דף הבית בית משפחה וזוגיות זוגיות ואהבה ''לפתוח דף אחר'' ? חסמים ומפתחות בדרך ליצירת זוגיות
''לפתוח דף אחר'' ? חסמים ומפתחות בדרך ליצירת זוגיות
גילי בר ויעל דורון 13/05/08 |  צפיות: 3010

בשלב מסוים, אחרי שחיפוש הזוגיות מתארך ומייגע, שואל את עצמו הרווק (וזה כמובן מתייחס גם לרווקה) : "מה לא בסדר איתי? למה אני עדיין לבד?". ברור שצריך הרבה מזל כדי למצוא את האחד "הנכון", אבל לא יכול להיות שהכל תלוי במזל. איך זה יכול להיות שאני לא מצליח לייצר קשר אוהב, בטוח ויציב לאורך זמן? למה זה בכלל לא מתחיל? למה זה מתפרק אחרי שזה מתחיל? איפה אני טועה? מה אני לא עושה נכון? למה זה לא קורה לי? מה לעשות?

אנחנו מציעים שמונה חסמים פסיכולוגים שעוצרים אנשים בדרך ליצירת זוגיות. גם אחרי שהזוגיות נוצרת, לא פעם היא נשברת או מתפרקת, בגלל אותם שמונה חסמים אלה. למען הנוחות, מצאנו להם ראשי תיבות, שמבטאים בעצמם את הרעיון המרכזי שלנו: "לפתוח דף אחר"

ל – שהוא בעצם L – מייצג את המונח  Low Self Esteam או בעברית – הערכה עצמית נמוכה: אדם שלא מאמין בעצמו, לא חושב שהוא חשוב, ראוי ומשמעותי, לא חושב שיש לו מקום ולא מקבל את עצמו, יתקשה למצוא זוגיות טובה עבורו. משתי סיבות. ראשית, משום שיש כאן תהליך כמו-מכירתי, ומאד קשה לכולנו למכור מוצר שאנחנו לא מאמינים בו, ושנית בגלל הנבואה שמגשימה את עצמה: כחלק מההערכה העצמית הנמוכה, האדם לא מאמין שהוא ראוי/יכול להשיג זוגיות ראויה, ולכן לא יכוון בד"כ את עצמו כמטרה לאנשים שבאמת היו יכולים להתאים לו, וגם אם ימצא כאלה, יכשיל את עצמו (לא במודע בדרך כלל) כחלק מחוסר האמונה שלו שזוגיות טובה בכלל יכולה לקרות לו...

פ  - פניות לקשר – הרבה רווקים מעידים על עצמם שהם מחפשים קשר אמיתי ויציב, אבל למעשה הם לא פנויים. לעיתים אפשר לראות את זה ישירות לפי אורח החיים שלהם- הם נשואים לעבודה שלהם, לילדים שלהם מהנישואים הקודמים, למשפחות המוצא או מכורים למחלות, לבעיות הכלכליות שלהם או למכון הכושר. בפעמים אחרות אפשר לראות קושי בפניות לקשר דרך הבחירות הרומנטיות שלהם. למשל, בחורה שמתאהבת רק בגברים נשואים / מעבר לים / וורקוהולים. היא אף פעם לא מתעניינת באמת בגבר שנמצא פה מתחת לאף שלה, פנוי ובנוי לקשר אמיתי....

ת – קשיים בתקשורת – למרות המודעות העצמית הגבוהה של חלק גבוה מהרווקות והרווקים, עדיין אפשר לראות הרבה בעיות בתחום התקשורת כמכשול למציאת זוגיות. יש מגוון רחב של סיבות לקשיים האלה, למשל חינוך לקוי, בטחון עצמי נמוך, שכבר דברנו עליו, חרדות ופחדים שונים, שעוד נזכיר וכולי. התוצאה העגומה היא שאנשים אינטיליגנטים, רגישים, מעניינים ובעלי פנימיות מפותחת, לא מצליחים להחצין את התכונות הללו ולהעביר אותן בשיחה הלאה, בצורה מעניינת, קולחת ונוגעת. ברגע שהם נמצאים  בשיחה עם מישהו שעשוי להיות בנזוג שלהם - משהו נתקע ונחסם בדיבור. לעיתים זה מופיע ממש בצורת גמגום או פגיעה קשה ברהיטות, אצל אנשים שהדיבור שלהם בעבודה או ליד חברים והמשפחה קולח, שוטף ומעניין, בפעמים אחרות זה מתבטא בקושי להקשיב, להתמקד במה שהאחר אומר, או בנטיה ללהג ולשעמם בדיבור טפל ולא ממוקד, מצד אנשים שאינם משעממים כלל וכלל בסיטואציות אחרות.

ו – טראומה ומטענים מהעבר. חדי העין שמו לב בודאי שהאות שנבחרה לראש הפרק הזה היא לא בדיוק אידיאלית. אולי היה עדיף אם היתה מופיעה כאן האות ט. ובכל זאת, בדיוק כמו שבחיים בכלל, ובזוגיות בפרט, צריך להסכים להתגמש ולעגל פינות כדי להצליח, כך גם במודל שלנו....
רווקים רבים מתקשים לייצר זוגיות מאחר שהם מביאים יחד איתם לקשר המתהווה טראומות ומטענים כבדים מהעבר : חבלות נפשיות שארעו בילדות, חוויות של פגיעה, נטישה, אובדן או ארועים טראומתיים חוזרים ונשנים, זכרונות כאובים מקשרים קודמים, אהבה נכזבת, לב שבור, אקס מיתולוגי שקשה להתגבר עליו. לא פעם המטענים מהעבר מכבידים על הקשר ולא מאפשרים לרווק להשתחרר ולהתקדם הלאה.

ח – דפוס חוזר – לפעמים זה לוקח שנים עד שאנשים מגלים שבעצם לאורך כל חייהם הבוגרים, פחות או יותר, הם משחקים את אותה "הצגה" : הם בתפקיד הגיבור הראשי, ולמרות שהתפאורה משתנה, שחקני המשנה חדשים, וגם המוזיקה והתלבושות נראים לגמרי אחרת, משהו בסצינה חוזר על עצמו בכל פעם עד לסוף (הלא שמח) שמשתחזר.  פעם אחר פעם הם מקוים שהפעם זה ייגמר אחרת, אבל פעם אחר פעם מגלים שהסיפור חוזר על עצמו כמעט אחד לאחד, בלי יכולת להשתחרר מה"טקסט" שכאילו מישהו אחר כתב עבורם, בהצגה הזו של החיים שלהם.

ד- דכאון – דכאון מפריע ליצור קשר. זה מובן מאליו ואין צורך להסביר מדוע. אבל אנחנו לא מדברים כאן רק על ההפרעה הפסיכיאטרית של דכאון קליני, אלא בצורה כללית ורחבה יותר על תפיסת מציאות דכאונית, שפוגעת אנושות ביכולת לייצר קשר זוגי. הרבה רווקים (ואנשים בכלל) פוגעים באיכות החיים שלהם, כתוצאה מתפיסות שליליות שהם מחזיקים לגבי עצמם והעולם. תפיסה דכאונית גורמת לאדם להגדיל בעיני רוחו את כשלונותיו, להתמקד בפגמים של עצמו, אחרים והעולם, ולהמעיט או לבטל לחלוטין הצלחות ויתרונות. ראיית עולם חוויות איומות מהילדות או מקשרי עבר, הפחד מאכזבה, והפחד הגדול מכאב.

אחר – לקיחת אחריות – תמיד אפשר לתלות את הכשלון בדרך למציאת זוגיות בסיבות חיצוניות כמו חוסר מזל או גזירת גורל. הרבה רווקים ורווקות אומרים  "עדיין לא מצאתי את הבחורה המתאימה", "כל הבחורים שפגשתי היו רמאים", "זה רק מקרי שאף פעם לא הצלחתי להגיע לדייט שלישי. כשיגיע האחד שמתאים לי ברור לי שזה יצליח", "אם הן רק היו מפרסמות תמונות מעודכנות שלהן באתר, לא היו לי אף פעם כאלה נפילות בדייטים"  וכולי. אבל האמת היא שכדי להצליח למצוא קשר זוגי צריך לקחת אחריות : להביט באומץ במראה הפנימית של עצמנו, לראות מה החולשות שלנו, לדעת איפה הבעיות, ללמוד מה צריך לשפר (כפי שפורט בכל הסעיפים הקודמים) ולשנות את ההתנהגות כך שתקדם את האפשרות למצוא זוגיות אמיתית וטובה. כמובן שצריך גם מזל - אבל צריך לעזור למזל לעזור לנו...

לסיכום, אם היינו רוצים למצות את כל הדברים שאמרנו בסעיפים הקודמים ולהוציא מהם את העיקר, היינו שבים לראשי התיבות "לפתוח דף אחר" . תהליך השינוי מבקש מאיתנו להסתכל מחדש על הדרך בה חשבנו/הרגשנו/התנהגנו עד כה, ולחפש איך אפשר להתגמש/לשנות/לתקן כך שמעכשיו והלאה דברים ילכו לנו אחרת.

אנחנו מאמינים שאנשים שעובדים על עצמם, שמודעים לחסמים שבתוכם, מזהים אותם ומפרקים את המחסומים שלהם, ימצאו לבסוף מפתחות למנעולים הפנימיים ויצליחו לייצר לעצמם זוגיות טובה, אמיתית, חמה ומלאת אהבה, כמו שמגיע לכולנו.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 גילי בר ויעל דורון

מכון זוגות למכון זוגות ניתן לפנות לטיפול פסיכולוגי אישי וזוגי, לצד אימון אישי ממוקד למציאת זוגיות ואימון למציאת קריירה. המכון משלב סינטזה של אימון ופסיכולוגיה בטיפול קבוצתי ממוקד בנושאי זוגיות, יחסים ותקשורת בין אישית. http://www.zoogot.co.il



 


מאמרים נוספים מאת גילי בר ויעל דורון
 
בוחר כל פעם מחדש בנשים דומות לאמא שלו
17/08/08 | דייטינג
אילן נכנס לחדר, גבר גבוה, מרשים, כתפיים רחבות, התיישב ומיד התחיל לדבר, נראה היה שאילו היה שותק לעוד רגע, המילים לא היו יוצאות. "באתי כי אני מיואש, אני לא מצליח למצוא את האחת, אני מתחיל לחשוב שלעולם לא אגיע למקום הזה של המנוחה והנחלה, לאיזון ולהרמוניה עם עצמי", אמר.

תמיד יש לו מה להעיר על המראה שלי- או אקדח במערכה הראשונה
"שלום שמי עינב. אני בת זוג לעמיחי כבר שנתיים וחצי ואנו עומדים להינשא בעוד כחודש. (כבני 30). אני מרגישה שיש לנו זוגיות מאוד פתוחה, ואוהבת. בכל המריבות שהיו לנו, תמיד אמרנו שאנחנו לא רוצים לוותר אחד על השניייה אף פעם, עברנו פרידה לפני כחצי שנה, שהיתה למשך חודש וחצי.

התחושה בזמן הדייט: קיפאון, מחנק ויובש בפה
"הייתי כבר אצל כל מי שאפשר, פותחים בקפה, טיפולים בביו-אנרגיה, בסדנת משחק וכמובן בטיפול פסיכולוגי. שום דבר לא הצליח להפחית את הלחץ ואת הפאניקה שאני נתקפת בה במהלך דייט. הגעתי אליך ואני נואשת". זו הייתה יריית הפתיחה בתהליך האימון של חגית.

תודה
*תודה, על פי מילון אבן שושן : "הודיה, שבח וברכה למי שעשה מעשה רצוי"*תודה, על פי מילון אבן שושן : "הודיה, שבח וברכה למי שעשה מעשה רצוי"

להתאלמן ולהישאר בחיים - פסיכולוגיה של אבל ואלמנות
להתאלמן ולהישאר בחיים ? פסיכולוגיה של אבל ואלמנותלהתאלמן ולהישאר בחיים ? פסיכולוגיה של אבל ואלמנות

קושיות בסיבוב שני - ארבע שאלות שראוי לשאול בפרק ב'
אנשים שהתגרשו ופירקו משפחה נתונים לא פעם (אוביקטיבית, או לפחות במחשבה שלהם) בלחצים עצומים מצד הסביבה שלהם. למרות הפתיחות היחסית שקיימת בשנים האחרונות לגבי פירוק נישואים וגירושין, עדיין לא מעט גרושים וגרושות שומעים סביבם לשונות מצקצקות, ומרגישים נתונים לביקורת מתמדת.

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה : ארבעה דפוסי תקשורת בזוגיות
בהגדת הפסח מתוארים ארבעת הבנים, עם השאלות והתשובות שמתאימות לכל אחד. במשפחה שלי, כמו בהרבה בתים אחרים בישראל, המסובים מתחלקים וקוראים את ההגדה לפי תור. אני זוכרת איך, בהיותי ילדה, הייתי מחשבת מראש את הפסקאות, מתוך תקווה שהשנה אזכה לקרוא את החכם או לפחות התם, ולא להרגיש שעלי מוטל העול לקרוא את (ולהרגיש כמו) הרשע שבחבורה....

בכל דור ודור :יציאה מעבדות לחירות בזוגיות חשבון נפש לקראת חג הפסח
"בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים""בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים"

שאלות שגרושים וגרושות שואלים לגבי היחסים עם האקס
"האם פירוד בין בני זוג למטרת חשיבה על הקשר בין השניים לרוב מוביל לגירושין
או יש סיכוי שהשניים יחזרו להיות ביחד? כרגע אחד מבני הזוג לא מרגיש אהבה לשני רוצה לבחון את הקשר ולא מוכן לטיפול זוגי. היתי רוצה לדעת גם מעט על הסטטיסטיקות".


שאלות שגרושים וגרושות שואלים לגבי קשרים חדשים ופרק ב'
מקבץ שאלות שנשאלו בפורום גרושים וגרושות בתפוז ובפורום מתגרשים בוואלה:מקבץ שאלות שנשאלו בפורום גרושים וגרושות בתפוז ובפורום מתגרשים בוואלה:
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI