דף הבית רוחניות יהדות האמת על חוקי הטבע
האמת על חוקי הטבע
בתיה כץ 13/11/19 |  צפיות: 7921

האמת על חוקי הטבע / מאת דניאל בלס

- מה עומד מאחורי כל זה?

המלומדים יכולים להסביר לנו שכל דבר הנצפה בטבע, נקבע על סמך התנאים הסובבים אותו ועל סמך חוקים פיזיקליים כלשהם. "אך מיהו אשר קובע את התנאים הבסיסיים המאפשרים את כל זה? מי קובע את החוקים הפיזיקליים אשר קובעים טבעים אחרים?" ויותר מכל "מדוע דווקא מה שצריכים החיים לקיומם הוא מה שקיים?"

כל מי שינסה לחשוב על כך לעומק יגיע למסקנה הבלתי נמנעת, שמישהו או משהו מוחלט ובעל שכל, היה חייב לקבוע חוקים מסוימים על מנת שיתקיים הטבע כסדדו, הוא שגם קבע מה יהיו הצרכים של החיים כדי שיוכלו לחיות. אם אין יוצר ומחוקק לחומר, אז מדוע קיימים חוקים קבועים? מדוע קיים סדר? הרי הגיוני יותר מצב שבו לא יהיו חוקים ולא יהיה דבר קבוע כאשר אין קובע שכך יהיה.

העולם מסתובב, על ציר של 23 מעלות היוצרות את

עונות השנה ומאפשרות את קיום החיים. מדוע?

התשובה המדעית: ככה!

התשובה השכלית: חוכמה אלוקית.

- רגע, מה זה בדיוק "חוקים"?

אנו גילינו שכל חוקי הטבע הינם עקביים. מכאן צריך להיות לנו ברור, שיש מכוון שמחזיק את חוקי הטבע כפי שהם בכל רגע נתון שאם לא, חוקי הטבע היו משתנים בכל רגע: פעם היינו זורקים כדור והוא היה נופל לקרקע ובפעם אחרת הוא היה נזרק אל החלל. חוקי הטבע אינם אקראים! אין האדם יכול לצפות מדבר אקראי לחזור על עצמו, באותו הסדר בדיוק. סדר החוזר על עצמו מלמד על מְסַדֵר וחוקיות של תוכנית קבועה מראש.

האין זה צריך להיות ברור לכולנו, שישנה ישות חושבת שהחליטה שיהיה כך בעולם במקום אחרת, ושכך תיראה לעינינו המציאות וכך נכיר אותה?

מכיוון שהתרגלנו למציאות, איננו מבינים את הברור מאליו.

אנו חייבים לפעול לפי המציאות הנגלית לעינינו והנבדקת בכלינו, כאשר כל אלה ועוד, נבחנים לפי מידת האמת וההגיון שברשותנו. ההגיון מלמד אותנו שהמציאות הזו נעשתה מתוך כוונה, ולכן עלינו לקבלה ככזו שנעשה על ידי שכל הקיים מעבר לגבולות המציאות הזאת וכוחות הפועלים מחוצה לה ומאפשרים את קיומה.

הבה נציע מספר ידיעות מעולם הטבע, ובפעם הראשונה בחיינו, נבחון אותם באובייקטיביות, ללא כל דעות קדומות על המציאות כפי שהכרנו אותה עד כה.

1) מדוע שכוכבים, חלקי אבן ואדמה, בכל היקום כולו, יסתדרו בצורת כדורים? שמש וארץ לא עשויים מאותו חומר אך שניהם כדורים! מה עושה כדור בחלל ריק באמצע היקום? למה הוא אינו מתפזר לכל עבר? מה מחזיק אותו בתור כדור? אינני מדברים כאן על כדור אחד אלא על מיליוני טריליוני כדורים!

- כח משיכה, אויר, מה זה עושה כאן?

2) כידוע את כדור הארץ עוטפת שכבת אויר אשר למרבה 'המזל' אינה מתפזרת בחלל, וזאת הודות לכוח המשיכה של כדור הארץ. כך מתאפשר לנו לנשום למחייתנו. אך מדוע איש אינו שואל "מדוע האויר אינו בורח לחלל?" ובעצם "מדוע המים לא נוזלים מכדור הארץ לחלל?" לא רק שמצאנו כדור בחלל, אלא שמצאנו על הכדור שכבות מסודרות של מים וחמצן.

אני לא מדבר כאן על הסתברות של אחת למיליון, אני מדבר כאן על "אפשרות".

האפשרות שבכלל יתקיים אוזון במציאות שלנו, האפשרות שבכלל יתקיים משהו עקבי.

אך לא משנה כמה המציאות שלנו תהיה מורכבת, בעלי התאוות יבקשו לבטל את המסקנה הנלמדת ממנה, ולטעון למספר צירופי מקרים בלתי הגיוני בעליל.

- למה השמש מפיצה חום?

3) איש אינו שואל מדוע השמש, או אש בכלל מפיצות חום, ולמה הטמפרטורה עולה ויורדת בהתאם להן? וכיצד זה יתכן שבמציאות המוכרת לנו, החיים זקוקים לחום כדי לחיות?

קרני השמש המגיעות אלינו, הן אלו האידיאליות ביותר לקיום חיים. אך למה הן מאפשרות קיום חיים? למה הן לא, סתם קרני אור חסרות תועלת, חסרות חום וחסרות טמפרטורה? מה הופך אותן לאידיאליות ביותר לקיום חיים?

4) בחלל יש ואקום, אחת הסיבות שהתפרצויות אש אינן מגיעות מהשמש היא מכיוון שההתפרצויות עשויות מאש ואש לא יכול להתקיים בלי חמצן... אין חמצן בחלל אז האש לא יכולה להתקיים והיא תכבה או תיהרס בדרך. מדוע איש לא חשב מה היה קורה אילו המציאות היתה אחרת ואש היתה יכולה להתקיים בלי חמצן?

5) מדוע איננו מוצאים אנשים השואלים "מדוע מהירות האור היא כל כך מהירה?" מדוע האור עובר במהירות כל כך עצומה ממקור האור לאובייקט ובחזרה לעין הקולטת את האובייקט במהירות כל כך גדולה. אם מהירות האור היתה איטית יותר, כפי שהיינו מצפים ממציאות ללא תכנון, לא היה קיים כלל מושג של ראייה.

- למה השמים כחולים?

6) כמו כן, מתברר כי לחמצן הנמצא באטמוספירה יש תכונה מיוחדת, שהוא מפזר דוקא את האור הכחול של השמש בצורה היעילה ביותר. כלומר, החמצן שבאויר הוא האחראי "למריחת" הצבע הכחול על פני הרקיע, בשעה שאין הוא עושה זאת כמעט לצבעים האחרים הבאים מן השמש. ככל שעולים לגובה, יש פחות ופחות אויר או חמצן. כלומר, אין אויר שיפזר את האור בשמיים, כי השמיים הם למעשה שחורים, כי הם חלל ריק. זוהי תכונה נוספת של האור, שאיש אינו טורח לשאול "מדוע זה כך?" התשובה המדעית היא "כי כך הוא האור".

- גם במדינה יש חוקים...

בכל ממשלה אנו רואים, שלכל חוק יש מחוקק שקבע אותו. לעיתים הסיבה העומדת מאחורי החוק אינה מובנת לנו, ובכל זאת החוק נאכף ודיניו מתקיימים.

ישנם סוגים אחרים של חוקים, הם "חוקי הטבע". אם ישנם חוקי טבע וזו המציאות המוכרת לנו, אז צריך להיות לנו מובן שקיים מחוקק לחוקים הללו החלים על היקום שלנו.

אנו לא יכולים להתעלם מהשאלה ולטעון "תמיד היה", מכיוון שזה לא כך, ולעולם שלנו היתה התחלה. חוקי הטבע נבראו ככללים שהחומר והאנרגיה נוהגים על פיהם. אילולא חוקי הטבע, לא היה דבר. כל שהיה הוא אנדרלמוסיה, תוהו ובוהו מוחלט.

חוקי הטבע הללו מאפשרים קיום שמשות (שמש), חומרים במצבי צבירה שונים וסדר המאפשר בעצם את הקיום המסודר של כל הקיים. היקום שלנו נתון תחת חוקי טבע אלה ובזכות הדבר, מתקיים בצורתו. הרי שחייב להיות כאן מחוקק עצום פי כמה. וכפי שאבי שיחיה, נוהג לומר "אם לסופר-מרקט הקטן שליד הבית יש מנהל, על אחת כמה וכמה שלעולם שלנו יש מנהל".

התרגלנו לחוקיות.

- לא קיימים בכלל חוקי טבע!!!

במרחבי היקום פועלים כוחות מסתוריים ומוזרים המשליטים סדר מוחלט בכל המאורעות המתרחשים במרחב, כוחות אלו קבועים ולא משתנים כמאמר הפסוק: "חוק נתן ולא יעבור". אלה הנקראים בלשוננו "חוקי הטבע".

הפרט המשותף בכל חוקי הטבע, הוא שאין לאף אחד מושג איך הם פועלים, מה מניע אותם או מה קובע את עוצמת כוחם. בימינו כשהמדע מגיע לקצה יכולת הבנתו הוא מכריז: מצאנו חוק טבע!

כשמדענים מגלים תופעה שחוזרת על עצמה באופן נצפה, הם לא שואלים מדוע היא כך, אלא קובעים שזהו חוק טבע, כי "כך הוא הטבע".

אם גשם היה יורד רק באגמים ובמקורות המים, המלומדים היו קוראים לכך "חוק טבע", ומסבירים שלפי חוק זה, מים נמשכים למים ולכן הגשם לא יורד במקום שבו יש יבשה אלא רק היכן ששיש מקורות מים על האדמה.

חשבו איזו חוכמה עצומה זו תחשב, אילו כל גשמי ישראל היו יורדים בדיוק בכנרת. כמה מעולה זה יכול היה להיות. אך גם אילו היה זה כך, איש לא היה מתייחס לכך בתור נס והוכחה לתכנון אלא מכיר את המציאות כפי שהיא ולא מתפלא ממנה. (אגב, מחשבה שניה מעלה, שאילו מי הגשמים היו נופלים רק באיזורי האגמים, מהר מאוד, הגשם הרב היה מציף את הכל והערים היו חרבות. לכן זו חוכמה גדולה אפילו יותר, כאשר הגשם מתפזר בעזרת הרוח באופן שווה בכל אזורי הארץ).

- כל חפץ עגול מתחיל לרחף באויר...

אילו כל חפץ עגול היה מרחף חמישה סנטימטרים מעל פני האדמה, בלא כל סיבה, גם דבר זה היה נקבע כ"חוק טבע פיסיקלי". ההוכחה לקיומו של האלוקים הוא לא חוק הטבע, אלא חוק הטבע הקיים המאפשר את קיום היצורים החיים וקיום הכוכב שלנו כמו שהוא, בתכנון ולתכלית קיומנו.

מסתבר איפוא, שיש שאלות שהפיסיקה לא תענה עליהן לעולם. כל שאלה שתשאל בתחומי המדע תענה על ידי שאלות אחרות. נוכל להסביר את סיבובו של הירח סביב כדור הארץ על ידי שני כוחות הפועלים עליו. נוכל לחשב את כוחות אלו, אולם לעולם לא נוכל לענות מדוע הירח נמשך לכדור הארץ. תקרא לזה כוח הכבידה, הכוח הגדול או הכוח הקטן, אבל למה יש את הכוח הזה?

אינני מתכוון לסדר בו פועל הכוח. השאלה היא לא "מדוע הירח אינו נדחף לכיוון השני". השאלה היא על הקיום של הכוח, באשר הוא כח. מדוע יש בכלל כוח כזה? השאלה הזאת נוגעת באקסיומות של הפיסיקה, והתשובה היחידה עליהם היא "ככה"!

אין זה משנה אם המדע יגיע למסקנה, שהזמן, המרחב, התנועה, הקווארקים והחומר הם בעצם תצורות שונות של אותו הדבר. מה שיקרה אז, בסך הכל הוא, שהאקסיומות יתאחדו לאקסיומה אחת. אך אני שואל על אותה אקסיומה "מאין היא מגיעה? למה היא קיימת?"

- סודו של כח המשיכה המסתורי...

האם סודו של דבר כה אלמנטרי ופשוט כ"כח המשיכה" הידוע מאז ימי ניוטון פוענח מאז ימיו ועד ימי הפיזיקאים של ימינו? מסתבר שלא. אייזיק ניוטון בכבודו ובעצמו, "מגלה" כח המשיכה, טען שהאל הוא שמקיים את אותו כח עקבי.

כח המשיכה המסתורי שומר על קיומנו... למה הוא קיים בכלל?

נשיא המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, פרופ' צ'ארלס. מ. וסט מלמד אותנו בדו"ח שלו לשנת 1995, ש"חוקי הטבע" אינם אלא שמות נרדפים לאותו כח מסתורי שאנו מכנים "הרצון האלוקי". וכך הוא כתב: "איננו מבינים איזה מנגנון מחולל מסה באבני הבנין הבסיסיות של החומר" ובמילים אחרות: אין לנו מושג מהי כבידה, כיצד מושך כדור הארץ את הירח והירח את כדור הארץ, למרות הריק המוחלט הקיים בין שניהם, הרי אין כל חוט או מוט מחובר ביניהם. מהו הדבר המסתורי הגורם שכל חומר יכול להשפיע ולמשוך את רעהו ללא כל מגע ביניהם?

- למה החוק היה קיים לפני שניוטון "קבע" אותו?

פרופסור יהודה לוי מביא בספרו "מול אתגרי התקופה" אנקדוטה מענינת מימי לימודיו באוניברסיטה: "זכורני היטב כאשר התחלנו באוניברסיטה את הקורס במכניקה. ישבנו בכיתה ונכנס הפרופסור ושאל: "גוף נע ממשיך בתנועה אחידה כל עוד אין כח פועל עליו. למה?" לא ידענו להשיב. למה באמת כאשר אני זורק כדור הוא ממשיך בדרכו גם אחרי שעזב את ידי?

חשבנו וחשבנו. התפרץ אחד וקרא: "זהו החוק הראשון של ניוטון!"

ענה הפרופסור: "אמנם כן. אבל למה עשה זאת הגוף לפני שניוטון קבע את החוק שלו?"

המשכנו להתאמץ. השאלה נראתה כל כך פשוטה, אך לא הצלחנו למצוא לה תשובה. ואז אמר הפרופסור: "דעו לכם שאין בפיסיקה תשובה לשאלה זו, היא מחוץ למסגרת המדע. זוהי שאלה פילוסופית ובכעין זה לא נעסוק כאן". קצת קשה היה לקבל זאת, אבל בסופו של דבר הוא צדק."

התשובה של המדע תהיה זהה לגבי הסבר הספין של האלקטרון, או לגבי השאלה "מדוע כדור הארץ הוא עגול?" אנו מגלים לפי חוקי טבע אלה המדויקים להפליא, כי המחוקק הוא בעל השכל המוחלט ומקיים את עולמנו כל רגע.

- חוק נתן ולא יעבור!

היהודי מקיים המצוות מכריז באמונתו: "אני מאמין באמונה שלימה, שהבורא יתברך שמו הוא בורא ומנהיג לכל הברואים, והוא לבדו, עשה עושה ויעשה לכל המעשים!"

"חוק נתן ולא יעבור". הוא לבדו הנותן כח לכל חוקי הטבע השונים לפעול מדי רגע ורגע בכל רחבי היקום, לו לבדו ישנה "יכולת העל" להשגיח על התנועה של כל מילארדי האטומים והחלקיקים הרוחשים ביקום.

ההרמוניה והסדר ביקום, חוקי הטבע. אטום מימין.

מולקולות מים המסתדרות לפתית שלג משמאל.

רק מחפשי האמת, בעלי השכל הישר, יחשבו "מדוע זה כך"? ויבינו לא פחות משהבין איינשטיין או ניוטון, שקוביות לא נזרקות מעצמן לאויר ונוחתות על המספר הרצוי סתם כך.

כל חוקי הטבע הם למעשה לא קיימים, זהו האלוקים שבכוחותיו מחזיק את בריאתו, ככתוב "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית".

יש אנשים שאומרים "ראו, זהו כח המשיכה המחזיק אותנו על פני האדמה, ולכן איננו נופלים לחלל" ויש אנשים חכמים יותר שיאמרו "ראו, ישנו כח הנמצא כאן ומאפשר את מחייתנו, ודאי שיש הרוצה בתכליתנו".

- איך המדע מתרץ סדר בלא חוקי טבע?

עוד ידע מעניין שצדה עיני, היא שבאטומים קיים סדר המסתובב ופועל בכח שאינו נגמר. האטומים והמולקולות, הפרוטונים והאלקטרונים אינם מתפזרים, אלא קיימים בקירוב הנע כל הזמן. גם כדור הארץ מסתובב סביב השמש כאשר הירח מסתובב סביבו, וכך גם באטום האלקטרונים והפרוטונים מסתובבים סביב הגרעין.

כשאנו רואים סדר החוזר על עצמו בעקביות, אנו קוראים לו "כח טבע", אך בפרטים הקטנים ביותר המרכיבים את כל עולמנו, אין עקביות אך בכל זאת אנו רואים סדר.

לפי הידוע לנו, ההתנהגות של האלקטרונים אינה כפופה לחוקי הטבע, אינה כפופה למהירות האור, ואי אפשר לצפות אותה מראש. אך בכל זאת, הללו פועלים בסדר ומורכבות תמידית המאפשרים את קיום הכל.

תורת הקוואנטים.

תורת הקוואנטים מוכיחה שמצב הספין (הסיבוב) של כל אלקטרון ואלקטרון בעולם, נקבעים באופן לא דטרמיניסטי. כמו כן, גם הוכח שלא קיימים "פרמטרים לא ידועים" שקובעים את מצב האלקטרון. מכך נובע, שמצב האלקטרון אינו נקבע על סמך שום כח טבעי. מצבם של האלקטרונים המרכיבים את עולמנו נקבע על פי כוח שאינו כפוף לחוקי הטבע, או במילים אחרות, מסתבר לנו שהבורא יתברך, הוא שמחליט על מצבו של כל אלקטרון ואלקטרון בבריאה, בכל רגע ורגע.

פתית שלג הנראה באמצעות מיקרוסקופ מיוחד.

בברכה,

דניאל בלס.

המאמר הוגש בחסות פורום יהדות


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 בתיה כץ


 


מאמרים נוספים מאת בתיה כץ
 
הכפירה בקיומו של אלוקים
13/11/19 | יהדות
מהן ההוכחות לקיומו של האלוקים? ההוכחות לקיומו של האלוקים נמצאות בעולם אותו ברא האלוקים, שהרי הבריאה מעידה יותר מאלף עדים על יוצרה. דווקא הללו שאינם מאמינים שיש אלוקים, לוקחים סיכון בל יתואר במילים. אנו נרחיב בפרק הבא את ההוכחות למציאות האלוקים לפי המדע, הפילוסופיה והלוגיקה, אך בינתיים ננסה לתהות על ההגיון המנחה את הללו השוללים את מציאות האלוקים:

כיצד ניתן להגדיר את האמונה באלוקים?
13/11/19 | יהדות
מהו ההבדל בין האלוקים לכל מיני יצורי אגדות שאנשים המציאו? שאלה זו מופנית פעמים רבות לדתיים, והיא לרוב נועדה להכעיס. מעטים שואלים את השאלה הזאת בכוונה אמיתית לעמוד על ההבדל בין יצורי אגדות מכל מיני מיתולוגיות, שאנשים המציאו, לבין האלוקים יוצר שמיים וארץ, כפי שהיהדות מלמדת עליו כבר אלפי שנים.

חוקי הטבע
13/11/19 | יהדות
למה התפוח נופל לאדמה? במציאות שאנו מכירים, הצרכים של החיים והחיים עצמם מתואמים בהרמוניה שאינה מלמדת על מקרה אלא על יד מכוונת. זהו המפליא באמת! זוהי העובדה המכריחה אותנו לקבל את מציאותו של בורא - חוקי טבע ביקום שהיה אמור להיות באנטרופיה מוחלטת!

האמת על חוקי הטבע
13/11/19 | יהדות
מה עומד מאחורי כל זה? המלומדים יכולים להסביר לנו שכל דבר הנצפה בטבע, נקבע על סמך התנאים הסובבים אותו ועל סמך חוקים פיזיקליים כלשהם. "אך מיהו אשר קובע את התנאים הבסיסיים המאפשרים את כל זה? מי קובע את החוקים הפיזיקליים אשר קובעים טבעים אחרים?" ויותר מכל "מדוע דווקא מה שצריכים החיים לקיומם הוא מה שקיים?"

הידעת שאבות המדע הסיקו שיש בורא לעולם?
13/11/19 | יהדות
שנאתם של אתאיסטים רבים עיוורה אותם באופן כזה, שהם מגנים כל אמונה ואפילו מושכלת במציאות בורא. בין אם חוזר בתשובה עשה זאת משכל, מהתבוננות בעולם ובקוסמוס ובין אם עשה זאת מרגש, ההכרה במהותו הפנימית, אתאיסטים יגנו אותו ויקטלגו אותו מיד בתור "טיפש". אותם שונאים חשים עצמם מורמים מעם, "מדעיים", "מביני עניין", ואת המאמינים כ-"פאנטים", "עיוורים" וכדו'.

גיל העולם - כל השיטות לישוב הסתירה
13/11/19 | יהדות
מהן השיטות השונות לישוב גיל העולם כפי שמציעים אותו האתאיסטים, לבין גיל העולם על פי האמור בתורה? כאן תמצאו את כל התשובות בקצרה, בתוך 5 גישות שונות!

גיל העולם והבריאה - סתירה או טעות בהבנה?
13/11/19 | יהדות
מדוע לנסות להציג את העולם כצעיר יותר, או כמתיישב עם דברי התורה? כאן תמצאו תשובה אובייקטיבית, לוגית ובלתי מתחמקת לשאלה, מדוע בכלל לנסות ליישב בין דברי התורה למדע התיאורטי בדבר גיל העולם, מהי בעצם השאלה, ומהי האמת שמאחורי הקושיה?

אולי כולנו בחלום?
12/11/19 | יהדות
שאלה ששואלים מתפלספים רבים, היא "מדוע שנסמוך על המציאות הנגלית לעינינו?" התשובה לכך די פשוטה למעשה: זאת מכיון שזאת המציאות היחידה אותה אנו מכירים!

מצוות לימוד תורה
26/05/19 | יהדות
לימוד תורה היא מצוות עשה מהתורה, לפי המקורות, מצווה זו עומדת נגד כל יתר המצוות כמו שנאמר תלמוד תורה נגד כולם, הערך של לימוד התורה, מלבד היותו מצווה, הוא ידוע בהשפעה העצומה שיש לו על נפש האדם, הלימוד נוטע בנפש האדם יושר, מידות טובות, ערכים של יושר אהבת ישראל, חסד ורחמים.

בחירה מוצלחת של תיק לספר תורה
30/04/19 | יהדות
ישנם תיקים לספר תורה העשויים מאיכות ירודה וחומרים שמתכלים ומתבלים לאחר זמן קצר, אצלנו לדוגמא התיקים עשויים עץ בוק משובח והדוגמאות העיטורים נעשים בעבודת יד, על ידי אנשי מקצוע המובילים בתחום זה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI