דף הבית חוק ומשפט חוק ומשפט - אחר הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 6) עברה בקריאה ראשונה
הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 6) עברה בקריאה ראשונה
פסיכולוגיה עברית 28/07/10 |  צפיות: 3451

הכנסת בישיבתה מיום 21.7.2010 אישרה את הצעת החוק של ח"כ משה מוץ מטלון,שהיא הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 6) (טיפול בידי פסיכולוג מומחה). על פי ההצעה, בחוקהפסיכולוגים, התשל"ז-1977,בסעיף 9, במקום סעיף קטן (ב) יבוא:

(ב) לא יציע פסיכולוג ולא ייתן שירות הדורש מומחיות, מיומנות אוהכשרה מיוחדת, אלא אם כן יש לו מומחיות, מיומנות או הכשרה מוכרת כאמור למתןאותו שירות.

(ג) לא ייתן פסיכולוג טיפול למי שיש למצבו הנפשי רקע אורגני או חשדברקע אורגני, אלא לאחר שרופא בדק אותו בסמוך לתחילת הטיפול וקבע את הטיפולהרפואי הדרוש לו

ההצבעה אושרה פה אחד, אין מתנגדים ואין נמנעים. נקבע שהיא תעבור לוועדתהעבודה, הרווחה והבריאות להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

פרוטוקול ישיבה מס' 159 של הכנסת ה-18 מיום 21 ביולי, 2010:

http://www.knesset.gov.il/plenum/data/02741510.doc

מתוך דברי ההסבר בהצעת החוק:

סעיף 9(ב) לחוק הפסיכולוגים, התשל"ז-1977(להלן - החוק), קובע כי "לא יתןפסיכולוג טיפול פסיכותרפויטי אלא אם הוא פסיכולוג קליני, ולא יתן פסיכולוגקליני טיפול כאמור למי שיש לסבלו רקע אורגני או חשד ברקע אורגני, אלא לאחרשרופא בדק אותו בסמוך לתחילת הטיפול וקבע את הטיפול הרפואי הדרוש לו.".


סעיף זה נועד להבטיח כי רק מי שהוכשרו והתמחו במתן טיפול פסיכותרפייוכלו לתת טיפול זה. בשנים שחלפו מאז חקיקת החוק נוספו למקצוע הפסיכולוגיהתחומי מומחיות חדשים, שהוכרו ומנויים בתוספת לחוק, המתמקדים בטיפולבאוכלוסיות מוגדרות, כגון ילדים, חולים ונכים. מומחים בתחומים אלה אינםנדרשים להכשרה בטיפול פסיכותרפי. בשל העדר חובת הכשרה, הם אינם רשאים לתתטיפול פסיכותרפי, בעוד בעלי מקצועות אחרים, כגון עובדים סוציאליים, שעברוהכשרה מתאימה רשאים לתת טיפול כאמור. כמו כן, בשל האיסור כאמור לענייןתחומי המומחיות הנוספים, נקבעה לגביהם בתקנות
הפסיכולוגים (אישור תוארמומחה), התשל"ט–1979, חובת הכשרה בטיפול פסיכולוגי ולא בטיפול פסיכותרפי,אף שיש אי־בהירות בנוגע להבחנה בין סוגי הטיפולים.


מוצע להבהיר ולקבוע כי פסיכולוג רשאי להציע ולתתשירות הדורש מומחיות, מיומנות או הכשרה מוכרת רק אם אכן רכש מומחיות,מיומנות או הכשרה כאמור.  כך יוכל כל פסיכולוג לתת את השירות המלא והמיטביבתחום שבו התמחה והוכשר.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 פסיכולוגיה עברית

פסיכולוגיה עברית הוקמה ב 2002 בראיהקהילתית כאתר הבית לפסיכולוגים ולאנשי מקצועות בריאות הנפש. חברי הקהילה נפגשים לשיתוף בדילמות מקצועיות בפסיכולוגיה באמצעות פורומים. וחולקים מידע מקצועי בנושאי טיפול פסיכולוגי, חינוך, עבודה סוציאלית ועוד לצרכי העשרה והתפתחות מקצועית. פסיכולוגיהעברית משמשת במה פתוחה למאמרים מקצועיים בתחום הפסיכולוגיה של האדם במובןהרחב.



 


מאמרים נוספים מאת פסיכולוגיה עברית
 
איך עושה פסיכולוג? דיון בפנטזיית ההצלה
12/08/10 | טלוויזיה
הסדרה "בטיפול" הפכה במובנים רבים לציון דרך בדברי ימיה של הטלוויזיה הישראלית ואפשר שאף יותר מכך. אם יש הצדקה כל שהיא לדיון אקדמי, כבד ראש, באתיקה המקצועית של ראובן דגן הרי זו ההבנה כי דמותו המשוחקת בכישרון כה רב, הפכה זה מכבר לאייקון רב השפעה בשיח המקומי; לרישום בר-קיימא באגו-אידיאל המקצועי שלנו כאנשי טיפול.

על אובדן וגעגוע - קבוצה טיפולית למתבגרים
המאמר מתאר קבוצה טיפולית לבני נוער שחוו אובדן. המודל ההתערבותי מבוסס על גישות מילוליות וגישות הבעתיות, ביניהן הפסיכודרמה של לוי מורנו. הכלים הפסיכודרמתיים המרכזיים לעיבוד האבל המיושמים בקבוצה הם "המפגש האחרון", "העניינים הבלתי פתורים" ו"הכיסא הריק". הוויניאטות הטיפוליות שעלו בקבוצה מתוארות תוך פרישת התהליך הפנימי של המפגש הפסיכודרמתי ושלבי הקבוצה על פי בק.

אבחון של הפרעת קשב (ADHD)
האבחנה ההשלכות של האבחנה, תהליך האבחון והתחלה של התערבות מערכתית. מאת נופר ישי-קרין ועדי פרי, תחנת העמקים.

בטיפול, העונה השניה - ניתוח פסיכולוגי שבועי
בין ינואר לאפריל 2008, במקביל לשידורי העונה השנייה של הסדרה, פורסמו באתר "פסיכולוגיה עברית" כתבות שבועיות שסיפקו התבוננות מזווית פסיכולוגית מקצועית על המתרחש בסדרה

הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 6) עברה בקריאה ראשונה
הכנסת בישיבתה מיום 21.7.2010 אישרה את הצעת החוק של ח"כ משה מוץ מטלון, שהיא הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 6) (טיפול בידי פסיכולוג מומחה).

אימון אישי והכנה פסיכולוגית של לקויי למידה לקראת הגיוס לצה"ל
מאמר זה מתאר שיטת הכנה לגיוס לצבא שפותחה באופן ייחודי עבור לקויי למידה בישראל ופועלת כאימון אישי או קבוצתי מזה כשלוש שנים. השיטה מבוססת על היכרות רבת-שנים עם המסגרת הצבאית ביחד עם הידע על הפרעת לקות הלמידה והשלכותיה מרחיקות הלכת על חיי המתבגר.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI