דף הבית אינטרנט והחיים ברשת קופירייטינג כיצד חושבים על רעיון?
כיצד חושבים על רעיון?
שיר מנור 01/08/09 |  צפיות: 4205

יצירתיות אינה מדע. היא לא מתייצבת כשקוראים לה, ודווקא כשזקוקים לה, היא נוטה להיעלם. בעזרת הטיפים הבאים, אולי תוכלו להשיג קצת יותר שליטה עליה.
אם יצא לך להביט לאורך זמן בדף הריק, או במסך הלבן, מבלי ששום רעיון מבריק יציף את מוחך, אתה ודאי מבין לעומק מהו לחץ היסטרי... בעיקר אם יש דד-ליין קרוב ולקוח לחוץ שמתקשר אחת לחמש דקות...

טיפ 1 - סביבה נקייה - ראש נקי הכן את עצמך לפעולה. היפטר מכל הדפים הישנים של הפרויקטים הקודמים, מכל פתקי התזכורת הצהובים התלויים על לוח השעם ועל מסך המחשב. נקה את המסך ואת המקלדת ומקם את עשרות הקבצים ששמרת על הדסקטופ במקום המתאים להם. צור סביבה נטולת מסיחים. השקעת חצי שעה בפינוי הסביבה תסייע גם בפינוי מקום בראש לחשיבה על הפרויקט החדש.

טיפ 2 - עניין של מקום למד לזהות באילו מקומות ובאילו תנאים אתה מקבל את הרעיונות הטובים ביותר. הגדל את פוטנציאל היצירתיות שלך באמצעות המצאות במקומות ובתנאים התורמים ביותר ליצירתיות שלך.
אם נעים לך לעבוד במוסיקה פול ווליום, אך אתה מצליח לחשוב בבהירות רק בשקט מוחלט, אז אל תדליק את המוסיקה עד שסיימת את התהליך המחשבתי.
אם הכי קל לך לחשוב כשאתה רגוע ומנותק מדאגות יומיומיות, בצע את התהליך המחשבתי במקום נייטרלי (בית קפה? גן ציבורי?), ואל תשכח לנתק את הטלפון, את תוכנת המיילים וכל דבר חיצוני שעלול להסיח את דעתך. זה עובד.

טיפ 3 - כוננות יצירה היה תמיד מוכן לפרץ יצירתיות. לעתים הרעיונות הטובים ביותר מגיעים דווקא בחלום הלילה, תוך כדי ישיבה עם חברים, בזמן הנסיעה או אף בשירותים... דאג להיות מצויד תמיד בפנקס ועט, ליתר ביטחון, כי קשה להבין את כתב היד שלך על הצד האחורי של מעטפה משומשת עמוסה ברישומים, אם היא הנייר הזמין היחיד שצץ באזור כשנולד הרעיון...

טיפ 4 - קשה בתכנון, קל בביצוע ככותבים, לפעמים אנחנו מעדיפים לפתוח מסמך וורד ולהתחיל לכתוב משהו, ולאחר מכן לערוך אותו לצרכינו.
כמעצבים, פעמים רבות נפתח את התוכנה הגרפית ונתחיל "לקשקש" ולשלוף דימויים מן התת-מודע ורק אז נבדוק אם זה באמת מתאים לפרויקט או שצריך להתחיל הכול מחדש.
כדי לחסוך זמן, ולנתב את המוח לכיוונים הרצויים לפני שלב הייאוש, כדאי לתכנן לפני שמתחילים לעבוד - לכתוב ראשי פרקים או לשרטט, ורק אז, לאחר שעלינו על הכיוון שנראה לנו טוב, להתחיל בביצוע.

טיפ 5 - הקדם תחקיר לפרויקט תחקיר מקדים לפרויקט חדש יכול להציע שפע קצוות חוט לרעיונות. ככל שיש לך יותר מידע על תחום העיסוק של הלקוח, כך גדולים הסיכויים שיעלו לך רעיונות חדשים. למידה היא המפתח לחשיבה. תקרא מה נכתב כבר על הנושא, תבדוק מה יצרו לפניך, ואולי משם תגיע ההשראה.

טיפ 6 - מה זה מזכיר לך? בין אם אתה כותב או מעצב, אסוציאציות מילוליות תמיד יכולות לעזור ברגעים שבהם הרעיונות אינם צצים. קח דף לבן, כתוב במרכזו את נושא הפרויקט, וכתוב כל דבר שהוא מזכיר לך, גם אם הוא נראה מוזר ולא קשור.

טיפ 7 - תיבת ההפתעות אל תסמוך על הספרייה הציבורית לצורך השראה יצירתית - צור לעצמך ספרייה אישית וחסוך יציאה מן הבית ועמידה בתורים. כל מה שהאזרח הממוצע מגדיר כזבל הוא מכרה זהב פוטנציאלי למעצב ולכותב. אסוף כל מה שנראה לך יפה ומעורר השראה - פרוספקטים, כרטיסים משומשים, מגזינים, בולים ישנים, ספרים מהמאה הקודמת ממכירות יד שנייה, וצור לעצמך ארכיון מסודר, באלבומים או בקופסה עם כרטיסיות אינדקס, כל מה שעובד עבורך.    

טיפ 8 - קצת תרבות ישיבה ממושכת מול המסך הריק לאורך שעות/ימים/חודשים לא תועיל לתוצרים הקריאטיביים שלך. חשוב על המוח שלך כעל מנוע, שכדי לעבוד באופן חלק ויעיל, הוא דורש שימון ודלק. אז חלץ עצמותיך, קום מהכסא שמול המחשב וצא אל הרחוב. חפש ב"עכבר העיר" או באינטרנט מופע/סרט/תערוכה, גש לבקר בשוק הפשפשים או בחנות ספרי יד שנייה. כל פעילות תרבותית כזו צפויה לעזור לך לפתוח את הראש לכיוונים חדשים ולנקודות מבט לא שגרתיות.

טיפ 9 - נגד השעון בעולם הפרסום לא תמיד יש זמן לכל האסטרטגיות המשובחות הללו. לעתים צריך להגיש פרויקט למחר, והיצירתיות בכל זאת מבוששת להגיע. מה עושים במקרה כזה? ובכן, תמיד יש את גוגל. חשוב על אסוציאציות, והשתמש במילות המפתח שאתה מעלה (בעברית ובאנגלית) לצורך חיפוש במנוע התמונות והאתרים של גוגל. היעזר קצת בויקיפדיה ובמילון אינטרנטי כלשהו להעשרת הידע, התקשר לחבר נייטרלי עם ראש טוב ונסה עליו את הרעיונות שלך, אולי יצליח לפתח אותם מהמקום הרגוע והאובייקטיבי שלו, וקווה לטוב!

טיפ 10 - תישן על זה זה אולי הטיפ החשוב מכולם. לעתים אנו חושבים על רעיון שנראה לנו מופלא, וממהרים להציג אותו ללקוח, שפוסל אותו מכל וכל. אין מדכא מזה. לכן, כדאי לרשום את הרעיון, לנקות את הראש, לישון על זה, לחשוב שוב, להתייעץ, ורק אז לשתף את הלקוח.

בהצלחה (-:

מבוסס בחלקו על קטעים מתוךSecrets of Digital Illustration: a master class in commercial image-making by Lawrence Zeegen ( 2007)


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שיר מנור

שיר מנור מנהלת מילת הקסם, מציעה לעשרות לקוחות מרוצים חבילה שלמה של שירותי כתיבה ועיצוב גרפי:

· עיצוב, כתיבה ועריכת תכנים לאתרי אינטרנט, שידרוג אתרים, תחזוקה שוטפת של אתרים, הזנת תכנים למערכות ניהול תוכן

· שירותי קופירייטינג - ניהול תוכן לאתרים, כתיבת סלוגנים, כתיבת שמות, כתיבת פרופילי חברות, קופירייטינג לברושורים, דיוור ישיר, טקסטים לאריזות, מודעות, באנרים ועוד

· שירותי עיצוב גרפי - עיצוב ושדרוג אתרים, עיצוב באנרים, עיצוב אייקונים, עיצוב לוגואים, עיצוב פולדרים, עיצוב מודעות, עיצוב ברושורים, עיצוב מצגות, עיצוב גלויות, עיצוב כרטיסי ביקור, עיצוב שלטים, עיצוב דוכנים לתערוכות, עיצוב מגנטים, עיצוב ניירת ועיצוב הזמנות

· כתיבה, עריכה, ניהול והפקה של עיתוני עובדים ולקוחות

מנור מביאה עמה השכלה נרחבת בתחום הכתיבה והעיצוב, וניסיון של 10 שנים בניהול פרויקטי תוכן ועיצוב, בכתיבה ובעריכה שיווקית ועיתונאית עבור קהלי יעד רבים ובמגוון עצום של נושאים וסגנונות כתיבה.

בין לקוחות מילת הקסם תמצאו את אסם, סיסקו, אמישראגז, דן תחבורה ציבורית, ישפאר, מרינה הרצליה, אלקטרה, היפר רוזנפלד, הסוכנות היהודית, espresso club, American Aviation, עידן חדש, מכון וייצמן, ביוסנס, ירושלים של זהב, רולתג, פורטל האמנויות הישראלי, רולתג פארמה, Easywed, פסגות פתרונות מחשוב ועוד.



 


מאמרים נוספים מאת שיר מנור
 
איך קופירייטר כותב על נושאים שאינו מבין בהם?
קופירייטר נדרש לרוב לכתוב על נושאים שאינו מבין בהם דבר. לכאורה, משימה בלתי אפשרית, לפחות בעיני הלקוח, או בעיני רוב האנשים שאינם מתפרנסים מכתיבה שיווקית. איך עושים את זה?

כתיבה שיווקית בקיצור
גולשים באינטרנט דורשים התייחסות מיוחדת למצוקת הזמן שלהם. טיפים לכתיבה מקוצרת לאינטרנט יעזרו לכם להתחשב בהם. אז איך מתחשבים בקהל היעד ועוברים לכתוב בקיצור?

עיצוב כרטיס ביקור מסעיר
מדוע חשוב לבחור בעיצוב כרטיס ביקור מקורי ומפתיע? מה כבר יכול להיות חדשני ומסעיר ב עיצוב כרטיס ביקור? כל פרט ופרט. הטיפוגרפיה. הצבע. שילובי הצבעים. הגודל. הצורה. החיתוך. הלמינציה. החומר. האיור. כל תו קטן, השונה מהתבנית הצפויה, עשוי לייצר הפתעה מרעננת ועמה אפקט שיווקי.

כיצד חושבים על רעיון?
שלל טיפים שימושיים להפעלת היצירתיות לצורך גיבוש רעיונות – לכותב, קופירייטר, למעצב הגרפי, לצלם... ולכל מי שמחפש רעיון

כיצד מעבירים בפרודוקטיביות את ימי המיתון? עצות חינם לפרילאנסר היוצר - מעצב גרפי, צלם, קופירייטר
בימים אלה של מיתון במשק, שבהם חברות רבות מצטמצמות ושוקלות מחדש את תקציבי הפרסום, אלה שמהם התפרנסתם בכבוד עד כה, קורה לעתים שגם העסוקים שבינינו, המעצבים והקופירייטרים הפרילנסרים, נאלצים להתמודד עם ימים שקטים, בלשון המעטה. מה כדאי לעשות בימים כאלה מלבד בטן-גב ורגע-של-מרגוע לתאי המוח האחראים ליצירתיות?

כתיבת פרופיל חברה
פרופיל החברה שלך הוא תעודת הזהות של העסק שלך. מטרתו להשיב בקצרה על כל שאלות הלקוח הפוטנציאלי שלך, כולל אלה שלא היה מודע לקיומן עד כה. את פרופיל החברה יש לכתוב בקיצור, באופן שיבליט אותך ביחס למתחרים בלא לפגוע באמינותך

עיצוב לוגו
הלוגו הוא הבסיס לתדמית החברה/הארגון/המוצר/השירות והתשתית לזהות ויזואלית רחבה יותר. עיצוב הלוגו צריך להיות ייחודי, פונקציונאלי, תמציתי ומייצג את המותג, כדי ליצור אצל הצופה בו זיהוי מיידי.
מהו מקור הצורך בלוגו? כיצד סימן אחד טומן בחובו עולם שלם? מהו לוגו? מה מאפיין לוגו טוב?


יש לך אתר? זוהי רק ההתחלה
בניית אתר אינטרנט אינה השלב האחרון בתהליך שיווק המוצר/שירות שלך באינטרנט. היא רק ההתחלה. אתר אינטרנט דורש תחזוקה שוטפת, כדי להיות תמיד רלוונטי ועדכני, באופן שיענה על הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי ויקדם אותך במנועי החיפוש.

כתיבה שיווקית לאינטרנט
מרגע שלקוחותיך הפוטנציאליים הגיעו לאתר שלך, יש לך כמה שניות של תהילה למשוך את תשומת לבם. כדאי שתתכנן את השניות האלה באופן מחושב ולא כבדרך אגב. תכנים לאינטרנט צריכים להכיל יותר מאשר מילות מפתח. הם צריכים להתחשב בזמנו הקצר של הגולש ולשרת אותו ככל האפשר, באופן זכיר ומרשים, שיניע אותו ליצור קשר ולבצע עסקה

עיתון עובדים – איך זה עובד? - חלק ב'
בחלקה הקודם של כתבה זו, סיפרתי מדוע כדאי להוציא עיתון עובדים ואיך עושים את זה. רגע לפני שניגשים לעבודה, כדאי לדעת על מה אפשר לכתוב בעיתון עובדים, ומאילו טעויות כדאי להימנע בעת הכתיבה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI