דף הבית בית משפחה וזוגיות זוגיות ואהבה כל מה שרצית לדעת על טיפול זוגי
כל מה שרצית לדעת על טיפול זוגי
ד"ר שרה ברסלרמן 07/12/09 |  צפיות: 2986

ייעוץ וטיפול זוגי- כל מה שרציתם לדעת... מאת ד"ר שרה ברסלרמןיעוץ זוגי

מהו טיפול זוגי? טיפול זוגי או יעוץ זוגי/ייעוץ זוגי (שהינם מינוחים שונים לאותה שיטת טיפול פסיכולוגי בזוג) הינם הליך הנערך בין מטפל ובני זוג ,והמיועד לשקם ולשפר את היחסים הזוגיים. הטיפול הזוגי בודק דפוסי תקשורת, מאבקי כוח, חלוקת תפקידים ואת מה שקרוי "החוזה הזוגי" בין בני הזוג. הטיפול הזוגי רואה את הזוגיות כמטרת הטיפול, כאשר בני הזוג יוצאים נשכרים גם הם מהשינויים שהם נדרשים לערוך בעצמם או ביחסיהם. לעיתים הטיפול הזוגי בא לעזור לבני הזוג לבחון האם להישאר יחד או להיפרד, ולעיתים בני הזוג באים מתוך החלטה על פרידה וגירושין, והם מעוניינים בליווי מקצועי להקלת המהלך.

למי מיועד הטיפול הזוגי? בכלליות- טיפול זוגי מיועד לכל אותם זוגות שניסן לפתור בעצמם את הקשיים והבעיות ביחסיהם, ולא הצליחו... לזוגות שאינם נשואים ומתלבטים לגבי המשך זוגיותם או לגבי שינויים בה; לזוגות במהלך חיי הנישואין- החווים משברים מתמשכים (למשל התרחקות ושחיקה) או פתאומיים (כמו במשבר בגידה); לזוגות שעייפו ממאבקי כוחות שוחקים ביניהם; לזוגות שכבר נחושים להיפרד- אך רוצים להבין, לעבד ולהקל על המהלך; לזוגות בנישואין שניים (או יותר), בעיקר אלו שילדים מנישואים קודמים מאתגרים את יחסיהם...

מתי נדע שאנו זקוקים לטיפול זוגי? האם אתם מרבים לריב? האם המריבות שלכם סובבות סביב נושאים מסוימים, ויש להן דפוס קבוע? האם אתם מרבים לשתוק ולא מנהלים תקשורת פתוחה סביב הקונפליקטים שלכם? האם קיים מאבק כוחות ביניכם? האם קיים ביחסיכם אלמנט של הענשה גלויה או סמויה? האם התגלתה בגידה? האם אינכם חשים יותר הנאה או חברות זה בחברת זו? האם אתם חשים שהזוגיות או האהבה שלכם מתו? האם אנשים אחרים או עיסוקים אחרים חשובים לכם יותר מאשר בני הזוג שלכם? במידה ועניתם בחיוב על אחת השאלות הללו- רצוי לפנות לייעוץ זוגי. מחקרים הראו כי ככל שבני זוג מקדימים לפנות לייעוץ מקצועי- כך גדלים סיכויי הצלחתו!

האם הפגישות נערכות ביחד או לחוד? רצוי שבפגישה הראשונה יהיו נוכחים שני בני הזוג, מאחר ובפגישה זו נערכת ההיכרות הראשונית ונוצר "החוזה הטיפולי" בין הזוג והמטפל. לאחר פגישה זו, יתכנו פגישות אישיות או זוגיות, בהתאם לסוג הבעיה, דפוסי היחסים בין בני הזוג ושיקול הדעת של המטפל לגבי טובת התהליך הטיפולי. לעיתים, אפשר לקיים פגישה פרטנית בנושא הזוגי, במידה ורק אחד מבני הזוג מעוניין בכך.

מה קורה בפגישה הראשונה? הפגישה הראשונה נועדה להציג אתכם בפני המטפל, להעלות את הנושאים בהם אתם רוצים לטפל, ולספר על המגבלות והיתרונות שיש לכם כזוג, וכל אחד בנפרד. הפגישה הראשונה נועדה לתת גם לבני הזוג הזדמנות להתרשם מהמטפל, ולהחליט אם הם מוכנים להפקיד בידיו את האחריות לטיפול. האם הוא נראה להם מקצועי דיו, בעל ניסיון, בעל יכולת הקשבה והכלה, והאם יש בכלל "כימיה" איתו. פגישה זו נראית לי כמעין פאזל שמגיע ארוז בקופסא, ומתחילים להפוך את חלקיו, וכבר מתקבלת הבנה כלשהי לגבי התמונה שנוכל להרכיב ממנו...

מהם שלבי הטיפול? כל מטפל נוקט בגישה טיפולית המתאימה לאישיותו ולתפיסת עולמו, ובהתאמה לכך יהיו גם שלבי הטיפול והתקדמותו. אני רואה בפונים אלי אנשים היודעים טוב יותר מכל אחד אחר, גם ממני, מה רצונם ומה ציפיותיהם לגבי הזוגיות שלהם. לפיכך, אני נוהגת לבקש מבני הזוג בפגישה השנייה, בדרך כלל, לבוא עם "רשימת ציפיות" - מה הם מעוניינים ומקווים להשיג באמצעות הטיפול מעצמם, מבן הזוג וממני. רשימה זו הינה עבורנו ה"מסגרת הטיפולית" של התהליך אותו נעבור יחד. בני הזוג מביעים את ציפיותיהם ושאיפותיהם מהטיפול- ואני, מצידי, מתחייבת לעשות כמיטב יכולתי כדי לצייד אותם בכלים וביכולת להגיע אל מטרות אלו. לאחר פגישות אחדות, אנו חוזרים אל אותה רשימת ציפיות, ובודקים אחת לאחת מה השגנו ומה לא השגנו (ולמה!). כפי שניתן לשים לב, אני נוקטת בשלב זה בלשון רבים, שכן אני חשה שהחל מהפגישה השנייה, בה החלטנו להתחיל את המסע המשותף הזה, אני כבר שותפה לבני הזוג במסעם.

כיצד נדע אם המטפל מתאים לנו? קשה מאוד לדעת מראש איזה מטפל יתאים לכם. בדרך כלל גם לא תקבלו המלצות מחברים (למרות שיתכן והם מרוצים מאוד מהמטפל שלהם) מאחר ועדיין ישנה נטייה לא לחשוף את הפנייה לטיפול. בצר להם, מגיעים אנשים רבים למטפלים דרך דפי זהב או האינטרנט. וגם כאן- רב הבלבול: אפילו לאחר כמה שיחות טלפון עם מספר מטפלים, קשה לדעת במי לבחור.... אין לי דרך או עצה כיצד לפשט את התהליך עצמו. אני רק יכולה להמליץ בחום לבוא לפגישה ראשונה עם המטפל מתוך הבנה שיש כאן עדיין סוג של בחינה והערכה הדדיים: אתם שואלים את עצמכם אם זה האדם בו אתם נותנים אמון שיוכל לפתור את בעיותיכם, והמטפל יבחן את עצמו אם הוא סבור שאכן יוכל לעזור לכם (או להפנותכם למישהו אחר, מומחה בתחום שהעלתם). בכל מקרה, אני מציעה לא להישאר לאורך זמן בפגישות רק כי "לא נעים" או "כבר התחלנו" או "בלאו הכי כולם דומים"...

מתי ואיך יודעים שהטיפול הסתיים? טיפול מסתיים כאשר: א. הושגו רוב המטרות הטיפוליות שהוצבו בתחילת הטיפול (אין צורך בהשגת כל היעדים, די בכך שיש שינוי אמיתי בגישות, בהתנהגות ובאווירה הזוגית-משפחתית). ב. הטיפול "נתקע" ללא יכולת התקדמות, אם בשל חוסר רצון לתיקון הקשר מצד אחד מבני הזוג, אם בשל חוסר יכולת לגמישות ושינוי. ג. בני הזוג הגיעו למסקנה שאינם רוצים יותר לעבוד על תיקון הזוגיות. לעיתים המטפל חש כי בני הזוג הגיעו לסוף הדרך הטיפולית, והם עצמם אינם חשים די בטחון ביכולתם לשמר את הישגיהם ללא ליווי של המטפל. לכן, סיום הטיפול יערך בהדרגה, כאשר המרחק בין פגישה לפגישה הולך וגדל, עד לפגישת הפרידה. יחד עם זאת, בני הזוג יודעים כי בכל מקרה שיצטרכו בכך, יוכלו לשוב ולחזור לפגישה אחת או יותר אצל המטפל.  

 

ד"ר שרה ברסלרמן - יועצת פרטנית, זוגית ומשפחתית  חוף  השנהב 61, חיפה 34980 טל. 04-8262412, 0544-338333             www.family.co.il

  mail:[email protected]  


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ד"ר שרה ברסלרמן

ד"ר שרה ברסלרמן, יועצת זוגית, פרטנית ומשפחתית.

יעוץ זוגי ואישי במצבי משבר ולחץ, ייעוץ זוגי: יעוץ לזוגות לא נשואים, ייעוץ זוגי במשברי נישואין, טיפול משפחתי למשפחות מורכבות (נישואים שניים), התמחות ייחודית ביעוץ ביחסים בין הדורות במשפחה- יחסי חמות- כלה, יחסי אמהות- בנות ועוד.

לאתר: ייעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי



 


מאמרים נוספים מאת ד"ר שרה ברסלרמן
 
מאהבה ועד פרידה: הדרמה של הזוגיות
זוגיות הינה מערכת פעילה וחיה, המשתנה בשלבים השונים של היחסים הזוגיים: דפוסי הקשר משתנים, בני הזוג עצמם משתנים, וה"חוזה הזוגי" ההתחלתי עלול להיות בלתי מתאים עם חלוף הזמן. כיצד, אם כן, מתמודדים בני זוג שונים עם המערכות השונות בזוגיות?

יחסי גיסות במשפחה
כשאנו מתחתנים, אנו מקבלים יותר מאשר בת או בן זוג: אם נרצה בכך, וגם אם לא, אנחנו מקבלים גם את בני משפחת המוצא שלהם, כמשפחה המורחבת שלנו. מערכת היחסים שלנו עם הורי בני הזוג ועם אחיו ואחיותיו עלולה להיות מורכבת ובעייתית, ולהשפיע על היחסים הזוגיים והמשפחתיים. מדוע יחסי הגיסות נחשבים ליחסים הרגישים במשפחה? כיצד ניתן ליצור יחסי משפחה טובים עם הגיסה?

מריבות בין בני זוג
איך לריב נכון- ולשמור על הזוגיות? דר' שרה ברסלרמן, יעוץ פרטני, זוגי ומשפחתי

וויכוחים ומריבות- הינם חלק מהאינטראקציה הזוגית, והינם דבר טבעי ושכיח, מאחר ובזוגיות ישנם שני אנשים שהגיעו מרקע שונה, יש להם דעות שונות, ובעיקר- ציפיות וצרכים שונים. לא מפתיע, לכן, שרוב הזוגות, אם לא כולם, מגיעים בשלב זה או אחר למצבים של ויכוח ומריבה.
כיצד, אם כן, ניתן לריב "נכון", על מנת שלא להרוס את הזוגיות?


יעוץ זוגי במשבר בגידה בנישואין
ברקע של חלק גדול ממשברי הזוגיות המגיעים לייעוץ זוגי, נמצא גילוי בגידה של אחד מבני הזוג. גילוייה של בגידה הינו זעזוע רציני לחיי הנישואין, אולם אין הוא בהכרח סוף הנישואין, ולעיתים גילוי זה הוא דווקא המניע לשיפורם.

יעוץ זוגי לזוגות לא נשואים - מאת ד"ר שרה ברסלרמן, יועצת פרטנית, זוגית ומשפחתית
יעוץ זוגי אינו מיועד לזוגות נשואים בלבד. יותר ויותר זוגות שאינם נשואים, מוצאים את דרכם לטיפול הזוגי. אומנם, בשיחת הגישוש הטלפונית הם נשמעים מהוססים יותר מזוגות נשואים, ושואלים אם "זה מקובל?", אך השכיחות הרבה של הפניות אינה מותירה מקום לספק: גם זוגות שאינם נשואים- זקוקים לייעוץ זוגי.

טיפול משפחתי- ייעוץ משפחתי
טיפול משפחתי(Family-Therapy) הינו צורת פסיכותרפיה המתייחסת לבעיות הפרט כנובעות וכמושפעות מהמערכת המשפחתית, חלקה או כולה. טיפול משפחתי מיועד לעזור למשפחה לפתור בעיות ביחסים בין הדורות, ולשפר את הקשרים.

יחסי חמות-חתן- ד"ר שרה ברסלרמן
יחסי החמות והחתן (הבעל של בתה) הינם יחסים שקיבלו את ביטויים העיקרי דווקא בתחום ההומור. בעוד שבמציאות המשפחתית יחסי החמות וחתנה אינם מוכרים כיחסים בעייתיים במיוחד (שלא כמו יחסי החמות והכלה)- הרי שרוב הבדיחות על חמיות מוצגות על ידי גברים המאחלים לחותנתם עונשים ומיתות שונות ומשונות.

כל מה שרצית לדעת על טיפול זוגי
מהו טיפול זוגי? מתי יש צורך להתחיל לחשוב על יעוץ זוגי? איך מוצאים מטפל? מהם שלבי הטיפול? מה קורה בפגישה הראשונה? שאלות אלו ואחרות, יקבלו מענה במאמר שכתבה ד"ר שרה ברסלרמן- יועצת נשואין ומשפחה

יחסי אמהות- בנות: מאמר מאת דר' שרה ברסלרמן
יחסים בין אמהות ובנות נחשבו למורכבים ומסובכים מאז ומעולם: באגדות ילדים כמו היפיפייה הנרדמת, שלגיה וסינדרלה אף ניתן למצוא ביטוי ליחסי אם-בת כמאיימים, קשים ומסוכנים. הביטוי הסיפורי של יחסים אלו, גם אם הם מיוחסים באגדות בעיקר לאם חורגת רעה, מהווה השלכה לגיטימית לאותם רגשות שליליים בין אמהות ובנות- שאין לתת להם פומבי במציאות.

יחסי חמות- כלה
יחסי חמות- כלה נחשבים ליחסים המורכבים והקונפליקטואליים ביותר במשפחה. מה גורם לקושי ביחסים אלו? כיצד יכולות החמות והכלה להתגבר על המתחים והלחצים ביחסיהן?
במאמר יוצגו הסיבות לבעייתיות ביחסים והמלצות לשיפור הקשר בין החמות והכלה.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI