דף הבית ספורט וכושר גופני חדר כושר תקציר – אודות הורמון הגדילה – יעקב עזרא
תקציר – אודות הורמון הגדילה – יעקב עזרא
קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית 01/02/11 |  צפיות: 5037

תקציר – אודות הורמון הגדילה – יעקב עזרא

הורמון הגדילה מיוצר בבלוטת יתרת המח ונמצא תחת בקרה של לפחות שני הורמונים היפותלמיים – ההורמון המזרז (GHRH) וההורמון המעכב (סומטוסטטין).

ריכוזו של הורמון הגדילה בדם ותנודות הפרשתו היומית הם תוצאה של יחסי הגומלין המתרחשים בין שני הורמונים אלה וכן מושפעים ממנגנוני המשוב של סומטומדין-C שהוא הגורם המתווך את פעולת הורמון גדילה ברקמות.

שני ההורמונים ההיפותלמיים נמצאים תחת בקרה של מרכזים עצביים גבוהים ומווסתים בין היתר ע"י קתכולאמינים. שינויים בנוראדרנלין ודופאמין גורמים לשינויים בהפרשת הורמון גדילה. עובדה זו מנוצלת לבדיקת מלאי הורמון גדילה בילדים נמוכי קומה באמצעות תבחינים פרמקולוגים. שני התבחינים הנפוצים: קלונידין והיפוגליקמיה מושרית ע"י אינסולין נסדקו במטרה לברר מהם מנגנוני פעולתם. סטרואידים אנבולים והורמוני גדילה

קלנידין הינו חומר A2

אגוניסטי מרכזי הגורם להפרשת הורמון גדילה לאחר נטילתו דך הפה במינון 0.15 מ"ג בין 30-90 דקות. אינסולין ניתן דרך הוריד וגורם גם הוא להפרשת הורמון הגדילה במנגנון מרכזי כלשהו. אנטי-אייג'ינג (דחיית תהליכי זקנה)

מאחר וה- GHRH זוהה ובודד בשנים האחרונות וניתן לקבלו באופן מלאכותי, היה באפשרותנו להקים שיטה רדיואימונית לקביעת רמות GHRH בנסיוב אדם.

באמצעות השיטה נבדקו רמות GHRH בילדים נמוכי קומה בריאים מבחינה אנדוקרינולוגית ואחרת, בשני התבחינים המצוינים ונמצא כי בעוד תבחין קלונידין מזרז הפרשת הורמון גדילה ע"י זירוז הפרשת GHRH מרמות בסיסיות של 7.8 + 28.1 PG/ML  לרמות שיא של 74.4+22

תבחין היפוגליקמיה מושרית ע"י אינסולין אינו גורם לשינוי ברמות GHRH

מעבר לרמות הבסיסיות. שיטת ההרזיה קובי-דיאט

מכאן הוסק כי קלונידין גורם להפעלה של ה- GHRH ואינסולין פועל במנגנון שונה – כנראה ע"י דיכוי סומטוסטטין.

בהסתמך על הידע בדבר השפעתו המעכבת של סומטוסטטין על הורמונים אחרים של יתרת המח נבדקו רמות הורמונים אלה במהלך תבחין ITT. נמצא כי אינסולין גורם לעליה ברמת ההורמונים הללו בעוד קלונידין אינו גורם שינוי. עובדות אלו תומכות בהשערה בדבר מעורבות סומטוסטטימרגית, שכן עיכוב סומטוסטטין ע"י אינסולין יגרום לעליה ברמות ההורמונים הנמצאים תחת השפעתו המעכבת של סומטוסטטין.

כמו כן נבדקה תגובתיות מבוגרים בריאים ומבוגרים חולי אקרומגליה בהשוואה בתבחיני העמסת סוכר ו- TRH לשחרור הורמון הגדילה.

תבחין העמסת סוכר בבריאים גורם דיכוי הפרשת הורמון גדילה ובחולים אקרומגלים באופן פרדוכסלי – זירוז הפרשת הורמון גדילה. נמצא בעובדה זו כי בעוד אנשים בריאים קיימת ירידה ברמות הורמון הגדילה המלווה בעליית רמות GHRH מרמות בסיסיות של 31.8+8 PG/ML  לרמות של 73.25+15 לאחר 30 דקות.

בחולים אקרומגלים העלייה הפרדוקסלית ברמות הורמון הגדילה מלווה בירידה ברמות GHRH מרמות בסיסיות של 47.3+13 לרמות של 18.85+2 לאחר 60 דקות. כמו כן נמצא כי בעוד בבריאים מתרחשת עליה נוספת ברמות GHRH לאחר 120 דקות היא אינה קיימת בחולים. מנתונים אלה ניתן להסיק כי השינויים הנגרמים בהפרשת הורמון גדילה בתבחין  העמסת סוכר אינם מתווכחים ע"י שינויים בהפרשת GHRH. להיפך, כל שינוי ב GHRH הינו תוצאת המשוב של הורמון גדילה. יתרה מזאת, מאחר ונבדקו גם רמות אינסולין וגלוקוז במהלך התבחין, ניתן לומר כי השינויים הנגרמים ברמות הורמון גדילה הינם כנראה תוצאה של מנגנוני משוב בין אינסולין, גלוקוז וסומטוסטטין. התגובתיות השונה של חולי אקרומגליה נובעת משיבושים במנגנוני המשוב וחסר איזון בקשר היפותלמוס-יתרת המח.

תבחין TRH אינו גורם לזירוז בהפרשת ה.ג. בבריאים וכן נמצא כי אין לו השפעה על רמות GHRH.

בחולים אקרומגלים – קיימת הפרשה פרדוכסלית של הורמון גדילה בתגובה לתבחין TRH המלווה בירידה ברמות GHRH העשויה לנבוע ממנגנוני משוב.

סביר להניח כי TRH פועל ברמת יתרת המח באופן בלתי ייחודי אם כי אי אפשר להוציא מכלל אפשרות פעולה ברמת מערכת העצבים המרכזית.

תבחין המאמץ הפיזיולוגי גורם לעליה ברמות הורמון גדילה המלוות בעליה ברמת קורטיזול אך אינן מלוות בעליה ברמות GHRH. הגיוני להניח כי בדומה לתבחינים אחרים מנגנון פעולתו מערב תגובה סומטוסטטינרגית.

לסיכום, ניתן לראות מתוצאות העבודה כי תבחינים פרמקולוגים ופיזיולוגים שונים הגורמים לזרוז הפרשת ה.ג. אינם בהכרח גורמים לזירוז הפרשת GHRH במנגנון פעולתם.

ד"ר יעקב עזרא (P.hD) מומחה לרפואה נטורופתית. ייעוצים בתחומי התזונה והספורט, הבריאות – טיפול במחלות שונות, אנטי-אייג'ינג (האטת תהליכי זקנה). לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140 

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית

קובי עזרא Ph.D מומחה לרפואה נטורופטית, ומאמן כושר. מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוד...).
* דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף - עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
אתר: פיתוח גוף, אתר: דיאטה מהירה

דיאטה מהירה1, סוכרת הריון, אנטי אייג'ינג

פיתוח גוף

דיאטה מהירה | דיאטה אישית



 


מאמרים נוספים מאת קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית
 
קובי עזרא ויוסי אדרי תחרות מר ישראל, פיתוח גוף, פיתוח שרירים
קובי עזרא, יוסי אדרי, פיתוח גוף, פיתוח שרירים, תחרות מר ישראל, תחרות מר ישראל יוסי אדרי מנתניה הוא אלוף האלופים בתחרות מר ישראל: "עשור אני מחכה לגביע", היה שווה לחכות 40 שנה כדי להגיע ליום הזה", הוא אומר וחושף את הדיאטה המיוחדת שלו

דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת
21/11/21 | השמנת יתר
דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת. המחקר, שנערך בעכברים, הראה שלתזונה (כולל קלוריות כללית ומאזן מאקרו-נוטריינטים) הייתה השפעה גדולה יותר על ההזדקנות והבריאות המטבולית מאשר לשלוש תרופות הנפוצות לטיפול בסוכרת ולהאטת ההזדקנות. הממצאים מתפרסמים ב- Cell Metabolism.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD
צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD, צמיחה וגדילה בגובה נוצרת ע"י התארכות עצמות הארוכות, כתוצאה מכונדרוגנזה בצלחות האפיפיזאליות, המכונות גם צלחות הגדילה. תהליך זה נובע מהתרבות כונדרוציטים, היפרטרופיה והפרשת מטריקס חוץ תאית. המאורגן על ידי רשתות מורכבות של גורמים תזונתיים, תאיים, פרצרין ואנדוקריניים. ניתן להגדיר את גיל ההתבגרות כתקופת המעבר מילדות דרך התפתחות מאפיינים מיניים משניים ועד השגת הגובה הסופי בבגרות. מהירות הצמיחה מוגברת בתחילת המוקדמות או באמצע החיים, ידועה כגידול הפוברטלי.

קריאטין - קובי עזרא
קריאטין - קובי עזרא היא חומצה אורגנית חנקנית הנוצרת באופן טבעי. תפקידו העיקרי של הקריאטין הוא להקל על מיחזור של אדנוזין טריפוספט (ATP), מטבע האנרגיה של התא, בעיקר ברקמת השריר והמוח.

דיאטה מהירה מאוד
05/04/15 | דיאטה
דיאטה מהירה. דיאטות לירידה במשקל. ישנן סיבות שונות לאיזון המשקל ודיאטות שונות: החל ממראה חיצוני, עיסוק בספורט ובריאות, לרבות בריאות הלב וכלי הדם ומניעת סרטן....

חיטוב הגוף - קובי עזרא
21/06/14 | דיאטה
בדיאטת דיאט2אול אוכלים כמעט הכל! אך לרוב הדיאטה נקבעת בהתאם למה שהמטופל אוכל באורח ה"נורמאלי" שיגרתי. וכמובן בשילוב המזונות הייחודי! מניב את התוצאות האופטימאליות לחיטוב הגוף באופן מקסימאלי ומהיר ביותר.

מניעת סוכרת מסוג 2
יש חוקרים הטוענים שניתן למנוע סוכרת מסוג 2, זאת ע"י שינוי בהרגלי החיים. היות ותוכנית תזונה ודיאטה נכונה המותאמים לפרט בשילוב תוכנית אימונים אכן עשויים למנוע את התפתחות הסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 2 או סוכרת מבוגרים בלשון העם, בעלת מרכיב גנטי חזק יותר, תזונה ואורח חיים משפיעים על הסיכוי שהמחלה תתרחש בגיל צעיר יותר-40 או מבוגר יותר 60 ומעלה או אולי לעולם לא?!. הסיכון לסוג להופעת סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריונית יכול להיות ירידה ע"י בשמירה על משקל תקין – כלומר השמנה יתרה ותזונה לא בריאה.

ויטמין d אוסטאופורוזיס
ויטמין d אוסטאופורוזיס ויטמין D או (Cholecalciferol) הוא ויטמין מסיס בשומן העוזר לגוף לספוג סידן. ויטמינים מסיסים בשומן מאוחסן ברקמות השומן של הגוף. בנוסף לסיוע לגוף לספוג סידן, ויטמין D גם מסייעת לגוף לשמור על כמות של סידן וזרחן בדם הנכונה. תוספת סידן וויטמין D מהווה טיפול הכרחי באוסטיאופורוזיס. מחלת האוסטאופורוזיס נמצאה מלווה באבחון שכיחות גבוהה של חסר בויטמין D. מקורות מזון ויטמין D מצויה במזונות הבאים: מוצרי חלב גבינה חמאה חלב מועשר (כל חלב בארה"ב הוא מועשר בויטמין D) דגים צדפות דגני בוקר
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI