי דורגה כמתמודדת עיקרית בתחום הלמידה הדיגיטלית במסגרת מודל ™Fosway 9-Grid היוקרתי.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI