דף הבית ספורט וכושר גופני אומנויות לחימה התאמת אומנויות לחימה לטיפול בתחום בריאות הנפש
התאמת אומנויות לחימה לטיפול בתחום בריאות הנפש
אסי ארנסון 01/11/11 |  צפיות: 14056

מטופלים בבריאות הנפש יכולים להשתלב באומנויות הלחימה השונות וכך להתמודד טוב יותר עם המציאות היומיומית שלהם, ולקבל ערך מוסף מבחינה פיזית ונפשית.

על מנת לעצב חיים טובים ומלאים יותר, לאדם יש אפשרות להתאמן באומנויות לחימה, אשר משלבות את הפעילות הפיזית עם הפעילות הרוחנית. אומנויות הלחימה כוללות נציגים שונים, כגון: ג'ודו, אגרוף, קראטה, האבקות וכו'. המתאמן בקראטה צריך להיות בעל שליטה עצמית ורמת ריכוז גבוהה לשם תגובה מדויקת לתנועת היריב. בסופו של דבר, המתאמן יכול לחשל אופי חזק וגמיש כאחד, וגם לפתח את כושר המנהיגות שיסייע לו בתחומי החיים השונים. בזכות כושר המנהיגות, המתאמן יהיה בטוח יותר במעשיו, והביטחון יוביל אותו לשמור על צניעות, סובלנות ושלווה פנימית.

כשמדובר בתחום בריאות הנפש, השילוב של אומנויות לחימה יכול לעזור בהתמודדות המורכבת עם המציאות היומיומית שלהם, ולסייע מבחינה נפשית ומבחינה פיזית.

התאמת אומנויות לחימה לטיפול בתחום בריאות הנפש

כחלק מעבודתי, אני מטפל בקראטה עבור פרויקט משותף של משרד הביטחון ומחלקת בריאות הנפש של בית החולים שיבא (אשר בתל השומר). הפרויקט כולל מועדון שיקומי ייחודי וחברתי שעוזר ותומך בנכי צה"ל אשר סובלים מתגובת קרב מתמשכת (PTSD) ממלחמות ישראל.

מקיימים את האימון באולם אימונים שיש בו אזורי פעילות קבועים (פינת ישיבה, אגרוף, משקולות וכו') כדי שהמתאמנים ייהנו מסביבה מוכרת וידידותית. יש לציין שיש באולם גם מראות, על מנת שהמתאמנים יקבלו משוב על היציבה של הגוף, איכות התנועה ועוד.

הסדר והמשמעת הם מרכיבים משמעותיים בקראטה, וחברי החוג חייבים לעמוד במערכת החוקים. אימון הקראטה מתקיים לפי סדר הפעלות קבוע וידוע: החל מהחימום הראשוני, ועד לעבודת קראטה עם שק האגרוף. זהו סדר חשוב מאוד על מנת שהמתאמנים יוכלו לחוש שליטה ובטחון בנוגע למהלך האימון, ולא יחששו שיצוצו דברים בלתי צפויים (שעלולים לגרום למתח נפשי). בנוסף, הדבר מאפשר עבודה עצמית (בעוד המאמן משגיח) ופעילות על פי הקצב האישי של המתאמן.

כאשר משלבים את אימון הקראטה בתחום בריאות הנפש, יש לעשות זאת תוך עבודה עם יד על הדופק. אדם שסובל מטראומה שכללה התעללות בשבי / מצבי אלימות פיזית / כלי נשק יכול לסבול מכך שהדברים יצופו מחדש בעת תרגול מצבים דומים. למשל, מטופל אחד סבל מטראומה מאירוע טרור (שכלל מחבלים עם רובים ואקדחים), ולכן נלחץ והביע רתיעה עזה מאקדח התרגולים שלי (שעשוי מעץ וצבוע בשחור). לכן, המשימה הראשונה עבורו הייתה עבודה עם כלי מעץ שלא דומה לאקדח. רק לאחר פרק זמן מסוים עברנו לאקדח, אשר היה עם צבעים בולטים ועליזים. המשימה האחרונה הייתה להגיע לאקדח האימונים, שכיום הוא מרגיש אתו בנוח לגמרי. המטופל חש בטוח שיש לו את הכלים להתמודד עם מחבלים - במידה וייקלע יום אחד לתקרית טרור כמו זו שחווה.

מרכיב בקראטה הוא קאטה - שמשמעותה תבנית, צורה. תרגול של קאטה הוא חזרה על תנועות באופן עצמאי מול יריבים דמיוניים. בדרך זו מטופלים בעלי בעיות זיכרון וריכוז (כתוצאה מפגיעת ראש / טראומה / תרופות) מצליחים לזכור בכל זאת את הקאטה לאחר תרגול. בזכות הריכוז, יש שיפור בזיכרון התנועתי שמתחיל לפעול לבד, ולכן מבטל את התלות במערכת הזיכרון המשובשת.

גם מהבחינה הפיזית צצות בעיות אצל מטופלים בבריאות הנפש. לפעמים יש למצב הגופני קשר הדוק לטראומה המקורית. גם כאן אימון הקראטה נכנס לתמונה ומסייע להם מבחינה פיזית. כיצד? תרגול אגרופים והתקפות ידיים מחזקים את חגורת הכתפיים. בעיטות מחזקות את שרירי היציבה, וגם משפרות את טווח התנועה של המפרקים. חלק מהמטופלים בפרויקט הדגישו שהם חשו לא בנוח בסביבה הסטרילית של מכון הפיזיותרפיה. הסיבה המרכזית היא שהם נזכרו בתקופה שעברו שיקום בבית החולים שאושפזו בו לאחר הטראומה. אלטרנטיבה מעניינת וחוויתית עבור מכון הפיזיותרפיה היא תרגול קראטה.

מה המטופלים חושבים לגבי תרומת אומנויות הלחימה?

ובכן, רבים מהם טענו שיש למטפל חשיבות רבה מפני שהם נתקלים בקושי לבצע את הפעילות הגופנית באופן עצמאי. בזכות התנועה הם מצליחים להעיר את גופם ולהילחם כנגד העייפות. יש להם בעיית עייפות עקב תרופות שגוררות תופעות כמו שינה לקויה ותשישות כרונית. בזכות הפעילות הם מצליחים להתמקד ולהתמיד בביצוע דברים מסודרים, ולא הולכים לאיבוד במחשבות שליליות. כאשר מרגישים לחץ - הנשימה נתקעת והלחץ מתגבר וגורר בחילות, סחרחורות ועייפות כרונית. המטופלים סיפרו שתרגול הנשימה עזר להם להרגיש יותר רגועים ולהוריד את רמת החרדות.

אימון הקראטה שיפר את הביטחון העצמי אצל המטופלים, עזר להם לשמור על איזון בגוף ובנפש, וגם סייע להם ליזום דברים. חלקם העידו שכעת הם מסתובבים במקומות שנמנעו להגיע אליהם בעבר. הם חיזקו את השליטה העצמית שלהם היות וצריך לשלוט בתנועה ובכוח על מנת לא לפגוע בבן הזוג לאימונים. המסגרת והמשמעת הייתה בעלת חשיבות רבה, והם החלו ליישם זאת גם בעיסוקים שונים. תרגול של הקאטה עזר לשפר את רמת הריכוז והזיכרון. הפעילות הגופנית היא בעלת חשיבות רבה לפי דעתם, וכדאי לשלב אותה כחלק מובנה וברור בתוך הליך טיפולי בתחום בריאות הנפש.

אין ספק שהאימון לא פתר את כל הבעיות: הסיוטים, הפלאשבקים, השינה הלקויה וכו'. יחד עם זאת, השילוב של אומנויות לחימה עזר להם להתמודד בצורה טובה יותר עם המציאות היומיומית המורכבת ושעות הערנות שלהם (מהפן הפיזי ומהפן הנפשי).


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אסי ארנסון

אסי ארנסון, מדריך במכון כושר המתמחה באימוני ספורט יחודיים.



 


מאמרים נוספים מאת אסי ארנסון
 
שלב טבעי לאחר טיפול בפציעה: ספורט שיקומי
השאלות המרכזיות שמעסיקות את המתעניינים בספורט שיקומי הן: מתי כדאי להתאמן בספורט שיקומי ומהי התרומה למטופל? למי אופני ידיים מיועדות ובמה הן מועילות? כל התשובות – במאמר הבא.

התרומה של ספורט טיפולי למתאמן
למי מתאים הספורט הטיפולי? מהי תרומתו למתאמן? כיצד מתנהל הטיפול? אלו חלק מהשאלות שמעסיקות את המתעניינים בספורט טיפולי, ובמאמר זה ניתן למצוא את התשובות.

על הסיכונים והיתרונות של ספורט נכים
מהי תרומת הפעילות הספורטיבית עבור נכים? אילו סיכונים טמונים בעיסוק בספורט נכים? מהי חשיבות השמירה על הבריאות בעת הפעילות? תוכלו למצוא את התשובות במאמר זה.

התאמת אומנויות לחימה לטיפול בתחום בריאות הנפש
מטופלים בבריאות הנפש יכולים להשתלב באומנויות הלחימה השונות וכך להתמודד טוב יותר עם המציאות היומיומית שלהם, ולקבל ערך מוסף מבחינה פיזית ונפשית.

הדרך לשלב את אומנויות הלחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים – בזכות איש מקצוע במכון כושר ייחודי
קיימת דרך מתאימה עבור שילוב אומנויות הלחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, והיא מומלצת מאוד. לשילוב זה ישנו ערך גבוה מהפן הפיזי והנפשי.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI