דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה איכות הסביבה אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: האו"ם קרוב להשלמת האיסור על יצוא פסולת אלקטרונית מהמערב
אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: האו"ם קרוב להשלמת האיסור על יצוא פסולת אלקטרונית מהמערב
ליאור פולק 21/02/12 |  צפיות: 3510

האו"ם מצוי כעת  צעד אחד קרוב יותר לעבר יישום האיסור על ייצוא של פסולת אלקטרונית בין המדינות המפותחות לעולם המתפתח.


בכנס האחרון של האו"ם על איכות הסביבה בקרטחנה, קולומביה, בהשתתפות למעלה מ 170 מדינות, אושר תיקון אמנת באזל 1989, אשר מגביל את הייצוא של פסולת אלקטרונית לעולם המתפתח.     אמנת באזל היתה הניסיון הראשון של האו"ם לכפות על כל המדינות להתמודד עם בעיות הפסולת המקומי שלהן, אבל זה לא הצליח בשנת 1995, כאשר המאמצים לארגן את התקנות בחוקים עלו בתוהו.    התיקון החדש לאמנה מסיר מכשולים רבים בדרך ליצירת  איסור מחייב על פי דין, וקובע כי "כל סוג של פסולת מסוכנת, כולל כזה שנשלח למיחזור, ייאסר לייצוא מהמדינות העשירות למדינות מתפתחות."


האיסור  יגביל את הייצוא של מוצרי אלקטרוניקה מסורתיים כגון מחשבים וטלפונים ניידים שיצאו משימוש, אבל גם מתייחס למוצרים מסוכנים לא פחות, כגון מקררים, מכונות כביסה, ומזגנים. לדברי העיתון הבריטי  "אינדפנדטנט", הסוכנות הבינלאומית היפנית לשיתוף פעולה  ערכה מחקר אודות העברת הפסולת האלקטרונית לתוך הפיליפינים בין השנים 2001 ו -2005, ומצאה כי 1.2 מיליוני   טלוויזיות, מקררים, מכונות כביסה שיצאו משימוש, נכנסו בתקופה זו אל המדינה.  יש להניח, שבמדינות מתפתחות רבות באסיה התמונה היתה דומה.


ארצות הברית היא ללא ספק היצואן הגדול ביותר של חומרי פסולת אלקטרונית לעולם המתפתח.  חברות רבות בארה"ב נוהגות להציג משלוחי  פסולת אלקטרונית לעולם השלישי  בתור  "ייצוא" בעת  כדי להימנע מתשלום מסים על המשלוח.   זאת ועוד,האו"ם מעריך כי 50 טונות של פסולת אלקטרונית נוצרת מדי שנה כאשר רק כעשירית מהחומר ממוחזר, בעוד השאר מוצא את דרכו למזבלות.


במדינות מסוימות במערב נמנעים מלאסור על  ייצוא של פסולת אלקטרונית.   קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד, הודו ויפן היו מהמתנגדות הקולניות ביותר של איסור הייצוא, והן מסתמכות  על משלוחים למדינות מתפתחות  כדי להתמודד עם הרוב המכריע של הפסולת האלקטרונית הנוצר בשטחן.
יש לקחת בחשבון כי במדינות מסויימות בעולם המתפתח קיים חשש מאיסור פוטנציאלי על העברת פסולת אלקטרונית לשטחן, כיוון שהמדובר בענף כלכלי המקיים אוכלוסיות נרחבות במדינות אלה.
מומחה איכות סביבה מהמרכז האינדונזי לדיני איכות הסביבה (ICEL), טוען כי "להסכם תהיה השפעה מועטה במקרה של אינדונזיה, שכן הביקוש למוצרי אלקטרוניקה ישנים עדיין גבוה במדינה." הוא מציע כי ממשלת אינדונזיה תדריך את  אזרחיה בנושא הסכנות שמציב העיסוק במיחזור מוצרי אלקטרוניקה.


האיסור הוא חשוב בגלל הסיכונים הבריאותיים הפוטנציאליים הקשורים לעיבוד פסולת אלקטרונית.  ידוע קשר ברור בין שריפת נחושת למחלת השחפת ובין שריפת פלסטיק לבין גידולים ממאירים. כך שהעיסוק בשטח במחזור הפסולת האלקטרונית משול כמעט להתנהגות אובדנית.  לאור זאת קל להבין את נטיית המדינות המפותחות להעביר את הפסולת למדינות מתפתחות.  
יש  הטוענים כי על מנת שלאיסור תהיה אפקטיבית, וכדי להפחית את הסיכון להברחת פסולת אלקטרונית, מדינות המערב חייבות לנוע לעבר מצב של אפס פסולת, בה תופחת הפסולת האלקטרונית המופקת מלכתחילה למינימום.  לצורך זאת עליהן  ליצור תקנות מחמירות לשימוש בחומרים מסוכנים בתחום האלקטרוניקה. אם קמעונאים יעלו  דרישות להפחתת הפסולת  מספקי הסחורה שלהם, השינויים יכולים להתממש בהדרגה.


האיסור של האו"ם על ייצוא פסולת אלקטרונית ממדינות המערב למדינות המתפתחות ילך עוד מרחק עד כדי צמצום ייצור הפסולת האלקטרונית וצמצום סילוקה בעולם השלישי,  לרבות הטיפול בתופעות הלוואי הכרוכות בביצוע המיחזור.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ליאור פולק


 


מאמרים נוספים מאת ליאור פולק
 
אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: אישור החוק למחזור פסולת אלקטרונית
מזל טוב! הצעת החוק למחזור פסולת אלקטרונית עברה בקריאה ראשונה בכנסת בתאריך 19.2.12. החוק מגדיר את היצרנים והיבואנים של מוצרי אלקטרוניקה כאחראים לאיסוף המכשירים עם סיום השימוש בהם והעברתם למחזור או לשימוש מחדש. עד עתה עשתה מרבית הפסולת האלקטרונית את דרכה אל מאגרי האשפה הרגילים, הווה אומר שפסולת זו לא עברה מחזור או השמשה מחדש.

אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: מטרת חוק הפחתת פסולת אלקטרונית.
בארץ נוצרת פסולת בהיקף של כ-6 מיליון טונות בשנה: כ-5 מיליון טונות של פסולת עירונית (של משקי בית) ומיליון טונות של פסולת תעשייתית. משמעות הדבר היא כי כל תושב מייצר כ-1.5 ק"ג פסולת ביום. בשנים האחרונות כמות הפסולת הנוצרת גדלה מדי שנה בכ-4% ומגמה זו צפויה להימשך בעתיד הנראה לעין.

אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: חובות היצרן והיבואן בחוק להפחתת פסולת אלקטרונית
החוק להפחתת פסולת אלקטרונית מטיל על היצרנים ועל היבואנים של מכשור אלקטרוני את האחריות לבצע מחזור של מכשור שהסתיים השימוש בו. האחריות של היצרן מתקיימת כאשר המדובר בייצור בתחומי ישראל ואילו האחריות של היבואן מתקיימת כאשר המדובר במכשור תוצרת חוץ.

אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: 8 עובדות על פסולת אלקטרונית
פסולת אלקטרונית היא מכשור אלקטרוני היוצא משימוש: מחשבים,מדפסות, טלפונים ניידים,נגני מדיה, טלויזיות, מקררים, תנורים ועוד. הפסולת האלקטרונית הבעייתית ביותר מבחינה אקולוגית מקורה במסכי מחשב ובטלויזיות.

אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: האו"ם קרוב להשלמת האיסור על יצוא פסולת אלקטרונית מהמערב
האו"ם מצוי כעת צעד אחד קרוב יותר לעבר יישום האיסור על ייצוא של פסולת אלקטרונית בין המדינות המפותחות לעולם המתפתח.

אי-גרין (e-green.co.il) מציגה: מזל טוב! חוק להפחתת פסולת אלקטרונית בישראל
יום ה- 19.2.2012 ייזכר אצל שוחרי איכות הסביבה בישראל כארוע מכונן במאבקם לקידום איכות הסביבה בישראל. ביום זה העבירה ממשלת ישראל חוק להפחת פסולת אלקטרונית. משמעות החוק היא כי האחריות לפינוי מרוכז ומיחזור פסולת אלקטרונית מוטל על יבואני המכשור האלקטרוני. המדובר בעיקר במחשבים, טלוויזיות, מסכים, מדפסות, טלפונים ניידים ואף מצברים.

אי-גרין e-green.co.il מציגה: מה מסוכן כל-כך בפסולת אלקטרונית?
עניין הפסולת האלקטרונית, אותם מכשירי חשמל היוצאים משימוש ונזרקים כלאחר יד אל האשפה, מעורר דאגה בקרב מומחי איכות סביבה באופן גובר והולך במהלך עשרות השנים האחרונות. זאת ועוד, קיימת מגמה של חברות אלקטרוניקה למחזר מוצרים ישנים באופן חלקי, שבו הן מפיקות את החלקים היקרים מתוך המוצרים הישנים, ואילו את שאר החלקים הן זורקות למזבלה הקרובה.

אי-גרין (http://e-green.co.il) מציגה: מה נשתנתה הפסולת האלקטרונית מכל הפסולות?
אין עוררין כי השלכת פסולת אלקטרונית מהווה מטרד סביבתי ופגם מוסרי: יצרניות המכשירים האלקטרוניים משווקות את מרכולתן לצרכנים, אלה עושים בהם שימוש של מספר שנים ולבסוף משליכים אותם אל פח האשפה. אך מה קורה לציוד האלקטרוני שנזרק חודש לאחר מכן? שנה? עשור?

אי-גרין e-green.co.il מציגה: על פסולת אלקטרונית וסרטן
מחקר בין-לאומי חדש מגלה כי חשיפה לפסולת אלקטרונית עשויה להוביל לנזקים בריאותיים בלתי הפיכים, כגון: מחלות לב וכלי דם (cardiovascular ), נזק למטען הגנטי (DNA) ולגידולים סרטניים. פסולת אלקטרונית מוגדרת כמוצרי אלקטרוניקה שהסתיים השימוש בהם: טלויזיות, מחשבים, מסכי מחשב, מדפסות, טלפונים ניידים, סורקים ועוד.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI