דף הבית עסקים ייעוץ עסקי יעוץ עסקי למוסדות בעלי מבנה ארגוני פונקציונלי
יעוץ עסקי למוסדות בעלי מבנה ארגוני פונקציונלי
אירה פינסקר 30/08/12 |  צפיות: 2774

המודעות לחשיבותו של מבנה החברה ולהשפעתו על תפקודה גבוהה מאוד בשוק הפרטי. יחד עם זאת , מוסדות ציבוריים, אשר לעתים קרובות כבולים בנהלים מיושנים, בצורת עבודה שאינה תואמת את דרישות השוק, בשיטות עבודה בירוקרטיות, רק מתחילים בשנים האחרונות לפנות ליעוץ עסקי בנושא רה ארגון.

מדוע נדרש יעוץ עסקי לרה ארגון במוסדות ציבוריים רבים? מבנה של יחידה עסקית מסורתית של פעם הוא מבנה פונקציונלי. הכוונה היא שצוות הארגון מחולק למחלקות ותת מחלקות, אשר כל אחת מהן עוסקת בתחום צר ומוגדר. לכל מחלקה כזאת יש מנהל, אשר עובדי המחלקה כפופים לו באופן ישיר. המנהל קובע את סדרי העבודה, את העדיפויות, וכדומה. ההיררכיה היא מאוד ברורה: מנהל של תת מחלקה כפוף למנהל מחלקה, אשר כפוף למנהל בכיר יותר וכך הלאה. זרימת המידע בארגון כזה היא ורטיקלית בלבד, כלומר כאשר מתעוררת בעייה מקומית, שדורשת התערבות של מומחה ממחלקה אחרת, הוא פונה למנהל הישיר שלו אשר פונה למנהל הבכיר יותר אשר מפנה את הסוגיה אל מנהל המחלקה השניה אשר שולח סוף כל סוף את העובד המקצועי לעזור.

אם כן, מבנה ארגוני פונקציונלי הוא מבנה בירוקרטי. היתרון שלה הוא בהיררכיה ברורה ובחלוקת תפקידים מוגדרת היטב: כל אחד יודע אל מי הוא יכול לפנות בכל סוגיה. החסרונות של מבנה ארגוני כזה הם רבים. ראשית כל, הזמן: במקום להתקשר לעמית מהמחלקה הסמוכה ולבקש את עזרתו, העובד מפנה את בקשתו אל המנהל ומחכה שבהנהלה יתייחסו לנושא וישלחו לו עוזר. שנית, שיטת עבודה כזאת מעודדת הקטנת ראש. שלישית, רמת התיאום בין היחידות השונות היא נמוכה, וקשה מאוד להוציא לפועל פרויקט אשר מצריך תיאום אופקי (כלומר בין המחלקות).  בימינו, תיאום טוב ועמידה בלוחות זמנים הם גורמי ההצלחה המכריעים עבור מירב הפרויקטים. לכן יעוץ עסקי חיוני לארגונים פונקציונליים אשר שואפים להתייעל ולהגיע להישגים.

במסגרת היעוץ העסקי לצורך רה ארגון, יבחן היועץ את תהליכי העבודה בחברה ויציע דרכים שונות לשיפור התפקוד. אחת הדרכים האפשריות היא איחוד של מחלקות. בצורה כזאת מנהל המחלקה המאוחדת יהנה מרמת גמישות גבוהה יותר, שכן יוכל לנהל באופן עצמאי ובלי לבקש רשות מומחים מכמה תחומים. דרך אחרת היא לצמצם את הצוות האורגני של החברה ולעבור לשיטה של הישענות על נותני שירות חיצוניים. דרך זו עשויה להיתקל בהתנגדות שכן היא פוגעת בעובדי החברה.

לסיכום, יעוץ עסקי לצורך רה ארגון עשוי לגעת בנקודות כואבות ולדרוך על יבלות ישנות. יחד עם זאת, ארגונים לא יעילים אינם צפויים להמשיך ולתפקד זמן רב.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אירה פינסקר


 


מאמרים נוספים מאת אירה פינסקר
 
חנויות הריון: חנויות לשופינג בתקופת ההריון
20/05/13 | קניות
חנויות הריון אינן מציעות רק מוצרים לשימוש בתקופת ההריון, אלא גם מוצרים לתינוקות ולאמהות. לכן המונח חנויות הריון מתייחס לתקופה בה מומלץ לבצע את הרכישות.

מוצרי החתלה: חיוניים ונוספים
20/05/13 | קניות
מוצרי החתלה נועדו להקל על פעילויות הטיפוח של התינוק. בין המוצרים האלה ניתן למצוא פריטים חיוניים, שקשה בלעדיהם, ופריטים שאינם הכרחיים.

עגלות תינוק: מספר הגלגלים והשלכותיו
20/05/13 | קניות
עגלות תינוק יוצרו בעבר על גבי ארבעה גלגלים באופן קבוע. יחד עם זאת, בשנים האחרונות הופיעו גם דגמים על גבי שלושה גלגלים. המאמר מביא את היתרונות ואת החסרונות התפקודיים של התצורה החדשה.

בגדי הריון: לכל משפחה ולכל תקציב
20/05/13 | אופנה
בגדי הריון מספקים מענה לצורכן של מיליוני נשים לתפקד באופן מלא בתקופת ההריון. בשוק קיימים מוצרים מקטגוריות שונות, המאפשרים לחדש את המלתחה בהתאם לאילוצי התקציב המשפחתי.

בחירה נבונה של עגלת מוצי
20/05/13 | קניות
עגלת מוצי היא עגלה יוקרתית, מתוחכמת, איכותית, אמינה ומסוגננת. בסניפי מדרלנד, המשווקת הבלעדית של מוצי בישראל, תוכלו להנות ממבחר רחב של דגמים ומייעוץ מקצועי.

טויוטה יאריס דור שלישי: נתונים עיקריים
טויוטה יאריס החדשה היא אחת המכוניות האיכותיות בשוק הרכבים הזעירים. במאמר נבחנים השינויים שבוצעו בדגם החדש של טויוטה יאריס.

טרייד אין: עסקה בטוחה
20/05/13 | צרכנות
טרייד אין נחשב בעבר לתחום אפור, כמעט על גבול הבלתי חוקי. בתי עסק קטנים ומפוקפקים הופיעו ונעלמו מהשוק. יחד עם זאת, כיום נמצאים בשוק כמה שחקנים סולידיים בתחום, אשר הפנייה אליהם נחשבת לבטוחה.

שדרוג של מכונית טויוטה בטרייד אין
20/05/13 | צרכנות
שדרוג של טויוטה בטרייד אין הוא עסקה נפוצה למדי, שכן לקוחות טויוטה שומרים בדרך כלל על נאמנות למותג. החלפת טויוטה בטרייד אין מאפשרת לבצע שתי עסקאות במקום אחד תוך חסכון משמעותי בזמן ובמאמץ.

טויוטה חדשה: הגשמת חלום
20/05/13 | צרכנות
רכישת טויוטה חדשה היא אירוע משמעותי בחיי כל נהג. שכלולים הנדסיים, אמינות גבוהה, בטיחות ונוחות בנסיעה – כל אלה יעמדו כעת לרשותו. המאמר דן בדרכים לביצוע הרכישה.

טרייד אין במחיר מחירון: תרגיל שיווקי
20/05/13 | צרכנות
עסקאות טרייד אין במחיר מחירון מוכרזות מדי פעם כמבצעים חסרי תקדים בסוכנויות רכב שונות. המאמר דן במהות המבצע, שאיננו אלא תרגיל שיווקי הנועד למשוך קהל לקוחות רחב אל הסוכנות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI