דף הבית עסקים עסקים - אחר רושם ראשוני
רושם ראשוני
גלית פורמן 03/09/11 |  צפיות: 3768
שלום חברים, השבוע רציתי לכתוב כמה מילים על הרושם הראשוני. על משמעותו האדירה בחיים שלנו, של כולנו. ועד כמה רושם ראשוני, באופן די מפליא משריש דיעה ותפישה חזקה כל כך אודותינו, כזו שכמעט בלתי ניתנת לשינוי, אצל האדם שמולנו.

כשחיפשתי באינטרנט הגדרה מדויקת למושג "רושם ראשוני" נחתת מיד בויקיפדייה שם כתוב:       "רושם ראשוני הוא הרושם המתקבל על אדם בזמן הנע בין מספר שניות למספר דקות במפגש ראשון עם אנשים אחרים. הרושם הראשוני הוא אחד המרכיבים המכריעים בקביעת התפיסה הכללית על אותו אדם. בזמן קצר זה נקבעת הדעה הכללית על האדם ובפרט דעה על המראה, שפת הגוף, ריח גוף, צורת לבוש, התבטאות, מבטא וכדומה.

בכל פגישה חדשה בין אנשים, מדייטים ועד עסקים, נוצר רושם ראשוני כלשהו וקשה מאוד לשנותו לחיוב או לשלילה. "אין הזדמנות שנייה ליצור רושם ראשוני", מה שהופך את הרושם הראשוני לחשוב מאוד ביחסים העתידיים עם אנשים.

מדהים כמה השפעה יש להתנהגות הראשונית או מדויק יותר לתרגום שלה בעיניי המתבונן.

אפילו פה ... אני מגלה כל פעם מחדש כמה לתמונות ולמילים שאני משאירה אחרי, יש משמעות וערך בעיני קוראיי וצופיי.

ואיך על ידי התבוננות בתמונה או שתיים, אנשים מניחים עלי עולם ומלואו.

ולראייה, דוגמא מצויינת לכוחו וחשיבותו של הרושם הראשוני, כשאלברט איינשטיין נכנס לאוניברסיטת פרינסטון כדי להרצות, הסטודנטים הבחינו שהוא נועל נעלי התעמלות לובש מכנסי שלושה-רבעים ולא גורב גרביים. הסטודנטים צחקקו למראהו ולא האזינו להרצאתו, ולכן החמיצו את מסריו החכמים. היו רק מעטים שהקשיבו לו בשקיקה.

 

 

 

 

באשר לעסקים, רושם ראשוני לא פעם גורלי כל כך, שהוא שיקבע אם תקבלו עבודה ואם לאו, אם תיפתח דלת לפרויייט חדש, שיתופי פעולה או רעיונות.

בין אם אתם שכירים או עצמאיים, כל אחד מאיתנו כדאי שיהיה מודע וישים את הלב ואת המחשבה על ענין הרושם הראשוני, שהרי לא פעם, כל שנקבל להרשים ולהציג, הוא את זמן הרושם הראשוני, ודרכו, נוכל להשיג את המטרה אליה אנו שואפים להגיע.

לעיתים תעמודנה לרשותנו לא יותר מדקות ספורות, שחולפות מהר, על מנת להותיר את חותמינו ולהשאיר את הרושם הטוב ביותר והמדויק ביותר אליו כיוונו.

אי לכך ישנה משמעות מכרעת לפתיחה, ואליה חשוב להיערך במיוחד. מומלץ להשקיע זמן באימון ושינון הצגה עצמית ממוקדת ורלוונטית לעומד מולכם. בדרך זו, גם אתם תהיו לחוצים פחות וגם תהיו במיטבכם, מאורגנית ומסודרים מחשבתית.

טריק קטן שיכול להקל על ההתרגשות שבפתיחה, וליצור כימיה מהירה, הוא להתחיל את הפגישה בפעילות משותפת: סיור במקום, הליכה משותפת להכנת קפה. דבר שכזה יבטיח הסרת משמעותית של המתח מפוגגת ושבירת דיסטנס ויותר מכך תייצר קרבה ופתיחות לקראת השיחה. לכן, אם בראיון עבודה מציעים לכם קפה – זה לא הזמן לצניעות, אלא הזדמנות לייצר פעילות משותפת, שתאפשר התאלקמות מהירה.

מחקרים מראים שבפעילות משותפת נוצרת אינטימיות וקרבה מהירה בהרבה ממה שניתן לייצר בכל שיחה. דגש חשוב בפתיחה המנצחת: תשומת לב ועירנות לשפת הגוף שלכם, שהרי זו, מדברת יותר מכל. הקפידו על יציבה זקופה, ידיים פתוחות ולחיצת יד חזקה – המשרים ביטחון, בשילוב חיוך נעים המשרה נינוחות. בתחילת הפגישה נסו להתאים את שפת הגוף, טון וקצב הדיבור שלכם לאלו של העומד מולכם. שכן, דמיון יוצר קרבה ומכאן כימייה.

לרוב, אנו "שקופים" יותר ממה שחשבנו או שהתכוונו וכל אלמנט שיש בנו הוא חלק מהפאזל הכולל של "רושם ראשוני". לכן, אנשים בעלי שפת גוף נינוחה פתוחה, קשר עין ברור ויציב, חייכנים ורגועים, הלבושים בצורה הולמת ונאה – יזכו תמיד ביותר נקודות במפגש ראשוני.

ברוב המקרים עומדת בפנינו הזדמנות להצגת עצמי הנעה בין 40 ל 60 שניות.זמן בו אנשים יקבלו "טעימה" מאיתנו, יאזינו לדברינו ברוב קשב ועינייהם תהיינה נשואות אלינו. מכיוון שהזמן קצר, חשוב להיות מדוייקים וממוקדים, להגיע מוכנים ולתכנן מבעוד מועד את שנרצה להציג.

המטרה הראשונה שצריכה לעמוד לנגד עיננו היא שיזכרו דווקא אותנו, וזאת בעזרת דבר אחד מובהק – לבוש בולט, פיזיות שונה, מוצר או רעיון ייחודי..

לא משנה במה תבחרו זכרו כי אנשים נמשכים לדברים טובים ויפים, תכונה נעימה כמו אופטימיות, צחוק שמתגלגל ומלטף, ביטחון עצמי, שמחת חיים ואפילו שרשרת גדולה או חולצה בולטת לעיתים יספיקו – העיקר שתהיו זכירים.

אז איך תתכוננו לשישים השניות הגורליות שלכם?

ראשית, חלקו את הזמן ל – 3 חלקים !

הצגת עצמי:את החלק הראשון הקדישו להצגה עצמית: שמכם, שם העסק ומשפט אחד המסביר כמה הוא טוב ומיוחד.

הדבר המובהק – דבר מה, אשר בגינו יזכרו אתכם, ספרו איזה סיפור נחמד שיחרט בראשם של המאזינים, זכרו, בכל סיום משפט אימרו שוב את שם העסק.

סיום – בנקודה זו עליכם לחתום ולשזור שוב את שם העסק.

חשוב לתרגל שוב ושוב את שלב ה 60 שניות עם חברים, בני משפחה וקולגות  ולהגיע מוכנים וערוכים – כי כאמור אין שני לרושם ראשוני.

מחקרים מראים שבכדי לתקן רושם ראשוני רע, יש צורך ב-11 אינטראקציות חיוביות.

הכנה לראיון עבודה-

רגע לפני אתם מגיעים לראיון עבודה שבו ועשו שיעורי בית, לימדו ואתרו באיזה תחומים החברה עוסקת, מהי הייחודיות שלה אל מול מתחריה ודרישותיה מהתפקיד. לאור הכנה זו תכננו את אופן הצגתכם בקורות החיים (הפרזנטציה הראשונית) ובראיון, כך שיענה על הדרישות. הקפידו שקורות החיים, כמו גם הופעתכם בראיון, יראו אסטטיים וישדרו את המסר שברצונכם להעביר. בכתיבת קורות חיים, מומלץ לעבוד לפי פורמט קבוע (ניתן למצוא באינטרנט) ולבקש פידבק מאדם מנוסה בתחום, בטרם שליחתם. אם אתם פוטוגניים, צרפו תמונת פספורט לקורות החיים (ודאו שאיכותי גם בפקס). "אפקט המוכרות לבדה" גורס כי - מראיין שראה את תמונתכם בטרם הראיון, יטה, באופן לא מודע, לחבב אתכם יותר עם כניסתכם, רק מעצם היותכם מוכרים לו.

 

שפת הגוף:

שפת גוף שלנו, אם שמים לב, מספרת עלינו המון והיא בעצם מכלול של תנועות ותנוחות גופניות, הבעות פנים, תנועתיות ויציבה הנעשות בדרך כלל באופן בלתי-מודע ובלתי-רצוני והם המשקפות תחושות ורגשות. שפת הגוף עשויה להיות עניין מודע ורצוני, תהליך אינסטינקטיבי אך גלוי, או תהליך בלתי-מודע ולא רצוני

למשל בראיון עבודה או בפגישה, יש ללחוץ יד בצורה חזקה (לא מדי כמובן) ברורה ואסרטיבית.

הקפידו תמיד על שפת גוף נינוחה ופתוחה ולעולם אל תסתירו את הפנים שלכם והימנעו  משילוב ידיים, דבר זה מעיד על היאטמות וסגירות, שמרו על ידיים פתוחות וישיבה/עמידה איתנה וזקופה – דבר המתורגם לרכות בטחון ונינוחות.

נבואה שמשגישה את עצמה:

תמיד תמיד ועוד תמיד אחד, לפני ראיון או פגישת עסקים חשובה, צאו את הבית בתחושה מצויינת ועם חיוך גדול, האמינו בעצמכם, בכישורים שלכם וביכולת להיות הכי טובים שאפשר, וותרו על הביקורתיות ותחושת הפחד, גם אם דבר זה יצריך מכם לדבר לעצמכם, להרגיע ולהרעיף מילים טובות ומעודדות. זכרו, אתם משדרים החוצה, אל האדם שמולכם, בדיוק את מה שאתם מאמינים בו ומרגישים בתוככם.

טכניקה טובה להרגעה הינה דרך הדמיון המודרך, בו תתארו לעצמכם בראש את הסיטואצייה ואיך תרצו שתיראה, גם נשימות קצובות ואיטיות ייצרו בגוף תחושות שלווה ואני בעיקר מאמינה, ונסו לזכור זאת.. מה שצריך לקרות – קורה !!

 

וחשוב לא פחות – הסיום

גם אם לא מצאתם עניין במטרה שלשמה נפגשתם, העניקו את דקותיים מהזמן שלכם כדי לסיים את התהליך כהלכה.

 

מאחלת שבוע טוב נעים ופורה

גלית פורמן - Biz Angels



דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 גלית פורמן

מוזמנים לבקר באתר הבית שלי

http://www.biz-angels.co.il/



 


מאמרים נוספים מאת גלית פורמן
 
מחשבה מייצרת מציאות
"דיסני שהה באחד הלילות יחד עם חברו בשטח ענק ורחב ידיים, והשניים שוחחו בעניינים שונים. זה היה ממש על קצה הגבעה כשלפתע חברו של דיסני ראה אותו רוכן מטה לכיוון הרצפה לאחר שהוא ראה שם משהו.... הוא ראה על גבי החולות גללים של פרה. הוא היה ממוקד ברגעים אלו כיצד להסיר את אותם הגללים מהאזור בו הם שהו. חברו של דיסני לא כל כך הבין אותו, הרי מדובר בסה"כ בגללים של פרה והרי הם יכולים לזוז והלהתרחק מהאזור בשניות בודדות. הוא פנה לדיסני ושאל אותו מדוע הוא כה מוטרד מכך ? דיסני ענה לו : "בשום פנים ואופן אני לא מוכן שבכניסה לקופות יהיו גללים של פרה ...... "

איך תגדיל את הכריזמה ?
אז מה יש בה בכריזמה שגורם לנו ללכת שבי.. להתרגש, מה יש בה בכריזמה שהופכת אנשים למרתקים ?

שפת גוף וזיהוי שקרים
שפת הגוף היא השפה הראשונית והעיקרית איתה נולדנו והיא בעצם שפה נוספת בה כולנו משתמשים, לעיתים במודע ולרוב, ללא משים. זוהי שפה מרתקת הטומנת בחובה עולם שלם של מידע וידע מהימן, כזה שלעיתים האדם שממול כלל אינו מודע לו, ובטח שלא מתכנן לגלותו.

רושם ראשוני
מדהים כמה השפעה יש להתנהגות הראשונית או מדויק יותר לתרגום שלה בעיניי המתבונן. אפילו פה ... אני מגלה כל פעם מחדש כמה לתמונות ולמילים שאני משאירה אחרי, יש משמעות וערך בעיני קוראיי וצופיי. ואיך על ידי התבוננות בתמונה או שתיים, אנשים מניחים עלי עולם ומלואו. ולראייה, דוגמא מצויינת לכוחו וחשיבותו של הרושם הראשוני, כשאלברט איינשטיין נכנס לאוניברסיטת פרינסטון כדי להרצות, הסטודנטים הבחינו שהוא נועל נעלי התעמלות לובש מכנסי שלושה-רבעים ולא גורב גרביים. הסטודנטים צחקקו למראהו ולא האזינו להרצאתו, ולכן החמיצו את מסריו החכמים. היו רק מעטים שהקשיבו לו בשקיקה.

נטוורקינג ועסקים
במיוחד לכם, בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, האינטרנט משמש ככלי שיווקי חסר תקדים, ונראות "נכונה" בו, מייצרת חשיפה יום יומית של העסק למאות ואלפי לקוחות פוטניצאלים. קידום עסקים באינטרנט מסב תועלת רבה. שימוש ברשתות החברתיות ככלי שיווקי תאפשר לכם לגייס ביעילות לקוחות חדשים ולהזניק משמעותית את המכירות.

המדריך להקמת עסק חדש
האם נכון לפתוח את העסק? האם זה הזמן הנכון? האם יש לי את הכישורים המתאימים? האם יש שוק למוצר/שירות שאני מוכר? ועוד...

על יזמות, עסקים קטנים, בינונים ועוד
אני גאה לשתף אתכם בעובדה משמחת, מרגשת כמעט.. בשעה טובה ומוצלחת אירע מהפך של ממש ואפשר לומר בפה מלא כי בשנים האחרונות העולם הבין כי מקורה האמיתי של צמיחה כלכלית טמון באוירה עסקית ותרבותית, כזו המטפחת ומגלה ענין ביזמות עסקית.

אז מהו בעצם דיוק עסקי??
אתה רוצה לצמוח, להתפתח, לעשות את זה נכון, בדרך שלך, לאהוב את מה שאתה עושה. אתה רוצה שינוי, יותר חופש, יותר הכרה, יותר רווח. אתה רוצה להצליח ואתה רוצה את זה עכשיו. נכון ? מגיע לך !
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI