דף הבית אימון אישי אימון אישי כיצד תבחן את נכונותן של תפיסות חיים ותיאוריות שונות - חלק 2 ?
כיצד תבחן את נכונותן של תפיסות חיים ותיאוריות שונות - חלק 2 ?
אימון אישי / אליעד כהן - EIP.co.il 03/06/08 |  צפיות: 2471
כיצד תבחן את נכונותן של תפיסות חיים ותיאוריות שונות - חלק 2 ?

אמונה ותפיסות חיים שונות. לא קשה למצוא תפיסות חיים שונות שמתיימרות לגלות לך את הדרך אל האושר, את הדרך להיות עשיר ובריא וכיו"ב. חלק גדול מהתפיסות האלו יוצרות סביב עצמן הילה של מסתורין, הילה של משהו שהוא מעל ההבנה שלנו, הילה של דרמה ושל משהו רוחני. חלק מהתפיסות השונות מבקשות ממך כאדם להאמין בהן באמונה ללא שכל, הן בהחלט מסבירות לך בצורה הגיונית ונתפסת מה עליך לעשות וכיצד עליך לנהוג בפועל, אך את הסיבות וההסברים של למה התפיסה שלהם עובדת כך או אחרת, את זה הם משאירים לאמונה. חלק מהשיטות מבקשות ממך להאמין בהן כל הדרך, חלקן מבקשות ממך להאמין בהן רק בהתחלה וחלקן מבקשות את האמונה העיוורת שלך בשלבים שונים של ההתפתחות שלך עם השיטה. כל השיטות טוענות שאם תאמין בשיטה שלהן ותיישם אותה אתה תגלה את הנכונות שלה. רוב ככל השיטות השונות לא מסוגלות להסביר את הנכונות שלהן לילד בן 5. אדם חסר אמונה שלא מוכן להאמין לכלום ושאינו מוכן ללכת כעיוור אחרי לא משנה מי, אדם כזה רוב ככל השיטות לא יצליחו לפעול עליו, כי הן עובדות רק על מי שמאמין בהן. אדם מן הישוב שלא מסוגל להבין מושגים מסובכים ומופשטים ימצא את עצמו בלי הזכות להיות מסוגל להנות מהשיטה, כי היא לעיתים לא הכי פשוטה לתפיסה עבור כל אחד.

אחרי ההקדמה אנסה לפזר את הערפל ולענות על מספר תהיות שעולות לגבי שיטות רוחניות כאלו ואחרות, כגון מהי מטרת ההילה והרוחניות שיוצרות השיטות החיים סביב עצמן, האם זה בגלל שהן אכן רוחניות או בגלל סיבות אחרות ? האם תפיסת חיים אמורה לתת מענה על כל שאלות החיים ? האם תתכן תפיסת חיים נכונה שאין לה הסברים ותשובות לשאלות שונות על החיים ? האם אתה צריך להאמין במשהו כלשהו כדי לדעת שהוא נכון ? האם קיימת דרך להסביר משהו שהוא נכון לכל אחד גם בלי שהוא יצטרך ליישם אותו ? האם חייבים לוותר על ההיגיון והשכל אפילו לזמן קצר כדי להצליח בטווח הרחוק ? ועוד שאלות דומות לגבי מידת נכונותן של תפיסות חיים והארות שונות שצצות כפטריות אחרי הגשם מידי יום ע"י גופים כאלו ואחרים.

אתחיל מהסוף ואומר שלכל תפיסת חיים נכונה ואמיתית חייבת להיות דרך להסביר את הנכונות שלה לילד בן 5 שכבר עומד על דעתו ושכבר מבין בין ימינו לשמאלו. תפיסה שאין דרך להסביר אותה לילד בן 5 בצורה פשוטה לרמת ההבנה שלו, היא בוודאות מוטעית. אני מניח שאתה ממש עכשיו מנסה לחשוב על משהו שהוא בוודאות נכון וחושב על האם אתה מסוגל להסביר את הנכונות שלו לילד בן 5. דע כי בוודאות שתמצא דברים שאתה לא מסוגל להסביר אותם לילד בן 5 למרות שהם נכונים, אבל אין זה סותר את הנ"ל. אין הכוונה לומר שכל אחד מסוגל להסביר לילד בן 5 כל דבר שהוא נכון ואמיתי, הכוונה לומר שקיימת דרך לוגית פשוטה להסביר נכונות רעיון נכון גם לילד בן 5. הכוונה היא שמי שמבין את הידיעה הנכונה לעומק ובצורה מושלמת מסוגל לפשט אותה גם עבור תפיסה של ילד בן 5. בדיוק כמו שילד בן 5 מבין שהאש שורפת, כמו שילד בן 5 מבין שיש כוח המשיכה בכדור הארץ, כך תפיסת חיים שמידת הנכונות והאמת שלה היא כמו הנכונות של זה שהאש שורפת, חייבת להיות דרך להסביר אותה לתפיסה של ילד בן 5. אם הגורו של השיטה בתחילת הספר כותב שאתה לא תבין את השיטה כבר מהרגע הראשון או כל דבר דומה שבו אתה נדרש לתת בו אמון ושהוא מבטיח לך שרק אם תעשה כך או אחרת שרק אז אולי תזכה להבין את השיטה, דע כי לפניך נוכל. אולי לא נוכל במזיד, אבל השיטה שהוא מציג היא מוטעית בוודאות, כי אם מייסד השיטה כבר בהתחלה אומר לך שאתה צריך להאמין בלי להבין זה מעיד על נוכלות במקרה הגרוע וטעות במקרה הפחות גרוע.

הגיל 5 הוא כמובן דוגמא בלבד, הכוונה היא כמובן לילד צעיר שמצליח לתפוס את המציאות שלנו, שמצליח לתפוס את 4 פעולות החשבון שיש לו תפיסה לוגית אפילו הבסיסית ביותר. ילד ברמה בסיסית כזו אמור להיות מסוגל להבין כל דבר שהוא נכון כמו הנכונות של האש שהיא שורפת וכמו הנכונות של זה ש 1 + 1 = 2. אותו ילד בן 5 לא חייב להבין למה האש שורפת, הוא לא חייב להבין את הנוסחא שמסבירה ממה נובע כוח המשיכה, אבל אותו ילד גם ברמה שלו מבין מעל לכל ספק שאם הוא יזרוק משהו למעלה שהוא ייפול למטה ושאם הוא יכניס נייר לאש שהנייר יישרף, לילד אין שום ספקות בקשר לכך. למרות שהילד לא יודע להסביר למה האש שורפת, אין לילד ספק האם היא שורפת או לא. הילד מבין כ"כ טוב שהאש שורפת עד כדי כך שהוא גם מסוגל להסביר את זה לחברים שלו, הילד מסוגל להסביר לחברים שלו על כך שאש שורפת למרות שהוא לא מבין את התהליך שעובר על הנייר כשהוא נשרף. כך גם תפיסת חיים נכונה אמורה להיות דרך שגם ילד שעומד על דעתו שגם הוא יבין אותה ברמה פשוטה מעל לכל ספק, בצורה כזו שגם ילד קטן יוכל לאמץ אותה אל חייו.

מכאן כמובן כבר ניתן להבין כי כל תפיסת חיים שאין לה הסברים פשוטים וברורים לסיבות שגורמות לה להיות נכונות, כל תפיסה שאין דרך להסביר אותה לילד בדיוק כמו שאמא מסוגלת להסביר לילד שלה שהאש שורפת, כל תפיסת חיים כזו היא מוטעית. אין הכוונה לומר שאם מישהו לא מסוגל להסביר לך שיטה כלשהי שזה אומר שהיא מוטעית, הכוונה היא שאם הגורו והמאסטר הראשי מייסד השיטה, אם זה שעומד בראש הפירמידה שרואה את המכלול ואמור להבין את המכלול לעומק מכל ההיבטים שלו לא מסוגל גם הוא להסביר לכל אחד את נכונות השיטה, זו אכן אינדיקציה לכך שהשיטה מוטעית. שיטה שמבקשת ממך בצורה פורמאלית להאמין בה כדי שתוכל לגלות את הנכונות שלה, שיטה כזו היא מוטעית בוודאות. כשם שילד לא אמור להאמין שהאש שורפת אלא הוא מסוגל לתפוס בצורה ברורה מעל כל ספק את נכונות הידיעה הזאת שאש שורפת, כך חייבת להיות דרך פשוטה להסביר נכונות שיטה לכל אחד באשר הוא, לכל אחד שמסוגל לתפוס במוחו את המציאות, חייבת להיות דרך להסביר לו תפיסת חיים נכונה. מכאן ניתן להסיק שאם מישהו מבקש ממך להאמין בו, כי הדברים קשים מידי לתפיסה כנראה שהוא או נוכל או טיפש. מי שמבין מידע מסוים לעומקו ולתכליתו מסוגל לפשט אותו עבור כל אחד. ומי שלא מבין משהו עד הסוף שלא ימכור אותו לאחרים בצורה לא מוגמרת.

יש להבהיר כי אם תפיסה מוטעית אין הכוונה בכך לומר שכל הפרטים שמהם מורכבת התפיסה שכולם מוטעים. הכוונה היא שהמכלול שמנסה להפוך את הידיעות שחלקן נכונות וחלקן לא לשלם, המכלול שהופך אותן לדרך חיים המכלול הזה הוא מוטעה. החותמת שלוקחת המון דברים שחלקם אינם נכונים ושמה עליהם אישור שכל הידיעות וההבנות האלו הן שיטה לחיים מאושרים וכיו"ב, האישור על המכלול הוא המוטעה. אם תפיסה מוטעית לא כל הדברים שעליהם היא מבוססת ולא כל הטענות של אותה התפיסה הן מוטעות, אבל התפיסה כפתרון כולל וכדרך חיים היא אינה שלמה ואינה ראויה כדי להיות כזאת.

בוודאי ישאל השואל למה הכרחי הוא כי תהיה דרך להסביר תפיסת חיים נכונה בצורה פשוטה כמו שניתן להבהיר ולהסביר שהאש שורפת. אולי תפיסת חיים שנותנת פתרון לבעיות האדם בעולם יכולה להיות כזו שחובה להאמין בה בטרם מבינים את הנכונות שלה ? למה לפסול תפיסה שלא ניתן להסביר אותה בלי שמיישמים אותה רק משום כך שלא ניתן להסביר אותה לכל אחד ?

התשובה על כך היא כי כפי שכבר התבאר מספר פעמים תפיסת חיים נכונה ואמיתית אמורה להתאים בכל מצב ובכל מקום כשם ש 1+ 1 = 2 בכל מקום ובכל זמן. אם יש מקרים שבהם השיטה לא עובדת בצורה מושלמת אז השיטה לא אמיתית. אילו היה מקרה שבו 1 + 1 לא היו 2 אלא רק 1.999 אז 1 + 1 = 2 לא היה אמת, אמת אמורה להתקיים בכל מקום ובכל זמן. אם יש שיטה של כיצד להיות מאושר היא אמורה להתאים בכל מקום ובכל זמן עבור כל אחד. אקסיומות הן נכונות בכל מקום. אם התפיסה לא נותנת מענה לכל המקרים אז ממילא היא לא האידיאל. אולי היא עשויה לסייע כפתרון מקומי, אך עלינו לדעת כי היא אינה האידיאלית וכי עלינו להמשיך לחפש את הפתרון האידיאלי, כי התפיסה שמוצגת לנו לא נותנת מענה בכל מקום.

ובגלל שתפיסת חיים שלמה ואמיתית אמורה לתת מענה בכל מקום ובכל זמן לכל אחד, לכן ממילא חייבת להיות דרך להסביר אותה בצורה לוגית והגיונית לכל בר דעת והגיון. כי אם אין דרך להסביר אותה בצורה הגיונית, אם כן יש אנשים שהתפיסה לא מתאימה להם, כי יש אנשים שלא מסוגלים לעשות משהו שאינו נתפש לוגית ולא יתכן שנגזר עליהם לסבול, לא יתכן שלמשהו שהוא נכון ב 100% שלא תהיה דרך פשוטה להסביר אותו לכל אחד באשר הוא. לכן אם אין דרך פשוטה לשכנע ולהסביר בצורה לוגית את נכונות השיטה, אם כן היא אינה מתאימה לכל אחד ואם כן היא אינה יכולה להיות שיטה אידיאלית ומושלמת.

יתרה על כך מן הראוי הוא שאמת שהיא נכונה בצורה שהיא מעל לכל ספק, משהו שהוא נכון כמו כוח המשיכה וכמו שהאש שורפת, מן הראוי הוא שתהיה דרך להסביר את השיטה הזאת בצורה שכלית גם לצורך חינוך ילדים קטנים. מן הראוי הוא שתהיה דרך לחנך גם ילדים קטנים בדרך חיים נכונה החל מגיל קטן שבו הם עומדים על דעתם. אם נאמר ששיטה כל שהיא כדי להבין אותה נדרשות X שנים של פעולה מסוימת, או שנדרשת רק מנת משכל כזו או אחרת כדי לתפוש אותה, נמצא אם כן שהשיטה לא ישימה עבור ילדים קטנים ועבור אנשים שיש להם בעיות תפיסה. זה שהאש שורפת זה כלל שמתאים לכל אחד, גם לילד קטן וגם לאדם שהתפיסה שלו בעיתית. הדרך אל האושר אמורה לתת מענה גם לאנשים האלו בדיוק כמו שהיא נותנת מענה מאנשים החכמים ביותר. לכן חייבת להיות דרך להסביר אותה לכל אחד, אחרת היא לא ראויה לשימוש עבור אותם ילדים ועבור אותם אנשים שלא מסוגלים להבין דברים מסובכים כאלו ואחרים.

אם כן ע"פ כל הנ"ל ניתן לומר כי שיטה שאין דרך להסביר אותה בצורה פשוטה וברורה לכל אחד, שיטה שמשתמשת בסיסמאות שונות שלא ממש ברור הקשר שלהן אל המציאות הפשוטה של היום יום, שיטה כזאת היא מוטעית. ועכשיו נוסיף עוד מספר נקודות למחשבה על הנ"ל.

עכשיו ננסה לראות למה בעצם שיטות שונות יוצרות סביבן מסתורין והילה של משהו שהוא מעל לתפיסת אנוש רגילה ? כנראה שיש לכך יותר מתשובה אחת אך ננסה לנגוע במספר היבטים של העניין. היבט ראשון הוא כי כל העניין של הרוחניות ושל הסוד והמסתורין, הוא משמש לצרכי שיווק. ולמה ? כי רוב האנשים בעולם אינם חכמים בצורה שראויה להיקרא חכמה אמיתית, וההוכחה הפשוטה היא שרוב האנשים בעולם אינם מאושרים ומי ראוי להיקרא חכם אם לא זה שמשתמש בשכלו כדי להיות מאושר. נמצא אם כן שרוב האנשים שבצורה אבסורדית מחפשים את האושר במקום להיות מאושרים נמצא שאינם חכמים. כחלק מזה שאנשים אינם חכמים, אנשים נוטים להעדיף פתרונות שנראים מסובכים ומורכבים על פני פתרונות פשוטים. אם נעשה נסיון פשוט ונשים על המדף שני מוצרים זהים ואחד מהם ניתן אותו במחיר זול של 70% מתחת לערך השוק שלו, רוב האנשים יעדיפו לקנות את השני שהוא יקר יותר. למה ? כי אנשים מניחים שאם משהו הוא יותר יקר כנראה שהוא יותר טוב. לכן אנשים מניחים שלהשיג אושר זה משהו מסובך זה משהו שלא יתכן שהוא הכי פשוט בעולם. לכן אם רוצים למכור לאנשים איזה רעיון צריך לפזר סביבו ערפל, צריך לספר על איזו הארה שקרתה למייסד השיטה, צריך לספר על איזו התגלות של חוצנים שהתגלו לאותו אחד שמנסה למכור את הלוקשים שלו. רוב האנשים יאמינו בקלות יותר למישהו שיספר להם על הדרך אל האושר שהיא מעל להשגתם ולא מישהו שיפשט עבורם את הדברים ויאכיל אותם בכפית, כי אנשים מחפשים את המסתורין.

וזה למה ? לדעתי זה בגלל רגשי הנחיתות שיש לרוב האנשים. אדם עם ביטחון עצמי בלי שום רגשי נחיתות לא יסכים שמישהו ימכור לו איזה לוקש שהוא מעל לתפיסה שלו, הוא לא יסכים לכך שאותו אחד שמנסה למכור לו איזה רעיון יאמר שהוא חכם יותר ממנו ולכן הוא ידרוש לקבל הסבר על כל דבר. לעומת זאת רוב האנשים שהם לא מספיק בטוחים בעצמם, הם לא מסוגלים להאמין שזה מאוד קל ופשוט להיות מאושר, לאנשים קשה לתפוס כי האושר זמין עבורם בכל מקום ובכל זמן לכן הם מחפשים אותו לעיתים כל חייהם ורק בסוף החיפוש הוא מגלים שהוא היה שם עבורם כבר בתחילת המסע של חיפוש האושר. לכן כנ"ל אנשים בגלל שהם לא מאמינים בעצמם, לכן הם עלולים לדחות פתרון שהוא נראה פשוט מידי, כי לא יכול להיות שהם פספסו פתרון כל כך פשוט, לכן הם יעדיפו פתרון מורכב יותר, כזה שיש סביבו הילה של רוחניות וכיו"ב.

אנשים לעיתים נוטים לדחות פתרונות פשוטים, כי ברגע שהם יודו שהפתרון פשוט ושהוא היה שם כל הזמן אז באותו הרגע הם לא יוצאים חכמים גדולים, כי הרי הפתרון היה מולם והם סתם חיפשו אותו רחוק ולכן הם יעדיפו ללכת לפתרונות שנראים מורכבים כדי שזה יראה כאילו הם לא סתם אנשים פשוטים ומאושרים אלא הם אנשים חכמים מאוד למרות שהם לבסוף יוצאים פחות מאושרים, כי האושר הוא די פשוט להשגה וזמין בצורה הכי פשוטה בעולם עבור כל אחד באשר הוא בכל מקום ובכל זמן. ולכן להציב הילה של רוחניות וכיו"ב סביב שיטת חיים זה כלי עזר די טוב כדי למכור מוצר שאין לו במה להיאחז חוץ מאשר במסתורין שלו.

בנוסף כל עניין המסתורין נועד כדי לענות כביכול על השאלה, מדוע אותה השיטה לא מסוגלת להסביר בצורה פשוטה את הנכונות שלה. וכדי להקדים תרופה למכה, במקום שממציא השיטה יאמר תקשיבו גם לי בעצמי אין תשובות לכל השאלות לכו תחפשו מורה רוחני אחר, במקום זה פשוט יותר להקדים ולומר שאיזה כוח עליון נגלה אליו וכיו"ב, מראש לתת לך תחושה שהוא מעליך ושאתה לא תוכל להבין את נכונות התורה והתפיסה שלו, כי הרי יש כאן כוחות שהם מעל לתפיסתך ולהבנתך. לכן בעצם כל הילת הרוחניות נותנת בעצם מענה שהוא מוטעה כמובן לשאלה הפשוטה ביותר שמבקשת להבין את נכונות התפיסה החל מהרגע הראשון. הילת הרוחניות מנסה לחפות ללא הועיל על האיש שעומד בראש, כי יהיו אנשים שיסכימו להאמין שאם יש כאן כוחות על אז אולי באמת הם לא אמורים להבין הכל, אך כמובן שהכל הוא בלוף ועבודה בעיניים.

דבר נוסף כפי שכבר התבאר במאמר כיצד תדע האם המאמן האישי שלך הוא טוב או רע, מדריך רוחני טוב לוקח אותך והופך אותך למשהו גדול בעיני עצמך אך את עצמו הוא הופך לפשוט בעיניך. מדריך רוחני טוב ייקח את האדם הפשוט ביותר שלא מאמין בעצמו ויגרום לו להאמין ביכולות של עצמו על ידי זה שהוא יפשט לו את הדברים בצורה הפשוטה ביותר שתגיע גם לתפיסה שלו של האדם הפשוט ביותר, מה שיגרום לעיתים לכך שאותו אדם פשוט עשוי אפילו לזלזל במדריך שלו כי המדריך הטוב מוריד את כל ההילה של המסתורין סביבו, המדריך הטוב גורם לך להאמין שגם אתה יכול להיות כמוהו ולכן הוא מגדיל אותך ומקטין את עצמו. וכמובן שזה גם להפך, מדריך רוחני שרלטן ונוכל תמיד יעשה את הפעולה ההפוכה, אדם שרלטן תמיד יגדיל את עצמו בעיניך ויקטין את עצמך בעיניך. הוא יספר לך על כל מיני כוחות על ותובנות שיש אותן רק לו, הוא יספר לך על כמה הוא טוב בצורה כזו שאתה לא מסוגל להגיע אליה, הוא יספר לך על כמה אתה צריך לבטל את עצמך בפניו ועד כמה אתה צריך לזרוק את השכל שלך ולהאמין לו, כי הרי לו יש כוחות והשגות כאלו שלך למרות שאתה יודע שאתה חכם, למרות זאת לך אין את ההשגות שלו. הנוכל יגרום לך להיות קטן ביחס אליו, הוא יגדיל בתפיסה שלך את הפער שיש בינך לבינו, כי הוא נוכל והוא רק רוצה לשלוט בך. לעומת זאת המורה והמדריך הטוב יקטין את הפער בינך לבינו, הוא יגרום לך להבין שגם הוא עצמו המדריך הגדול גם הוא עצמו אדם ככל האדם בדיוק כמוך, הוא יגרום לך להבין שגם אתה מסוגל להיות לפחות כמוהו, הוא יגרום לך להבין שאם תתמיד בשיטות הנכונות באמת שאתה תוכל גם להתעלות מעל לרמה שלו, הוא יגרום לך להבין את הדברים גם בשכל שלך. אם הנוכל גורם לך להאמין שיש דברים מעל השכל שלך, האמיתי גורם לך להבין שהכל נתפס בשכל של אחד כולל בשכל שלך. ולכן כנ"ל כל עניין ההילה והמסתורין מעיד על הרצון לשלוט באנשים (גם אולי בצורה שאינה באה מהמודע של המאסטר עצמו) אך מעידה אלף מונים על אי נכונות השיטה.

נקודה נוספת למחשבה כל אותן תפיסות חיים שאינן מסוגלות להסביר את הנכונות שלהן בצורה שכלית לוגית ופשוטה, בכל אותן שיטות משתמשים בשיטת הערפול כדי לחפות על חוסר הנכונות שלהן. אם הן היו מסבירות את התפיסה שלהן בצורה לוגית אז היה ניתן לבדוק את הנכונות שלהן בלי שום בעיה ע"פ חוקי הלוגיקה וההיגיון שלנו. אילו היה הסבר פשוט היה ניתן לבדוק את הנכונות של השיטה גם בצורה מדעית והיה ניתן לבדוק האם השיטה נכונה או לא. אך מה עושות שיטות שאינן נכונות, לא רק שאין דרך להסביר אותן כי הרי אינן נכונות אלא שיש גם למייסדי השיטה אינטרס שלא להסביר לך את חוסר ההיגיון של השיטה, כי אם תבין את ההיגיון המוטעה שלהם שעומד מאחורה תוכל לפרוך אותו, לכן הם יעדיפו לא לתת לך כלים של הגיון שלפיהם תוכל לבדוק את השיטה.

בנוסף 1 + 1 = 2 בכל מקרה ובכל מצב ובכל מקום. מה עושה שיטה שאינה נכונה, היא אומר לך שכמעט אחד ועוד כמעט אחד הם שתיים. שיטה שאינה נכונה במאת האחוזים שיטה שאינה מוכנה שיבדקו אותה במעבדה בצורה לוגית וברורה, שיטה כזו תפחד ותחשוש מלהתחייב על דברים ברורים. 1 + 1 = 2 זאת התחייבות, כולנו יודעים מהו 1 כולנו גם יודעים מהו 2 וכולנו יודעים לבדוק האם 1 + 1 הם אכן 2. בכל שיטה שאינה נכונה לחלוטין תמיד יהיו לה פתחי מילוט שאינם ניתנים לבדיקה. נניח שיש שיטה שאומרת שמי שעושה X הוא יצליח להשיג את Y, אילו השיטה היתה נכונה היתה דרך לוגית להסביר למה X בהכרח גורר את Y ואז ממילא היתה דרך לוגית לבדוק את הנכונות שלה, אך שיטה שאינה נכונה אם תנסה ליישם את X ולא תשיג את Y בוודאות שאתה תקבל תשובה שהיא, או שאתה לא יישמת את X בצורה מספיק טובה או שאתה לא מבין מספיק טוב מהו Y. בכל מקרה לעולם לא תהיה דרך לאמת או לשלול את נכונות השיטה, כי אין כאן שום שיטה אלא בלוף אחד גדול. אש שורפת זה משהו ברור, כוח המשיכה זה משהו ברור משהו שניתן לאמת את נכונותו בצורה וודאית שנתפסת בשכל שלנו. שיטה שאין דרך לבדוק אותה ע"פ ההיגיון והשכל היא לא ראויה להיקרא שיטה, כי משהו שלא תמיד עובד לא ראוי להיקרא שיטה ומשהו שתמיד עובד ניתן לבדוק אותו וניתן להבין אותו ולהפיק ממנו נוסחא שכלית ולוגית, ככה שאם לא ניתן לבדוק אותו כי הוא לא תמיד עובד בצורה פשוטה כמו שחוקי הפיזיקה עובדים, משהו כזה לא ראוי להיקרא שיטה. אין הכוונה לומר כי למדע יש כיום את כל הידע הקיים בעולם וכי למדע יש תשובות על כל השאלות הקיימות, אך הכוונה לומר כי קיימת דרך מדעית של ניסוי וטעייה לבדוק כל מידע ותפיסה שרוצה להפוך לאמת. כל תהליך ניתן לבדוק ולחקור את הנכונות שלו ואת מידת האמת שלו. לא יתכן שהדבר החשוב ביותר בחיים שהוא איך להיות מאושר, שהוא אמור להיות נכון ואמיתי בתכלית האמת שלא תהיה דרך לבדוק את הנכונות שלו בצורה לוגית. לכן מה שלא ניתן להסביר לוגית בצורה מושלמת אינו ראוי להיות תפיסת האושר המושלמת וכיו"ב.

נקודה נוספת באותו עניין, ישאל השואל אז מה אם השיטה לא עובדת תמיד, אבל גם אם היא עובדת בחלק מהמקרים מה רע בלאמץ את השיטה הזאת ? וכאן התשובה היא כפולה. ראשית רצוי מאוד שתדע מה נכון גם אם אינך יכול לעשות זאת. אם אתה שותה מי ים, רצוי שתהיה מודע לכך גם אם אין כרגע מים אחרים וגם אם כרגע מי הים מרווים את צימאונך. אם תדע שאתה שותה מי ים שהם מסוכנים, אז אם תינצל ויהיו זמינים עבורך מי שתייה רגילים אתה לפחות תדע שאתה זקוק להם וגם לטיפול רפואי ראוי, אך אם כשאתה ללא מי שתייה טובים אתה תשלה את עצמך כי המים הרעים שאתה שותה הם אכן מי שתייה טובים, אז גם אם היה לך סיכוי כל שהוא להינצל המים הרעים יהרגו אותך, כי אתה בהכחשה ולכן לא תנצל את ההזדמנות לעשות את הדבר הנכון יותר, בגלל שרימית את עצמך כאילו כבר כרגע אתה במצב האידיאלי, כי אתה תתעלם גם ממשהו טוב יותר בגלל שאתה משלה את עצמך בנכונות ובטוב של משהו שאינו כזה.

דבר שני רצוי שתבין שאם משהו לא תמיד עובד, זה מעיד על כך שגם כשאתה חושב שהוא עובד שגם אז הוא אינו עובד למרות שנדמה לך כאילו הוא עובד בחלק מהמקרים. משל למה הדבר דומה לאדם שהולך ביער ולפתע הוא רואה מרחוק נמר שמאיים לטרוף אותו. אותו אדם לוקח מקל מהקרקע ומכוון אותו אל הנמר ופתאום נשמעת ירייה והנמר כמובן בורח. מה שקרה באמת זה שמישהו אחר שאותו לא רואה האדם עם המקל, במקרה ירה מסיבה כזו או אחרת והנמר ששמע את הרעש החליט לברוח, אך אותו אדם טיפש בוחר להאמין שהמקל שלו הוא זה שירה על הנמר. וכך החל מאותו יום הומצאה שיטה חדשה שאם נמר תוקף אותך פשוט תרים איזה מקל נגדו ותנסה לירות בנמר עם מקל למרות שכמובן שזו שטות מוחלטת. הרעיון הוא שיש דברים שרק בגלל שאתה מאמין בהם לכן הם עובדים בעיניך. ז"א מה שקרה היה אמור לקרות מסיבות אחרות אבל אתה בוחר להאמין שזה בגלל אותה תפיסת חיים ואז אתה מאמץ לעצמך משהו שאינו נכון. בגלל שלך כאדם האפשרות ליצור את המציאות שלך במחשבה שלך, לכן בעצם אתה מסוגל לגרום לעצמך להאמין במשהו למרות שהוא אינו נכון. אתה חושב שזה עובד בחלק מהמקרים אבל בפועל זה לא עובד אף פעם, בכל אותם מקרים זה משהו אחר שעובד אך אותה שיטה מוטעית אתה נותן לה את הקרדיט למרות שהיא לא נכונה ולמרות שמעולם השיטה כשיטה לא עבדה.

המון אנשים שמשתתפים בסדנאות של התפתחות אישית כאלו ואחרות מספרים על כך שהסדנא עזרה להם וזה למרות שע"פ הנ"ל חלק גדול מאותן סדנאות הן מוטעות ומנוהלות על ידי נוכלים. אז איך זה יכול להיות שהם רואים תוצאות בשטח על ידי נוכלים ? אך ההסבר הוא כנ"ל כי זה ששיטה אינה נכונה ואידיאלית אין זה אומר כי היא כולה כולל כל הפרטים שלה מוטעית לחלוטין. הכוונה היא שלך כאדם לא כדאי לאמץ שיטה כזו כשיטה בגלל שיש בה המון חורים ודברים שהם רק כמעט האמת אך לא האמת לאמיתה, אך אין הכוונה לומר שכל המרכיבים שלהם מוטעים לחלוטין. נניח שאתה רעב ואוכל ארוחת ג'אנקפוד, חלק ממנו הוא אכן מזין, אך אין זה אומר כי כל אותה ארוחה היא אכן בריאה. אז זו תהיה טעות לומר אם הייתי רעב ואכלתי ארוחה והגוף שלי שבע אם כן זה מעיד על כך שהארוחה בריאה, כי זו טעות. זה אומר שאכן היו רכיבים בארוחה שהיו משביעים אבל אין זה מעיד על כך שהשיטה כשיטה היא אכן טובה לאימוץ. כנ"ל כאן מה שסייע לאותו אדם זה אולי כמה משפטים שהיו בתוך כל המכלול שנאמרו לו באותה הסדנא, אך אין זה מעיד על כך שאכן אותה סדנא היא אכן טובה לאימוץ.

לסיכום. תאמין בעצמך וביכולת שלך להבין את הדברים שטובים לך בשכל שלך. תעריך את עצמך מספיק כדי להבין שאף אחד לא עולה עליך ושלאף אחד אין כוחות כאלו ואחרים שאין אותם גם לך או לכל אחד אחר. תבין שהאמת היא פשוטה וברורה ובמקום לחפש דברים מסתוריים כדאי שתמצא דברים פשוטים שנמצאים סביבך. במקום להקשיב לאנשים שהופכים אותך לקטן ואת עצמם לגדולים תקשיב לאנשים שהופכים את עצמם לקטנים ואותך לגדול. לך אחרי הדברים הפשוטים והברורים ולא אחרי הילות כאלו ואחרות. דע כי האושר שלך קל להשגה מתמיד בצורה הפשוטה והברורה ביותר, בצורה שגם אתה מבין אותה. אל תפחד להודות בכך שעד היום טעית שלא שמת לב לפתרונות הפשוטים ביותר. תהיה חכם ותקשיב להגיון שלך שיודע בדיוק מה עליך לעשות אם כמובן תחליט שאתה משתמש בו ומקשיב לו. אז שלא יעבדו עליכם ! בהצלחה.

קרא עוד על אושר , אימון אישי קואצינג , הצלחה , תפיסות , פתרון בעיות , הוכחה , שכל ועוד ...


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אימון אישי / אליעד כהן - EIP.co.il

מאת אליעד כהן - מאמן אימון אישי + יעוץ אישי - לכל תחומי החיים ועוד

מחבר הספרים! אהבה בחיים / חיים בלי פחד / חיים טובים / להיות אלוהים / להצליח בכח המחשבה ועוד

הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ...

מאמן אימון אישי חרדה פחד דיכאון קבלת החלטות זוגיות ויחסים ביטחון והערכה עצמית אהבה אושר להתמודד עם בעיות הצלחה מוטיבציה כסף והצלחה לחנך חינוך ילדים לשכנע מכירות שכנוע משמעות החיים בחירה חופשית חשיבה חיובית לחשוב חיובי ידע רוחניות מודעות הארה אלוהים להיות אלוהים בריאת העולם ברסלב רבי נחמן מברסלב פורום ברסלב אימון טיפול ייעוץ אישי

תכנסו ותהנו ...



 


מאמרים נוספים מאת אימון אישי / אליעד כהן - EIP.co.il
 
איפה ללמוד מכירות? ממי ללמוד מכירות, למכור כל דבר, למכור לכל אחד, תותח במכירות, קורס למכירות, סדנא למכירות, הדרכת מכירות, אומנות המכירה, אימון לאנשי מ
תותח במכירות, הדרכת מכירות, אימון לאנשי מכירות, קורס למכירות, אומנות המכירה, אימון אישי לאנשי מכירות, ייעוץ טיפולי, קואצ'ר מומלץ: עכשיו יש בעולם שלנו המון אנשי מכירות שמוכרים קורסים לאנשי מכירות. ש: דיברנו על זה כבר פעם אחת. אליעד: מדברים על זה עוד פעם סדנה לאנשי מכירות קורס לאנשי מכירות, שיטת מכירות מה שזה לא יהיה שיטות למכור. עכשיו אני רוצה לתת את הפרספקטיבה הבאה כשמישהו מביא לך שיטה כשאומרים לך "אני אלמד אותך איך למכור" איך אתה יכול לבדוק האם ועד כמה השיטה הזאת נכונה אז אפשרות ...

יעוץ זוגי, מתי לתת מתנות? כמה מתנות לתת? לא רוצה סקס, לא אוהב מתנות, ריחוק רגשי, בעיות בזוגיות, לא רוצה מתנות, האם לתת מתנות? נתינה חומרית, נתינה רגשי
לא נמשכת מינית, בעיות בזוגיות, חוסר משיכה מינית, ריחוק רגשי, יעוץ זוגי, מתי לתת מתנות, פסיכותרפיה הוליסטית, מטפל קוגניטיבי התנהגותי: איך יכול להיות מצב שמישהו נגיד לצורך העניין מעניק למישהו אחר מתוך אהבה נניח ודווקא זה שהוא מעניק לבן אדם האחר והבן אדם האחר נגיד אוהב את זה שמעניקים לו, שנייה רגע ואבל זה דווקא מרחיק אותו הבן אדם שמעניקים לו דווקא כאילו מרחיק ביניהם. עוד פעם אתה נגיד בא לילד שלך אתה קונה משהו אופניים, אוקי והילד שלך אוהב אתה האופניים והוא מרוצה מהאופניים ואין לו ...

מערכות יחסים, אופי או יופי, למה היא רוצה אותך? רוצה שיאהבו אותי בגלל מי שאני, למה אוהבים אותך? האם באמת אוהבים אותי? מה אוהבים בך? למה היא רוצה אותי?
מה אוהבים בך, למה היא רוצה אותי, רוצה שיאהבו אותי בגלל מי שאני, גולדיגריות, מערכות יחסים, אופי או יופי, מאמן אישי מומלץ, קואצ'ר מומלץ: עכשיו השאלה היא כזאת מהו האדם באמת בהקשר של הזוגיות, נגיד שמישהו אומר "תאהב אותי בגלל מי שאני לא בגלל מה שיש לי" ואז אתה אומר "אוקי ומי אתה באמת מה אתה" הרי כל מה שאתה יודע גם זה לא באמת אתה נכון, נגיד מה אתה נתת לדוגמא נגיד? ש: אוקי לדוגמא אין הבדל בין האדם לבין מה שיש לו זאת צורה אחת. אליעד: אוקי כי האדם לכשעצמו באמת מצד עצמו הוא כלום כאילו ...

טקסים אובססיביים, טיפול בתת מודע, קונפליקט רגשי, התנהגות אובססיבית, התנהגות טורדנית, טיפול ב ocd, הפרעת OCD, הפרעה לא הגיונית, התנהגות לא הגיונית, עומ
קונפליקט רגשי, התנהגות לא הגיונית, התנהגות אובססיבית, הפרעת OCD, התנהגות טורדנית, טקסים אובססיביים, מאמן אישי לחיים, גישור: עכשיו הנושא הוא כזה יש מצב שהבן אדם כשהתת מודע שלו, אוקי יש מודע ותת מודע מודע זה מה אתה חושב ותת מודע זה מה אתה מרגיש שאתה חושב כאילו משהו יותר פנימי קול פנימי נקרא, בסדר עכשיו יש מצב שזה עובד ככה אם הבן אדם התת מודע שלו והמודע שלו מסכימים אין לו בעיה עד כאן הבנו. התת מודע שלו אומר לו משהו מסוים המודע מסכים עם זה ואין בעיה לעומת זאת יש מצב שבתת מודע הוא ...

פחד ממחוייבות, שלבים בקשר זוגי, איך למנוע בגידה? לא רוצה להתחייב, לא רוצה להתחתן, פחד מחתונה, לא מוכן להתחתן, לגרום למישהי להיות רק איתך, לגרום למישהו
איך למנוע בגידה, לגרום למישהו לא לבגוד, לא רוצה להתחייב, פחד מחתונה, לא רוצה להתחתן, שלבים בקשר זוגי, קואצ'ר מומלץ, תמיכה נפשית: אוקי מה לעשות במקרה כשנמצאים עם מישהו במערכת יחסים שהוא מפחד ממחויבות אז זה יכול להיות מערכת יחסים זוגית ויכול להיות מערכת יחסים עבודה יכול להיות כל מיני מערכות יחסים. ש: מה הבעיה הוא לא רוצה להרגיש מאוים. אליעד: הוא לא רוצה מחויבות ואז זה מפרק את הקשר כי יש את הקטע הזה אנשים יוצאים ואז אומרים "טוב אז מה אנחנו אז אנחנו חברים אז אנחנו בני זוג מה אנחנו ...

איך ליצור התאהבות לאורך זמן? זוגיות לאורך זמן, איך לגרום למישהו לרצות אותך לאורך זמן? איך לגרום למישהו להתגעגע אליך? איך לגרום למישהו לא לשכוח אותך? כ
כמה מתנות לתת, איך לגרום למישהו להתגעגע אליך, נתינה חומרית, איך לגרום למישהו לא לשכוח אותך, איזה מתנות לתת, נתינה רגשית, מנטור, מטפל רגשי: וכאן אבאר עוד עיקרון בנושא של התאהבות, והוא שבן אדם אוהב בהווה את מה שעושה לו טוב בהווה. אבל בן אדם לא בהכרח יאהב בעתיד, את מה שעושה לו טוב בהווה. ז"א שאם אתה עושה למישהו טוב או רע בהווה, לא בהכרח שהוא יאהב או ישנא אותך בעתיד, למרות שכרגע הוא לדוגמא אוהב אותך, בגלל שאתה עושה לו כרגע טוב. ובמה תלוי אם הוא יאהב אותך בעתיד? תשובה: זה תלוי בעד ...

איך לגרום למישהו לאהוב משהו שהוא לא אוהב? איך לגרום לילד לאהוב ירקות? איך לשנות התניה של מישהו? איך לגרום למישהו לרצות משהו שהוא לא רוצה? איך להפוך שנ
איך להפוך שנאה לאהבה, בחורה בפרסומת, איך לגרום לילד לאהוב ירקות, איך לשנות דעות, איך להשפיע על אנשים, איך לגרום למישהו לאהוב משהו שהוא לא אוהב, מומלץ, קואצינג: אם ברצונך לגרום למישהו לאהוב משהו שהוא לא ממש אוהב אותו, אם ברצונך לגרום למישהו להיקשר למשהו, נסה לשלב את המשהו הזה, בתוך משהו אחר טוב, שהאדם השני כן אוהב. לדוגמא, נניח שילד לא אוהב לאכול ירקות. נסה ליצור אוכל שהילד ממש ממש אוהב, ונסה לשלב שם ירק כלשהו. במינון כזה או אחר. ככל שאדם מרגיש יותר טוב באופן כללי, כך יותר קל ...

איך להתחמק משאלות? איך לענות לשאלות בעייתיות? איך לא לענות למישהו? איך להעביר נושא? איך לזהות שאלות מניפולטיביות? איך לענות על שאלה שלא נוח לך איתה? א
איך לענות לשאלות בעייתיות, איך לא לענות למישהו, איך להעביר נושא, איך לזהות שאלות מניפולטיביות, איך לענות על שאלה שלא נוח לך איתה, איך לענות על שאלה מכשילה, ייעוץ פילוסופי, ייעוץ טיפולי: אם מישהו שואל אותך שאלה, ולא בא לך לענות לו לשאלה שהוא שאל, באפשרותך לענות לו, למהות השאלה שהוא שאל, ולגרום לו להיות מרוצה מהתשובה שענית לו, גם אם בפועל לא ענית למה שהוא שאל אותך. ז"א, כאשר מישהו שואל אותך שאלה מסוימת, יש סיבה למה הוא שאלה אותך את השאלה הזאת. ולא תמיד אתה רוצה לענות לו על השאלה ...

איך נוצרת התאהבות דמיונית? מהי שנאה דמיונית? איך לחזק אהבה? איך להיות חלק מהטוב של מישהו? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחזק אהבה? איך ליצור חוויות
איך ליצור חוויות טובות, איך לחזק אהבה, איך לחזק אהבה, איך ליצור קשר רגשי, מהי שנאה דמיונית, איך להיות חלק מהטוב של מישהו, מטפל הוליסטי, מטפל קוגניטיבי התנהגותי: וכאן אבאר עוד דרך כיצד באפשרותך לחזק אהבה של מישהו כלפיך ולגרום לו לאהוב אותך ולהתאהב בך? ואיך נוצרת התאהבות דמיונית? ואיך נוצרת שנאה דמיונית? ואיך אפשר לחזק אהבה דמיונית? ואיך הדמיון יוצר התאהבות? ואיך באפשרותך ליצור משיכה והתאהבות? ועוד. וכפי שכבר הסברתי, האדם אוהב את מה שעושה לו טוב. והאדם נקשר למה שגורם לו להרגיש ...

למה לא אוהבים אותך? התאהבות לא הגיונית, אהבה, אוהב את מה שעושה לו רע, למה גברים אוהבים ביציות? נשים אוהבות גברים ששונאים אותן, כוונתך רצויה אך מעשיך א
למה לא אוהבים אותך, נשים אוהבות גברים רעים, אהבה, אוהב את מה שעושה לו רע, כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים, העיקר הכוונה, אימון אישי ועסקי, טיפול הוליסטי: וכאן אבאר את אחד העקרונות החשובים ביותר באהבה ובהתאהבות. ואיך יכול להיות שתעשה למישהו טוב ושתרצה לעשות לו טוב ושהוא ישנא אותך? ואיך יכול להיות שמישהו יעשה לאדם אחר רע, והאדם האחר עדיין יאהב אותו אפילו יותר? ואיך יכולה להיות התאהבות לא הגיונית? ולמה לפעמים גברים אוהבים נשים ביציות, שעל פניו נראה שהן עושות להם רע? ולמה לפעמים ...
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI