דף הבית בית משפחה וזוגיות זוגיות ואהבה טיפול זוגי: לבדוק מה החמיץ בזוגיות
טיפול זוגי: לבדוק מה החמיץ בזוגיות
גילי בר ויעל דורון 18/05/08 |  צפיות: 2940

זמן קצר לפני פסח, אביב (שם בדוי) הגיע לטיפול בדכאון קשה, לאחר שהמאהבת הצעירה, שמילאה את חייו במשמעות בשנה האחרונה, עזבה אותו לטובת גבר אחר, רווק פנוי, שמעוניין להנשא לה. זמן קצר לפני פסח, אביב (שם בדוי) הגיע לטיפול בדכאון קשה, לאחר שהמאהבת הצעירה, שמילאה את חייו במשמעות בשנה האחרונה, עזבה אותו לטובת גבר אחר, רווק פנוי, שמעוניין להנשא לה.


אביב, נשוי ואב לשלושה, הוא מצליחן בתחומו, יפה תואר, משכיל, מבוסס, ומושא הקנאה של חבריו. הוא הגיע אלינו על מנת לבדוק מה השתבש בחייו: "בתקופה האחרונה אין טעם בחיי. שום דבר לא מעניין אותי יותר. מאסתי בכל. אני מרגיש מוחמץ".
בדיקת חמץ
מנהג "בדיקת חמץ" מתקיים ערב לפני ליל הסדר. התורה חייבה סילוק מוחלט של כל חמץ מן הבית ? שלא ייאכל, יימצא או ייראה: "שבעת ימים שאור לא יימצא בבתיכם... כל מחמצת לא תאכלו, בכל מושבותיכם תאכלו מצות" (שמות יב', יט-כ).
בלילה שלפני ליל הסדר, עם רדת החשיכה, מבצעים את בדיקת החמץ. במהלך הבדיקה אנו מחפשים חמץ בכל פינות הבית, כשבידינו נר או פנס, וכן נוצה, סכין וכף לאיסוף החמץ.
אבל מה פשר הסילוק והטיהור הזה? כיצד הוא קשור לחג האביב והחירות? כיצד עבודת הפרך של ביעור פירורי לחם ישן קשורה לחירות? חלק מהפרשנים מתייחסים לחמץ באופן מטאפורי ? סמל מוחשי לדברים שאותם עלינו לבער בחיינו ? בתחום הנפשי, המוסרי והחברתי.
הנקיון החיצוני נעשה תמריץ לנקיון פנימי, להתבוננות בנפשנו פנימה, ולביעור ה"חמץ" מתוך ליבנו. לאחר סילוק הישן והמוחמץ יש מקום להתחדשות של אביב וליציאה לדרך חדשה משוחררת יותר.
ובזוגיות ? בדיקת "החמץ" משולה לבדיקה פנימית: מה החמיץ בתקופה האחרונה, הפך לא נעים, לא נכון או מפוספס? האם אנחנו עדיין משקיעים בתחום הזוגי? עובדים עליו? או שהזוגיות הפכה מובנת מאליה? זה זמן טוב לחשוב על רענון הזוגיות. מה אהבנו לעשות פעם וכבר מזמן לא עשינו? מה יכול לעשות לנו נעים, כיף וטוב? איך אפשר, באמצעים יומיומיים פשוטים יחסית, להחזיר את הסיפוק לתוך חיינו? על מה ויתרנו במהלך הזוגיות? על מה אנחנו מדלגים, שומטים, לא שמים לב? על מה הפסקנו לדבר? ובקיצור ? איפה "חמוץ" לנו?
אביב עסק במשך פגישות ארוכות בשאלה מה השתבש בנישואיו, שיכול היה להסביר את המשבר אליו נקלע עתה. לכאורה, הכל היה מושלם: הוא התחתן בגיל צעיר מאד, עם חברתו מילדות, איתה גדל יחד בשכונה צפון תל אביבית מפונקת. אשתו היתה יפהפיית המחזור, חכמה, מצליחה. מאז ומתמיד נחשבו "זוג מהסרטים".
מתחת לפני השטח הזוגיות הוחמצה כבר מזמן. החיים תבעו מהם התמודדויות קשות, כשילדם הקטן לקה במחלה אנושה והיה בסכנת חיים במשך חודשים ארוכים. הילד שרד, אך נדמה שהזוגיות שילמה את המחיר, ומעולם לא חזרה להיות כשהיתה. אביב ואשתו התנהלו בבית כשני שותפים, סגורים איש איש בתוך עולמו הפנימי, משתפים פעולה סביב גידול הילדים והניהול הפונקציונאלי של הבית. לאט לאט התגבהה ביניהם חומה של ניכור וזרות.
חודשים לאחר שחזר ובדק בטיפול מה הוא מרגיש כלפי סמדר אשתו, ומה היה רוצה שיקרה ביניהם, אביב החליט שהגיע הזמן להתחיל טיפול זוגי, במטרה להציל את הקשר.
ביעור חמץ
בבוקר שלפני החג מפסיקים לאכול חמץ בשעה תשע או עשר בבוקר, אוספים את שיירי החמץ שנשארו ומבערים אותם במדורה מחוץ לבית. אחרי שהחמץ נשרף כולו (או הגיע למצב בלתי אכיל), מכריזים פעם שניה על ביטול הבעלות על כל חמץ שנמצא ברשותנו, שאותו לא מצאנו ולא ביערנו. יש שנוהגים לומר אחרי שריפת החמץ תפילה קצרה, ולבקש שכשם ששרפנו את החמץ מהבית, כך נזכה גם לבער את החמץ מהלב (היצר הרע).
מה שמבדיל בין חמץ ומצה הם השמרים. פרשנים, המסבירים את החמץ והמצה באופן מטאפורי, הביאו את השמרים כסמל לגאווה, שכן הם גורמים לבצק להתנפח ולהתמלא באויר ? תוכן שאיננו אלא כלום. לעומת הלחם, שאינו אלא "מצה עם גאווה", אנו חוזרים בפסח למקור הצנוע, הבלתי מנופח והאותנטי.
הטיפול הזוגי של אביב וסמדר תבע משניהם לחזור לדיבור רגשי אמיתי ופתוח. זה היה מאד לא פשוט, אחרי שנים של דיבור תפל, ריק מתוכן, ואף שקרי. במהלך הטיפול, לאחר התלבטות עמוקה בינו לבין עצמו והתייעצויות איתנו, החליט אביב שהוא מספר לסמדר על הרומן שניהל בשנה הקודמת. הזוגיות נקלעה למשבר אמון חריף.
ידענו שהפגישה הקרובה היא קריטית, ובה יחליטו סמדר ואביב אם הם עומדים להשאר ביחד או שמא יתגרשו. בתחילת הפגישה אביב ביקש לדבר, ולהפתעת כולנו הוציא מכיסו מכתב ארוך, שהתפרס על פני כמה עמודים והחל, להקריא, בקול שלעיתים נשנק מדמעות.
אביב סיפר על תחילת הקשר בינו לבין סמדר, על האהבה הגדולה ששררה ביניהם בימי התיכון, זכרונות משותפים שהיו יקרים לשניהם, ועל תקופת הרווקות העליזה שחוו ביחד. הוא הזכיר לה ולעצמו את הימים הטובים, ממש בתחילת חייהם המשותפים, האושר שחשו כשנולדו הילדים. בהמשך סיפר על החרדות שתקפו אותם כשילדם חלה, ועל תקופת הטיפולים הארוכה ומורטת העצבים. הוא סיפר בכנות איך, לאחר החלמת הילד, הרגיש שהוא הולך ומתרחק מסמדר, ומאבד את עצמו. הוא סיפר בקול שקט כיצד נכנסה האשה האחרת לחייו, ועל ההתלבטות שהיתה לו אם לעזוב את הבית ולהתחיל מחדש. הוא הודה בכאב שלא הצליח להחליט, ולמעשה חברתו היא שהחליטה עבורו, כשעזבה אותו. כעת, ביקש סליחה מסמדר, על הבגידה, על ההתרחקות ועל כך שהכאיב לה.
סמדר הקשיבה בשקט. עיניה בורקות. ולאחר דקות אחדות, שנידמו לכולנו כנצח, לחשה: "אני לא מאמינה לך. אני לא רוצה אותך. לך מהבית שלי ומהחיים שלי". ומיד אחר כך היא קמה ויצאה מהחדר.
חמץ ומצה
השמרים התוססים מסמלים גם את תחושת חוסר השלווה הפנימית, המזוהה עם יצר הרע. הם מתסיסים את הלחם ואת היין והופכים אותם לטעימים, אבל אם יתססו יתר על המידה, יהיה הלחם חמוץ והיין יהפוך לחומץ. כך גם יצר הרע ? עלינו להזהר שלא יחמיץ את לבנו, ולא ישחית אותו.
למרות מה שסיפרנו לכם קודם - אותו רגע שנראה אבוד כל כך בטיפול - סמדר ואביב לא נפרדו באותה עת. בשבועות הבאים הקשר הזוגי הטלטל בין יאוש לתקווה. סודות צפו, עוד ועוד אמיתות עלו על פני השטח, ואביב וגם סמדר נמלאו כאב. לרגעים, דומה היה שיצר הרע אכן השחית את הלב, ואין סיכוי לשינוי או תיקון.
אבל אביב וסמדר לא הירפו. הם המשיכו להגיע בקביעות לטיפול, לדבר עוד ועוד על מה שמכאיב להם, לבדוק את עצמם, להפוך ולחפור. שנה לאחר תחילת הטיפול, שוב, זמן קצר לפני פסח, אביב הציע לסמדר להנשא לו מחדש. והיא הסכימה. מאז, הפך ליל הסדר ליום הנישואים החדש של אביב וסמדר.

פורסם במדור יחסים Ynet

(פירושי החג מתוך "הלילה הזה ? הגדה ישראלית" מאת מישאל ונעם ציון)


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 גילי בר ויעל דורון

מכון זוגות למכון זוגות ניתן לפנות לטיפול פסיכולוגי אישי וזוגי, לצד אימון אישי ממוקד למציאת זוגיות ואימון למציאת קריירה. המכון משלב סינטזה של אימון ופסיכולוגיה בטיפול קבוצתי ממוקד בנושאי זוגיות, יחסים ותקשורת בין אישית. http://www.zoogot.co.il



 


מאמרים נוספים מאת גילי בר ויעל דורון
 
בוחר כל פעם מחדש בנשים דומות לאמא שלו
17/08/08 | דייטינג
אילן נכנס לחדר, גבר גבוה, מרשים, כתפיים רחבות, התיישב ומיד התחיל לדבר, נראה היה שאילו היה שותק לעוד רגע, המילים לא היו יוצאות. "באתי כי אני מיואש, אני לא מצליח למצוא את האחת, אני מתחיל לחשוב שלעולם לא אגיע למקום הזה של המנוחה והנחלה, לאיזון ולהרמוניה עם עצמי", אמר.

תמיד יש לו מה להעיר על המראה שלי- או אקדח במערכה הראשונה
"שלום שמי עינב. אני בת זוג לעמיחי כבר שנתיים וחצי ואנו עומדים להינשא בעוד כחודש. (כבני 30). אני מרגישה שיש לנו זוגיות מאוד פתוחה, ואוהבת. בכל המריבות שהיו לנו, תמיד אמרנו שאנחנו לא רוצים לוותר אחד על השניייה אף פעם, עברנו פרידה לפני כחצי שנה, שהיתה למשך חודש וחצי.

התחושה בזמן הדייט: קיפאון, מחנק ויובש בפה
"הייתי כבר אצל כל מי שאפשר, פותחים בקפה, טיפולים בביו-אנרגיה, בסדנת משחק וכמובן בטיפול פסיכולוגי. שום דבר לא הצליח להפחית את הלחץ ואת הפאניקה שאני נתקפת בה במהלך דייט. הגעתי אליך ואני נואשת". זו הייתה יריית הפתיחה בתהליך האימון של חגית.

תודה
*תודה, על פי מילון אבן שושן : "הודיה, שבח וברכה למי שעשה מעשה רצוי"*תודה, על פי מילון אבן שושן : "הודיה, שבח וברכה למי שעשה מעשה רצוי"

להתאלמן ולהישאר בחיים - פסיכולוגיה של אבל ואלמנות
להתאלמן ולהישאר בחיים ? פסיכולוגיה של אבל ואלמנותלהתאלמן ולהישאר בחיים ? פסיכולוגיה של אבל ואלמנות

קושיות בסיבוב שני - ארבע שאלות שראוי לשאול בפרק ב'
אנשים שהתגרשו ופירקו משפחה נתונים לא פעם (אוביקטיבית, או לפחות במחשבה שלהם) בלחצים עצומים מצד הסביבה שלהם. למרות הפתיחות היחסית שקיימת בשנים האחרונות לגבי פירוק נישואים וגירושין, עדיין לא מעט גרושים וגרושות שומעים סביבם לשונות מצקצקות, ומרגישים נתונים לביקורת מתמדת.

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה : ארבעה דפוסי תקשורת בזוגיות
בהגדת הפסח מתוארים ארבעת הבנים, עם השאלות והתשובות שמתאימות לכל אחד. במשפחה שלי, כמו בהרבה בתים אחרים בישראל, המסובים מתחלקים וקוראים את ההגדה לפי תור. אני זוכרת איך, בהיותי ילדה, הייתי מחשבת מראש את הפסקאות, מתוך תקווה שהשנה אזכה לקרוא את החכם או לפחות התם, ולא להרגיש שעלי מוטל העול לקרוא את (ולהרגיש כמו) הרשע שבחבורה....

בכל דור ודור :יציאה מעבדות לחירות בזוגיות חשבון נפש לקראת חג הפסח
"בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים""בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים"

שאלות שגרושים וגרושות שואלים לגבי היחסים עם האקס
"האם פירוד בין בני זוג למטרת חשיבה על הקשר בין השניים לרוב מוביל לגירושין
או יש סיכוי שהשניים יחזרו להיות ביחד? כרגע אחד מבני הזוג לא מרגיש אהבה לשני רוצה לבחון את הקשר ולא מוכן לטיפול זוגי. היתי רוצה לדעת גם מעט על הסטטיסטיקות".


שאלות שגרושים וגרושות שואלים לגבי קשרים חדשים ופרק ב'
מקבץ שאלות שנשאלו בפורום גרושים וגרושות בתפוז ובפורום מתגרשים בוואלה:מקבץ שאלות שנשאלו בפורום גרושים וגרושות בתפוז ובפורום מתגרשים בוואלה:
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI