דף הבית בניין ואחזקה בניין ואחזקה - אחר תקנות תמ"א 38
תקנות תמ"א 38
יעל בקר 16/02/11 |  צפיות: 2651

מבני הבטון המודרניים, גורדי השחקים המרהיבים, בנייני המגורים, בנייני המשרדים ומבני התעשייה נראים לנו כפאר היצירה האדריכלית. בעיני רובנו, גודלם, גובהם, חוזקם ואיתנותם היא עדות לכוחו של האדם בעידן המודרני, ועדות למה שאפשר ליצור באמצעות ידע, יצירתיות ומשאבים.

אלא שהמראה של מבני בטון יכול להטעות. ללא עבודות מתאימות, גם מבני הבטון המרשימים ביותר יהיו כנוצה ברוח במקרה של רעידת אדמה חזקה. ללא עבודות חיזוק מבנים, פאר יצירתו האדריכלית של האדם תקרוס תוך שניות ספורות במקרה שהאדמה תתחיל לרעוד.

מהו חיזוק מבנים?

חיזוק מבנים הוא שם כולל למגוון עבודות שמטרתן להפוך את מבני הבטון שלנו ליציבים יותר ולעמידים בפני רעידות אדמה. עבודות חיזוק מבנים נועדו לחבוק את מבני הבטון ולהדק אותם את הקרקע, מעומק היסודות הישנים שלהם ועד לגג. עבודות חיזוק מבנים נועדו למעשה למזער את ממדי ההרס שעלולים להיגרם למבני בטון בשעת רעידת אדמה. מבנים אשר בוצעו בהם עבודות חיזוק הם מבנים שסבירות קריסתם בשעת רעידת אדמה גדולה נמוכה בעשרות אחוזים בהשוואה למבנים שלא עברו חיזוק.

חיזוק מבנים בישראל

בישראל תקנות הבנייה המודרניות מחייבות לבנות כל מבנה תוך התחשבות בסיכונים הקיימים בשעת רעידות אדמה. בשנות ה- 70 הותקנו תקנות מיוחדות (תקנות 413 ו- 2413) שמחייבות את כל האדריכלים וקבלני הבניין לתכנן ולבנות מבנים מחוזקים, בעלי אלמנטים שימנעו את קריסתם בשעת רעידות אדמה. ואכן, כל המבנים שנבנו בארץ החל משנות ה- 80 עומדים בתקנות הנדרשות לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה.

אולם משמעות הדבר היא שכל המבנים הישנים בארץ, שנבנו לפני כניסתן לתוקף של התקנות בדבר חיזוק מבנים, אינם עמידים בפני רעידות אדמה. מבנים אלו נמצאים בסכנת קריסה ממשית במקרה של רעש אדמה גדול. עבור מבנים אלו פתחה המדינה את תמ"א 38.

מהי תמ"א 38?

תמ"א 38 (או בשמה המלא: תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים נגד רעידות אדמה) מיועדת עבור כל אותם מבנים ישנים, שנבנו לפני ה- 1 בינואר 1980 ושאינם עומדים בתקנות הבנייה המחייבות לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה. מכיוון שההערכה היא שכ- 40% מסך הבניינים בישראל אינם עומדים בתקנות הנדרשות, המדינה הבינה שהיא לא תוכל לשאת בעצמה בהוצאות הדרושות כדי לבצע חיזוק מבנים בעצמה לכל הבניינים הללו. לכן, כדי למזער את הנזקים ואת ממדי האסון האפשריים בשעת רעידת אדמה היא יזמה תוכנית שמטרתה לתמרץ יזמים פרטיים לבצע את חיזוק המבנים הללו על חשבונם.

תמ"א 38 מתמרצת יזמים פרטיים לבצע חיזוק מבנים לבניינים ישנים באמצעות מתן הקלות בירוקרטיות והקלות במיסוי. תוכנית זו מאפשרת להם לבצע חיזוק מבנים ובתמורה גם לבנות דירות נוספות על גג הבניינים וליהנות מרווחי מכירתן. תמ"א 38 גם מתמרצת את דיירי הבניינים הישנים לבצע חיזוק מבנים, על ידי כך שהיא מאפשרת להם ליהנות מעבודות שיפוץ ושדרוג רבות לבניינם, מבלי שיאלצו להוציא מכיסם שקל. כך שתמ"א 38 מאפשרת לדיירי הבניינים הישנים ליהנות גם מחיזוק מבנים שיהפוך את בניין מגוריהם לבטוח יותר ולעמיד בפני רעידות אדמה, וגם מעבודות שדרוג שיעלו את ערך הנכס שלהם בעשרות אחוזים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יעל בקר


 


מאמרים נוספים מאת יעל בקר
 
שירותי הסעות ציבוריים ופרטיים
האסוציאציות שמעלה המילה "אוטובוסים" הן לא תמיד בהכרח חיוביות. אולם איזו תהום רחבה פעורה בין האוטובוסים של חברות התחבורה הציבורית לאלו שמסופקים על ידי חברת הסעות פרטית! אין כלל וכלל מקום להשוואה בין השניים.

דודי שמש ומערכות סולאריות
אין זה סוד שללא מקורות אנרגיה קבועים וזמינים לא יתכנו חיים אנושיים מודרניים על פני כדור הארץ. עם זאת, עם השנים "מקור אנרגיה" הפך להיות שם נרדף לדלק ומוצריו. ובכן, מתברר שהטבע מזמן לנו מקורות אנרגיה זמינים יותר וזולים מאוד, מה שמאפשר חיסכון אדיר בכסף, ומה שחשוב יותר, צמצום בזיהום הסביבה. דודי השמש, הקיימים כיום בכל בית בישראל, ממחישים את הנקודה הזאת בצורה הטובה ביותר.

דודי שמש ומערכות סולאריות
אין זה סוד שללא מקורות אנרגיה קבועים וזמינים לא יתכנו חיים אנושיים מודרניים על פני כדור הארץ. עם זאת, עם השנים "מקור אנרגיה" הפך להיות שם נרדף לדלק ומוצריו. ובכן, מתברר שהטבע מזמן לנו מקורות אנרגיה זמינים יותר וזולים מאוד, מה שמאפשר חיסכון אדיר בכסף, ומה שחשוב יותר, צמצום בזיהום הסביבה. דודי השמש, הקיימים כיום בכל בית בישראל, ממחישים את הנקודה הזאת בצורה הטובה ביותר.

אפשרויות לחימום הבית
הקיץ כבר מאחורינו והחור, אוטוטו כבר כאן. זה בדיוק הזמן לחשוב על פתרונות לחימום הבית. חימום תת רצפתי הוא אופציה נהדרת, אך אינה זולה. על כך במאמר הבא.

קצת על לידה
אחד מהתהליכים המדהימים ביותר הוא הלידה. אין דבר שיכול להשתוות לזה. עם זאת, מדובר בתהליך מפחיד מאוד וכואב. הכל על לידה במאמר הבא.

טיפול בחיות מחמד
16/10/11 | חיות מחמד
אם יש לכם חיית מחמד בבית, ולא משנה אם מדובר בכלב, בחתול, באוגר או באיגואנה, מומלץ מאוד שיהיה לכם גם במקום נגיש שכולם יכירו גם מספר טלפון של וטרינר חירום. על תפקידו של וטרינר חירום במאמר הבא.

קצת על פלדות
מהי פלדה? הפלדה היא מתכת חזקה המיוצרת מברזל היציקה. פלדות נבדלות מברזל בתכולת הפחמן הנמוכה שיש בהן (בין 0.5% ל- 1.5%), עובדה אשר הופכת את הפלדות לעמידות יותר בפני מכות וזעזועים בהשוואה לברזל. לכן, אנו עדים ליותר ויותר מוצרים המיוצרים מפלדות ובאים לידי שימוש במגוון רחב של תעשיות ותחומים.

פטנטים שהומצאו על ידי נשים
המצאות פטנטים הם עולם גברי? לאו דווקא? במאמר שלפניכם המצאות ופטנטים שהומצאו על ידי נשים.

אפשרויות חימום הבית
לקראת החורף מאמר הסוקר את אופציות חימום הבית

קצת על מלגזות
על סוגי מלגזות ושימושיהם במאמר הבא
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI