דף הבית עסקים עסקים - אחר תרגומים: שליטה בידע על-ידי הנגשה, מניעה וטעייה
תרגומים: שליטה בידע על-ידי הנגשה, מניעה וטעייה
אביב יועצים 04/05/11 |  צפיות: 1760

היכולת להעביר מידע שנוצר בשפה אחת אל שפה אחרת היא יכולת חשובה שנעשה בה שימוש מאז שחר ההיסטוריה האנושית. תרגומים של יצירות שונות אפשרו לגופי ידע שונים לעבור מחברה לחברה ולהגדיל את הידע הקיים במקום מסוים ברגע נתון. ללא תרגום חברה או תרבות תלויה רק בגוף הידע שהיא מייצרת. לאורך ההיסטוריה היה כוח רב בידיהם של המתרגמים שהשפיעו על הידע הנכנס אל התרבות שלהם. למעשה בידיהם של מתרגמים ומי ששלט בהם היה את הכוח לשלוט בזרימת הידע אל תוך התרבות שהייתה זקוקה לכל מיני תרגומים.

השליטה על זרימת הידע המתורגם יכולה להיעשות בשתי דרכים. הדרך הראשונה היא הימנעות מיצירת תרגומים לסוגים שונים של ידע ולחלקים מסוימים של תרבות. כך היו מקרים רבים שבהם הוחלט מגבוה שלא יבוצעו תרגומים לסוגים מסוימים של ספרות או ליצירות שנוצרו בתרבות מסוימת או בדת אחרת. הדרך השנייה שבה נשלטת זרימת הידע היא יצירת תרגומים שמשנים את התוכן של היצירה המתורגמת ומתאימים אותה לקוד תרבותי של התרבות או החברה שלשפתה מתורגמת היצירה.

דוגמה מפורסמת למקרה השני היא התרגום לעברית של הספר בן חור של הסופר האמריקאי לו וואלס. הספר המתרחש בימי הרומאים בארץ ישראל נכתב מתוך זווית ראייה נוצרית מאוד אדוקה. כשהוא תורגם לעברית עודנו בו היטב הנימות הנוצריות ופרקים שלמים הושמטו מהספר – כלל הפרק שבו בן חור הופך לחסיד של ישו. זוהי דוגמה לסוג של תרגומים שנועדו להבטיח שיצירות מתורגמות יותאמו לתפיסה השלטת בקרב חברה שזקוקה לתרגום משפה זרה.

מקרים נוספים שבהם ניתן למצוא תרגומים שמתאימים את יצירת המקור לתפיסה ערכית מסוימת הינם מקרים שבהם מופעלת צנזורה של המתרגם כדי למנוע מהקוראים להיחשף למעשים לא מוסריים ביצירה. מצד שני ניתן למצוא תרגומים שבהם נעשתה צנזורה הפוכה: כאשר תורגם לראשונה הספר לוליטה מאנגלית לעברית צונזרו ממנו חלק מהקטעים ה"ספרותיים" יותר כדי שהספר יוכל להימכר כיצירה סמי-פורנוגראפית – יצירה שלדעת ההוצאה הייתה בעלת סיכויי מכירה טובים יותר.

ההחלטה על היצירות שראויות לתרגום והיצירות שאינן ראויות לכך מבטאת לעיתים חשיבה כלכלית פשוטה. המוציא לאור סבור שאין לתרגם יצירות מסוג מסוים כיוון שאין להם קהל קוראים ולכן הן לא יימכרו. יהיה מי שיצדיק את ההיגיון הכלכלי הזה שמנחה את המוציא לאור שצריך לשלם תמורת תרגומים ואיננו עושה זאת במקרים שזה לא משתלם לו. עם זאת גם זה הינו סוג של צנזורה שמונע מידע מסוג מסוים להיכנס אל תרבות מסוימת; ייצור תרגומים לפי הגיון כלכלי יוצר זרימת ידע המוכתבת על-ידי כוחות השוק ולא על-ידי שיקולים תרבותיים וערכיים. גם אם היד הנעלמה היא זו שקובעת אילו תרגומים יצאו לאור ואילו תרגומים לא ייצאו לפועל עדין מדובר בהגבלה על זרימת הידע אל תוך תרבות נתונה.

המתרגם הוא בעל כוח לא מבוטל. יצירת תרגומים מזרימה ידע אל תוך השיח הציבורי. מי שיוצר תרגום לא טוב שיש בו טעויות גורם נזק כבד לגוף הידע הכללי כי הוא מכניס לתוכו ידע לא מדויק. למעשה זוהי דרך נוספת שבה תרגומים משפיעים על הידע שיש ברשותנו: על-ידי טעויות וחוסר הבנה שיוצרים תרגומים שגויים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אביב יועצים


 


מאמרים נוספים מאת אביב יועצים
 
אירוע מוחי: איך מוצאים עניין מחודש בחיים אחרי שבץ?
מה עושים כאשר אדם אהוב עליכם, שעבר שבץ מוחי, מרים ידיים לחלוטין ושוקע בחוסר אונים ובדיכאון? איך אתם, קרובי המשפחה הדואגים, אמורים לעודד אותו להמשיך במלוא המוטיבציה בתהליך השיקום?

עורך דין תעבורה: בני נוער ותאונות
בשעה טובה הילד שלכם קיבל רישיון. אתם שמחים בשבילו, אבל עמוק בלב מלאים בחששות. אתם לא לגמרי פרנואידים. מחקרים מראים כי בני נוער מעורבים בהמון תאונות קשות. מדוע? בואו ונבחן את הסיבות לכך.

עורך דין תעבורה: אילו הסחות דעת עלולות לסכן אתכם בנהיגה?
אחד הגורמים לתאונות דרכים הוא נהיגה בהיסח דעת. ומה נחשב לגורם מסיח דעת? כל מה שמונע מכם לתפעל את המכונית ולהתרכז בנהיגה. לפניכם כמה גורמים שפוגעים בריכוז שלכם בזמן נהיגה.

עורך דין תעבורה: איך מזהים נהג שיכור?
למרות האכיפה הנוקשה של המשטרה, עדיין יש נהגים שיכורים רבים שעולים על כבישי ישראל בלילות. איך תזהו נהג שיכור? הסימנים הבאים יסייעו לכם לזהות אותו, כך שתוכלו להתרחק ממנו.

קירות גבס: מדוע כדאי לשפץ את הבית?
02/07/13 | שיפוצים
שיפוצים הם עניין שכרוך, בהרבה מקרים, באי נוחות ובהוצאה כלכלית לא קטנה. במידה ואתם מתלבטים אם לשפץ את הבית או לא, ריכזנו לכם מספר סיבות שבגללן בכל-זאת שווה לשפץ.

חסרונות של הרכב מוסיקלי לעומת תקליטן
עומדים להתחתן? מזל טוב! מתלבטים לגבי המוסיקה שתשמיעו בחתונה? משתעשעים ברעיון לקחת הרכב מוסיקלי? לפניכם שלוש אופציות מוסיקליות של מוסיקה לאירועים, שתוכלו לבחור מביניהן.

טיסות וטיולים: איך חוסכים בהוצאות בחופשה בחו"ל?
ברגע שהילדים יוצאים לחופש הגדול, כל המשפחות מתחילות לתכנן את חופשת הקיץ בחו"ל. חשוב לזכור שחופשה לחו"ל היא הוצאה גבוהה. מה תוכלו לעשות כדי לחסוך בעלות החופשה שלכם בחו"ל?

דיאטה: מדוע רוב הדיאטות נכשלות?
מחקרים מראים שרוב הדיאטות - סופן להיכשל. מסתבר שלאנשים קשה להתמיד בדיאטה לאורך זמן. מה רוב האנשים מתקשים להחזיק מעמד בדיאטה?

אירוע מוחי: איך מתמודדים עם הדיכאון
דיכאון אחרי אירוע מוחי (אפילו אירוע מוחי קל) הוא תופעה שכיחה למדי. במידה וגם אתם מנסים להתמודד עם דיכאון אחרי שעברתם אירוע מוחי, או שאחד מאהוביכם סובל מדיכאון, תוכלו להיעזר בטיפים הבאים.

גירושין: חמישה דברים שלא כדאי לעשות כאשר מתגרשים
זה לא מפתיע בכלל שאנשים רבים עושים אינספור טעויות כשהם מתגרשים. לפניכם כמה טיפים לדברים שכדאי להימנע מהם כשאתם מתגרשים. טיפים אלו יחסכו לכם הרבה כאבי ראש, ייסורי מצפון וחרטות
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI