דף הבית עסקים תעשייה מהו חדר נקי ולשם מה הוא מיועד?
מהו חדר נקי ולשם מה הוא מיועד?
אבנר כהן 01/01/12 |  צפיות: 4556

חדר נקי הינו אזור מיוחד, בו נשמרת רמת ניקיון גבוהה ביותר, אותה ניתן למדוד על פי מספר החלקיקים למטר מעוקב. חדר נקי הכרחי למפעלים שונים, במסגרת תהליכי ייצור שונים, שכן אלה כוללים ייצור והרכבה של מוצרים כמו מוצרים ביוטכנולוגיים, פרמצבטיים ועוד, שבמסגרת ייצורם נדרשת רמת ניקיון גבוהה ביותר כדי למנוע זיהום העלול לפגום בתפקודם.

אבל תחילה, קצת היסטוריה

החדרים הנקיים הראשונים פותחו בארצות הברית בתחילת שנות השישים, לאחר שנתגלה כי זיהום של חלקיקים, ולו הקטנים ביותר, עשוי להפריע בתהליך ייצורם של מוצרים מסוגים שונים ולפגוע ברמת אמינותם. את החדר הנקי המציא החוקר ווילס ג' וויטפלד, שהוא וצוותו בנו חדר נקי בשנת 1961. חדר זה הוביל ליצירת תווי תקן ועבודה על פי סטנדרטים גבוהים במיוחד. מכיוון שנמצא שזיהום המוצר יכול להיגרם מכל דבר שנישא באוויר, החל מחלקיקי אבק ועד סיבי טקסטיל, נמצא כי ישנה חשיבות רבה לשמירה על רמת סטריליות גבוהה ביותר.

מהו חדר נקי

אופן תכנונו של חדר נקי נועד להבטיח רמת ניקיון אופטימאלית בחלל החדר, והוא כולל מערכות בקרה ושליטה מסוגים שונים, המאפשרות לבחון את כל הפרמטרים הנדרשים על מנת לשמור על רמת ניקיונו של החדר. מערכות בקרה ושליטה אלו, הכוללות גם בוכנות מיוחדות, מאפשרות לווסת טמפרטורה, לחץ ולחות.

בין אם אלו בוכנות או כל מערכת מסוג אחר, ישנה חשיבות רבה לתפקודן ונוכחותן בחדר זה שכן מאפשרות לסנן את האוויר, להחליף אוויר, להקטין את רמת הלחות בחדר ועוד. תהליכים אלה עוזרים להרחיק מהמוצרים השונים חלקיקים, העשויים לפגוע בהם.

בעזרת בוכנות מיוחדות ומערכות שונות מתבצע הליך של החלפת האוויר בחדר, המאפשר לעשות זאת נכון. על מנת שחדר נקי יזכה בתקן זה, עליו לייצר סביבה בה מוכנס אוויר דרך מסננים מיוחדים, המשמשים כפילטרים ("מסנני חלקיקים").

קיימים סוגים שונים של חדרים נקיים, הנבדלים זה מזה בעיקר ברמת הטיהור של כל אחד מהם. למשל, ישנן תעשיות המעוניינות בחדר נקי, בו ניתן לשלוט בעיקר על רמת הלחות באוויר ולקבל כזו שתהיה נמוכה מאד. בדרך כלל מדובר בתעשיות אלקטרוניקה שונות, המעוניינות להימנע מיצירת חשמל סטטי. ישנם חדרים נקיים שרמת הסטריליות הנדרשת בהם נמוכה. בחדרים אלה נדרש בדרך כלל לעבוד בנעליים מיוחדות, על מנת למנוע כניסה של בוץ ואבק אל החדר. בחדרים נקיים אחרים, בהם רמת הניקיון גבוהה יותר, נדרשים לעבוד בחליפות מיוחדות. סוג החדר ומידת ניקיונו תלויים בסוג התעשייה העושה בו שימוש.

כיצד מבטיחים את ניקיונו

כחלק מתהליך השמירה על חדר נקי זה, נדרשים העובדים בו ללבוש חליפות מיוחדת, לצורך מניעת זיהום החדר בחלקיקים, העשויים לפגוע במוצרים השונים, המיוצרים בו. חדר נקי כולל פנלים מיוחדים ומרכיבים שונים, העשויים מחומרים שאינם פולטים חלקיקים ומונעים את הצטברותם. במסגרת תהליך ניקיונו של חדר נקי זה, מתבצע ניקיון בעזרת חומרים מיוחדים באופן שוטף, הן של החדר והן של המעטפת שלו.

המערכות השונות בחדר

חדר נקי משמש בעיקר תעשיות מתקדמות בתחומים שונים, כמו תעשיות רפואיות או תעשיות טכנולוגיות אחרות. המערכות השונות, הלוקחות בו חלק, מבטיחות את רמת ניקיונו הגבוהה ומאפשרות לבצע תהליכי ייצור שונים באופן המתאים ביותר. במסגרת מערכותיו, ניתן למצוא בוכנות שונות, תשתיות לציודים, מערכות נקיות, ריהוט מיוחד המתאים לחדרים נקיים, מחיצות, מערכות תיקרתיות ופילטרים וכן מערכות לטיפול באוויר, הכוללות אף הן בוכנות מסוגים שונים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אבנר כהן


 


מאמרים נוספים מאת אבנר כהן
 
טיול אופניים
25/08/14 | אופניים
בכל כמה שנים ישנו טרנד חדש שמשתלט על העולם, כשהפעם הטרנד הזה הוא הטרנד הבריאותי.

על הקשר בין הרצת תוכנת סולידוורקס לייצור שקיות פלסטיק
08/10/13 | קניות
תהליך ייצור של פריט כלשהו אורך זמן ממושך, בין אם מדובר בסמארטפון מתקדם ובין אם מדובר בסך הכל בחטיף שוקולד. כמובן שלכל מוצר יש את פרק הזמן שאורך ייצור, אך בשורה התחתונה לא תראו אף מוצר שמרגע התכנון שלו ועד להוצאתו לשוק אורכים מספר ימים בלבד, אלא במינימום מדובר במספר חודשים, כשפעמים רבות זה אורך במשך שנים.

חופשה בארץ עם רשת מלונות פתאל או חופשה בחו"ל באמצעות דילים לברצלונה
להיות בארץ ולהרגיש בחו"ל. זו המנטרה לפיה אנשים רבים מתכננים את החופשה שלהם ולכן הם מחפשים פעמים רבות את החופשה האולטימטיבית בארץ שתקנה להם הרגשה כאילו הטיסה אותה הם לקחו לא הייתה לאילת, אלא רחוק מאוד משם.

דירות חדשות בקריות- בקרית מוצקין, קרית חיים וקרית ביאליק
29/09/13 | נדל"ן
קחו לרגע אדם שעובד במרכז ומעוניין לרכוש שם דירה. הוא נשוי פלוס ילד ועוד ילדה בדרך. הוא שייך למעמד הביניים והוא ואשתו עובדים לפרנסתו. בדיוק כמו שאלה מתמטית כך עולה גם השאלה הבאה- מתי הוא באמת יוכל לרכוש דירה או ליתר דיוק לשלם את המשכנתה עליה? התשובה היא, כנראה, לעולם לא.

על הקשר בין כתיבת קורות חיים לבין קורס דמיון מודרך
החלק הברור ביותר של הכנה לעבודה היא כתיבה של קורות החיים. הטקסט יפה ומסודר, כל מילה מוקפדת והמטרה העליונה היא להוציא אותך כמה שיותר טוב. אבל לעיתים זה לא מספיק. לפעמים אתה מגיע לחוץ לראיון, לא מצליח לבטא את מה שאתה בדיוק חושב ומסתבך עם המילים, מה שלא מותיר ברירה למעסיק הפוטנציאלי- והוא נותר רק פוטנציאלי, בלי החלק של המעסיק.

השלבים בהגשת המנה- יועץ בטיחות מזון מתחיל, מתכוני שפים מסיימים
מי מאתנו לא אוהב לסעוד באיזו מסעדה טובה ולאכול אוכל טוב ומשובח, כזה שבסופו נלקק את האצבעות? כנראה שכולנו מעדיפים לאכול איזו מנה יוקרתית ומשביעה מאשר שוב להכין חביתה במטבח הקטן שלנו. אבל לא הרבה יודעים את התהליך המפרך שעובר המזון מרגע שהוא יוצא כחומר גלם ממפעל הייצור ועד שהוא הופך למזון הטעים שמונח לפנינו.

מתכון לילדים חובבי בישול
יש הרבה ילדים שאוהבים לבשל. את רזי הבישול הם לומדים מהסבתא האם מתוכניות טלוויזיה או מספרי מתכונים. יש שפים שהוציאו ספרי בישול המיועדים לילדים שבהם כל ילד יכול למצוא את מתכון לילדים המתאים לו ביותר וממצרכים שהוא אוהב.

פרחים תל אביב
25/08/13 | גינון
תל אביב היא העיר הגדולה בישראל ויש בה הכי הרבה תושבים מכל הערים האחרות בארץ. כמעט בכל רחוב או מרכז מסחרי אפשר למצוא חנויות פרחים וצמחים.

טיסות לבריסל- יעד עבור טיול בר מצווה לאירופה
דברים רבים בעולם נעשים בלא שום סיבה, אך יחד עם זאת ישנם דברים שנעשים לא בכדי. אחד הדברים הללו היא בחירתה של העיר הבלגית בריסל כבירתו הלא רשמית של האיחוד האירופי. העיר נחשבת לאחת מהערים בעלות המגוון האתני הגדול ביותר, כשמעל כולם ניתן לשמוע ערב רב של שפות כמו פלמית, צרפתית או הולנדית.

מתאמת נסיעות וגם עורך דין תעבורה- את מי צריך לבעיות תחבורתיות?
18/08/13 | תעבורה
חוץ מספורט בשעות בין הערביים, הליכה הפכה להיות חסרת כל שימוש. למרבית המקומות אין ברירה אלא להשתמש בכלי תחבורתי על מנת להגיע אליהם, וגם אם כבר יש מקום קרוב בו אנו צריכים לבקר נעדיף להשתמש ברכב. אך השאלה שנשאלת היא למי פונים כשיש לנו בעיה שצצה במהלך הנסיעה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI