דף הבית פיננסים וכספים משכנתא חישוב משכנתא – מדריך משכנתא
חישוב משכנתא – מדריך משכנתא
קובי חבר 17/08/11 |  צפיות: 3123

חישוב משכנתא - מדריך משכנתא


במדריך משכנתא זה נסביר מהם  הגורמים המשפיעים על חישוב משכנתא שהשליטה בהם ברמה סבירה תחסוך ללווה סכומי כסף נכבדים ביותר.

הגורמים העיקריים הם:
תמהיל משכנתא - בחירת מסלולי הלוואה נכונים
ריבית משכנתא הטובה בשוק לכל מסלול הלוואה
בחירת ריבית עוגן
קרן הלוואה ותקופתה והשפעתם על חישוב החזר הלוואה חודשי
שיטות חישוב ריבית משכנתא שונות באותו מסלול
שמירת רזרבה להחזר חודשי גודל
הוצאות נלוות חודשיות והוצאות חד פעמיות

קיימים שלושה  כלי עזר חשובים לסיוע ללווה בקבלת מידע, חישוב משכנתא והשפעה גדולה על החיסכון:
מחשבון משכנתא
פורום משכנתא
ייעוץ משכנתאות ע"י יועץ משכנתאות חוץ בנקאי - הגורם העיקרי לגידול בחיסכון

חישוב משכנתא
מסלולי משכנתא
יש הרבה סוגי הלוואה כמו צמוד מדד או למטבע חוץ, לא צמוד, גרייס (חסד), בוליט (בלון) וכד'. לכל מסלול ומסלול יש יתרונות וחסרונות שונים והוא נותן תוצאות שונות מהותית אחד מהשני בפרמטרים החשובים של תוצאות חישוב משכנתא: גובה ההחזר החודשי, סה"כ ההחזר לכל תקופת ההלוואה, סה"כ ריבית רב שנתית, סה"כ מרכיב הצמדת הקרן.
בחירת המסלול הנכון הוא הגורם החשוב ביותר לקביעת כדאיות ההלוואה בביצוע חישוב משכנתא למרות שגם שאר הגורמים הם חשובים מאוד אך השפעתם יותר קטנה. ההבדלים בין המסלולים השונים מתבטאים בעשרות ואף מאות אלפי שקלים בסה"כ ההחזר הרב שנתי מכיוון שתקופת ההלוואה היא ארוכה מאוד בממוצע כ - 20 שנה.
עיקר המשא ומתן עם הבנק צריך להתרכז על מסלולי ההלוואה ופחות על שאר הגורמים החשובים.

ריבית עוגן
השפעת ריבית עוגן על חישוב ההלוואה היא גדולה מאוד והיא המרכיב העיקרי של ריבית משכנתא. בנקים למשכנתאות משתמשים בעוגנים רבים עם אפשרויות שינוי תקופות ריבית עוגן די רבות. יש להבין משמעות כל ריבית עוגן ותקופת עגינותו.
העוגנים העיקריים: ריבית פריים, עוגן גיוסי כספים של הבנק, אג"ח, ליבור, ריבית משכנתא ממוצעת וכד'.
יש לעשות משא ומתן אסרטיבי עם בנקים למשכנתאות על סוג העוגן, תקופת השינוי ואחוז ריבית עוגן עקב השפעתו העיקרית על אחוז ריבית משכנתא למסלול מסוים.

ריבית משכנתא
הפרש של 0.1% של ריבית משכנתא משמעותו הפרש של אלפי שקלים רבים בהחזר ריבית רב שנתית לאורך תקופת הלוואה ארוכה.

קרן, תקופה והחזר חודשי
סכום קרן ההלוואה ותקופתה ישפיעו מהותית על חישוב משכנתא, ההחזר החודשי ועל סה"כ ההחזר הרב שנתי ומרכיביו השונים של ריבית והצמדה. ככל שנגדיל את הקרן, ההחזר החודשי והרב שנתי של קרן והצמדות יגדלו, וההפך. ככל שהתקופה תגדל ההחזר החודשי יהיה נמוך יותר אך נשלם יותר ריבית והצמדה לאורך כל התקופה, וההפך.

שיטות חישוב ריבית משכנתא
יש מספר שיטות חישוב ריבית משכנתא שהעיקריות המקובלות הן שפיצר או קרן שווה שנותנות הפרשים מהותיים בין השיטות באותו מסלול הלוואה. שיטת שפיצר תקטין את ההחזר החודשי בתקופה הראשונה ולכן נשלם יותר ריבית והצמדות לכל תקופת ההלוואה. קרן שווה מגדילה את ההחזר החודשי בהתחלה כי משלמים יותר עבור קרן ההלוואה ולכן נשלם פחות ריבית משכנתא והצמדה ברמה הרב שנתית.

שמירת רזרבה
ברב מסלולי משכנתא ההחזר החודשי עולה עם הזמן ולכן חישוב הלוואה טוב יכלול תכנון יכולת ההחזר החודשי כבר בלקיחת ההלוואה או ביצוע מיחזור משכנתא. יש להימנע מהגעה למצב של קשיים בהחזר ההלוואה וחמור מכך לחדלות פירעון. הרזרבה המומלצת היא כ - 20% מגובה ההחזר החודשי ההתחלתי.

חישוב משכנתא - הוצאות נלוות חודשיות וחד פעמיות
חישוב משכנתא טוב יכלול את ההוצאות החודשיות השוטפות לאורך תקופת ההלוואה שעיקרן הן הוצאות ביטוח משכנתא: ביטוח חיים למשכנתא, ביטוח מבנה וביטוח אשראי
.EMI

כמו כן יש הוצאות חד- פעמיות שיש לתכננן כמו עמלת עו"ד, עמלת יועץ משכנתאות חוץ בנקאי, עמלת פתיחת תיק, שמאי, מיסים ואגרות וכד'.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 קובי חבר

כותב המאמר: רו"ח קובי חבר , יועץ משכנתאות בכיר, בעל האתר KH  ייעוץ משכנתאות"

KH  ייעוץ משכנתאות הוקם על ידי יועץ משכנתאות, הכלכלן הבכיר קובי חבר, במטרה לספק ללקוח הבודד תנאי משכנתא הטובים ביותר

בכל זמן נתון בשוק הפיננסי המסובך והבירוקרטי של המשכנתאות. לשחרר הלקוח מרב הבירוקרטיה הקשורה בתהליך לקיחת משכנתא תוך חסכון מהותי

בזמן ובכסף, כולל בנושאים אחרים הקשורים במשכנתא כמו הביטוח, שמאי והטאבו.

מר חבר מביא את ניסיונו המעשי משנת 1986 בתחום הכספים ובמשא ומתן כספי, אופיו האסרטיבי, קשריו העסקיים והידע הרב בתחום ייעוץ המשכנתאות וזאת

בשילוב התעודות וההסמכות מתואר ראשון בחשבונאות וכלכלה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני במנהל עסקים, MBA  התמחות במימון,

מאוניברסיטת NYIT  בניו יורק הידועה בארה"ב ובעולם, תעודת רואה חשבון משנת 1988 ממועצת רואי החשבון בישראל וחבר בלשכת רואי החשבון בישראל.

מר חבר עבד מעל עשרים שנה בניהול במחלקות הכספים בחברות שונות בארץ, בארה"ב ובהודו ורכש המון ניסיון מעשי בתחומי הניהול הכספי והמשא ומתן.



 


מאמרים נוספים מאת קובי חבר
 
כדאיות מיחזור משכנתא
26/12/11 | משכנתא
ריבית בנק ישראל המשפיע ישירות על ריבית הפריים ועל ריבית משכנתא נמצאת בשלוש השנים האחרונות ברמות נמוכות מאוד. ריבית משכנתא נמוכה מאוד יוצרת לבעל ההלוואה אפשרויות רבות לחיסכון בעלויות ריבית והצמדה של ההלוואה הקיימת והקטנת החזר הלוואה חודשי להקלת התזרים הכספי השוטף וזאת ע"י פעולה יחסית פשוטה וזולה של מיחזור משכנתא.

יועץ משכנתאות פרטי – בלתי תלוי בבנק למשכנתאות
22/09/11 | משכנתא
יועץ משכנתאות עצמאי הוא בלתי תלוי בבנק למשכנתאות בניגוד גמור של יועץ משכנתא שכיר של בנק למשכנתאות.

חישוב משכנתא – מדריך משכנתא
17/08/11 | משכנתא
במדריך משכנתא זה נסביר מהם הגורמים המשפיעים על חישוב משכנתא שהשליטה בהם ברמה סבירה תחסוך ללווה סכומי כסף נכבדים ביותר.

מהו מחשבון משכנתא?
15/08/11 | משכנתא
מחשבון משכנתא הוא כלי עזר המאפשר לנו סימולצייה של חישוב משכנתא, חישוב ריבית משכנתא, קרן משכנתא והחזרי משכנתא חודשיים. מחשבון משכנתא מאפשר לנו לדעת מהן האפשרויות שלנו ללקיחת משכנתא בהתאמה לצרכים האישיים שלנו ומאפשר לנו השוואת משכנתאות בין בנקים למשכנתאות שונים. מחשבון משכנתא אינו בא להחליף יועץ משכנתאות והוא רק נותן לנו מושג מהן האפשרויות ההתחלתיות שלנו.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI