דף הבית אימון אישי אימון אישי ניהול על פי ערכים בזוגיות
ניהול על פי ערכים בזוגיות
אבישי לנדאו 09/08/08 |  צפיות: 2894

מודל ניהול על פי ערכים בזוגיות

ערכים הם מי שאנחנו, מי שאנחנו בחיינו ברגע זה. הערכים שלנו מייצגים את המהות הייחודית והאישית שלנו בתקופת החיים הזו, הדרך העיקרית והמספקת ביותר שבה אנחנו מבטאים את עצמנו ומתייחסים לדברים. הערכים שלנו משמשים לנו מצפן המצביע על משמעות הנאמנות לעצמנו.

למה חשוב מהם הערכים האישיים שלנו?

ככל שאנחנו חיים בהתאם לערכים שלנו, אנחנו חיים את החיים במלואם,באופן יותר מאושר ושלם ובמלוא עוצמתם. וגם ההיפך נכון- חיים בניגוד לערכים האישיים שלנו גוזרים עלינו סבל, חוסר מימוש והגשמה עצמיים.

סיפרם רב-המכר של פרופ' שמעון דולן וד"ר סלבדור גרסייה:     Management By Values, ממנו נגזר מודל ניהול על פי ערכים והתוכנה                                                                                 (מודל (MBV (פורסם: אנגלית, ספרדית, צרפתית, פורטוגזית, ויצא במרוצת 2008 גם בסינית וברוסית). בעברית: ניהול על פי ערכים (גלובס-הספרייה 2007)-

www.booku.co.il/mbv

  

הינו מודל הוליסטי אשר מעצב מחדש את מודל הזוגיות - חזון והייעוד שלהם, ומתרגמם לשפת המעשה באמצעות תהליך בו הזוג בוחר את ערכי היסוד המשותפים שלהם ומיישמים אותם בחיי היום יום הלכה למעשה.

בניית תרבות הזוגיות המשותפת או עיצוב מחדש של תרבות הזוגיות  הינם תהליכים עמוקים, ארוכים ומורכבים של תהליך שינוי - כניסה עמוקה ללב,לנשמה ולקרביים של הזוגיות- על מנת לזיהוי הפערים בתפיסת הערכים, עבודה משותפת על הלימה טובה הרבה יותר, ועקביות לאורך זמן בביצוע.

לדאבוננו, אחוזי הזוגות הפרודים והגרושים נמצא בשנים האחרונות במסלול עליה תלול, וישנן שאלות פילוסופיות נוקבות באשר למונוגמיה והשלכותיה.

כל פעם שזוג נשבע בחתונתו כי "יחיו לעד" בעיניים נוצצות ומאמינות ניתן לחוש את העובדה כי הריאליות מפנה את מקומה לתקווה ואמונה אופטימית ואולי נאיבית.

הסיבות לאחוז הזוגות הפרודים והגרושים הינן רבות ומגוונות ושימור המסגרת הזוגית וטיפוחה הינה עבודה קשה (לעיתים שזיפית) אשר הפיתויים "לדשא של השכן" קלים כיום הרבה יותר "והחיפוש של הריגושים המזדמנים או הקבועים" הינו מאוד שכיח במקומותינו.

כידוע, זוגות רבים מעדיפים או נאלצים להישאר תחת קורת גג אחת משיקולים כלכליים וההשלכות לכך בטווח הארוך ברורות.

ומכאן, החשיבות העצומה שישנה לתהליך ההתעמקות בערכים, הבנת הפערים ובחינת היכולת לבנות ערכים משותפים כבר בנקודה בה הדברים נראים מיותרים לכאורה (הזוג מאוהב, חיים ביחד כבר תקופה ונראים מאושרים). לעיתים הסימנים הראשונים למשברים עתידיים כבר נחשף בתהליך פשוט ובסיסי זה.

המבחן האמיתי הינו כמובן ביכולת לקיים את הערכים המשותפים שנבחרו.

והמבחן היותר מורכב הינו לבצע תהליך אבחוני-עצמי מידי מספר שנים, גם כאשר הזוגיות נראית ומרגישה נפלא- בכדי לבצע כיוונונים של הערכים וניתוח לאחור של אופן קיום הערכים שנבחרו בסיבוב הקודם.

לעיתים מצריך הדבר עבודה מקדימה ועמוקה עם בני הזוג בנפרד ולא אחת חושף פערים בתפיסת עולם הזוגיות (המשליך על תפקודם כזוג) ועל תפיסתם את נושא הזוגיות.

    ארגון = משפחה = זוג

זוג הינו ארגון אשר יכול וצריך לקיים דיאלוג בנושא הערכים, כאשר הדיאלוג הוא שיח גלוי, מודע ובטוח – מתוך מקום של משחק והתנסות חווייתית.

מטבע הדברים, ישנם קונפליקטים מובנים בתפיסת התפקיד של חלק מזוגיות, של פערי תפיסות, של האני העצמי והרצון להותיר מרחבים אישיים, אשר ניתן לקיים עליהם שיח פתוח בתוך הזוגיות, דבר שללא ספק יעמיק את ההבנה של כל אחד למחויבויות, לצרכים, לאילוצים השונים, לרצונות ולמאוויי הנפש, וממקום זה של קונפליקט טבעי ומובנה מתחילה העבודה המשותפת בתוך הזוגיות.

על מודל ניהול על פי ערכים בזוגיות (מודל MBV)-

מודל ניהול על פי ערכים עוסק בעיצוב מחדש של קשרי הגומלין בזוגיות באמצעות זיהוי של הערכים המשותפים החשובים ביותר של הזוגיות ובאמצעותם לנהל את היחסים .

המודל מזהה שלוש קבוצות של ערכים ובשלב הראשוני מנסה לזהות את מערכת קשרי הגומלין שביניהם : ערכים אתיים-חברתיים, ערכים כלכליים-פרקטיים וערכים רגשיים-תשוקתיים-רוחניים .

קבוצת הערכים האתיים כוללת ערכים כמו : אתיקה מקצועית, אמינות, שיוויוניות, אחריות חברתית, חברות, צדק.

קבוצת הערכים הכלכליים כוללת ערכים כמו : אפקטיביות בהשגת מטרות, שיפור מתמיד, גמישות לשינויים, שיפור מתמיד, פרגמטיות, מקצועיות .

קבוצת הערכים הרגשיים-תשוקתיים-רוחניים כוללת ערכים כמו : העזה, חמימות, אמפטיה, יצירתיות, בריאות .

לכל זוג יש את מערכת האיזונים הייחודית לו והמודל איננו מטיף "לפיתרון בית הספר" .

יחד עם זאת, אצל זוגות בהם ניתן לזהות חסר מוחלט של קבוצת ערכים או קמצוץ בלבד של אחת מקבוצות הערכים- מצביע הדבר על ליקוי משמעותי, דבר שיקשה עליהם לתפקד כהלכה לאורך זמן ובוודאי-להתפתח ולצמוח בהמשך .

ניתן לדמות את הדינמיות שבין שלוש קבוצות הערכים – למטוטלת (מעין קלידוסקופ) אשר קבוצת הערכים האתיים מהווה את הציר המרכזי שעליו סובבת המטוטלת, והיא נעה על הציר  שבין קבוצת הערכים הכלכליים לקבוצת הערכים הרגשיים-תשוקתיים-רוחניים.

מוטיב מרכזי במודל מהווה נושא רמת האמון והבקרה, כאשר ניתן לראות על ציר הזמן שינוי משמעותי – בעוד שבעבר אמרנו שאמון חשוב אבל בקרה חשובה הרבה יותר, בשנים האחרונות אנו אומרים : בקרה חשובה אבל אמון חשוב הרבה יותר .

זה ברור ומובן לחלוטין כי כל צד בזוגיות מביא למערכת היחסים המונוגמית את ערש החינוך בבית, צבא, חיים בוגרים, התנסויות חיוביות ושליליות בזוגיות, את החששות מפני אובדן הזהות העצמית והמרחב האישי.

חוכמתנו כזוג הינה ליצור את מערכות האיזון וסדרי העדיפויות המשותפים אשר מאפשרים הרמוניה, הבנה וקבלה ויצירת "הד.נ.א. הזוגי הייחודי" בצד קבלת בן הזוג כאדם הזקוק למרחב המחייה האישי שלו.

תחילת ישומו של המודל בזוגיות הינו זיהוי הפערים הקיימים בו בין הערכים הקיימים לבין הערכים הרצויים (הפער בין המצוי לרצוי) .

בשלב הראשון של התהליך מזהים את הפערים בעוצמות הקיימות והמצופות שבין שלוש קבוצות הערכים.תהליך זה מתבצע באמצעות שימוש בשאלונים פשוטים וידידותיים ובהם "בנק ערכים" אשר תוקף במקומות שונים בעולם תוך ההתאמות המתבקשות בכל מדינה ומדינה   .

(כיום ישנה גם תוכנה רב לשונית אשר ניתנת לשימוש קל, ידידותי ומהיר ומאפשרת לזהות את הפערים ואף לקבלם בצורה חזותית אסתטית ומוחשית .

www.mbvsuite.com

 

אפשרות נוספת לזיהוי הפערים ולשיח אודותם הינו באמצעות משחק הערכים : "מה שחשוב"...בשלב הבא  מתבקש המשפחה לטפל בפערים שנמצאו ע"י תהליכים של שיח פנימי וצמצום הפערים בין שלוש קבוצות הערכים .

בשלב הבא נעשה טיפול עמוק יותר בבחירת הערכים החשובים בקרב כל אחת משלוש קבוצות הערכים.

בסופו של שלב זה בתהליך בוחרים את קבוצת הערכים המרכזיים (לא יותר מאשר 3-6 ערכים אשר מהווים את "ערכי הליבה" של המשפחה .

סט "ערכי הליבה שנבחר במשותף" יוצר סט של שינויי תהליכים התנהגותיים מצד כל אחד ואחד מבני המשפחה.

ניתן לדמות את בסיס הקשר בין זוג המתחיל את חייו המשותפים כארגון אשר בונה את היסודות לזוגיות נכונה כמשולש המורכב משלוש קבוצות ערכים, כאשר בסיס הקשר והקירות התומכים הינו רמת אמון בין הזוג :

ההחלטה מה יהיו המקורות להכנסות המשותפות, הזמן שיושקע בהשגת ההכנסות והשלכותיו על החיים הזוגיים, מה יהיו סדרי העדיפויות להשקעות ולהוצאות השונות (בשפת הכלכלנים: המקורות והשימושים)-                                                                                                               זוהי קבוצת הערכים הכלכליים-פרקטיים.

מובן כי קבוצת הערכים הכלכליים מהווה תנאי הכרחי אבל בהחלט לא תנאי מספיק ויש צורך לבנות ביחד את סט ההתנהגויות וקודי ההתנהגות, להסכים עליהם וכמובן לקיים אותם הלכה למעשה-                                                                                                                                זוהי קבוצת הערכים האתיים-חברתיים.

גם כעת מובן כי סט הערכים הכלכליים והאתיים הינם חשובים אבל לא מספיקים, ודרושים "תנאים של חיבה" (אהבה, הערכה, חמימות, פרגון, חברות) בכדי לשמר את זוגיות . אנו מודעים לכך כי לא אחת העדר תשוקה או המצאה במינונים לא מספקים יכול אף הוא להפר את האיזון וההרמוניה הזוגית-                                                                                                                                  זוהי קבוצת הערכים הרגשיים-תשוקתיים.

כל זוג בונה לעצמו את התמהיל שבין שלוש קבוצות הערכים, וההרמוניה מושגת כאשר בני הזוג מודעים לפערים ביניהם, מזהים אותם ומנהלים דיאלוג מתמשך על מנת לעצב לעצמם את סט הערכים הייחודי שלהם.

כאשר נמצא חסר מוחלט של אחת מקבוצות הערכים, מצביע הדבר על "נכות זוגית" שיתכן ואיננה צפה על פני השטח ואולם תופיע בשלב מסוים ותרסק את הזוגיות.

יש צורך לבצע תהליך של בדיקת הערכים האישיים מידי תקופה ובוודאי בצמתים שונים של הזוגיות, בתהליכי ההתפתחות האישיים השונים, זאת על מנת שלא יפתחו פערים עמוקים מידי אותם לא תמיד ניתן בקלות לצמצם.

מודל ניהול על פי ערכים לזוגיות פותח ע"י אבישי לנדאו והוא מהווה את אחת האפליקציות מתוך הספר: ניהול על פי ערכים: שמעון דולן-סלבדור גרסיה-אבישי לנדאו (גלובס-                        

"מה שחשוב"...משחק ערכים" הינו משחק שפותח ומהווה פיתוח של המודל באפליקציה לזוגיות ולמשפחה.

דרך המשחק נזהה מהם הערכים שלנו, האם וכיצד הם באים לידי ביטוי בחיינו, האם אנו מממשים אותם ואיך ניתן להשיג את מטרותינו אם וכאשר נפעל בהתאם להם. זיהוי המצוי והרצוי בערכים שלנו ובדיקת הפער ביניהם. היינו, פיתוח מודעות ועבודה על הפערים שבין הערך להתנהגות בפועל. ניתן לזהות ערכים בדרכים שונות ומגוונות ואולם ממחקרים ומניסיון מעשי- תהליך זיהוי תוך כדי למידה וחוויה הינה הדרך האפקטיבית ביותר גם לזוגות.

משחק באמצעות הקלפים מאפשר למידה חווייתית, קלילה וכייפית, הכוללת פריסת ערכים אופציונאליים, מיון ובחירה של הערכים, מיקוד, הגדרת מטרות והוצאתם מן הכוח אל הפועל.

הדגש הוא על זיהוי ובחירת ערכים משותפים ולא על הנחלת ערכים, דבר הדורש הקשבה אמיתית ולא שיפוטית. המפגש חייב להתבצע כדיאלוג "בגובה העיניים" – כאשר השאלות חשובות מן התשובות והן הכלי העיקרי.

המשחק פותח ע"י: פרופ' שמעון דולן ואבישי לנדאו     

www.values-games.equity-mds.com


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אבישי לנדאו


 


מאמרים נוספים מאת אבישי לנדאו
 
ניהול על פי ערכים תשוקתיים/רגשיים/רוחניים, אתיים, כלכליים (גלובס-הספרייה 2007
ניהול על פי ערכים תשוקתיים/רגשיים/רוחניים, אתיים, כלכליים הינו מודל לעיצוב מחדש של תרבות הארגון, ע"י כך שהערכים המשותפים מהווים את הצינור האסטרטגי של מימוש החזון והייעוד של הארגון.כל אחד מערכי היסוד המשותפים שנבחר-מתורגם לשפה של:יעדים, מטרות ומשימות כמותיות, אחריהם ניתן לעקוב ולמדוד על ציר הזמן את תהליך ההתקדמות.

ניהול על פי ערכים במשפחה
אפליקציה של מודל ניהול על פי ערכים אשר מאפשרת לזהות את הפערים בערכי הליבה של כל אחד מבני המשפחה,
מאפשרת להתחיל תהליך של בירור עצמי משותף והבנת החשיבויות של הערכים שבחר כל אחד.
המשך התהליך הינו בבנייה משותפת של ערכי הליבה המשפחתיים, מינוי "בעל ערך" לכל אחד מערכי היסוד שנבחרו, ומימושם הלכה למעשה.


ניהול על פי ערכים בזוגיות
שאלוני הערכים האישיים הקיימים במודל ניהול על פי ערכים, מאפשרים תהליך איבחוני מהיר של הפערים הקיימים בערכי היסוד של כל אחד מבני הזוג.
בשלב השני הוא מאפשר נקודת מוצא להתחלת דיאלוג והבנה של כל אחד מבני הזוג את ערכי היסוד של השני, והתחלת הידברות וניהול מו"מ שמטרתו ליצור את ערכי היסוד המשותפים לבני הזוג, וסט של כלים מעשיים למימושם.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI