דף הבית מתכונים ואוכל מתכונים - אחר תולדות השוקולד
תולדות השוקולד
אריק אלון 01/06/11 |  צפיות: 4016

תולדות השוקולד

הידעתם כי השוקולד האהוב על כולנו, החל את גלגוליו הראשונים כבר לפני הספירה. מקור השוקולד מוטל בספק ישנם הגורסים כי אלו בני המאיה שגילו את עץ הקקאו שממנו מופק שוקולד ואילו אחרים גורסים כי אלו האולמקים שהחלו לגדל לראשונה עצי קקאו, עם זאת מוסכם על הכל כי שוקולד מקורו הוא ממרכז אמריקה.

בני המאיה הפיקו מעץ הקקאו משקה ששימש בעיקר את אנשי האצולה. המשקה הוכן מפולי קקאו שיובשו, נקלו ונגרסו. טעם המשקה היה מר וצבעו כהה. אנשי מאיה כינו את המשקה בשם "צ'וקואטל" וראו בו כמשקה בעל תכונות מרפא וקסם כמו כן בטקסים דתיים ורוחניים פולי הקקאו היו מוצעים כמנחה. המאיה החשיבו את פולי הקקאו כבעלי ערך כלכלי רב והשתמשו בהם במסחר תמורת סחורות שונות. פולי הקקאו הפכו לנפוצים יותר עם התרחבותה של האימפריה האצטקית. סוחרים אצטקים שסחרו עם בני המאיה הביאו את פולי הקקאו עד לביתם וכך נעשה הקקאו נפוץ בכל מרכז אמריקה ובעיקר באזור מקסיקו כיום. גם האצטקים שייכו למשקה הקקאו כוחות מרפא ומאגיה והאמינו כי פולי הקקאו גורמים לחוכמה וכוח. המשקה שימש לטקסים דתיים ולוחמים נהגו לשתות אותו לפני קרב לשם קבלת כוח ואנרגיה. גם אצל האצטקים המשקה שימש בעיקר את העשירים ובעלי המעמד הגבוה שיכלו להרשות לעצמם לרוכשו.

הקקאו החל להיות נפוץ בעולם בעקבות הכיבוש הספרדי, משערים כי כריסטופר קולומבוס היה הראשון שהביא את הקקאו לאירופה, אך הקקאו לא עשה רושם מיוחד על הספרדים שלא התייחסו ממש לסגולותיו. רק לאחר כעשרים שנה הרנן קורטז הבין את הפוטנציאל הגלום בפולי הקקאו והביאם עימו לספרד. קורטז פגש את מלך האצטקים מונטזומה שכיבדו במשקה הקקאו. לאחר שכבש קורטז את האצטקים נפל לידיו שלל רב - מחסנים מלאים בשקי קקאו, אותם העביר לבסוף לספרד בליווי כמובן הידע להכנת המשקה הסודי. בשל טעמו המר של המשקה הספרדים יצרו גרסה משל עצמם כשהוסיפו למשקה הקקאו קינמון, סוכר ושאר תבלינים. המשקה הוכן באופן בלעדי על ידי נזירים ספרדיים ונשמר כסוד שמור במשך מאה שנה. לאחר מכן החלו בשאר אירופה לסחור בקקאו ולייצרו, איטלקי שהיה עד להכנת המשקה במרכז אמריקה ייבא את הקקאו לאיטליה ולצרפת הקקאו הגיע כחלק מנדוניה של הנסיכה אן למלך לואי, אך עדיין פולי הקקאו נחשבו כמצרך המיועד למעמד הגבוה בלבד וזאת בשל מחירם הגבוה.

תחילתו של השוקולד כפי שאנו מכירים אותו החל בשנת 1847 כאשר חברה אנגלית החלה למכור שוקולד מוצק. שוקולד מוצק החל להיות נפוץ ברחבי אירופה אודות להוזלה משמעותית במחירי הקקאו והורדת מיסים. לאחר כעשרים שנה השוויצרי דניאל פטר ייצר את שוקולד החלב לאחר שערבב חלב ושוקולד. עם השנים פותחו שיטות ייצור חדישות ששיפרו טעם השוקולד, מרקמו ואיכותו. שוקולד הפך למוצר פופולארי בכל רחבי העולם והחלו לצוץ חברות שכל עיסוקן הוא הכנת שוקולד. כיום שוק השוקולד נשלט על ידי מספר חברות ענק וחברות קטנות העוסקות בייצור שוקולד איכותי ומשובח. בישראל צריכת השוקולד נעה סביב שלוש קילו לאדם בשנה, כמות יחסית קטנה אם משווים זאת לשוויץ שם מדובר בסביבות העשר קילו לאדם בשנה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אריק אלון


 


מאמרים נוספים מאת אריק אלון
 
יגורט דנונה הדבר האמיתי
השם דנונה מלווה את חיינו כבר לאורך שנים, ולא נפתיע אתכם בכך שחברת דנונה נוסדה על ידי יצחק קרסו, רופא יהודי מיוון שהתחיל בקטן ממפעל לייצור יוגורט והתפתח לאימפריית ענק עולמית המתמחה במוצרי חלב ומים מינרלים. י

שוקולד פרה איתכם לכל אורך הדרך
אין מוצר שמלווה את חיינו מתחילתם עוד לפני קום המדינה כמו שוקולד פרה, שוקולד פרה איתנו כבר משנת 1934, עת החל להיות מיוצר על ידי מפעל עלית לא בשם המוכר לנו כיום אלא תחת השם הסגנוני שלא היה מושך כל כך בימים אלו - שמנונית.

תולדות השוקולד
הידעתם כי השוקולד האהוב על כולנו, החל את גלגוליו הראשונים כבר לפני הספירה. מקור השוקולד מוטל בספק ישנם הגורסים כי אלו בני המאיה שגילו את עץ הקקאו שממנו מופק שוקולד ואילו אחרים גורסים כי אלו האולמקים שהחלו לגדל לראשונה עצי קקאו, עם זאת מוסכם על הכל כי שוקולד מקורו הוא ממרכז אמריקה.

חומוס אחלה לבריאות משפחתכם
25/05/11 | תזונה
גל הבריאות ששוטף את ישראל ותוכניות התחקיר כדוגמת כולבוטק גרמו לחשש בקרב הציבור מפני אכילת חומוס. אך כל דאגותיכם יוסרו כאשר מדובר בחומוס של חברת שטראוס - חומוס אחלה. חברת שטראוס השיקה לאחרונה לשוק את חומוס אחלה בגרסתו החדשה והבריאה.

שוקולד לא רק טעם אלא גם בריאות
23/05/11 | תזונה
ילדים משתוקקים לו בלי הפסקה, אנשים רבים רואים בו כמעורר מיניות וערנות אך מהי האמת סביב המעדן האהוב בעולם - שוקולד, האם הוא מזיק לבריאות או ההפך הגמור.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI