דף הבית רפואה ובריאות דיאטה ותזונה עודף כדור ברזל בדם - קובי עזרא
עודף כדור ברזל בדם - קובי עזרא
קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית 25/09/09 |  צפיות: 3286

עודף כדור ברזל בדם - קובי עזרא

 

  • מחקר שנערך בפינלנד גילה רמה גבוהה של ברזל בדם אצל אחוז גבוה מהסובלים ממחלות לב קורונריות (הנובעות מסתימה בכלי הדם הלבביים).

 

  • מקובל לחשוב, שהורמון האסטרוגן מגן על הנשים מפני התקפי לב, עד לגיל המנופאוזה, אפשר, כי את היתרון על פני הגברים בנושא זה, מעניקה לכן הווסת במובן אחר, בכך שהיא מאפשרת להן להיפטר מעודפי הברזל.

 

  • כשבישלו אמהותינו וסבתותינו בסירי ברזל, לא הייתה בעיה של אנמיה (מחוסר ברזל בדם), שכן, חלק מהמתכת שבסיר התמוסס ונספג בגוף ביחד עם התבשיל. החסר התזונתי בברזל החל להסתמן, עם המעבר לבישול בסירי נירוסטה. הבעיה נפתרה ע"י נטילת תוספת ברזל בבליעה.

 

  • חוקרים מהמרכז ופיתוח בפינלנד , עקבו במשך יותר מ- 14 שנים אחר רמת הברזל בדמם של 40 אלף גברים ונשים. במהלך השנים פיתחו יותר ממחציתם גידולים סרטניים. התברר כי אלה שבדם נמצאו עוד בתחילת המחקר רמות גבוהות של ברזל, היו בסיכון של פי שלושה מהאחרים, לחלות בסרטן המעי הגס.

 

  • ממצאים אלה תואמים את נתוני משרד הבריאות השבדי, לפיהם במקביל להיעלמות בעיית האנמיה, חלה עלייה בשכיחות מחלות סרטן שונות.

 

  • יש חוקרים שטוענים כנגד ואומרים שאינם מוכיחים קשר סביבתי בין רמות גבוהות של ברזל בדם, לבין מחלות הסרטן. להערכתם, דווקא התפרצותה של המחלה היא שגורמת לעלייה ברמת הברזל בדמם של החולים.

 

  • מקורות - המקור הטוב ביותר לברזל הוא הבשר האדום ובייחוד כבד של בעלי חיים. בצמחים יש ברזל אך החומצה האוקסלית שבהם קושרת מינרלים ומופרשת איתם בצואה. נערות צמחוניות עלולות לסבול מחוסר ברזל.

 

  • ויטמין C ופרוקטוז מסייעים לספיגת הברזל ממערכת העיכול לדם. לכן מומלץ לשתות מיץ הדרים בצמוד לארוחה בשרית (או תוספת ברזל P.O) או לסחוט על הסלט הרב מיץ לימון. לעומת זאת הסיבים התזונתיים מפריעים לספיגת המינרלים והויטמינים.

 

  • חוסר בויטמין B12 גורם לאנמיה ולפגיעה בלתי הפיכה במע' העצבים. והביטויים הם כאבים עצביים ובלבול. ויטמין B12 אינו מצוי בצמחים.

 

  • אולם הברזל המצוי בתוך זרם הדם חייב להיות קשור לחומר אחר, אחרת הוא עלול להרעיל את רקמות הגוף ולפגוע אף בשריר הלב.

 

  • בעיית המחסור בברזל שכיחה בהריון ובגיל הצמיחה. ההריון מחייב הגדלת נפח הדם של האישה ויצירת דם עבור העובר. מאגרי הברזל באופן של מרבית הנשים ממילא מדולדלים למדי (בשל מחסור הווסת), תזונה רגילה כמעט שאינה יכולה לספק לגופן של מרבית הנשים ההרות את כמות הברזל הנחוצה ולכן יש להשלים.

 

  • תוספת ברזל נחוצה לילדים ותינוקות קטנים , מאחר שהצמיחה המואצת צורכות כמויות גדולות של ברזל, בעוד המאגרים בגופם עדיין לא הספיקו להתמלא. מתברר כי 40 עד 60 אחוזים מהילדים בגיל הגן סובלים מחוסר ברזל. בעוד ש- 20% מהם ממש אנמים. אנמיה בגיל צעיר עלולה לפגוע בכושר הלמידה.

 

  • במצב של חסר ברזל, כדוריות הדם קטנות מהרגיל, צבען בהיר יותר, כי הן "ריקות" מהמוגלובין. בבדיקת דם (ספירת דם) הרמה הרצויה בגברים 13-17 ובנשים 12-15 , בנשים בגיל הפוריות הערך נמוך יותר עקב אובדן דם במחזור החודשי.

 

  • אך לא רק הברזל לבדו משפיע על רמת ההמוגלובין, למעשה כל דלקת בגוף ואפילו הצטננות קלה, שבקושי מרגישים בה, עלולה לגרום לירידה ברמת ההמוגלובין בדם.

 

  • מחקר רב משתתפים שנערך בארצות הברית העלה, כי אצל רבע מבעלי ההמוגלובין הנמוך קיים מצב דלקתי כלשהו בגוף. ההסבר לכך הוא שכפי הנראה , מחוללי המחלות הדלקתיות זקוקים לכמות רבה של ברזל, לצורך התרבותם. כדי להגן על עצמו מפניהם מקפיא הגוף זמנית את מלאי הברזל במאגרים. ערב כך נפגע תהליך ייצור כדוריות הדם וערכי ההמוגלובין יורדים.

 

  • במצב כזה תוספת ברזל בבליעה כטיפול בהמוגלובין הנמוך היא טיפשית ומסוכנת מאחר שהיא רק תשמש כמזון למחוללי המחלה "ותצית את הדלקת". הדרך המדויקת לבירור מצב הברזל, בדם היא בדיקת פריטין. הפריטין הוא חלבון שאליו קשור הברזל ברקמות הגוף . קיימת התאמה בין כמות הפרוטין בדם, לבין כמותו ברקמות ולכן רמתו בדם מצביעה על מצב מאגרי הברזל בגוף.

 

  • פריטין נמוך בדם מעיד חד משמעית , כי קיים מחסור בברזל. אם ההמוגלובין נמוך והפריטין תקין, סימן שלא חסר ברזל בגוף והסיבה לכך היא מחלה מסוימת (דלקת או דימום במע' העיכול) שהכרחי לאבחנה ולטפל בה.

 

  • תוספת של חומצה פנטתנית (ויטמין B5) תשחרר את שומרי הדיאטה מתחושות הרעב ותקל עליהם את הירידה במשקל. התוספת הנדרשת היא 1- 3 גר' ביום

 

  • השריית הירקות והפירות במי מלח עם סלרי למשך רבע שעה מנקה את הטוקסינים בדומה לאכילת מזון אורגני.

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית

קובי עזרא Ph.D מומחה לרפואה נטורופטית, ומאמן כושר. מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוד...).
* דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף - עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
אתר: פיתוח גוף, אתר: דיאטה מהירה

דיאטה מהירה1, סוכרת הריון, אנטי אייג'ינג

פיתוח גוף

דיאטה מהירה | דיאטה אישית



 


מאמרים נוספים מאת קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית
 
קובי עזרא ויוסי אדרי תחרות מר ישראל, פיתוח גוף, פיתוח שרירים
קובי עזרא, יוסי אדרי, פיתוח גוף, פיתוח שרירים, תחרות מר ישראל, תחרות מר ישראל יוסי אדרי מנתניה הוא אלוף האלופים בתחרות מר ישראל: "עשור אני מחכה לגביע", היה שווה לחכות 40 שנה כדי להגיע ליום הזה", הוא אומר וחושף את הדיאטה המיוחדת שלו

דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת
21/11/21 | השמנת יתר
דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת. המחקר, שנערך בעכברים, הראה שלתזונה (כולל קלוריות כללית ומאזן מאקרו-נוטריינטים) הייתה השפעה גדולה יותר על ההזדקנות והבריאות המטבולית מאשר לשלוש תרופות הנפוצות לטיפול בסוכרת ולהאטת ההזדקנות. הממצאים מתפרסמים ב- Cell Metabolism.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD
צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD, צמיחה וגדילה בגובה נוצרת ע"י התארכות עצמות הארוכות, כתוצאה מכונדרוגנזה בצלחות האפיפיזאליות, המכונות גם צלחות הגדילה. תהליך זה נובע מהתרבות כונדרוציטים, היפרטרופיה והפרשת מטריקס חוץ תאית. המאורגן על ידי רשתות מורכבות של גורמים תזונתיים, תאיים, פרצרין ואנדוקריניים. ניתן להגדיר את גיל ההתבגרות כתקופת המעבר מילדות דרך התפתחות מאפיינים מיניים משניים ועד השגת הגובה הסופי בבגרות. מהירות הצמיחה מוגברת בתחילת המוקדמות או באמצע החיים, ידועה כגידול הפוברטלי.

קריאטין - קובי עזרא
קריאטין - קובי עזרא היא חומצה אורגנית חנקנית הנוצרת באופן טבעי. תפקידו העיקרי של הקריאטין הוא להקל על מיחזור של אדנוזין טריפוספט (ATP), מטבע האנרגיה של התא, בעיקר ברקמת השריר והמוח.

דיאטה מהירה מאוד
05/04/15 | דיאטה
דיאטה מהירה. דיאטות לירידה במשקל. ישנן סיבות שונות לאיזון המשקל ודיאטות שונות: החל ממראה חיצוני, עיסוק בספורט ובריאות, לרבות בריאות הלב וכלי הדם ומניעת סרטן....

חיטוב הגוף - קובי עזרא
21/06/14 | דיאטה
בדיאטת דיאט2אול אוכלים כמעט הכל! אך לרוב הדיאטה נקבעת בהתאם למה שהמטופל אוכל באורח ה"נורמאלי" שיגרתי. וכמובן בשילוב המזונות הייחודי! מניב את התוצאות האופטימאליות לחיטוב הגוף באופן מקסימאלי ומהיר ביותר.

מניעת סוכרת מסוג 2
יש חוקרים הטוענים שניתן למנוע סוכרת מסוג 2, זאת ע"י שינוי בהרגלי החיים. היות ותוכנית תזונה ודיאטה נכונה המותאמים לפרט בשילוב תוכנית אימונים אכן עשויים למנוע את התפתחות הסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 2 או סוכרת מבוגרים בלשון העם, בעלת מרכיב גנטי חזק יותר, תזונה ואורח חיים משפיעים על הסיכוי שהמחלה תתרחש בגיל צעיר יותר-40 או מבוגר יותר 60 ומעלה או אולי לעולם לא?!. הסיכון לסוג להופעת סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריונית יכול להיות ירידה ע"י בשמירה על משקל תקין – כלומר השמנה יתרה ותזונה לא בריאה.

ויטמין d אוסטאופורוזיס
ויטמין d אוסטאופורוזיס ויטמין D או (Cholecalciferol) הוא ויטמין מסיס בשומן העוזר לגוף לספוג סידן. ויטמינים מסיסים בשומן מאוחסן ברקמות השומן של הגוף. בנוסף לסיוע לגוף לספוג סידן, ויטמין D גם מסייעת לגוף לשמור על כמות של סידן וזרחן בדם הנכונה. תוספת סידן וויטמין D מהווה טיפול הכרחי באוסטיאופורוזיס. מחלת האוסטאופורוזיס נמצאה מלווה באבחון שכיחות גבוהה של חסר בויטמין D. מקורות מזון ויטמין D מצויה במזונות הבאים: מוצרי חלב גבינה חמאה חלב מועשר (כל חלב בארה"ב הוא מועשר בויטמין D) דגים צדפות דגני בוקר
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI