דף הבית בידור ופנאי טלוויזיה איך עושה פסיכולוג? דיון בפנטזיית ההצלה
איך עושה פסיכולוג? דיון בפנטזיית ההצלה
פסיכולוגיה עברית 12/08/10 |  צפיות: 3725

מאת ד"ר יוסי טריאסט

הסדרה "בטיפול" הפכה במובנים רבים לציון דרך בדברי ימיה של הטלוויזיה הישראלית ואפשר שאף יותר מכך. למיטב הבנתי רכשה מקום זה לא רק בזכות איכות המשחק המעולה של רוב שחקניה (סדרות משוחקות היטב יש די והותר) אלא גם משום ששברה (לפחות בעונתה הראשונה)  את מיתוס ה - "Talking Heads"  כמרשם בטוח לשיממון קולוסאלי ולהתרסקות ברייטינג,  כאשר הוכיחה כי שני אנשים ומצלמה אחת שאינה יוצאת כמעט אל מחוץ לגבולות חדר אחד - חדר הטיפולים - עשויים לספק דראמה אנושית מרתקת ונוגעת ללב. ככל שהדברים נוגעים לנו - ציבור הפסיכולוגים הקליניים והפסיכותרפיסטים - נדמה לי כי לא אטעה אם אטען כי בארבע השנים מאז עלתה לשידור עשתה "בטיפול" עבור הפסיכותרפיה ומקצוע "הפסיכולוג הקליני" לא פחות ממה שעשתה "בלוז לכחולי המדים" עבור המשטרה ומקצוע השיטור.

נזדמן לי בזמנו לפגוש את יוצר הסדרה וההוגה שלה חגי לוי. בשיחה עם צוות המטפלים של מכוננו (מכון טריאסט-שריג) הדגיש את המאמצים שהושקעו, לא במעט הודות ליועציה הפסיכולוגיים של הסדרה (רוני באט, עירית פז),  לשרטט דמות אותנטית כמידת האפשר של הפסיכולוגי הקליני - בשונה כל כך מתדמיתו הרדודה-עד-להביך ברוב סדרות הטלוויזיה האחרות (להוציא הסופרנוס אולי). לוי ביטא בהזדמנות זו את תקוותו כי בין רווחי-המשנה של הסדרה אפשר יהיה לזקוף לזכותה גם תרומה להגברת מודעות הציבור לאופציה של הפסיכותרפיה. "סוף סוף ידע ציבור ההדיוטות והמטופלים בפוטנציה מה באמת עושה פסיכולוג קליני" - אמר. "עזוב ציבור ההדיוטות" -  הרהרתי  ביני לבין עצמי  - "סוף סוף ידע גם ציבור הפסיכולוגים הקליניים עצמו מה באמת עושה פסיכולוג קליני בחדר הטיפולים". האפשרות שאסי דיין בתפקיד פסיכולוג קליני יהיה נאמן למקור יותר מן המקור עצמו - שעשעה אותי כבר אז. ואכן, תנוחת גופו הדובי, המכונס פנימה, ראשו המורכן תמיד, הבעת פניו הדאוגה, הדכדוכית רוויית הסבל, הפאוזות הארוכות המתחלפות בפרצי נאומים רגשניים, הפכו זה מכבר לפוזה האופיינית של "מטפל" בתודעת הציבור. איך עושה פסיכולוג? ככה!

המאמר המלא:

טריאסט, יוסי (2009). איך עושה פסיכולוג ? דיון בפנטזיית ההצלה. אתר פסיכולוגיה עברית: http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2365


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 פסיכולוגיה עברית

פסיכולוגיה עברית הוקמה ב 2002 בראיהקהילתית כאתר הבית לפסיכולוגים ולאנשי מקצועות בריאות הנפש. חברי הקהילה נפגשים לשיתוף בדילמות מקצועיות בפסיכולוגיה באמצעות פורומים. וחולקים מידע מקצועי בנושאי טיפול פסיכולוגי, חינוך, עבודה סוציאלית ועוד לצרכי העשרה והתפתחות מקצועית. פסיכולוגיהעברית משמשת במה פתוחה למאמרים מקצועיים בתחום הפסיכולוגיה של האדם במובןהרחב.



 


מאמרים נוספים מאת פסיכולוגיה עברית
 
איך עושה פסיכולוג? דיון בפנטזיית ההצלה
12/08/10 | טלוויזיה
הסדרה "בטיפול" הפכה במובנים רבים לציון דרך בדברי ימיה של הטלוויזיה הישראלית ואפשר שאף יותר מכך. אם יש הצדקה כל שהיא לדיון אקדמי, כבד ראש, באתיקה המקצועית של ראובן דגן הרי זו ההבנה כי דמותו המשוחקת בכישרון כה רב, הפכה זה מכבר לאייקון רב השפעה בשיח המקומי; לרישום בר-קיימא באגו-אידיאל המקצועי שלנו כאנשי טיפול.

על אובדן וגעגוע - קבוצה טיפולית למתבגרים
המאמר מתאר קבוצה טיפולית לבני נוער שחוו אובדן. המודל ההתערבותי מבוסס על גישות מילוליות וגישות הבעתיות, ביניהן הפסיכודרמה של לוי מורנו. הכלים הפסיכודרמתיים המרכזיים לעיבוד האבל המיושמים בקבוצה הם "המפגש האחרון", "העניינים הבלתי פתורים" ו"הכיסא הריק". הוויניאטות הטיפוליות שעלו בקבוצה מתוארות תוך פרישת התהליך הפנימי של המפגש הפסיכודרמתי ושלבי הקבוצה על פי בק.

אבחון של הפרעת קשב (ADHD)
האבחנה ההשלכות של האבחנה, תהליך האבחון והתחלה של התערבות מערכתית. מאת נופר ישי-קרין ועדי פרי, תחנת העמקים.

בטיפול, העונה השניה - ניתוח פסיכולוגי שבועי
בין ינואר לאפריל 2008, במקביל לשידורי העונה השנייה של הסדרה, פורסמו באתר "פסיכולוגיה עברית" כתבות שבועיות שסיפקו התבוננות מזווית פסיכולוגית מקצועית על המתרחש בסדרה

הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 6) עברה בקריאה ראשונה
הכנסת בישיבתה מיום 21.7.2010 אישרה את הצעת החוק של ח"כ משה מוץ מטלון, שהיא הצעת חוק הפסיכולוגים (תיקון מס' 6) (טיפול בידי פסיכולוג מומחה).

אימון אישי והכנה פסיכולוגית של לקויי למידה לקראת הגיוס לצה"ל
מאמר זה מתאר שיטת הכנה לגיוס לצבא שפותחה באופן ייחודי עבור לקויי למידה בישראל ופועלת כאימון אישי או קבוצתי מזה כשלוש שנים. השיטה מבוססת על היכרות רבת-שנים עם המסגרת הצבאית ביחד עם הידע על הפרעת לקות הלמידה והשלכותיה מרחיקות הלכת על חיי המתבגר.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI