דף הבית רפואה ובריאות בריאות אחר מערכת החיסון
מערכת החיסון
רפאל רוזנסקי 01/03/09 |  צפיות: 2635

כל פולש או חומר פנים-גופני שלא מזוהה ע"י מערכת החיסון כ"עצמי" כלומר ששייך לגוף, נחשב לאויב ונידון להשמדה. חומרים או פולשים אלה נקראים אנטיגנים או אלרגנים. ביניהם נמנים חיידקים, נגיפים, חלבונים, פחמימות, תאים סרטניים ורעלים. האסטרטגיה של מערכת החיסון צבאית לכל דבר: · זיהוי האויב. · גיוס כוחות. · תקיפה וחיסול.   מערכת החיסון הינה אחת ממערכות גוף האדם המופלאות ביותר. מערכת החיסון לא דומה למערכות איברים הנראות לעין כגון מערכת השלד והשרירים או מערכת העיכול. מערכת החיסון היא מערכת סמויה.

רכיבים המזוהים עם המערכת החיסון:

1. תאי הדם הלבנים (ליקוציטים):

א. מקרופגים: תאי הדם הלבנים גדולים הבולעים מיקרובים, וחומרים אחרים.

מקרופגים לא נמצאים בדם, אלה במקומות אסטרטגיים שבהם יש מגע בין האיבר לזרם הדם. למשל בריאות במקום שהריאות מקבלות את האוויר מין החוץ. תאים דומים בדם נקראים מונוציטים. ב. נייטרופילים: תאי הדם הלבנים שנמצאים בזרם דם. הם גם גדולים ובולעים מיקרובים, וחומרים אחרים. הם צריכים גירוי מיוחד כדי לצאת מזרם הדם ולהיכנס לרקמות הגוף. כתוצאה מהשמדת המיקרובים ע"' נויטרופילים מיוצרת מוגלה. ג. לימפוציטים: התאים העיקריים במערכת הלימפה. ללימפוציטים יש אורך חיים של עשרות שנים והם זוכרים את האנטיגנים שפעם השמידו.   קיימים שלושה סוגים עיקריים של לימפוציטים:

1. לימפוציטים מסוג B - נוצרים במח העצם ומפרישים נוגדנים.

2. לימפוציטים מסוג T - נוצרים במח העצם, נודדים לבלוטת התימוס ומבשילים שם. בלוטת התימוס - הינה בית הספר ללימפוציטים מסוג T, בה הם לומדים להבדיל בין עצמי ללא-עצמי.

3. תאים קוטלים טבעיים ( Natural Killers ) - נקראים כך משום שהם הורגים מיקרובים ותאים סרטניים. למה קוראים להם קוטלים טבעיים ? משום שהם לא זקוקים לתהליך הבשלה ולימוד כמו לימפוציטים מסוג B ו - T . הם הורגים תאי מטרה מיד ללא שום הכנה מוקדמת.

2. נוגדנים או Antibody , או Immunoglobulin

קיימים 5 סוגים: IgM, IgG, IgA, IgE, IgD . כל אחד מהם אחראי על עבודה מול האנטיגנים שונים אך נראה ש מאימונוגלובולין מסוג IgMיש יותר נזק מתועלת. IgM מצוי בתאי MAST ומעורר תגובות אלרגיות ורגישות יתר ע"י שחרור Gistamin, Serotonin ו- Geparin . עודף היסטמין גורם תופעות אלרגיות. לכן לחלק מהתכשירים נגד אלרגיה קוראים אנטיהיסטמינים.

 3. מערכת המשלים: אלה חלבונים מיוחדים שבעצמם לא יכולים להשמיד מיקרובים אך יודעים לזהות אותם, לתפוס אותם ולהביא אותם לתאים גדולים שנקראים פאגוציטים. הפאגוציטים כבר משמידים את המיקרובים. 4. ציטוקינים: פועלים כשליחים של מערכת החיסונית. הציטוקינים מגבירים או מדכאים תגובה חיסונית. ישנם מספר סוגים של ציטוקינים. מטפלים בהם בד"כ נגד סרטן:Interpheron alfa, Interpheron beta, Interlokin 2

5. מכלול תואם רקמה ראשי ( Major Histocompatibility Complex-MHC)

על שטח פנים של כל התאים של אדם מצויות מולקולות ייחודיות אך ורק לאותו האדם. מעין תעודת הזיהוי. למולקולות אילה קוראים - מכלול תואם רקמה ראשי ( Major Histocompatibility Complex-MHC). הגוף מנפיק לכל תא ותא שלו תעודת זיהוי (כמו מדינה ותושבים). באמצעות מולקולות אלה הגוף ומע' החיסון מסוגלת להבחין בין "עצמי" ל-"לא-עצמי". כל מולקולה בגוף שלנו שאין לה תעודת זהות MHC - מיועדת לדחייה והשמדה.

למערכת החיסון לוקח בערך 5 - 7 ימים להכיר ולהתגבר על ווירוס חדש שהיא עדיין לא מכירה. זאת הסיבה שאנחנו לרוב חולים בגלל הווירוסים כשבוע ימים. כאשר מערכת החיסון מזהה ווירוס שפעם כבר הצליחה להתגבר עליו היא מגיבה במהירות הבזק כנגד הווירוס ומנטרלת אותו. המחלה לא מתרחשת. מערכת החיסון מפתחת מעין בית מרקחת עם חומרים מיוחדים (אנטיגנים) נגד כל מיני ווירוסים שהיא כבר מכירה. היא יודעת לאחסן אותם ובעת הצורך לייצר אותם בכמויות הנדרשות. על עיקרון זה מבססים את זריקות החיסון נגד מחלות.

גורמים המחלישים את מערכת החיסון

  • תורשה.
  • מחלות.
  • תזונה לקויה.
  • סטרס, חרדות, פחדים, מצב רוח ירוד. במצבי לחץ בלוטת יותרת הכליות, מפרישה לזרם הדם חומרים שלאורך הזמן גורמים לעיכוב פעילות תאי הדם הלבנים ובכך מדכאים את מערכת החיסון.(שינה והרפיה, לעומת זאת, גורמות לשחרור תרכובות לחיזוק תפקוד מערכת החיסון).
  • חוסר שינה כרוני.
  • עישון.
  • סוכרים פשוטים ואלכוהול.
  • כולסטרול גבוה.
  • חוסר פעילות גופנית.
  • הרגלי לבוש לא נכונים.

המלצות לסובלים מחולשה במערכת החיסון (דרכי חיזוק מערכת החיסון)

  • להקפיד על שעות שינה מספקות.
  • לבצע פעילות גופנית סבירה יום יומית.
  • להתלבש בהתאם למזג האוויר. ללבוש "לבנים" מכותנה בלבד.
  • לשמור על היגיינה אישית.
  • לשמור על תפריט מאוזן הכולל את כל אבות המזון. להמנע מ- .fast food
  • לאכול מאכלים מבושלים.
  • לשמור בצורה קפדנית על היגיינת הפה.
  • להתרחק מאנשים חולים במחלות מדבקות, להימנע ממגע איתם.
  • לא לשתות מי ברז.
  • לא לעשן ולא לשאוף עשן של סיגריות של אחרים.
  • להקפיד על אוורור החדר שאתם נמצאים בו.
  • ללמוד תרגילי הרפיה.
  • להתרחץ במקלחת חמה/קרה לסרוגין. מתחילים בקיץ בהעדר תסמיני חולי וממשיכים בחורף.
  • לטייל בחיק הטבע.

רפאל רוזנסקי  (M.Sc., Dip.Ac.)

054-5721258

בריאות

רפואה משלימה

רפואה סינית

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 רפאל רוזנסקי

רפאל רוזנסקי (M.Sc., Dip.Ac.) - מטפל ב רפואה סינית ומנהל מרפאת רפאל ל רפואה משלימה. בטיפולים משלב מגוון שיטות ריפוי טבעיות ולרבות דיקור סיני. פיתרון לבעיות גוף ונפש, כל סוגי הכאב, עייפות, דיכאון, בעיות נשים, פוריות, הרזייה ועוד. למרפאת רפאל סניפים בתל אביב וראשל"צ. התקשרו עכשיו טל' 054-5721258



 


מאמרים נוספים מאת רפאל רוזנסקי
 
נפלאות הדיקור הסיני – כל מה שרציתם לדעת
מהו הדיקור הסיני?

גיל המעבר - טיפול באמצעות רפואה משלימה ( רפואה סינית )
כיצד רפואה סינית עוזרת לנשים בגיל המעבר? האם באמת יש ירידה בתדירות ובעוצמה של גלי החום? התשובה היא כן!

דלקת בדרכי השתן - גישה סינית ומערבית
דלקת בדרכי השתן וטיפול בבעיה בקופת חולים ובמרפאה לרפואה סינית

טחורים, רפואה סינית ומה שביניהם
שאלה: האם באמת רפואה סינית מסוגלת לעזור נגד טחורים? התשובה הינה חיובית. מניסיון שלי במרפאה הרפואה הסינית לא רק גורמת להעלמות הטחורים אלא גם מונעת את היווצרותם.

דיקור סיני לכאבי גב. האם זה מועיל?
לכאבי גב סיבות רבות: ליקויי יציבה (מולדים או נרכשים), טראומה, השמנת יתר, חשיפה לגורמים סביבתיים כגון הרמת משאות כבדים, ישיבה או שכיבה ממושכת, חשיפה לקור, רטט ועוד. גם אוסטאופורוזיס הינה סיבה שכיחה לכאבי גב

דיקור סיני, נדודי שינה ומה שביניהם
כמות שעות השינה ואיכות השינה שונים מאדם לאדם. שינה יתרה או נדודי שינה של לילה או שניים עדיין לא מעידים על בעיה, אבל אם התופעות הללו נמשכות זמן ארוך יותר יש לטפל בהן.

דיקור סיני בגיל השלישי - מומלץ ביותר!
בדוק וידוע שדיקור סיני מועיל גם לאנשים בגילאים מתקדמים מעל 60 או 70 שנה

דיקור סיני - חצלחה בטיפול נגד צרבת
דיקור סיני הינה שיטה שנחשבה כיום כשיטת הטיפול הטבעית הנפוצה ביותר הן במזרח והן במערב

דיקור סיני וברכיים כואבות
כיצד דיקור סיני יכול להעלים את כאבי הברכיים שלנו

האם דיקור סיני מצליח נגד דיכאון וחרדה?
כיצד דיקור סיני מצליח במאבק נגד דיכאון וחרדה?
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI