דף הבית בידור ופנאי תיאטרון ביקורת: שירה - סיפור אהבה מרגש לרומן המפורסם של עגנון – בית צבי
ביקורת: שירה - סיפור אהבה מרגש לרומן המפורסם של עגנון – בית צבי
חיים נוי 06/02/23 |  צפיות: 703

ביקורת: שירה - סיפור אהבה מרגש לרומן המפורסם של עגנון – בית צבי

מאת חיים נוי

שירה, העולה בבית צבי ברמת גן היא הצגה מרגשת, המבוססת על רומן האהבה הנודע של חתן פרס נובל ש"י עגנון. ההצגה שופעת את שפתו המליצית של עגנון ושל העברית של פעם והיא נופת צופים וחוויה תיאטרלית.

מקובל ששירה הוא ספר בלתי גמור. עגנון חיבר את שירה בהמשכים. תחילת הספר הייתה בהארץ, מה שנקרא באותם ימים מוסף לוח הארץ. בפועל מדובר היה בשלוש אסופות שהפכו לספר שלם ונחשב לספרו האחרון שלא הושלם בשל מצב בריאותו. רק המו"ל של הארץ גרשום שוקן חיווה דעתו שלא היה אמור להיות המשך ופגישתו של גיבור הספר עם אהובתו בבית המצורעים מהווה סיום כל חלקי הספר.

המחזה שירה הוא עיבוד לבמה של יורם פאלק שנחשב למלאכת מחשבת וכל הטקסטים במחזה לקוחים במדוייק מתוך הספר ויוצרים מחזה שלם. שירה כבר הוצג בעבר בתיאטרון באר שבע.

העלילה עוסקת במרצה להיסטוריה ד"ר מנפרד הרבסט המתאהב באחות בית חולים ליולדות בשם שירה. ההיסטוריון מגיע עם אשתו הנריאטה לבית היולדות כדי להביא את בת הזקונים שלהם, לאחר שתי בנות. בבית החולים הוא פוגש בשירה ומתאהב בה. הם מבלים בדירתה . שירה הייתה דמות יוצאת דופן בנוף הירושלמי של שנות ה30 והקשר שלו איתה היה לוהט ומיוסר, גם נוכח חייו האישיים הקשים ודעיכת הקריירה האקדמית שלו.

עגנון מפליא בתיאור סיפור אהבתם לצד משבר נפשי מרתק וכל זאת על רקע ימי המנדט והמאורעות עם המתח הפוליטי והמאבקים הלאומיים כשבטבורם ירושלים בתקופה הדרמטית של שנות ה-30 וה-40. עגנון סיפר בזמנו כי כל האירועים הארוטיים היו קשים לו לכתיבה שכן הוא נמנע מכתיבה של סוג כזה של תיאורים.

חלק מרכזי של ההצגה הוא שפתו הייחודית והלירית של עגנון המתובלת במילים ומשפטים ארכאיים לכאורה ואולם השפה הזו בעצם עשירה וססגונית ונופחת חיים בעבר הלא רחוק של שפה עברית הנושקת לשנים של חידוש וחדשנות.

גארי נופין מגלם את המרצה וכמעט ניצב כל העת על הבמה, מצליח לרגש ולהאיר ברגישות ובמשחק מעולה את כל המתרחש עמו.

טל מאי פרויד מגלמת במשחק משכנע את שירה החוששת מפני הקשר הנועז עם גבר נשוי. טל מפגינה משחק תיאטרלי משובח ויפה מאוד.

יובל רהב מגלמת היטב את הנריאטה האישה הנאמנה ומשחקה שובה לב. נוי דרור מגלמת יפה מאוד את בתם של בני הזוג זהרה ועוד תפקידים. נגה דואק מגמת מספר תפקידים אך מושלמת כגברת בכלם אשת עמיתו לעבודה באפיזודה קצרה בשפת הים. תאיר עמוס טובה מאוד כבת השנייה תמרה. יצחק חובה נפלא כשכן התמהוני שכרסון , כפרופסור בכלם וכבעל הקפה. שיר מרגליות משובחת כאחות וכליסבט. דן טויטו מוצלח כבן זוגה של תמרה ועוד תפקידים ובמיוחד כרופא בחלק האחרון.

הבמאית אתי רזניק להטטה עם להקת השחקנים המוכשרת והתוצאה היא הצגה עדינה ומרשימה, מרגשת ושופעת ניחוחות עגנוניות.

דפנה פרץ עצבה תפאורה מוצלחת. לנה רומננקו אחראית לעצוב התלבושות הנאותות. דניה זמר עצבה תאורה ראוייה. איתי שלו לוגסי עצב את התנועה היפה. אפי שושני עצב את המוזיקה. נוי דרור עצבה את האיפור המיוחד בבית המצורעים.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתי"ם, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

צילום – שמחה ברבירו


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים נוי

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי של סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, לשעבר עורך ראשי של סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים



 


מאמרים נוספים מאת חיים נוי
 
Corpay Cross-Border ממנה את אוליבר מוריס לתפקיד המנהל החדש של מחלקת שירותי הקרנות המוסדיות באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה
Corpay1 NYSE: CPAY)), מובילה עולמית בתחום התשלומים התאגידיים, שמחה להודיע כי חטיבת Cross-Border של Corpay מינתה את ותיק ענף ההון הפרטי וניהול הקרנות אוליבר (אולי) מוריס לתפקיד המנהל החדש של שירותי המחלקות המוסדיות שלה באירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

ExaGrid זוכה בדירוג של 5 כוכבים במדריך CRN® Partner Program Guide לשנת 2024
תוכנית שותפי השיווק של ExaGridנבחרה בזכות מחויבותה לקידום שותפויות ערוץ חזקות, רווחיות ומצליחות

Falcon’s Creative Groupחושפת את תפקיד המפתח שלה בפארק השעשועים דרגון בול הראשון מסוגו
חברת ההשקעות קידיה (Qiddiya Investment Company) וטואי אנימציה (Toei Animation) בחרו בקבוצת הקריאייטיב של פלקון (Falcon’s Creative Group) כדי להפיח חיים בתופעת המנגה והאנימה העולמית בפארק שעשועים סוחף למעריצים

Ambiq Apollo510 מספק שיפור פי 30 ביעילות הספק כדי לשחרר את עוצמת הבינה המלאכותית בנקודת הקצה
הדור הבא של Apollo משלב תאוצה וקטורית עם יעילות אנרגטית ללא תחרות כדי לאפשר ביצועי היסק מבוססי בינה מלאכותית במכשיר עצמו ללא NPU ייעודי

התמחות הליבה מובילה את הדרך בחדשנות עם פתרונות התוכנה כשירות מבוססי ענן של Duck Creek שמוצעים ב-Microsoft Azure Marketplace
באמצעות מערכת היחסים שלהם עם Microsoft, Duck Creek מגדירה מחדש את חווית הלקוח ומפשטת עסקאות עבור חברות ביטוח ממוקדות טכנולוגיה כמו Core Specialty

O’Reilly הוכרזה כמתמודדת עיקרית ב-™2024Fosway 9-Grid בזכות התוכן המוביל וקידום הלקוחות המוכח שלה
O’Reilly, המקור העיקרי ללמידה מבוססת תבונות בנושאי טכנולוגיה ועסקים, הכריזה היום כי דורגה כמתמודדת עיקרית בתחום הלמידה הדיגיטלית במסגרת מודל ™Fosway 9-Grid היוקרתי.

Aqara ו-e& פותחות בשיתוף פעולה כדי לחולל מהפכה בחיים החכמים באיחוד האמירויות
Aqara, ספקית מובילה של פתרונות בית חכם, נרגשת להכריז על שיתוף הפעולה שלה עם e& UAE, זרוע הטלקום של e&. שותפות זו שמה לה למטרה לענות על הביקוש הגובר לחיים חכמים באזור, לספק לצרכני איחוד האמירויות את החידושים האחרונים בטכנולוגיות ובפתרונות בית חכם הנותנים מענה להיבטים שונים של חיים חכמים, לרבות אבטחת בית, נוחות וחיסכון באנרגיה.

בינה מלאכותית, הכלה וקיימות: נושאי חובה עבור אלו ששואפים להירשם לבית ספר לעסקים
הסקר השנתי של GMAC מוצא מניעים מתפתחים לחינוך עסקי מתקדם

Medisca פותחת את מעבדת MAZ® באריזונה: מרכז חדשנות ומשאבי לקוחות
Medisca, מובילה עולמית בפתרונות רפואה מותאמת אישית ושרשרת אספקה פרמצבטית, מכריזה בגאווה על פתיחת מעבדת Medisca MAZ Lab בפיניקס, אריזונה. מעבדתMAZ Lab , המוקדשת בלעדית לפיתוח והרחבה של מערכת האקולוגית של MAZ, היא מרכז חדשנות ומשאבי לקוחות.

כדי לחזק את המאמצים העולמיים במאבק בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה מדעני KFSH&RC מגלים מיני חיידקים חדשים: ריאדהנסיס (Riyadhensis)
בפיתוח פורץ דרך, מדענים בבית החולים ומרכז המחקר על שם המלך פייסל - King Faisal Specialist Hospital and Research Centre (KFSH&RC) זיהו זן חדש של חיידקים, המכונה "Stenotrophomonas Riyadhensis" באמצעות יישום טכנולוגיית ריצוף גנום שלם (WGS). תגלית זו מסמלת התקדמות משמעותית בהבנת האופן שבו חיידקים מתקשרים עם תרופות קיימות, וסוללת את הדרך לאסטרטגיות טיפוליות חדשניות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI