דף הבית רפואה ובריאות דיאטה ותזונה גנטיקה והשמנה
גנטיקה והשמנה
ד"ר ווסק יוסף 15/05/08 |  צפיות: 2872

 הגנטיקה וההשמנה

 

     ההשמנה הינה מצב חדש וחריג בהיסטוריה האנושית. עד לפני מאה - מאתיים שנה אנשים שמנים היו תופעה יוצאת דופן, טעונת לגלוג ונדירה. אנשים אלה תוארו בסיפורים ובמחזות כדמויות יוצאי דופן, למשל גרגנטיוה של ראבלה או בלואון של ירוסלב גאשק.

במשך מיליוני שנים חיו בני האדם במחסור של אוכל וברדיפה מתמדת אחרי מזון, כמו כל בעלי החיים בטבע. מזוננו היה בעיקר צמחי ומעט מן החי, הוא היה בסיסי, גס ודל קלוריות. מבחינה גנטית זהו האוכל הרגיל והטבעי עבורנו. במשך מיליוני שנים הסתגלנו לסוג המזון הזה מבחינה גנטית. יש לנו מנגנון גנטי של חילוף חומרים המפעיל תוכנות הפעלה של מערכות עיכול, מערכות הורמונאליות ומערכות אחרות בגוף האדם שנוצרו במשך מיליוני שנים. הגנים של האדם אינם משתנים בדור אחד או בשניים או אפילו במאה דורות. השינוי בגנום של האדם נמשך מיליוני שנים בדרך של מוטציות.  

      אין לאיש מאיתנו סיבות אישיות להיות שמן ואין בעולם מבנה גנטי שמחייב השמנה. לעומת זה, יש לכולנו מבנה גנטי נוקשה ובלתי משתנה בתקופת שמתאים לאוכל גס, צמחי ומצומצם. הגנטיקה שלנו מכתיבה מחלות והרס במידה ונחשף לאוכל רב ועתיר אנרגיה. הרזייה זה צו השעה לכול אחד שחפץ לחיות שנים מאושרות וארוכות.

        משום שהסיבות לאכילת יתר הם התנהגותיות, תרבותיות ותודעתיות, תהליך הרזייה חייב להיעשות בקבוצות הרזייה או במסגרת סדנאות הרזייה כאשר השיח בהם אמור להיות חינוכית-פסיכולוגית-רפואית.   
       תירוצי גנטיקה משמשים בדרך כלל כתירוץ קל ומדעי לכאורה על-מנת להצדיק את חוסר הנכונות להתמודד עם בעיית ההשמנה ולהמשיך את שגרת החיים המסיחה  את הדעת מהאסון שבהשמנה. הרי לכולנו ברור שמול הפגם הגנטי לא ניתן לעשות דבר.
בניגוד לגנטיקה לקויה, הרגלי אכילה פגומים ניתן לשנות ולשפר.   גנטיקה היא בסך הכול סיפור כיסוי נפלא כדי להישאר צודק, אבל שמן וחולה.
 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ד"ר ווסק יוסף


 


מאמרים נוספים מאת ד"ר ווסק יוסף
 
מקורות ההשמנה
באופן כוללני וחסר הוכחות מדובר רבות על גנטיקה שבהשמנה.
אין ספק שלכולנו יש גנטיקה שהופכת אותנו לפגיעים במצב שאנחנו מציפים את עצמנו במזון חריג והרבה.
אנחנו יכולים ללא ספק ובקלות מדהימה לנצח את מגפת ההשמנה על ידי עבודה ממוקדת שבה נסיר מתודעתנו את הדאגה מחוסר מזון, תאוות האוכל ותלות באוכל.


לזהות צונאמי תזונתי בעוד מועד
משך 60-70 שנים אחרונות הופיעה וגובר גל צונאמי של השמנה המונית ואיתו האצת המחלות הקטלניות על רקע מטבולי. קצב גידול אוכלוסיית הסובלים מעודף משקל גודל באחוזים רבים. מערך בריאות העם קורס בכל המדינות עקב ריבוי ומורכבות של המחלות והתייקרות הטיפול בהם.
הדרך לשינוי עוברת בשינוי הרגלי התזונה בקרב ציבור הרחב באמצעות פסיכולוגיה חיובית וחינוך של מודעות אישית.


סיבות אבולוציוניות להשמנה
בשלב המטא-ביולוגי של האבולוציה התפתחו הרגלים קוגנטיבים-רגשיים לצריכת המזון . היום המבנה הביולוגי והגנטי שלנו בלתי ניתן לשינוי כך ששניהם מותאמים לחיים בתנאי מחסור במזון.
השפע והנגישות למזון מתעצמים ובמשך 60-70 השנים אחרונות אנו עומדים בסימן של השמנה מהירה של אוכלוסיית העולם ואיתה ריבוי מואץ בתחלואה.
עלינו להיות אמיצים ולקבוע חד משמעית ובאופן ברור כי ההשמנה היא הרסנית ועלולה להמיט אסון על כלל החברה.


גנטיקה והשמנה
אין לאיש מאיתנו סיבות אישיות להיות שמן ואין בעולם מבנה גנטי שמחייב השמנה. לעומת זה, יש לכולנו מבנה גנטי נוקשה ובלתי משתנה בתקופת שמתאים לאוכל גס, צמחי ומצומצם. הגנטיקה שלנו מכתיבה מחלות והרס במידה ונחשף לאוכל רב ועתיר אנרגיה. הרזייה זה צו השעה לכול אחד שחפץ לחיות שנים מאושרות וארוכות.
הרגלי אכילה פגומים ניתן לשנות ולשפר.
גנטיקה היא בסך הכול סיפור כיסוי נפלא כדי להישאר צודק, אבל שמן וחולה.


דימוי עצמי של הגוף לעומת מציאות ההשמנה
מה הם הגורמים לנזקי בריאות בהשמנה? ההשמנה עצמה או דימוי הגוף והציפיות שלנו להרזות?
איך משפיע הדימוי השלילי של אנשים שמנים על חומרת ההשמנה שלהם ועל ריבוי מחלות מהם סובלים בעלי משקל עודף? מה התרומה של סטיגמה ציבורית המקשרת מצליחנות, יופי, מיניות ובריאות פיזית ונפשית לגוף חטוף ורזה? מה מידת האפליה כלפי אנשים הסובלים מהשמנה בזירה ציבורית, בעבודה ובבית?

המאבק בהשמנה חייב מיקוד על עיקר שבו – תזונה לקויה ומשקל פיזי עודף. רק כך ניתן לעשות מפנה.


סדנת הרזיה
סדנת "נפלאות התזונה" הנה פרויקט שמנוהל על ידי ד"ר יוסף ווסק ורעייתו .
הסדנה מאפשרת הרזייה, שדרוג המצב הבריאותי, אימון מודעות עצמית ורכישת כלים לשמירת המשקל ובריאות לאורך זמן על ידי יצירה של הרגלים והתייחסות חדשה למזון.
ההרגלים חדשים נוצרים על ידי בחירה חופשית ועל פי רצונו של המשתתף.


נפלאות התזונה – סדנת הרזיה
אין איש שבריאותו אינה חשובה לו.
מחלות חמורות שנגרמות עקב עליית משקל אינן מכת גורל ולא עניין של מקרה. הם נוצרות באוזלת ידינו בלבד.
יש דרך להעניק לגוף האדם אפשרות לטיהור כושרו, למגר ולמנוע מחלות קטלניות.
אתם מוזמנים להקשיב לבשורותיו של רופא בהרצאה שהיא מסוג החוויות שאינן עולות פרוטה, אך תורמות המון לחיים.


השמנה, הרזיה וסיבים תזונתיים
סיבים תזונתיים הם המרכיב החשוב ביותר של המזון. אין דרך לעצור השמנה אצל בני אדם ולבצע הרזייה מוצלחת לאורך זמן בלי להבין היטב את תפקודם של הסיבים התזונתיים שהם המרכיב ה"טבעי" ביותר במזון שאנחנו צורכים.

אנו עדים בהווה להיצף במזון 'מהיר' ומתועש, דל בסיבים תזונתיים שיתעכבו בקיבה ובמעיים ובכך ימנעו ניוונן ויגרמו למחלות השובע – תסמונת מטבולית.

תהליך הרזייה נכון ויעיל מושתת על תקופה זמנית של צמצום מבוקר במזון - אחד הכלים היעילים להשגת מטרה זו תהיה צריכת מזון עשיר בסיבים תזונתיים


תקופת הריון והנקת תינוק - הזמן הנכון להתחיל בקבוצת הרזייה.
קל לזהות שנשים צעירות 'נופלות' להשמנה דווקא בתקופות של ההריונות הראשונים . במיוחד בזמן ההנקה כאשר כול הסובבים משדרים לאם צעירה שלל של סטיגמות נדושות בדבר הצורך בריבויי באוכל. 'את חייבת לאכול עבור שניים.
אצל רבות מהנשים 'אחר כך' של ההרזייה מעולם לא מגיע. רובן נשארות 'תקועות' עם המשקל העודף לכול החיים .
השתתפות בקבוצות הרזייה ובסדנאות הרזייה בתקופות אלה יתמכו בנשים לבנות קו התנהגות תזונתית נבון ותורם לבריאות הילד והאם.


השמנה - רווח והפסד
ההשמנה המוכרת היום היא אויב העם מספר אחד. הפרעות התזונה וההשמנה גורמות לשכיחות עולה של מחלות שונו.
למזלנו - הביולוגיה האבולוציונית יצרה אותנו בעלי תבונה, חזון, דמיון ומוסר.
בכל אחד מאיתנו יש כוחות בלתי נדלים שמאפשרים לנו לשנות הרגלים שאינם משרתים אותנו. הרגלים שגורמים לנו להפסיד, לסבול ולשרוד ימינו בתסכול.
בידינו הברירה לבחור ברווח, בניצחון אישי ובחוויה של בריאות ששווה להתאמץ עבורה. בתרגול מושכל פסיכולוגי-קוגניטיבי והדרכה רפואית מפוקחת ניתן לפרוץ את המעגל הזדוני של פורענות בתזונה.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI