דף הבית רפואה ובריאות בריאות אחר טיפול בגלי הלם: לטיפול בטוח ויעיל בפגיעות בברך
טיפול בגלי הלם: לטיפול בטוח ויעיל בפגיעות בברך
אביב יועצים 30/03/11 |  צפיות: 2017

במגזין האמריקאי הנחשב לענייני בריאות ורפואת ספורטאים- "רויטרס בריאות", נכתב ב-2010: "תוצאותיו של מחקר חדש מראות שבסוגייה של טיפול בכאב כרוני או רגישות באזור הברך או בפיקת הברך, טיפול בגלי הלם הינו בטוח יותר ואפקטיבי יותר, עם אחוזי הישנות נמוכים יותר של הבעיה- מאשר הטיפולים הקונבנציונאליים המסורתיים."

לפי אותו מאמר, אשר בו נערכה שיחה עם הרופא הטאיוואני ד"ר וואנג, טיפולים מסורתיים (קלאסיים) הנם לרוב הטיפולים אשר אליהם נשלחים אנשים הסובלים מן הסינדרום הכרוני הזה, הידוע גם כ"ברך קופצנית", אולם לאחר טיפולים אלה קיים סיכוי גבוה לכך שהבעיה תשוב ותישנה. לרוב, טיפולים מסורתיים כוללים טיפול במשככי כאבים, כמו איבופרופן או נפרוקסן, בשילוב עם פיזיותרפיה ואימונים רפואיים. אולם, בהתבסס על המחקר העדכני, אומר ד"ר וואנג כי אנשים הסובלים מהבעיה צריכים לשקול גם טיפול בגלי הלם כאחד מהטיפולים הראשונים ברשימה.

כאבים כרוניים בברך (או ברך קופצנית) הנם סינדרום המופיע לעיתים קרובות, וכולל שינויים פתולוגיים ופגיעה בגידים, הדומים לאלה המופיעים בעת פגיעה בכתף, במרפק ("מרפק טניס") או בעקב ("דורבן בכף הרגל"). וואנג ועמיתיו, מהאוניברסיטה העירונית לרפואה בקאווסיאונג, טאיוואן, הסבירו במאמר במגזין האמריקאי על כך שטיפול חוץ-גופי (המתבצע מחוץ לגוף, או במילים אחרות- טיפול לא פולשני), כדוגמת טיפול בגלי הלם, התגלה כיעיל עבור כל אותן בעיות פיזיות הקשורות לגידים.

בקבוצה של אנשים אשר סבלו מברך קופצנית כרונית, צוות המומחים של וואנג השווה את יעילותם של 1500 פולסים אשר נשלחו אל עבר האזור הפגוע במהל טיפול בגלי הלם יחיד, אל מול יעילותם של טיפולים מסורתיים אשר כללו טיפול בתרופות אנטי-דלקתיות לא סטרואידיות, פיזיותראפיה, התעמלות ושימוש ברצועה תומכת לברך. המחקר בדק באופן אקראי 27 מטופלים (ובסך הכל 30 ברכיים פגועות, משום ששלושה מתוכם סבלו מהבעיה בשתי הברכיים) אשר עברו טיפול בגלי הלם, ו-23 מטופלים (24 ברכיים פגועות בסך הכל) אשר קיבלו טיפולים מסורתיים- קלאסיים. לאחר מעקב של שנתיים או שלוש, התוצאות הסופיות הראו שיעורי הצלחה גבוהים בהרבה בקרב הקבוצה אשר קיבלה טיפול בגלי הלם, מאשר בקרב הקבוצה אשר קיבלה טיפולים מסורתיים.

בקבוצה שזכתה לקבל טיפול בגלי הלם, התוצאות הוגדרו בסולם הדירוג כ"מצויינות" בקרב 43 אחוזים מהמטופלים, "טובות" בקרב 47 אחוזים, ו-"בינוניות" בקרב 10 אחוזים בלבד. התוצאות לא הוגדרו ככישלון בקרב אף אחד מהנבדקים. בניגוד לקבוצה זו, בקבוצה אשר קיבלה טיפולים קלאסיים, לאיש מהמטופלים לא היו תוצאות שהוגדרו כמצויינות. 50% מהמטופלים הוגדרו כבעלי תוצאות טובות, 25% כבעלי תוצאות בינוניות, ו25% נוספים כבעלי תוצאות נמוכות או ככישלון. דירוג הכאב ודירוג טווח התנועה בברך, שהיו דומים בשתי הקבוצות לפני הטיפולים, השתפרו באופן משמעותי לאחר קבלת טיפול בגלי הלם, אך לא לאחר קבלת טיפולים קלאסיים. תסמינים חוזרים התרחשו בקרב 13% מהמטופלים שקיבלו טיפול בגלי הלם (רק 4 מתוך 30), לעומת 50% מהמטופלים שקיבלו טיפולים קלאסיים (12 מתוך 24)! בדיקות אולטראסאונד הראו שזרימת הדם סביב האזור הפגוע גברה באופן משמעותי לאחר קבלת טיפול בגלי הלם, לעומת טיפולים מסורתיים אחרים אשר לא השפיעו על זרימת הדם בצורה ניכרת. המחקר גם הוכיח (בעזרת מעקב של כמה שנים אחרי המטופלים), כי טיפול בגלי הלם אינו גורם לסיבוכים עתידיים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אביב יועצים


 


מאמרים נוספים מאת אביב יועצים
 
אירוע מוחי: איך מוצאים עניין מחודש בחיים אחרי שבץ?
מה עושים כאשר אדם אהוב עליכם, שעבר שבץ מוחי, מרים ידיים לחלוטין ושוקע בחוסר אונים ובדיכאון? איך אתם, קרובי המשפחה הדואגים, אמורים לעודד אותו להמשיך במלוא המוטיבציה בתהליך השיקום?

עורך דין תעבורה: בני נוער ותאונות
בשעה טובה הילד שלכם קיבל רישיון. אתם שמחים בשבילו, אבל עמוק בלב מלאים בחששות. אתם לא לגמרי פרנואידים. מחקרים מראים כי בני נוער מעורבים בהמון תאונות קשות. מדוע? בואו ונבחן את הסיבות לכך.

עורך דין תעבורה: אילו הסחות דעת עלולות לסכן אתכם בנהיגה?
אחד הגורמים לתאונות דרכים הוא נהיגה בהיסח דעת. ומה נחשב לגורם מסיח דעת? כל מה שמונע מכם לתפעל את המכונית ולהתרכז בנהיגה. לפניכם כמה גורמים שפוגעים בריכוז שלכם בזמן נהיגה.

עורך דין תעבורה: איך מזהים נהג שיכור?
למרות האכיפה הנוקשה של המשטרה, עדיין יש נהגים שיכורים רבים שעולים על כבישי ישראל בלילות. איך תזהו נהג שיכור? הסימנים הבאים יסייעו לכם לזהות אותו, כך שתוכלו להתרחק ממנו.

קירות גבס: מדוע כדאי לשפץ את הבית?
02/07/13 | שיפוצים
שיפוצים הם עניין שכרוך, בהרבה מקרים, באי נוחות ובהוצאה כלכלית לא קטנה. במידה ואתם מתלבטים אם לשפץ את הבית או לא, ריכזנו לכם מספר סיבות שבגללן בכל-זאת שווה לשפץ.

חסרונות של הרכב מוסיקלי לעומת תקליטן
עומדים להתחתן? מזל טוב! מתלבטים לגבי המוסיקה שתשמיעו בחתונה? משתעשעים ברעיון לקחת הרכב מוסיקלי? לפניכם שלוש אופציות מוסיקליות של מוסיקה לאירועים, שתוכלו לבחור מביניהן.

טיסות וטיולים: איך חוסכים בהוצאות בחופשה בחו"ל?
ברגע שהילדים יוצאים לחופש הגדול, כל המשפחות מתחילות לתכנן את חופשת הקיץ בחו"ל. חשוב לזכור שחופשה לחו"ל היא הוצאה גבוהה. מה תוכלו לעשות כדי לחסוך בעלות החופשה שלכם בחו"ל?

דיאטה: מדוע רוב הדיאטות נכשלות?
מחקרים מראים שרוב הדיאטות - סופן להיכשל. מסתבר שלאנשים קשה להתמיד בדיאטה לאורך זמן. מה רוב האנשים מתקשים להחזיק מעמד בדיאטה?

אירוע מוחי: איך מתמודדים עם הדיכאון
דיכאון אחרי אירוע מוחי (אפילו אירוע מוחי קל) הוא תופעה שכיחה למדי. במידה וגם אתם מנסים להתמודד עם דיכאון אחרי שעברתם אירוע מוחי, או שאחד מאהוביכם סובל מדיכאון, תוכלו להיעזר בטיפים הבאים.

גירושין: חמישה דברים שלא כדאי לעשות כאשר מתגרשים
זה לא מפתיע בכלל שאנשים רבים עושים אינספור טעויות כשהם מתגרשים. לפניכם כמה טיפים לדברים שכדאי להימנע מהם כשאתם מתגרשים. טיפים אלו יחסכו לכם הרבה כאבי ראש, ייסורי מצפון וחרטות
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI