דף הבית עסקים עסקים משפחתיים ניהול מוצלח של עסק משפחתי
ניהול מוצלח של עסק משפחתי
אפי להב 01/10/12 |  צפיות: 13904

בפני כל עסק ניצבים אתגרים שונים, והעסק המשפחתי אינו שונה מהם, אולם בפני העסק המשפחתי אתרים ייחודיים עמם הוא נדרש להתמודד. ברבים מהמקרים עסק מצליח הופך משפחתי רק עם כניסת "הדור הבא" אליו- מה שמחייב התמודדות מורכבת כתוצאה מכמות חריגה של רגשות המעורבים בהחלטות עסקיות, שלא היו שם קודם לכן. בארצות הברית פחות מ-30% מהעסקים שורדים את הדור השני. פחות מ-10% את השלישי.
צריך להעריך את המחויבות והנחישות לה זוכה עסק המתקיים בזכות בני משפחה אך צריך להיות מודעים לאתגרים וכמו שאומרים- להכיר בבעיה היא מחצית מהדרך לפתרונה.

 

  • אם כך האתגר הראשון הוא רגשות: מגוון בעיות אישיות ישפיעו על העסק: מצב משפחתי, מצב כלכלי או בריאותי יוצרים מערבולות של השפעה היוצאים מתחום השליטה של אותו עובד ובעיה אישית הופכת מאוד מהר לציבורית.
  • חוסר פורמאליות וקושי גדול יותר בהצבת גבולות, חוקים והרגלי עבודה- הבדלי מעמדות בעסק אינם תמיד הולמים הבדלי מעמדות בבית, בעסק ובבית מעמדות מוגדרים ומושפעים באופן שונה מגורמים כמו: מוותק, השכלה, גיל וכו.
  • בעסק משפחתי לרוב יהיה מגוון דעות מצומצם וחוסר יכולת לקבל חוות דעת זרה של מתבונן מהצד. עסק כזה עשוי לפספס הזדמנות או להיקלע לבעיה אם בגלל עיוורון קולקטיבי הנובע מאחידות דעה או אם בגלל הימנעות מביטוי דעה סותרת לדעת הרוב.
  • מחסור בתכנית עבודה ונהלי עבודה כתובים, עם הסתמכות רבה מדיי על הקשר המשפחתי כפותר בעיות ומיישב מחלוקות. זה כולל גם תוכניות ירושה- מי מבני המשפחה יקודם לאיזה תפקיד, או מי מבני המשפחה יפרוש ואיך נערכים לקראת חילופי הדורות.
    לא רק תכניות העבודה הן בעיה- החזון והמטרה הארגוניים לרוב אינם מוגדרים מה שמונע מהעסק למצות את יכולותיו ולגדול בכיוון נבחר- עסקים כאלה נוטים פשוט "להתקיים" בהווה, כפרנסה ולא כדרך להעניק לעסק חיים משל עצמו לצורך שגשוגו כישות נפרדת.
  • כספים הם גורם נפוץ לתסיסה ובעיות בעסק משפחתי- מי קובע ומי מקבל כמה, ולא רק שכר, גם הטבות, בונוסים וכל תגמול אחר. בהרבה מקרים בגלל החוסר בחומר כתוב (סעיף 4 לעיל) קשה עוד יותר ליישב סכסוכים כאלה.
  • התאמה, כשירון, כישורים- לרוב בעיה שנפוצה בעיקר כשדור ההמשך משתלב בעסק המשפחתי, מתוך רצון לטפח את בני המשפחה כממשיכי דרכה מדלגים על התאמה אותה היו מבקשים לקבל מכל עובד שכיר אשר היה נקלט מבחוץ.
    בנוסף יכן וקיים מחסור באיש המתאים לתפקידי מפתח- בקרב משפחה יתכן שימונה לתפקיד בכיר המצריך מיומנות וניסיון (הנהלת כספים או גיוס כוח אדם) מי שאין לו כישורים הולמים וגם הרצון הטוב לא יוכל לכפר על עלותן העתידית של טעויות אשר איש מקצוע בתחום היה בקלות נמנע מלקיים.
  • הגדרות תפקיד-  עסקים משפחתיים נוטים להגדיר הגרות תפקיד באופן רופף, כללי ואמביוולנטי, מתוך רצון להימנע מקונפליקטים מעמדיים. מצב זה גורם לעתים סכסוכים על סמכויות וקבלת החלטות, ועשוי להפוך את תהליך העבודה למסובך ומסורבל עקב צורך לקבל אישורים מגורמים רבים או החלטה של מספר אנשים גם בנושאים מינוריים.
    בהרבה מקרים תבניות הירארכיה משפחתיות ממשיכות את דרכן באופן טבעי לתוך העסק גם כשדווקא כישורי התפקיד שונים (קרוב משפחה דומיננטי בבית יהפוך למנהל בעסק למרות שאולי דווקא לקרובת משפחה אחרת הכשרה, השכלה וכישורים מתאימים בהרבה לתפקיד ניהול).
    הגדרות תפקיד עמומות מובילות ליצירת צוות שקשה לנהל, מטרות שקשה להגדיר, מטלות שקשה לחלק וכד. לעתים אף יש התנגדות בקרב בני משפחה לכלי אכיפה ופיקוח וכן לבקרת איכות.
  • בעיות בתקשורת - יכולות לנבוע כתוצאה מעמימות תפקידית, קונפליקטים משפחתיים שמגיעים לעבודה אבל נובעים מבעיות בבית ומחסור בתכנון ברור של מטרות ארגוניות ואחריות אישית.
  • תחושות של אפליה-
    בין עובדים מהמשפחה: בגלל שלא תמיד הבסיס לחלוקת תפקידים או תגמול הוא מקצועי עסק משפחתי עלול לעורר רגשות שליליים בין העובדים כמו אפליה וקנאה ולעורר מחלוקות על בסיס לא מקצועי שקשה לפתור.
    ובין עובדים מבחוץ לעובדים מהמשפחה: תחלופה גבוהה של עובדים שאינם בני משפחה- בעסק משפחתי לרוב עובדים זרים לא יפתחו את אותה מחויבות, גם בגלל תחושה כי אינם חלק ממעגל מקבלי ההחלטות וגם כי ברור כי לעולם לא יהיו, לעולם לא יתקדמו וגם אם יקודמו- קבלת ההחלטה הסופית תמיד תהיה של בן משפחה אשר אינם נמנים על שורותיה, ואשר לעתים כישוריה באופן נראה לעין מוטלים בספק.
  • עומס עבודה: בני משפחה העובדים בעסקים משפחתיים, במיוחד אלו המנהלים אותם, מוצאים את עצמם עובדים סביב השעון וקורסים תחת נטל המטלות הבירוקרטיות הנדרשות לניהול עסק. לעתים מחוסר יכולת כלכלית לשלם לעזרה ולעתים מחוסר הבנה של המצב וחוסר הכשרה ניהולית שתאפשר חלוקה נכונה של מטלות לשכירים או קבלנים חיצוניים ולסמוך עליהם כי יבצעו עבודתם בנאמנות ומיומנות מספקים.
  • חוסר יכולת לחשב את ערך העסק ומה מעניק לו את הערך, גם לטובת מימון שוטף והגדלת העסק (בעיה גם כתוצאה מחוסר תכנון כתוב ומגובה במסמכים) וגם לטובת מכירה עתידית- שללא תכנון עסקי מקדים עשויה להיתקל בהתנגדויות שונות וריבוי דעות של מעורבים עם זכויות הכרעה.
  • היסודות ההכרחיים לבניית עסק משפחתי עם בסיס יציב וחזק:
  • הגדרת חזון, מטרות ויעדים ארגוניים. תכנית עסקית ברורה, מוסכמת ומודפסת המהווה עקרונות לפיהם פועלים ומיישבים מחלוקות לטובת העסק ולא העובדים בו. על התוכנית לכלול את "תוכנית הירושה" כדי שבמקרה חרום ברור מי ממלא את מקומו של מי. כן, כמו אצל מלכת אנגליה.
  • תקשורת יעילה ושקופה בין כל חברי המשפחה, ערוצי תקשורת פתוחים ונגישים. פתרון מחלוקות ובעיות מהר ובאופן מקצועי ומנותק רגשית מיחסים.
  • מערכת דיווח מוגדרת והירארכיה ברורה ומוגדרת הכוללת הגדרת תפקידים, תחומי אחריות, גבולות ואת מבנה הפיקוח.
  • מערכת תגמול וקידום לפי ביצועים, לעובדים בני משפחה ועובדים שאינם בני משפחה. הכשרת בני משפחה כך שיבצעו תפקידם באופן מקצועי ויתוגמלו בהתאם לכך.
  • אפי להב, סנזיי- התוכנה לניהול העסק שלך בקלות


    דירוג המאמר:

    תגיות של המאמר:

     אפי להב

    אפי להב, סמנכ"ל שיווק senzey.com

    סנזיי הינה תוכנה לניהול עסק, תוכנה לניהול פרויקטים, תוכנה לניהול משימות, תוכנה לניהול עובדים, תוכנה לניהול זמן, תוכנת ניהול משרד ויומן, ניהול כספים, ניהול לקוחות ושיווק.

    לסנזיי מהדורות המותאמות לבתי תוכנה, בתי סטודיו, בתי דפוס, משרדי אדריכלים, קבלנים, יזמים, גני ילדים, חוגים וסדנאות, קבוצות ועוד



     


    מאמרים נוספים מאת אפי להב
     
    פתרון בעיות- שלבים במקום שיטות
    בפתרון בעיות אין שיטת קסם, יש עבודה נכונה בדרך להבנת המקור של הבעיה ואיך אפשר לתכנן את הפתרון.

    מולטיטסקינג- האם לבצע כמה משימות במקביל זה רעיון טוב?
    19/02/13 | ניהול
    זה נראה מפתה ונראה לנו כי זה מעיד על כשרון ניהולי יוצא דופן - אבל האם עבודה כזו באמת יעילה כפי שהיא נדמית והאם לפצל את תשומת ליבנו באמת משפר את הביצועים שלנו?

    פתיחת עסק קטן למתן שרות
    • היתרון הגדול בלהיות נותן שרות עצמאי הוא העובדה שאתה הבוס של עצמך • מי יכול לפתוח עסק כזה? כל אחד וכולם. כל אחד יכול להעניק איזשהו שרות, מתוך ידיעותיו, ניסיונו, השכלתו, הכשרתו עבורו אנשים יהיו מוכנים לשלם, או שיהיו מוכנים לשלם כדי ללמוד אותו.

    תוכן שיווקי- טיפים לשיווק באינטרנט ללקוחות קיימים וללקוחות פוטנציאליים
    שיווק באינטרנט עוזר לא רק לאתר את הלקוח הבא אלא כדי לרתום ולחזק את הקשר עם לקוחות קיימים. ישנן הרבה דרכים להשתמש בתוכן כדי לשווק באינטרנט ויש כאן רשימה של טיפים שיעזרו לכם להצליח.

    טיפים לפתיחת סטודיו
    גם לפתוח סטודיו צריך לדעת איך- ישנם כמה שלבים חשובים בדרך אשר יסיעו לנו להצליח בהתמודדות עם פתיחת העסק החדש

    ניהול בעזרת אסטרטגיה מנצחת
    אסטרטגיה היא לא רק מילה תיאורטית היא תכנית הפעולה שלפיה יגזרו היעדים של כל עובד וסביבה תיבדק הצלחת העסק לנצח את מתחריו

    טיפים להצליח בעסקים קטנים ובינוניים
    עסקים קטנים ובינוניים מציבים אתגרים שונים מאלה שמציב עק גדו משופע בעובדים, כל אחד עם התמחות צרה וממוקדת בה הנוא מומחה. אך את הגודל אפשר להפוך ליתרון אשר יעזור לעסק לצמוח

    ניהול מוצלח של עסק משפחתי
    עסק משפחתי מאופיין באתגרים יחודיים שאינו נתקל בהם מי שלא עובד עם בני משפחתו מתוקף כך שהם... הבני משפחתו. זה יכול להיות הצלחה גדולה ולהביא סיפוק גדול- ככה עושים את זה:

    מקורות מוטיבציה גם בעונת הקיץ המתישה
    כן חוץ מלהדליק מזגן ולפתוח את הטלויזיה על הערוץ הסיבירי יש לנו עוד כמה רעיונות שיעזרו לכם לשמר את המוטיבציה שלכם לעבוד, גם בקיץ ארוך בו כל מה שבא לנו לרוב לעשות הוא לנזול אל תוך הפריזר ולחכות ליורה. אנחנו נוטים “לנדוד” אל מה שיהיה ולא להתרכז במה שעל השולחן לפנינו, לברוח אל חלומות על חופשה, על מקלחת קרה, על כל מקום שהוא לא העבודה. הרבה אנשים בקיץ סובלים מהאטה ביצירתיות, ממוטיבציה נמוכה ומתפוקה פחותה.

    טיפים לעבודת צוות
    צוות- קבוצת אנשים בעלי מטרה משותפת ובה כולם עובדים להשגת אותם יעדים. עבודת צוות יכולה לשפר את היחידים שעובדים בו ויכולה לסייע לארגון בהשגת המטרות טוב יותר ומהר יותר מאשר כשעובד אחד מטפל בהן לבדו. טיפים לעבודת צוות
         
     
    שיווק באינטרנט על ידי WSI