דף הבית רפואה ובריאות דיאטה ותזונה סיבות אבולוציוניות להשמנה
סיבות אבולוציוניות להשמנה
ד"ר ווסק יוסף 15/05/08 |  צפיות: 3079

סיבות אבולוציוניות להשמנה

בהערכת תהליכים ויטאליים ורוחניים אצל בני אדם שיקול אבולוציוני הנו בעל חשיבות רבה. 

ד''ר יונה סולק, חוקר רפואה ופילוסוף, אחד מהוגי הדעות המכובדים של המאה הקודמת, אשר התפרסם כממציא חיסון נגד שיתוק ילדים, Polyo.

בהרהוריו לגבי תהליכים מכריעים בחייו של אדם, הביע ד''ר סאלק את דעתו לגבי האבולוציה האנושית:

"עלינו לזכור תמיד את העיקרון הבסיסי של האבולוציה– שהיא מצויה בכול. בתחילה הייתה האבולוציה של היקום, אחריה האבולוציה הפרה-ביולוגית בעקבותיה האבולוציה הביולוגית והאבולוציה המטא- ביולוגית, האבולוציה של התודעה, ושל התודעה של התודעה, וכן של התודעה על האבולוציה.

האבולוציה מתרחשת בנפש האנושית כל העת כתוצאה מהניסיון האנושי שאנו מעכלים ומטמיעים לתוך ישותנו. גם המחשבה האנושית וגם היצירתיות האנושית התפתחו כתגובה לסביבה האנושית. האבולוציה המטא-ביולוגית משמעה הישרדות החכמים ביותר.

כאשר אנחנו דנים בתהליך אבולוציוני מטא-ביולוגי (על פי הגדרתו של סאלק) מעורבת בתוכו התפתחות אנושית. את התהליך האבולוציוני ניתן לחלק למספר רב של שלבים. השלב המוקדם הנו התפצלות של  Homo erectus- האדם הזקוף - מהעולם של בעלי חיים האחרים. שימוש בידיים ככלים לביצוע עבודה ויצירת כלים מיועדים לביצוע עבודה. שלב הבא הנו האבולוציה של התודעה, של התבונה, של השפה ותקשורת בין-אישית – הופעת Homo sapiens  הקדום. שלב מתקדם יותר הנו האבולוציה של התודעה של התודעה – התחלת החקר עצמי, מדעים, צבירה ושמירה של מידע רלוונטי על עצמנו ועל העולם. שלב זה של האבולוציה מתפתח באופן רציף לאבולוציה של התודעה על אבולוציה. הבנה הולכת ומעמיקה על תהליכים היסטוריים, חברתיים וקוסמיים העלולים להשפיע על קיומנו. כאשר משך התקופה של אבולוציה פרא-ביולוגית יכול להימשך מספר מיליארדים של שנים,  תהליך של האבולוציה הביולוגית נמשך מספר מיליונים של שנים. ואילו השלב של האבולוציה של התודעה נמשך כנראה כמה מאות אלפי שנים או מיליונים ספורים של שנים. כול שלב אבולוציוני בתחום של אבולוציה של התודעה על התודעה מתפתח במהירות גדולה יותר ויותר. ניתן לזהות אבני דרך שמסמלים נקודות מפנה משמעותיות ביותר בתהליך האבולוציוני. אפשר לטעון שהשלב האבולוציוני בו אנו נמצאים היום  הנו שלב של אבולוציה של התודעה על התודעה. השלב הנוכחי התחיל עם גילויים גדולים באמצע המאה ה-19 והחשוב מבניהם – מהפכת צ'רלס דרווין. פריצת הדרך המדעית של דרווין נתנה כלים מדעים שאפשרו לאחד ידע מצטבר במדעי הטבע והפילוסופיה המערבית לדורות על מנת להבין ולהשפיע על התנהלות חיי האדם בהווה ועתיד. מהפכות תומכות לדרוויניזם בתחום הבנת חוקי היקום היו בתחילת מאה ה- 20 כמו תאוריית הקוונטים של מקס פלנק ותורת היחסיות של אלברט איינשטיין.

חשיבה פילוסופית וחברתית פוסט-דרוויניסטית התאפיינה על ידי נסיגה מרומנטיזם של אנציקלופדיסטים והמהפכה הצרפתית לגזענות נתמכת מדע של ארתור שופנהאר, ניטשה ואחרים. למעשה, היה שופנהאר הראשון שתבע כי יסודות התפתחותיים חייתיים ורדומים של האדם הם המקור של אינטראקציות אישיות וחברתיות בין בני אדם. הייתה בכך הכרזה על אלימות האדם כגורם מרכזי ביחסים בין-אישיים, תמיכה בזכותו השלטונית של גזע מסוים של בני אדם על בסיס העליונות פיזית, רוחנית ואינטלקטואלית. גילויים של אוון פבלוב על מערכת סיגנאלים ראשונה ושנייה אצל בעלי חיים תרמה להבנת אבולוציה מטא-ביולוגית מהאדםHomo erectus  המנוהל על ידי מערכת הסנגאלית הראשונה שהייתה תגובתית וחסרת תבונה, האופיינית לבעלי חיים, לאדם Homo sapiens המצויד במערכת סיגנאלים שנייה – השפה.

מהפכת פרויד מסמלת נקודת מפנה משמעותית ביותר באבולוציה של התודעה על התודעה. פרויד לקח למעשה את התיאוריה הדרוויניסטית המקורית עם נימה שופנהוארית אל עולם התת-מודע או הלא-מודע והחייתי (דרוויניסטי ביסודו) של האדם לבדיקה על שולחן הניתוחים של הפסיכיאטריה-פסיכולוגיה החדשה. אומנם יסודות חשובים ביותר של תורתו –עליונות או שליטה אולטימטיבית של הלא-מודע על מודעות האדם וקשר אדוק בין מבנה המוח והתודעה, עמדו בביקורת קטלנית של הפסיכולוגיה הפוסט-פרידיסטית אך מעולם ולעולם לא יישלל כבודו הנצחי של פרויד עבור גישתו המהפכנית שבה חפירה (כדימוי ארכיאולוגי) בתת-המודע הרדום והמוסתר של האדם במטרה לעורר בו אסוציאציות חופשיות ודרכם לחשוף סיבות של הקונפליקטים שמייסרים את נפשו. בדרך זו הביא פרויד לעולם אפשרות טיפולית חדשה שמסבירות את בעיות ההווה דרך צלקות כואבות מעברו של האדם. ממשכי דרכו של פרויד הרחיקו דרך ואומנם התנתקו מרוב הפוסטולטים הבסיסיים של הגאון, אך בדרכם בנו במחצית השנייה  של מאה ה-20 פסיכולוגיה חיובית-קוגניטיבית משולבת ראיונות של אֶקְזִיסְטֶנְצְיָאלִיזְם. אבולוציה של התודעה על התודעה שהיא התהליך הנוכחי בהתפתחות האנושית.

ניתן להתמקד במספר נקודות מרכזיות של התהליך הזה:

א' – כמו בכל שלב אבולוציוני ובכול תופעה שמתקיימת בטבע, אין בשלב הנוכחי חיוביות או שליליות. מדובר בתהליך שעיקרו הישרדות וברירה טבעית.

ב' –שופנהאור, פרויד והפילוסופיה- פסיכולוגיה של היום מבדילים בין מהמתרחש בעולם של טבע לא אנושי, שבו בעלי חיים חסרי תבונה אנושית שורדים באמצעות אלימות ותוקפנות ואילו אצל בני האדם לא מזהים דה-אינטגרציה, עוינות ואלימות ביחסים בין אישיים בחברה, בין מדינות ועמים כדבר מחויב מציאות.  בכפר הגלובלי שלנו תקשורת וחלופי מידע מחזקים מגמות של שיתוף פעולה ואינטגרציה כי תהליכים כאלו מאפשרים השגת מטרות משותפות טובות יותר ליחידים ולעמים. יחד עם זאת, עוצמת ההרס שבידי האדם והמודעות לעוצמתו משמשים כגורם מרתיע לאלימות שמאיימת לשים קץ לחיים על פני כדור הארץ.

ג' – אבולוציה של התודעה על התודעה בתנאים של חילופי מידע שהולכים ומתהדקים נותנת אפשרות של לימוד והפריה הדדית והתמזגות חסרת תקדים של אסכולות חשיבתיות ומידע מהתרבויות השונות. הישרדותם של חברות ועמים השתנתה להישרדות קולקטיבית של כל בני האדם עלי אדמות. אין בכך כול הבטחה לעתיד חיובי של מין האנושי אשר גם עד כאן לא הצליח להפיק תוצאות גלובליות "חיוביות" או "שליליות" לכלל האנושות.

ד' – יש להבין שקצב ותאוצת התהליכים האבולוציוניים לגבי החברה האנושית  מתגבר ועולה באופן חד.          

בשלב של האבולוציה בו אנחנו חיים, אבולוציה של התודעה על התודעה, אנו נתקלים בקונפליקט מול התוצאות של שלבי אבולוציה מוקדמות יותר –אבולוציה ביולוגית. במהלך האבולוציה הביולוגית שרדו בני אנוש משום שתהליך ארוך של ברירה טבעית גרם לבניית גנום מועיל לנצל מזון מועט ודל ערך אנרגטי להישרדותם של בני אדם. בשפת המחשבים התאימו במשך מיליונים של שנים את מערכות הגוף - Hardware שיהיה עמיד לשהות בתנאי תזונה דלילה ולכן התאימו תוכנות הפעלה של מטבוליזם בגוף, של אברים שונים ובלוטות יוצרות אנזימים, פרמנטים והורמונים יעילים לקיים מטבוליזם באופן אופטימאלי. בשלב הבא, המטא-ביולוגי של האבולוציה התפתחו הרגלים קוגנטיבים-רגשיים לצריכת המזון וגם הם נוצרו במשך מיליוני שנות מחסור במזון. היום המבנה הביולוגי והגנטי שלנו בלתי ניתן לשינוי כך ששניהם מותאמים לחיים בתנאי מחסור במזון.

השפע והנגישות למזון מתעצמים, השליטה של תעשיית המזון המעובד באוכל המוצע ופרסומות מזון יעילות יוצרים מצב שאנחנו אוכלים על מנת לחלות.  במשך 60-70 שנים אחרונות אנו עומדים בסימן של השמנה מהירה של אוכלוסיית העולם והמדינות המפותחות בראשם. ואיתה ריבוי מואץ  בתחלואה של מחלות סרטן, סוכרת, לחץ הדם ומחלות לב קטלניות. אנו אמורים להתמודד עם שפע והיצף בלתי מוגבל במזון כאשר הגנטיקה שלנו מתוכנתת להישרדות, צמצום מזון והרגלי אכילה של אנשים רעבים באופן אובססיבי. תחזית הימצאותנו בקונפליקט בין תוצאות שלבי אבולוציה מנוגדים הנו הזמנה לקיצור מואץ בתוחלת החיים שלנו ושל הדורות הבאים, עליה מתמדת בצרכנות לרפואה והתייקרות בלתי ניתנת לשליטה של שירותי בריאות, העמקת הפערים לרעת מעוטי יכולת בנושאי השמנה , חולי ומחסור כלכלי לשרוד. המצב חמור משום שעדיין הבעיה לא אובחנה כאיום ממשי לעתיד. דיון על נושא של מזון בלתי מתאים והשמנה המונית נשאר בתחום של "ברברת ציבורית", בפיקנטריה ובשיח עיתונאי חסר תכלית. עדיין אין הכרה כי גורמי הרפואה המקצועיים צריכים לקחת אחריות על המצב העגום של מפולת תזונתית ובריאותית של העם ועדיין גורמים שאינם מקצועיים  בבריאות העם טומנים ידם בנושא של טיפול בהשמנה, נושא שמהותו העיקרי - פגיעה חמורה ומחמירה מדי יום בבריאות בני אדם.

עלינו להיות אמיצים ולקבוע חד משמעית ובאופן ברור כי ההשמנה היא הרסנית ועלולה להמיט אסון על כלל החברה.

 ד"ר י. ווסק   www.drwosk.com 

  


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ד"ר ווסק יוסף


 


מאמרים נוספים מאת ד"ר ווסק יוסף
 
מקורות ההשמנה
באופן כוללני וחסר הוכחות מדובר רבות על גנטיקה שבהשמנה.
אין ספק שלכולנו יש גנטיקה שהופכת אותנו לפגיעים במצב שאנחנו מציפים את עצמנו במזון חריג והרבה.
אנחנו יכולים ללא ספק ובקלות מדהימה לנצח את מגפת ההשמנה על ידי עבודה ממוקדת שבה נסיר מתודעתנו את הדאגה מחוסר מזון, תאוות האוכל ותלות באוכל.


לזהות צונאמי תזונתי בעוד מועד
משך 60-70 שנים אחרונות הופיעה וגובר גל צונאמי של השמנה המונית ואיתו האצת המחלות הקטלניות על רקע מטבולי. קצב גידול אוכלוסיית הסובלים מעודף משקל גודל באחוזים רבים. מערך בריאות העם קורס בכל המדינות עקב ריבוי ומורכבות של המחלות והתייקרות הטיפול בהם.
הדרך לשינוי עוברת בשינוי הרגלי התזונה בקרב ציבור הרחב באמצעות פסיכולוגיה חיובית וחינוך של מודעות אישית.


סיבות אבולוציוניות להשמנה
בשלב המטא-ביולוגי של האבולוציה התפתחו הרגלים קוגנטיבים-רגשיים לצריכת המזון . היום המבנה הביולוגי והגנטי שלנו בלתי ניתן לשינוי כך ששניהם מותאמים לחיים בתנאי מחסור במזון.
השפע והנגישות למזון מתעצמים ובמשך 60-70 השנים אחרונות אנו עומדים בסימן של השמנה מהירה של אוכלוסיית העולם ואיתה ריבוי מואץ בתחלואה.
עלינו להיות אמיצים ולקבוע חד משמעית ובאופן ברור כי ההשמנה היא הרסנית ועלולה להמיט אסון על כלל החברה.


גנטיקה והשמנה
אין לאיש מאיתנו סיבות אישיות להיות שמן ואין בעולם מבנה גנטי שמחייב השמנה. לעומת זה, יש לכולנו מבנה גנטי נוקשה ובלתי משתנה בתקופת שמתאים לאוכל גס, צמחי ומצומצם. הגנטיקה שלנו מכתיבה מחלות והרס במידה ונחשף לאוכל רב ועתיר אנרגיה. הרזייה זה צו השעה לכול אחד שחפץ לחיות שנים מאושרות וארוכות.
הרגלי אכילה פגומים ניתן לשנות ולשפר.
גנטיקה היא בסך הכול סיפור כיסוי נפלא כדי להישאר צודק, אבל שמן וחולה.


דימוי עצמי של הגוף לעומת מציאות ההשמנה
מה הם הגורמים לנזקי בריאות בהשמנה? ההשמנה עצמה או דימוי הגוף והציפיות שלנו להרזות?
איך משפיע הדימוי השלילי של אנשים שמנים על חומרת ההשמנה שלהם ועל ריבוי מחלות מהם סובלים בעלי משקל עודף? מה התרומה של סטיגמה ציבורית המקשרת מצליחנות, יופי, מיניות ובריאות פיזית ונפשית לגוף חטוף ורזה? מה מידת האפליה כלפי אנשים הסובלים מהשמנה בזירה ציבורית, בעבודה ובבית?

המאבק בהשמנה חייב מיקוד על עיקר שבו – תזונה לקויה ומשקל פיזי עודף. רק כך ניתן לעשות מפנה.


סדנת הרזיה
סדנת "נפלאות התזונה" הנה פרויקט שמנוהל על ידי ד"ר יוסף ווסק ורעייתו .
הסדנה מאפשרת הרזייה, שדרוג המצב הבריאותי, אימון מודעות עצמית ורכישת כלים לשמירת המשקל ובריאות לאורך זמן על ידי יצירה של הרגלים והתייחסות חדשה למזון.
ההרגלים חדשים נוצרים על ידי בחירה חופשית ועל פי רצונו של המשתתף.


נפלאות התזונה – סדנת הרזיה
אין איש שבריאותו אינה חשובה לו.
מחלות חמורות שנגרמות עקב עליית משקל אינן מכת גורל ולא עניין של מקרה. הם נוצרות באוזלת ידינו בלבד.
יש דרך להעניק לגוף האדם אפשרות לטיהור כושרו, למגר ולמנוע מחלות קטלניות.
אתם מוזמנים להקשיב לבשורותיו של רופא בהרצאה שהיא מסוג החוויות שאינן עולות פרוטה, אך תורמות המון לחיים.


השמנה, הרזיה וסיבים תזונתיים
סיבים תזונתיים הם המרכיב החשוב ביותר של המזון. אין דרך לעצור השמנה אצל בני אדם ולבצע הרזייה מוצלחת לאורך זמן בלי להבין היטב את תפקודם של הסיבים התזונתיים שהם המרכיב ה"טבעי" ביותר במזון שאנחנו צורכים.

אנו עדים בהווה להיצף במזון 'מהיר' ומתועש, דל בסיבים תזונתיים שיתעכבו בקיבה ובמעיים ובכך ימנעו ניוונן ויגרמו למחלות השובע – תסמונת מטבולית.

תהליך הרזייה נכון ויעיל מושתת על תקופה זמנית של צמצום מבוקר במזון - אחד הכלים היעילים להשגת מטרה זו תהיה צריכת מזון עשיר בסיבים תזונתיים


תקופת הריון והנקת תינוק - הזמן הנכון להתחיל בקבוצת הרזייה.
קל לזהות שנשים צעירות 'נופלות' להשמנה דווקא בתקופות של ההריונות הראשונים . במיוחד בזמן ההנקה כאשר כול הסובבים משדרים לאם צעירה שלל של סטיגמות נדושות בדבר הצורך בריבויי באוכל. 'את חייבת לאכול עבור שניים.
אצל רבות מהנשים 'אחר כך' של ההרזייה מעולם לא מגיע. רובן נשארות 'תקועות' עם המשקל העודף לכול החיים .
השתתפות בקבוצות הרזייה ובסדנאות הרזייה בתקופות אלה יתמכו בנשים לבנות קו התנהגות תזונתית נבון ותורם לבריאות הילד והאם.


השמנה - רווח והפסד
ההשמנה המוכרת היום היא אויב העם מספר אחד. הפרעות התזונה וההשמנה גורמות לשכיחות עולה של מחלות שונו.
למזלנו - הביולוגיה האבולוציונית יצרה אותנו בעלי תבונה, חזון, דמיון ומוסר.
בכל אחד מאיתנו יש כוחות בלתי נדלים שמאפשרים לנו לשנות הרגלים שאינם משרתים אותנו. הרגלים שגורמים לנו להפסיד, לסבול ולשרוד ימינו בתסכול.
בידינו הברירה לבחור ברווח, בניצחון אישי ובחוויה של בריאות ששווה להתאמץ עבורה. בתרגול מושכל פסיכולוגי-קוגניטיבי והדרכה רפואית מפוקחת ניתן לפרוץ את המעגל הזדוני של פורענות בתזונה.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI