דף הבית עסקים יזמות עסקית פיתוח מוצר כחלק מתהליכים רוחביים בחברות
פיתוח מוצר כחלק מתהליכים רוחביים בחברות
[email protected] 26/03/23 |  צפיות: 1355

פיתוח מוצר כחלק מתהליכים רוחביים בחברות.

פיתוח המוצר, הוא לרוב ובייחוד בחברות קטנות, חלק ניכר מהפעילות ובהתאם יש להתייחס אליו כתהליך מרכזי ומשמועתי, אך אם זאת – תהליך פיתוח המוצר מחויב בבחינה רוחבית של אופי החברה, אסטרטגיה, יעדים, אבני דרך, הגנה קניינית ואלמנטים נוספים (הן עסקיים/ אסטרטגיים/ תפעוליים וכו). גם אם החברה היא בן אדם אחד, וגם אם צוות קטן של אנשים – חשוב מאוד להתייחס לפיתוח המוצר כחלק מתהליכים נוספים שהחברה תעבור. במאמר זה אגע בקצרה בחשיבות התהליכים השונים בחברה, כהתייחסות כללית לאופי פיתוח המוצר.

ברוב המוחלט של המקרים, תהליך פיתוח מוצר יתחיל בחיפוש פטנטים ואבחון המוצרים המתחרים בשוק. מי קהל היעד, מה קיים בשוק ומה ההגנות הקנייניות הקיימות. לנתונים אלו חובה להכניס אספקטים מסחריים ועסקיים שיתנו פידבקים בנושאים שקשורים למיקומו של המוצר בשוק, איזה תחרות קיימת, מי קהל היעד, תווך מחירים, אופי חדירה לשוק, מבנה עסקי ומסחרי של החברה, וכו..

איסוף וניתוח נתונים אלו יאפשרו לחברה לקיחת החלטות שכלתניות לגבי איזה מוצר כדאי לפתח, באיזה רמת מורכבות ראשונית, מהן אבני הדרך של המוצר ואיך להתארגן מבחינה ארגונית לייצור וחדירת המוצר לשוק. חשיבות נתונים אלו יאפשרו לחברה גם להיות ממוקדים לגבי מה רוצים לפתח בשלב ראשון ועם איזה מוצר ראשוני הם רוצים להגיע לשוק. במקביל – תערך החברה לאיך חודרים לשוק – האם צריך להעסיק צוות מקצועי מסוים, איזה אינפורמציה שיווקית יש צורך להכין, האם צריך לארגן תקציב מסוים לנושא ובאיזה גודל, מתי יש צפי הכנסות ומה המבנה העסקי ברווח/ הפסד של החברה.

אם מתייחסים לרגע לתהליך פיתוח המוצר כתהליך פרטני, ההתייחסות צרכה להיות ממוקדת בכמה זמן יקח לפתח את המוצר, כמה אבי טיפוס משוערים יש לבצע לפני אישור להתקדם למוצר סופי. איזה ניסויים יש צורך לערוך ומה הקריטריונים של Pass/ Fail?

לאחר ייצור אבי הטיפוס הראשונים ובדיקת ההתכנות והצלחת המוצר ביחס לציפיות (ובמצב והמוצר והציפיות מתואמים) יש צורך לחשוב על השלבים הבאים בתהליך – שלבים של סיום פיתוח המוצר, ייעול הפיתוח בהתחשבות בתהליכי ייצור סדרתי ואופי הייצור המיועד. בשלבים אלו כדאי לשים דגש על מספר חלקים, אופי ייצור כל חלק, הרכבות, מארזים ואופי משלוח המוצרים. כל אלו יכנסו כשיקולים גם בתהליכי הפיתוח הראשוניים של המוצר (בצורה כללית) – אבל דגש נוסף ומשמועתי לנושא יהיה מחויב בתהליך של העברת המוצר מפיתוח לייצור.

להלן 2 דוגמאות לגבי השפעה של תהליכים רוחביים בחברה על התקדמות המוצר:

מוצר שצריך להגיע סטרילי לשוק – יש צורך לקחת בחשבון תהליכי ולידציה של סטריליזציה למוצר. תהליכים אלו יכולים לקחת גם 6-9 חודשים לאחר שיש מוצר סופי, ובהתאם אין צורך להפעיל מערך שיווקי אינטנסיבי לפני התקדמות בתהליך הרגולטורי. כנל לגבי הקמת פסי ייצור – אין צורך להתחיל להשקיע כספים בתהליך אוטומציה אם עוד לא התחילו מכירות ויש עליה בביקוש לרמה שמצדיקה השקעה כספית באוטומציה. מה גם שתהליך אוטומציה של מוצר סטרילי מחויב באישור רגולטורי של קו הייצור, אופי הייצור, אופי הבקרה ועוד אלמנטים רבים אחרים – תהליכים אלו בפני עצמם (לאחר סיום קו הייצור) יכולים גם הם להיערך בקלות 6-9 חודשים.

דוגמא נוספת הינה נתח השוק שהחברה בחרה מבחינה אסטרטגית. אם המוצר הוגדר עוד בשלבים הראשונים כמוצר שמיועד לאלפיון העליון לצורך הדיון – בחירת חומרי הגלם כבר מהשלבים הראשונים של הפיתוח יהיו מחויבים באיכות ברמה גבוהה מאוד, בעמידות גבוהה ובעיצוב מהשורה הראשונה. בהתאם – תהליך הפיתוח/ הקונספטים/ התכנון ההנדסי/ וכו – יהיו תהליכים שבהם יושקעו יותר משאבים כדי להגיע למוצר באיכות הדרושה ובוויזואליות הדרושה על מנת להגיע לאותו נתח שוק שהוגדר.

לסיכום,

פיתוח מוצר כתהליך עצמאי כולל בתוכו אלמנטים עיצוביים ופיתוחים, ייצור אבי טיפוס ובדיקות התכנות, שיפור והתקדמות בפיתוח המוצר בהתאם לפידבקים ולהצלחת אבי הטיפוס והניסויים ועד אישור המוצר כמוצר סופי. לאחר תהליכי הפיתוח (או לקראת סיום הפיתוח) יש להתחיל להתייחס לאופי המוצר הסופי, תכנון למוצר סופי וייעול חלקים ואופי ייצור, אופי הרכבת המוצר, המארז וכ"ו. כל אלו הם לפני חדירתו של המוצר לשוק, לפני תחילת מכירות משמעותיות ויצירת הכנסה לחברה. בהתאם ומכיוון שההוצאה והסיכון גדולים יש לקחת בחשבון כמה שיותר אלמנטים שיכולים להשפיע על הצלחת המוצר בשוק וההשלכות על החברה מבחינה רוחבית, וזאת על מנת להקטין את הסיכון ולהגדיל את אחוזי ההצלחה של המוצר והחברה עד כמה שניתן.

לרוב יזמים מתחילים, או חברות הזנק עם תקציבים מוגבלים, מדלגות או מחסירות חלק מהידע המקצועי שדרוש על מנת לבצע אבחון נכון של הסיכונים והאסטרטגיה הדרושה למוצר ולחברה – חוסרים אלו מגיעים לפעמים בגלל חוסר תקציב, או לחילופים – חוסר ידע.

המלצתי היא לעבוד עם חברה שמאפשרת מתן שירותים רוחביים עד כמה שניתן – הן בפנים התכנוניים/ ייצורים, ולא פחות חשוב (ואולי אפילו יותר) עם חברה שיש לה מחלקה עסקית שיכולה לתת פידבק בנושאים רלוונטיים להתקדמות המוצר והחברה, ובהתאם לאפשר ללקוחות לקיחת החלטות מדויקות יותר שיפחיתו את הסיכונים בעתיד.

חברה שכזו שאני ממליץ עליה היא חברת בי-פוקוס, שמונה שתי מחלקות מרכזיות – מחלקה עסקית (שנותנת פידבקים ודגשים בפנים מסחריים/ עסקיים) ומחלקת פיתוח (שמנהלת את כל נושא פיתוח וייצור המוצר). בנוסף – ממליץ להסתכל באתר של החברה על מנת לקרוא מידע וחומר מקצועי רב בתחום היזמים ופיתוח המוצרים.

בהצלחה!


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 [email protected]


 


מאמרים נוספים מאת [email protected]
 
פיתוח מוצר כחלק מתהליכים רוחביים בחברות
פיתוח המוצר, הוא לרוב ובייחוד בחברות קטנות, חלק ניכר מהפעילות ובהתאם יש להתייחס אליו כתהליך מרכזי ומשמועתי, אך אם זאת – תהליך פיתוח המוצר מחויב בבחינה רוחבית של אופי החברה, אסטרטגיה, יעדים, אבני דרך, הגנה קניינית ואלמנטים נוספים (הן עסקיים/ אסטרטגיים/ תפעוליים וכו). גם אם החברה היא בן אדם אחד, וגם אם צוות קטן של אנשים – חשוב מאוד להתייחס לפיתוח המוצר כחלק מתהליכים נוספים שהחברה תעבור. במאמר זה אגע בקצרה בחשיבות התהליכים השונים בחברה, כהתייחסות כללית לאופי פיתוח המוצר.

פיתוח מוצר פטנט
26/01/23 | פטנטים
יזמים רבים פונים לחברות רבות בתעשיה על מנת לפתח פטנט או רעיון ייחודי שעלה בראשם. יוזמה זו היא מבורכת ובזכותה העולם ובהתאם אנחנו הממציאים הגענו לאיפה שאנחנו היום.

התהליכים הבסיסיים בפיתוח מוצר ופיתוח פטנט
המאמר מתאר את התהליכים הרלוונטיים שיזם צריך לעבור משלב הרעיון ועד שלב שיש לו אב טיפוס ותכנית עסקית והוא מוכן לחפש השקעה כספית או למכור את המיזם לשותף אסטרטגי. המאמר מתאר איך תהליכי פיתוח מוצר משתלבים עם תהליכי הפטנטים ותהליך בניית תכנית עסקית להערכת השווי שלפיו ניתן לגייס כספים.

באיזה שלב בפיתוח המוצר או הסטרטאפ כדאי לרשום פטנט?
העלתי את השאלה בכותרת לדיון מכיוון שאני נתקל ביזמים רבים שמגיעים אלינו לאחר שבצעו רישומי פטנטים באלפי שקלים/ דולרים ורק לאחר מכאן הגיעו לשלב של פיתוח המוצר ובניית האנפורמציה העסקית הדרושה. מטרתי במאמר זה הוא להאיר את עיני היזמים שבכוונתם לפתח מוצר/ פטנט – תהליך שאני קורא לו 'בניית ערך כספי לרעיון'. אז איך בונים ערך כספי לרעיון/ למוצר/ לפטנט?

עיצוב ופיתוח מוצר כחלק מפעילות החברה
עיצוב ופיתוח מוצר והשתלבותו בניסויים כחלק מתהליך הפיתוח.

חשיבותו של המבנה העסקי במיזם.
במאמר זה ברצוני לציין ולהבהיר את חשיבות האסטרטגיה העסקית שנקבעת בתחילתו של המיזם וכיצד היא תשפיע על תהליך פיתוח ועיצוב המוצר, על תהליך הכנת האינפורמציה העסקית, נתחי השוק, קהל היעד הפוטנציאלי ובגדול הכיוון הכללי של המיזם.

גיוס השקעה לאחר פיתוח אב טיפוס.
במאמר זה אני מעוניין להציג בפני הקוראים את נושא פיתוח ועיצוב המוצר, או לחילופין, נושא העיצוב התעשייתי של המוצר, וחשיבותו בתהליך גיוס הכסף בשלבים מאוחרים יותר.

חיפוש משקיע - איך ומתי
16/02/11 | פטנטים
המאמר מתאר איך לפתח מוצר או פטנט בתהליך נכון ואיך להגיע לפגישה עם המשקיע מוכן

עיצוב ופיתוח מוצר והשתלבות התהליך ביעדים ומטרות החברה או היזם
המאמר מתאר איך לפתח מוצר או פטנט בתהליך נכון ואיך להגיע לפגישה עם המשקיע מוכן. חברת בי-פוקוס בונה יחד עם היזם את הצוות הדרוש לקידום המיזם. בצוות יהיה בנוי מהיזם כמנהל, מנהל פיתוח ומנהל עסקי. יחד ובסנכרון הצוות יבנה את הערך הכספי לרעיון/ למוצר/ לפטנט אותו היזם מעוניין לקדם.

חיפוש משקיע - איך ומתי
המאמר מתאר איך לפתח מוצר או פטנט בתהליך נכון ואיך להגיע לפגישה עם המשקיע מוכן
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI