דף הבית חוק ומשפט רשלנות רפואית רשלנות רפואית הולדה בעוולה
רשלנות רפואית הולדה בעוולה
Law Tip 28/12/12 |  צפיות: 3875

ישנן בדיקות רפואיות במהלך ההיריון שמקובל לעבור אותן במסגרת קופת החולים כאשר פעמים רבות הבדיקות הללו לא מגלות את כל המומים ואפשר לעבור בדיקות רחבות יותר במסגרת הרפואה הפרטית, אך לא כל אחת יכולה להרשות לעצמה לשאת בתשלום. כמו כן, המידע על בדיקות אלו לא ידוע ונפוץ שכן, לעיתים בבדיקה אחת ניתן לגלות מום ולהחליט על הפסקת היריון או כל החלטה אחרת והבחירה בבדיקה פרטית עשויה להיות קריטית.

כיצד קורה שבית המשפט קובע שלא הייתה רשלנות רפואית בעוד התינוק נולד ללא אצבעות בכף ידו השמאלית למרות שהמום לא התגלה בכל הבדיקות בהיריון ?

אביבית (שם בדוי) עברה כארבע בדיקות במהלך ההיריון ובהן הכל היה תקין לגמרי, אך כאשר נולד התינוק עמית התברר כי אין לו אצבעות בכף היד השמאלית.

הוגשה בעזרת משרד עורכי דין רשלנות רפואית תביעה כנגד הצוות הרפואי בטענה כי הרופאים לא זיהו את המום בבדיקות שערכו כמו גם לא הוצע לאביבית בשום שלב לעבור בדיקה מקיפה יותר שהייתה סביר להניח מגלה את המום ומאפשרת לאביבית להפסיק את ההיריון. על כן, נטען כי מדובר בהולדה בעוולה, שכן, מדובר בהיריון בלתי רצוי עם תוצאה שניתן היה למנוע אותה.

בבית המשפט המחוזי נדונו טענות שני הצדדים. הצוות הרפואי טען כי הוא פעל בהתאם לסטנדרטים המקובלים והציוד שעמד לרשותו באותו זמן ולכן לא הייתה כל רשלנות רפואית בטיפול. בנוסף, נטען כי לא ניתן לקבל את טענתה של אביבית על כי לא הומלץ לה על בדיקה רחבה יותר היות והיא הייתה מודעת כל אותו הזמן כי מדובר בבדיקה בסיסית בלבד.

התביעה בגין רשלנות רפואית של הצוות הרפואי נדחתה ונפסק שלא התרשל הצוות הרפואי לא בבדיקה עצמה שערך לאביבית ולא לגבי המלצה לעשות בדיקה רחבה יותר.

הוגש ערעור לבית המשפט העליון על פסק הדין – האם בית המשפט העליון החליט באופן שונה?

בית משפט העליון בשבתו בערכאת הערעור בחן את טענות הצדדים ודחה את הערעור, שכן לדעתו בדיקת האולטרסאונד נערכה בהתאם לסטנדרט שהיה מקובל באותה תקופה ולכן לא ניתן לומר כי הרופאים התרשלו בבדיקה שערכו לאביבית. בנוסף, קבע בית המשפט שלא התרשלו הרופאים בכך שלא הפנו את אביבית לבדיקה מקיפה יותר, שכן אביבית עברה כבר שלושה הריונות קודמים ולכן עשתה כבר כמה פעמים בדיקות היריון באופן פרטי. במקרה זה חתמה אביבית על הטופס המצביע כי המדובר בבדיקה בסיסית ביותר ולכן היה עליה לדעת שישנה בדיקה שעשויה לגלות יותר על מצבו של העובר.

מכאן, קבע בית המשפט שאין צורך לבדוק את הקשר הסיבתי בין הנזק שנגרם לתינוק לבין הטיפול שניתן על ידי הרופאים ולכן לא דן בית המשפט כלל בטענת ההולדה בעוולה, שכן לדעתו הרופאים פעלו בהתאם לנדרש מבחינה סבירה ומקצועית.

מה דעתכם? האם צדק בית המשפט בהחלטתו כאשר דחתה את תביעת רשלנות רפואית זו? שהרי מצד אחד ישנו התינוק שנולד עם מום קשה וחמור ומצד שני צוות רפואי שטוען שפעל בהתאם לנהלים. נראה כי במקרה זה בית המשפט על שתי ערכאותיו בחר בגישה השנייה, אך לא בטוח שאכן התוצאה היא בהתאם לחומרת המקרה, שכן כל אחד מסתמך על הבדיקות הרפואיות וקשה לחשוב ולהאמין שהן אינן תמיד יכולות לזהות מומים שעתידים להשפיע על העובר וחיי המשפחה כולה.

ע"א 10306/08


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 Law Tip

LawTip.co.il - הדרך למימוש זכויותיך מתחילה כאן !



 


מאמרים נוספים מאת Law Tip
 
רשלנות רפואית הולדה בעוולה
התינוק נולד ללא אצבעות כף יד שמאל, מום שלא התגלה בבדיקות. למרות זאת בית המשפט קובע כי לא הייתה רשלנות רפואית. מדוע ? מה אתם חושבים ? עיינו בסקירה המלאה

הליכי מינוי אפוטרופוס
במאמר זה סקרנו עבורכם מידע משפטי אודות הליכי מינוי אפוטרופוס - כיצד ? מתי ? מה התנאים ? וכיו"ב נושאים הרלבנטיים למינוי.

רשלנות רפואית בהריון | קרע ברחם היולדת
האם בית חולים אשר מתעלם מעברה הרפואי של יולדת ובכלל זה היות העובדה כי בעבר ילדה בניתוח קיסרי מתרשל במילוי תפקידו ? זו השאלה אשר עמדה על הפרק במסגרת תביעת רשלנות רפואית בלידה אשר הגיעה לפתחו של בית המשפט ואשר תיסקר בכתבה הבאה אשר נערכה על ידי עורך דין רשלנות רפואית מצוות אתר LawTip.

פורום רשלנות רפואית - LawTip
פורום רשלנות רפואית מקצועי המנוהל על ידי עורכי דין רשלנות רפואית. ניתן לקבל במסגרת הפורום מענה משפטי ראשוני של עורך דין.

אובדן כושר עבודה - הטבות מס בגין תגמולי הביטוח
21/03/11 | ביטוח
אובדן כושר עבודה - סקירה של פסק דין שניתן על ידי בית המשפט העליון בנוגע להטבות מס עקב תביעות אובדן כושר עבודה.

התיישנות הזכות לתבוע תגמולי ביטוח עקב אובדן כושר עבודה זמני
17/12/10 | ביטוח
לא רבים יודעים, אך התיישנות תביעות ביטוח הינה קצרה למדי. על פי חוק חוזה הביטוח המועד להתיישנות תביעת ביטוח הינו 3 שנים ממועד מקרה הביטוח. יחד עם זאת, בפסיקה נקבע כי עילת התביעה על פי ביטוח אובדן כושר עבודה עשויה להתחדש כל חודש בחודשו. בכתבה דנן נדון בנושא התיישנות הזכות לתבוע תגמולי ביטוח עקב אובדן כושר עבודה זמני.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI