דף הבית חוק ומשפט גישור ובוררות בוררות עסקית
בוררות עסקית
סגולה אלטמן 04/05/08 |  צפיות: 4567

בוררות עסקית
 
 לא תמיד מצדיקה מחלוקת עסקית את העלויות הגבוהות והבלתי ניתנות לאמידה מדוייקת ואת איבוד הזמן  היקר מאוד - בעיקר במקרים בהם נגרם נזק כלכלי משמעותי המשפיע על ניהול העסקים השוטף ומעכב אותו עד כדי שיתוקו לחלוטין.

תחת המציאות של בתי המשפט העמוסים לעייפה שהתנהלותם איטית ומייגעת, לא פלא שפורח מוסד הבוררות בכלל ומוסד הבוררות העסקית בפרט. במחלוקת בה מרכיב הזמן לפתרונה הוא אקוטי, משתמשים במוסד הבוררות.

יתרונותיו העיקריים של מוסד הבוררות הנם סופיות ההחלטה (שכן ישנם מקרים בודדים ותחומים בהם ניתן לערער על החלטת הבורר בפני בית משפט ולרוב לא ניתן לערער על ההחלטה), החיסכון בעלויות והחיסכון בזמן (שכן בוררות הנה מוגבלת בזמן- אם ע"י הצדדים ואם עפ"י חוק הבוררות ומכך נגזר החיסכון הרב בעלויות ההתדיינות המשפטית הממושכת כנהוג בבתי המשפט.
 
הליך הבוררות ואופן ניהולו עפ"י חוק הבוררות, תשכ"ח 1968. אגע כאן רק בחלק מן הנושאים שכן קצרה היריעה מלהכיל את כל עיקרי הבוררות:

לפני פתיחת הליך הבוררות, יש לסכם:
1. מהי המחלוקת העומדת לבוררות ומה היקפה.
2. האם יש תובע ונתבע, שכן המוציא מחברו עליו הראיה.
3. יש לחייב את בעלי הדין להעיד ראשונים. אח"כ כל צד יביא את עדיו שתומכים בעדותו.
4. עד מוזמן ע"י בעל דין.הוצאותיו ישולמו ע"י הצד המזמין.
5. כל צד רשאי לדרוש מהצד השני לגלות בתצהיר את כל המסמכים שנמצאים בידו או בשליטתu.
6. אסור שצד אחד ישלח לבורר הצעת פשרה. הצעות פשרה מותר שיתנהלו רק בין הצדדים
כמו כן יכולים שני הצדדים לנהל מו"מ בפני הבורר, בתנאי שהסכימו על כך מראש.
7. בגין כל מכתב שמוציאים, יש להוציא העתק לצד השני.
8. יכולות להתקיים ישיבות גם ללא נוכחות הצדדים אם רבים, בתנאי שיש הסכמה.
9. בבוררות בכלל ובבוררות עסקית בפרט, יש אפשרות כי ייקבע, לצורך קיצור זמן הבוררות, כי הבורר אינו קשורה בדין המהותי, בדיני הראיות  ובסדרי הדין הנהוגים בבתי המשפט.
בבוררות נוטלים לרוב הצדדים עורכי דין המייצגים אותם בפני שופט בדימוס או בפני עורך דין שלישי העורכים את הבוררות ויש מקרים בהם קיים יותר מבורר אחד. הצדדים מביאים את עדיהם, לרבות עדים מומחים שמציגים חוות דעת מומחה בנושא השנוי במחלוקת, ולעיתים, כמו בבית המשפט, מציג הבורר חוות דעת של עד מומחה שלישי מטעם הבורר.
 
 אך כאשר המחלוקת אינה משפטית אלא עסקית בלבד, בא מוסד הבוררות העסקית לסייע. במקרה זה, יהיה הבורר איש מקצוע. אם מדובר בליקויי בניה, יהיה הבורר מהנדס, אם מדובר בפרשנות מונח כלכלי בחוזה יהיה הבורר כלכלן.

קיימת בעייתיות הן בנושא אומדן השיפוי (הפיצוי) לצד שנפגע- ולעיתים שני הצדדים רואים עצמם כנפגעים ולרוב אכן שניהם נפגעו אם כי לא תמיד במידה שווה- והן בנושא הזמן הדרוש למתן שיפוי זה.

במקרים כגון דא, יש צורך מחד בהערכה של מומחה המהווה צד שלישי ובלתי תלוי בשני הצדדים, שמעולם לא ערך עמם עסקים בעבר - על מנת שאומד דעתו יהיה מקובל על שניהם ומאידך יש צורך בצד שלישי בעל אותן תכונות של אי תלות, אשר ילמד את העסק, הענף והנושא השנוי במחלוקת על בורים כדי שיוכל לפסוק בין הצדדים במינימום זמן אפשרי, כך שניהול העסקים השוטף לא ייפגע.

בבוררות עסקית בתחום הכספים מסייע הבורר ומשתמש במומחיותו בתחום הספציפי על מנת לאמוד את הנזקים הכספיים ולהציע במקרים בהם הצדדים מעוניינים להמשיך לעבוד יחד, אפשרויות להמשך שיתוף פעולה בין הצדדים על מנת למקסם את התועלת של שניהם.

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 סגולה אלטמן

בעלת תואר ראשון בחשבונאות וכלכלה- האוניברסיטה העברית, ירושלים. 15 שנות ניסיון בתחומי החשבונאות והכלכלה ועשרות הצלחות בעקבות מתן חוות דעת מומחה בתחומי בדיקות בנקים, הערכות שווי ואומדן נזקים כספיים (כגון למוניטין). יוצאת BIG 4, נמנית על רשימות המומחים של בית המשפט המחוזי בתל אביב ושל ההסתדרות הציונית העולמית. הוזמנה לדיוני ועדת חוקה חוק ומשפט בנושא הלוואות חוץ בנקאיות.



 


מאמרים נוספים מאת סגולה אלטמן
 
הלוואה חוץ בנקאית - מלכודת ללווה הלחוץ
04/05/08 | הלוואות
ב 2006 מספר פסקי דין של בימ"ש עליון ביטלו כליל הסכמי הלוואות חוץ בנקאיות עקב אי עמידה בתנאי חוק הסדרת החוואות חוץ בנקאיות שבא להגן על הלווה (אחד מפסקי דין אלו הנו של לקוח שלי- שם לא הצליח הצד שכנגד להמציא חו"ד מומחה שתפריך את חוות דעתי). מאמר זה בא לגלות ללווה את זכויותיו במקרה זה.

התישנות חוב לבנק - פסיקת שלום מיום 17.4.08
04/05/08 | בנקאות
בימ"ש שלום קבע, כי חוב לבנק בגין יתרת חובה,שהנו חוב העומד לפירעון על פי דרישה ולא במועד שהוגדר מראש ע"י הצדדים, מתיישן בתוך 7 שנים מיום הדרישה הראשונה לפירעונו. לפיכך נדחתה תביעת הבנק.

התניית שירות בשירות
04/05/08 | בנקאות
קיימים מצבים בהם בנק מתנה מתן שירות ממין אחד- כגון, מתן אשראי , במתן שירות בנקאי אחר, לו לא זקוק הלקוח, כגון, הפקדת פיקדון, חיסכון או ביצוע עסקת אופציות לביטוח האשראי הניתן.

ישנם תנאים ספציפיים עליהם להתקיים על מנת שתהיה זו התניית שירות בשירות מצד הבנק.


הלוואות בנקאיות ואשראי בנקאי
04/05/08 | בנקאות
סוגי ההלוואות הנפוצים והבסיס לחישוב ריביות הפיגורים.

בוררות עסקית
יתרונות מוסד הבוררות בכלל והבוררות העסקית בפרט על פני התדיינות משפטית רגילה ואופיו של הליך הבוררות על קצה המזלג

יעוץ כלכלי לעסק
יעוץ כלכלי הנו שם כללי למטריית שירותים פיננסיים רחבה המאגדת תחתיה סוגים שונים של יעוץ פיננסי החל מבדיקות כדאיות של הקמת עסק חדש או הרחבת עסק קיים וכלה במתן חוות דעת מומחה לבית משפט בכל תחום הדורש אומדנים כספיים ומדידות חשבונאיות של עסקאות, התחייבויות ונזקים כספיים.

חוות דעת מומחה לכספים
מתי צריך להיעזר בחוות דעת מומחה לכספים ומה היא מניבה

בדיקת בנקים- למי זה טוב?
באילו נסיבות צריך מומחה לבדיקת בנקים ומהן ההשלכות של בדיקה כזו.
לרוב העסקים המתנהלים ביתרות חובה גבוהות רצוי לבדוק מדי מספר שנים את גובה הריביות אשר נגבו בחשבונן.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI