דף הבית רפואה ובריאות בריאות נשים הגלולה למניעת הריון חוגגת 50 שנה
הגלולה למניעת הריון חוגגת 50 שנה
נינה 23/06/10 |  צפיות: 3183

השבוע חוגגת הגלולה למניעת הריון 50 שנה להמצאתה. קשה להאמין שכבר 50 שנה הגלולות מסייעות לנשים להגן על עצמן מפני הריון בלתי רצוי ומסייעות להן לנהל אורח חיים עצמאי וחופשי.

השבוע חוגגת הגלולה למניעת הריון 50 שנה להמצאתה. קשה להאמין שכבר 50 שנה הגלולות מסייעות לנשים להגן על עצמן מפני הריון בלתי רצוי ומסייעות להן לנהל אורח חיים עצמאי וחופשי.

הרצון לשלוט בילודה הנשית אינו תופעה ייחודית למאה ה-20. כבר  לפני 4,000 שנה נשים השתמשו בתכשירים שונים כדי למנוע הריון. חלק מהתכשירים והשיטות היו מסוכנים במיוחד: הסיניות שתו כספית למטרה זו, ואילו ביוון העתיקה הנשים השתמשו בנחושת מדוללת לצורך מניעת הריון.

לודוויג הברלנדט ((Haberlandt, פיזיולוג מאונ' אינסברוק, היה הראשון שהעלה את הרעיון למנוע הריון בעזרת הורמוני הרבייה בשנת 1920 לאחר מחקר שערך בארנבים. עם זאת, התפתחות הגלולה למניעת הריון הואצה רק בשנות ה-50, כאשר פותחו הורמונים בשם פרוגסטינים ואסטרוגנים שניתנו לבליעה. המדענים האמריקאים פינקוס, רוק וגרסיה, שעסקו בחקר הרבייה, הוכיחו כי ניתן לדכא את הביוץ הנשי בעזרת גלולה המשלבת הורמונים אלה, וב-1957 החלה להימכר לראשונה גלולה מסוג זה בארה"ב, על ידי מעבדות סירל, לצורך הסדרת מחזור.

הגלולה הראשונה למניעת הריון הוצגה לציבור בשנות ה-60 המוקדמות על ידי מעבדות סירל, אליהן פנה פינקוס על מנת לפתח גלולה כזו. עם זאת, היה זה קרל דיארסי שהמציא את הגלולה למניעת הריון, כפי שאנו מכירים אותה היום - כאשר הצליח לפתח הורמון פרוגסטרון סינטטי – פרוגסטין - ויצר את הגלולה המודרנית המשלבת את שני ההורמונים - פרוגסטין ואסטרוגן. בגלולה זו היו כמויות גדולות של שני ההורמונים, ובהמשך השנים, ובעיקר בשנות ה-80 ובשנות ה-90, מחקרים הוכיחו  את הנחיצות של הפחתה נוספת בכמויות האסטרוגן והפרוגסטין בגלולה המשולבת למניעת הריון.

ארגון הבריאות העולמי המליץ ב-1978 להשתמש בגלולה למניעת הריון המכילה את המינון הנמוך ביותר של אסטרוגן ופרוגסטין, וכיום ידוע היטב כי הגלולה המשולבת האופטימלית צריכה להיות בעלת יעילות וביטחון מקסימאליים ומינוני אסטרוגן ופרוגסטין מינימליים. בישראל משווקות כיום מספר גלולות במינונים נמוכים. המינון הנמוך ביותר הקיים היום הוא 15מק"ג אסטרוגן.

אתר מניעה: www.mennia.co.il


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 נינה


 


מאמרים נוספים מאת נינה
 
הגלולה למניעת הריון חוגגת 50 שנה
השבוע חוגגת הגלולה למניעת הריון 50 שנה להמצאתה. קשה להאמין שכבר 50 שנה הגלולות מסייעות לנשים להגן על עצמן מפני הריון בלתי רצוי ומסייעות להן לנהל אורח חיים עצמאי וחופשי

כללית TV- ערוץ וידאו חדש באתר כללית
שירותי בריאות כללית משיקה ערוץ וידאו חדש, "כללית TV" בכתובת www.clalit.tv, שמטרתו לקדם את החיים הבריאים בישראל. הערוץ מספק הזדמנות לגולשים לצפות במאות סרטונים במגוון תחומי רפואה, בריאות, כושר, אורח חיים בריא ולייף-סטייל.

ה'כללית' מפעילה מוקד תמיכה טלפוני לחולי סרטן
'שירותי בריאות כללית' מפעילה מוקד טלפוני ייעודי חדש מסוגו בישראל: מוקד ייעודי לחולים אונקולוגים שנועד לתת מענה מיידי לחולי סרטן ולבני משפחותיהם בשעות הערב, הלילה, סופי שבוע וחגים.

הכללית משיקה 'מוקד גיל הזהב'
שירותי בריאות כללית משיקה מוקד טלפוני חדש המיועד לבני 65 + ובני משפחותיהם, זאת במסגרת תכנית כוללנית להתאים שירותים לצרכיהם של בני הגיל השלישי כדי לסייע להם בהתמודדות עם בעיות בריאות בשעות בהן המרפאות סגורות.

כיצד להמשיך ולטפח את העור גם בחורף
סקר שנערך עבור חברת פריגו יצרנית ומשווקת סדרת 'אקסרה', על ידי מכון 'מחקר רותם', מראה כי כ-14% מהישראלים סובלים מבעיית יובש עור, כאשר נשים סובלות מעור יבש יותר מגברים. ד"ר זהבה לבר מציעה מספר טיפים חיוניים כיצד לשמור על העור גם בחורף
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI