דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה דת ומדינה מעשה ידי טובעים / יעקב מעוז
מעשה ידי טובעים / יעקב מעוז
צו פיוס 16/06/10 |  צפיות: 3684

פורים, חג עתיר שמחה, ופסח, החג המשמעותי ביותר בתולדות עם ישראל; ובשמחות של שני חגים חשובים אלו, קיים פגם חמור. 

אין כמו חגי ישראל האהובים עלינו כדי להרבות גיל ושמחה בציבור היהודים בכל הארץ. בכמה וכמה מקומות אנו מצווים להיות אך שמחים, לשמח את בני ביתנו ואף לשמח את עניי העיר במתן מעות של צדקה ואף ביין טוב לסדר פסח. ומי לנו כפורים, חג עתיר שמחה אשר שלל של ביטויים מרנינים נכרכו בו: שושנת יעקב, צהלה ושמחה... ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון... אני פורים שמח ומבדח, ולכן היינו רוצים שיתקיים לפחות פעמיים בשבוע, ולא בשבת. אף פסח, החג המשמעותי ביותר בתולדות עם ישראל, שופע שמחה רבה, שכן אביב הגיע ופסח כבר בא. כמה טובים הם לנו חגי ישראל.

אך אליה וקוץ בה... בשמחות של שני חגים חשובים אלו, מה לעשות, קיים פגם חמור!

רבי יהושע בן לוי, אחד מגדולי חכמי התלמוד, לא נחה דעתו מן השמחות הללו, בפרט לאור חינגת ההרג, שמחת הנקם ומניין הקרבנות הבלתי נתפס. שהרי בסיומה של מגילת אסתר ובאותו רצף פסוקים נמנים מצד אחד שבעים וחמישה אלף ושמונה מאות הרוגים ומצד שני עשיית היום למשתה ושמחה. הוא הדין באשר לסיפור העומד מאחרי שמחת הפסח, קריעת ים סוף וטיבוע כל חיל פרעו ופרשיו בים. אך סגר הים על המצריים ובני ישראל שרים שירה, יוצאים בתופים ובמחולות וחוזרים חזור והדגש על תיאור ההרג שנעשה במצריים. הדמיון שבין שני הסיפורים והסלידה מן השמחה לאידם של האויבים מניעים את רבי יהושע בן לוי לייחד את דרשתו לפורים לעניין זה.

רבי יהושע בן לוי פותח בשאלה רטורית מבחינתו: וכי שמח הקב”ה במפלתם של רשעים?! אמנם כן, הרשעים בשני המקרים הללו בקשו את רעתם של ישראל. ואף על פי כן, האם אנו רשאים לשמוח במפלתם? אם אין הקב”ה שמח במפלתם של רשעים, ויש לנו ללמוד ממנו מוסר, הרי שאל לנו, בני האדם, לשמוח. או למצער, עלינו לרסן את שמחתנו.

דרשתו של ריב”ל שמשה כבסיס לדיון של חכמים נוספים בתלמוד. אחד הבכירים שבהם, ר’ יוחנן, מפתח יותר את הרעיון של איסור השמחה לאיד בהקשר של יציאת מצרים. הפסוק המתאר את המרדף של המצריים אחר ישראל טרם חציית ים סוף, מציין שמחנה המצריים לא הצליח לחצות את קו האש שהציב האל ולכן לא הצליח להדביק את מחנה ישראל: ”וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כָּל הַלָּיְלָה”. פסוק זה נדרש על ידי ר’ יוחנן במשמעות אחרת ”וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ ה’ צְבָאוֹת”. לפי המסורת היהודית, כיתות של מלאכים עושות משמרות כדי לשיר ולהלל את האל מידי יום ביומו AM PM. והנה פתאום משהו משתבש, כשם שהמחנות של המצריים וישראל לא קרבו זה אל זה כל הלילה, כיתה אחת של מלאכים לא יכלה להתקרב לרעותה כדי להחליפה באמירת שירה לפני הקב”ה באותו הלילה. הקב”ה עוצר את סדרי ממלכת השמיים ובחמת זעם מתריס כלפי כיתות המלאכים: מעשה ידי טובעים בים, ואתם אומרים שירה? ובמילים פשוטות, האם אין די באסון המתרחש מטה, כדי להשבית את השירה והשמחה של מעלה?!

המסקנה כמו צועקת מדברי חכמים, אך למען האמת היא נוסחה ברורות כבר במשלי ”בִּנְפֹל אוֹיִבְךָ אַל תִּשְׂמָח, וּבִכָּשְׁלוֹ אַל יָגֵל לִבֶּךָ, פֶּן יִרְאֶה ה’ וְרַע בְּעֵינָיו”. ואם זה לא מספיק, אזי ”שָׂמֵחַ לְאֵיד לֹא יִנָּקֶה”. ולא נותר לנו אלא לאחל לעצמנו ”חג שמח”.

ד”ר יעקב מעוז הוא מרצה למחשבת ישראל, מחבר ”חגים בקהילה” ו”מועדים לשירה” באתר שיתופיוט.
 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 צו פיוס


 


מאמרים נוספים מאת צו פיוס
 
ירושלים של זהב או של אור / מתי הורוביץ
מזה שנים אני מתפלא מדוע הפך "יום ירושלים" ליום שמחה דתי-ימני-לאומי, בעוד שירושלים שייכת לכולם - לכל החפצים בערכי צדק ושלום בעולם.

רדידות השיח הציבורי / אלחנן הורנמן
רבות הטענות על כך שהשיח הציבורי בישראל רדוד. בעיניי, הסיבה העיקרית לכך נעוצה בזה שקשה למצוא אנשים שיבחנו את הנושאים לעומק לפני שהם מביעים דעה.

"כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
14/04/11 | צדק חברתי
לעזאזל. לפעמים הדעת פשוט לא מסוגלת להבין מדוע ממשלה יהודית בארץ ישראל מקבלת החלטות כאלה. קבוצה של שרים, חרדים ברובם, הנלחמים חדשות לבקרים על שמירת הצביון היהודי של המדינה בנושאים של שבת וכשרות, מפרה בבוטות ובנבזות את אחד מחוקי התורה הברורים ביותר. כיצד ממשלה נבחרת במדינה דמוקרטית, מעיזה לסלק 400 ילדי עובדים זרים בחזרה לארצות המוצא של הוריהם, שהם עצמם מעולם לא גדלו בהן, ישראלים לכל דבר, שכל חטאם הוא בכך שהוריהם לא החזיקו באישור עבודה חוקי בזמן הוצאת 'פסק הדין' הדרקוני, ובכך שטרם מלאו להם 18 שנים.

לשאלה איך אתה עושה שלום / טל פרי
21/03/11 | מוסיקה
ברמת העיקרון אני חושב שזה מאוד נלוז לצטט שירים כדי להגיד אמירה עמוקה. לטעמי זה מעיד על דלות כושר הביטוי והעדר מקוריות המחשבה.

בחרתי לצטט את השיר הבא כי כבר כחודש שאני מתעסק בזהות שלי כיהודי, אומר לעולם ומגלה לעצמי שאני מבולבל, ונדרש לשאלה מה זה קשור לצו פיוס.


שתי מדינות לשני עמים / טל פרי
02/03/11 | זהות
שוחחתי היום על השאלה מדוע פחות אנשים מגיבים לדבריי לאחרונה. אני סבור שזה כי לאחרונה נמנעתי מלהשמיץ דתיים. הגעתי למסקנה הזאת תוך כדי שיחה, והמשכתי ואמרתי, בלצון, כי אולי כדאי שאחזור להשמיץ דתיים, הרי זה הדבר הנכון לעשות. בן-שיחי הסכים שהרי באמת הם ראוים להשמצה. אפשר לדוגמא לדבר על "דב ליאור".

מי שמאמין לא מחרטט / לינוי בר גפן
06/02/11 | זהות
מיהו חילוני? מי שמקפיד לאכול טרף אבל מתפלל בשעת מצוקה? ואולי מי שמדליק סיגריה מנר השבת? ומיהו חרדי? כל מי שמכריז על עצמו כזה או שמא הרב שלו? לינוי בר גפן תובעת אחריות בהגדרות.

שנה מכה / יונתן יבין
10/01/11 | אקטואליה
2010 לא באמת הייתה שנה נפלאה או מזעזעת. כמו שלא תהיה גם 2011. ובכל זאת אנחנו מרגישים צורך לסכם את העבר ולייחל לעתיד. כאילו שמישהו מרגיש בכלל את חילופי החודשים. יונתן יבין סופר לאחור

כאן גרים בכיף / עינת ברזילי
12/12/10 | דת ומדינה
מקסים ואלינה סרדיוקוב יתחתנו בעזרת השם ובעזרת בג"צ. אבל יש עוד אלפי גרים בארץ שרבנים מקומיים מסרבים לרשום לנישואים מטעמי עליונות על הממסד הדתי – ציוני. זה הזמן לרפורמה

צל ואור בירושלים / עו"ד יובל אלבשן
05/12/10 | אקטואליה
מעשה בדירת עמידר בירושלים, שהמוסדות המטפלים חסמו את חלונותיה ומנעו ממנה אור. החושך, לפעמים פירושו אטימות.

זהות יהודית במאה ה-21 – מה זה בכלל?
25/08/10 | דת ומדינה
תוהים מהי מבחינתכם זהות יהודית במאה ה-21? לכל ישראלי יש את התשובות שלו: יהיו שיגידו כי זהות יהודית היא ציון החגים היהודיים; אחרים יטענו כי זהות יהודית הינה שמירת כל מצוות התורה; ויהיו גם כאלה שיאמרו כי זהות יהודית היא לגור בארץ ולשמור על הפולקלור היהודי מבית אימא. יהדות היא אפוא מגוון נרחב של תשובות לשאלות בסיסיות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI