דף הבית ספורט וכושר גופני ספורט וכושר גופני - אחר כשהגוף מתאמץ, והלב פועם במהירות – האם זה אומר שאנחנו שורפים יותר קלוריות? לא תמיד.
כשהגוף מתאמץ, והלב פועם במהירות – האם זה אומר שאנחנו שורפים יותר קלוריות? לא תמיד.
יוני לוי 16/02/11 |  צפיות: 2902

כשהגוף מתאמץ, והלב פועם במהירות – האם זה אומר שאנחנו שורפים יותר קלוריות? לא תמיד.

הלב הוא משאבה שתפקידה להזרים דם עם חמצן לשרירים. בזמן פעילות אירובית כגון הליכה, רכיבה על אופניים או שחייה, השרירים מנצלים את החמצן בדם ליצירת אנרגיה שהופכת לתנועה.

ככל שדרגת המאמץ קשה יותר, יותר דם עם חמצן צריך להגיע לשרירים וקצב הלב עולה. כלומר, קיים יחס ישיר בין עוצמת האימון לבין קצב הלב, שמשקף את דרגת הפעילות של כל מערכות הגוף בזמן מאמץ.

בזמן אימון יכול קצב הלב לנוע מ – 60-80 פעימות לדקה ועד לקבצ מרבי (גברים – 220 פחות גיל המתאמן, נשים – 226 פחות גיל המתאמנת) רוב המתאמנים לא יגיעו במהלך האימון לקצב הלב המרבי, אולם ככל שנתאמן בדופק קרוב אליו – דרגת האימון תהיה קשה יותר ותוביל לשריפת קלוריות מוגברת. לעומת זאת אימון בצקב לב מתון יותר דורש דרגת מאמץ נמוכה יותר ופעולה מאומצת פחות של מערכות הגוף.

אך נשאלת השאלה אם יש מצבים שבהם קצב הלב לא משקף בצורה אמינה את דרגת האימון? מתברר שכן.

אימון שבו הדופק משקף את דרגת הקושי

אימון ממושך וקבוע: במהלך אימון אירובי ממושך בקצב קבוע, כמו הליכה או רכיבה על אופניים, קצב הלב מהווה מדד אמין לדרגת המאמץ. מכיוון שיכולת העבודה של הלב מוגבלת, יש לגוף מנגנונים עצביים והורמונאליים המווסתים את פעולתו, כך שבזמן מאמץ הוא לא יצטרך לבצע עבודת יתר.

כך מותאמת דרגת פעילותו של הלב לדרגת המאמץ, וככל שהמאמץ ממושך וקבוע יותר – ההתאמה של פעילות הלב טובה יותר.

כאשר נגביר את דרגת המאמץ באופן מבוקר לכמה דקות, קצב הלב יוגבר באופן יחסי כדי להתאים את עצמו לדרגת המאמץ החדש. לכן, בזמן שמעלים את דרגת המאמץ מומלץ לעקוב אחר הדופק, כדי לבחון את דרגת המאמץ החדשה למטרות האימון.

רמת כושר גופני: אם חזרתם להתאמן לאחר הפסקה ממושכת, סביר להניח שקצב הלב יהיה גבוה יותר מזה שאליו אתם רגילים. בגלל חוסר באימון חלה ירידה בתפקוד מערכות הלב, כלי הדם והשרירים, ולכן המאמץ יהיה קשה יותר לגוף והוא יגביר את הדופק. לכן מומלץ להתאים מחדש את דרגת הקושי כך שתשמרו על אותו דופק אימון.

לעומת זאת, אם מתאמנים באופן רציף, השיפור בתפקוד של מערכות הגוף ישתקף בדופק, שיהיה נמוך יותר בזמן מאמץ. במקרה כזה מומלץ להגביר את עוצמת האימון כדי לשמור על דופק מטרה.

עייפות: מצבים של עייפות עקב אימונים, חוסר שינה או דיאטה לא מאוזנת יעלו את קצב הלב, בהשוואה לאימון כשלא עייפים. לכן בזמן עייפות מומלץ לבחור באימון קל יותר כדי לא להעמיס על הגוף.

אימון שבו הדופק לא משקף את דרגת הקושי

מאמצים קצרים: ביצעתם תרגיל מאומץ בקצב מהיר או שבצעתם אימון מחזורי וקצב הלב עלה משמעותית – דעו שבמאמצים האלה אין יחס ישיר בין דרגת המאמץ לדופק. מאמץ קצר ומהיר גורם לתגובה חזקה ומהירה של מערכת העצבית וההורמונאלית, כך שקצב הלב יותאם במהירות למאמץ.

לרוב התגובה הזאת גדולה יותר מהמאמץ שבוצע בפועל, ורק לאחר כמה דקות קצב הלב מתאים את עצמו לדרגת המאמץ. לכן, אימון כוח הכולל כמה תרגילים בקצב מהיר כדי להעלות את הדופק יהיה פחות יעיל מבחינה אירובית בהשוואה להליכה או ריצה באותו דופק.

תנאי חום: ביצוע פעילות גופנית קלה בתנאי חום גורם לעלייה משמעותית בקצב הלב בהשוואה לאימון בתנאים רגילים. אבל זה לא אומר ששרפתם ככה יותר קלוריות. הסיבה לכך היא שיותר דם צריך לזרום לעור כדי לקרר את הגוף, וכתוצאה מכך הלב עובד בצורה מאומצת יותר, אולם ללא השפעה על מחזור הדם ועל השרירים.

מתח נפשי: במצבים בהם מעורב במאמץ מתח נפשי (כמו בתחרות), קצב הלב יהיה גבוה יותר בהשוואה לאחר מאמץ במצב רגוע. זאת משום שהמערכת העצבים האחראית להגברת קצב הלב פועלת גם בתגובה למצבי לחץ. למעשה מערכת מקבלת שני גירויים: גם במאמץ וגם המתח הנפשי. יחד הם מגבירים את תגובת הגוף למאמץ אך ללא השפעה על שאר מערכות הגוף.

כיצד ניתן לווסת את התפקודים הבסיסיים של התיאבון ושל חילוף חומרים ע"י הבנת הצרכים של הגוף שלך? הוראות ההפעלה של הגוף שלך – ספר להורדה חינם!הורד עכשו!


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יוני לוי


 


מאמרים נוספים מאת יוני לוי
 
איך בונים תוכנית הרזיה אפקטיבית ?
03/05/11 | השמנת יתר
מי מכם שקורא את הבלוג שלי יודע שאני לא אוהב להציב מטרות מדידות או מספריות לדיאטה. אני לא מאמין שדיאטה צריכה להתחלק לשני חלקים. החלק הראשון בו נבצע פעולות אינטנסיביות ופעולות אגרסיביות כדי לרדת במשקל והחלק השני גורס שנעשה פעולות שישמרו לנו על ההישג.

3 סיבות טובות למה כדאי לך להתחיל דיאטה היום
יש כל כך הרבה סיבות טובות למה כדאי לך להתחיל לעשות דיאטה כבר היום ולשנות את אורח חיים שלך. כמובן יש את אלו שיגידו לך שזה בריא ובאמצעות ירידה במשקל אתה תוכל למזער את הסיכויים שלך לחלות במחלות בעתיד אבל אתה רוצה תוצאות עכשו, רווחים עכשו וכל אותם מנטרות לא מעניינות אותך.

למה לא הצלחתם בדיאטה עד עכשו? ולמה בתעשיית הדיאטה לא רוצים שתקראו את זה?
28/04/11 | תזונה
נכון ששוב פעם מדגדג לכם לקנות את אותו מוצר פלא שמבטיח לכם לרדת את כל אותם קילוגרים מיותרים? שוב פעם זה מדגדג לכם נוכח התמונה המעלפת על גבי העיתון? ושוב פעם קניתם, ושוב פעם ירדתם שני קילו ועליתם חמישה, ושוב פעם התאכזבתם. מכירים את המעגל הזה?

5 יתרונות העיקריים לאכילה בריאה
13/04/11 | תזונה
רובנו יודעים כי יתרונות הגדולים ביותר לאכילה בריאה הם כושר גופני, הרגשה טובה יותר וכן אנחנו מקטינים משמעותים את הסיכוי לחלות במחלות ובעיקר את הסיכון לחלות במחלות לב, כלי דם וסוכרת. יתרון נוסף של אכילה בריאה הוא שמירה על משקל בריא, בעידן שבו השמנה הפכה למגפה – אכילה בריאה היא מפתח מרכזי להרזיה ומניעה.

איך אפשר לשמור על תזונה נכונה בצבא?
12/04/11 | תזונה
לעיתים די קרובות, חיילים מוצאים את עצמם מתקשים יותר ויותר לשמור על תזונה נכונה בצבא. למרות שצה"ל היום, יותר מתמיד, מקפיד על תזונה נכונה בקרב המשרתים, החטיפים והפיתויים קרובים מתמיד ולכן מגמת ההשמנה בצה"ל רק הולכת ועולה...

5 שיטות פשוטות לירידה במשקל
11/04/11 | רפואה
יש היום מאות, אולי אלפי, דרכים שיכולות לעזור לך לרדת במשקל ולהשיג את היעדים שלך לטוחח הקצר ולטווח הארוך. בכל מקרה, אתה חייב להיות בטוח שלכל השיטות הללו באמת בריאות לך ובאמת יביאו לך תוצאות לטווח הארוך טרם תבחר להשתמש בהם.

כיצד נשמור על יציבה נכונה?
בעידן המודרני, עידן הנהנה מחידושים ומשכלולים טכנולוגיים מרחיקי לכת, משלח ידו של האדם מושפע וניזון מההתפתחויות הטכנולוגיות העדכניות. בעבר נהוג היה לראות ב"עבודה" ביטוי לפעילות אינטנסיבית הכרוכה במאמץ פיסי רב ובהזעה מרובה.

איך משפיעה צריכת הפחמימות והגליקוגן על הדיאטה שלך?
08/04/11 | תזונה
במאמר הבא אני אדבר על פחמימה, אחד מאבות המזון, ועל צריכת גליקוגן איך זה משפיעה על הדיאטה שלך. אם אתה באמת רוצה לרדת במשקל ולשמור עליו לאורך זמן אתה חייב להבין מה זה גליקוגן ולמה הוא טוב לנו.

ריצה? הליכה? שחייה? כמה עצות לבחור את הספורט המתאים לכם ביותר
כשרוצים להתחיל לעשות ספורט, מרגישים כמו ילדים בחנות ענקית של ממתקים. שאלות רבות מעסיקות את הראש: כיצד אוכל לבחור את הענף הספורט שמתאים לי ביותר? מה בכלל ההבדלים בניהם? ומה אעשה אם ריצה לא תהיה לי טעימה?

למה דיאטה מהירה זה מתכון בטוח לעלייה במשקל?
לדיאטה מהירה יש הגדרות רבות אבל כשאני מדבר על דיאטה מהירה אני מדבר על צריכה מוגזמת של מוצר מזון יחיד או מספר מצומצם של פרטי מזון בפרק זמן קצוב. לרוב בפרטי מזון אלו אין את כל אבות המזון וכמות הקלוריות הנחוצים לתפקוד תקין של הגוף.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI