דף הבית חוק ומשפט משפחה למה לערוך הסכם יחסי ממון במושבים?
למה לערוך הסכם יחסי ממון במושבים?
גלעד שרגא, עו"ד ונוטריון 24/06/13 |  צפיות: 4528

הנטיה הרגשית הטבעית הינה שלא לעסוק בנושא של עריכת הסכם ממון בין בני זוג בטרם הנישואים, ודאי וודאי כאשר המדובר בשני בני זוג צעירים אשר חווים את התקופה המרגשת והרומנטית בחייהם ועומדים לפני חתונתם.

ברור הדבר שעצם העלאת הנושא או השאלה האם תסכים/י שנערוך הסכם ממון בינינו? יוצרת תחושת חוסר נעימות, ומלווה בדרך כלל ברגשות מעורבים ורצון להימנע מהעלאת השאלה הכל כך לא נעימה של מה יקרה אם חס וחלילה ניפרד? ולמה בכלל לעסוק בשאלה של פרידה בשלב כה מוקדם ויפה בחיים?

כאשר שני בני הזוג מתחילים את חייהם המשותפים בנקודת מוצא כלכלית זהה, ההנחה הרווחת היא, כי במידה ויחסיהם יעלו על שרטון בבוא היום, הם יאלצו לחלק שווה בשווה את כל רכושם אשר נצבר במהלך שנות חייהם המשותפות, ומשכך עריכתו של הסכם ממון אינה עולה על הפרק.


בשנים האחרונות, חלה עליה במודעות הציבור לצורך בעריכת הסכם ממון אשר נבע ממספר סיבות עיקריות:

  1. עליית שיעור הגירושין בישראל – סטיסטית אחד מכל שלושה זוגות הנישאים עתיד להתגרש.
  2. נישואים מאוחרים - גיל הנישואים מבוגר מאשר בעבר, והצדדים מגיעים לחתונה עם כסף ורכוש שצברו במהלך השנים.
  3. נישואים שניים – כאשר קיים כבר תא משפחתי שאליו מצרפים בן זוג חדש אולם לא רוצים לפגוע ברכוש ו/או במתנות ו/או בירושה שקיבל אחד הצדדים ממשפחתו.

הצורך בעריכת הסכם ממון נכון ומחויב, על אחת כמה וכמה, כאשר המדובר בבני זוג שאחד מהם הינו בעל זכויות במשק חקלאי או נחלה.

המקרים הנפוצים בהם נערך הסכם ממון בין בני זוג במגזר ההתיישבות הינם:

  1. אחד מבני הזוג עתיד לרשת זכויות בנחלה מהוריו.
  2. אחד מבני הזוג מונה בן ממשיך בנחלה.
  3. אחד מבני הזוג קיבל זכות לפיצול נחלה.
  4. אחד מבני הזוג מתעתדים לבנות בשטח הנחלה של ההורים את בית מגוריהם.
  5. קיומה של מערכת יחסים זוגית ללא נישואין.

ייחודו של ההסכם מכוחו מוענקות זכויות במשקים חקלאיים ועל פיו מועברות זכויות במשק חקלאי אגב ירושה, קרי - הסכם המשבצת, מחייב הגנה על בעל הזכויות המעוניין להינשא בשנית ו/או לקיים מערכת זוגית חדשה, מבלי שהדבר יפגע ביכולת שלו להותיר את הזכויות במשק החקלאי / בנחלה, מחוץ למסגרת הנכסים והרכוש המשותף במערכת הזוגית החדשה.

 ההשלכות של פקיעת קשר בין בני זוג אשר יש להם זכויות מלאות או חלקים בנחלה, יכול להיות גם במקרה של פרידה וגם במקרה של פטירה. כניסה למערכת יחסים זוגית של בעל זכויות בנחלה, ללא עריכת הסכם ממון מתאים, "מעמידה בסיכון" את כל הזכויות בנחלה ולמעשה בפטירתו של בעל הזכויות יועברו כל הזכויות לבן הזוג החדש גם אם נערכה צוואה המורה אחרת!

הורים רבים המבקשים להעניק לבן/בת את הזכויות בנחלה במתנה או למנות את הבן/בת כבן ממשיך בנחלה, מתנים את הענקת המתנה או מינוי הבן הממשיך בעריכתו של הסכם ממון בין בני הזוג אשר יגדיר את מערכת הזכויות בין בני הזוג במקרה של פטירה.

 קיימים מספר סוגים של הסכמי ממון הנערכים על ידי משרדינו:

  1. הסכם ממון לפני נישואין.
  2. הסכם ממון לאחר נישואין.
  3. הסכם ממון לידועים בציבור.

הסכם ממון שנערך בצורה נכונה מקצועית וזהירה, יגן על האינטרסים של כל הצדדים בצורה מאוזנת, וימנע חיכוכים וסכסוכים עתידיים בין הצדדים. 

אנו עורכים במשרדנו את הסכמי הממון מתוך רגישות מירבית לסיטואציה העדינה בה מצויים בני הזוג לפני חתונתם, אך יחד עם זאת אנו פועלים לשמור על האיזון הראוי באינטרסים של הצדדים ובכך למנוע מתחים וחששות המצויים מתחת לפני השטח בין בני הזוג ומצד ההורים.

הניסיון מלמד שהתייחסות נכונה ומקצועית לעריכת הסכם הממון קודם הנישואין או כניסה למערכת זוגית חדשה, במיוחד כאשר בין הנכסים קיימות זכויות במשק חקלאי, מונעת תסבוכות מיותרות בעתיד, לבני הזוג ולכל בני המשפחה המתגוררים בנחלה. 

מנסיונינו בתחום המושבים, והורשת משקים ונחלות, אנו מודעים לחשיבות העצומה הקיימת לעריכת הסכם ממון קודם נישואין, על מנת להבטיח, כי אכן בעתיד יועברו הזכויות למי שאכן הכוונה היתה להעבירן אליו ומבלי שהזכויות בנחלה ימצאו דרכן אל מחוץ למשפחה.

דווקא במשקים חקלאיים, בהן ניתן לבנות יותר מיחידת מגורים אחת על המשק אולם לא ניתן למכור חלקים מתוך המשק, כי אם את כל המשק כמכלול אחד קיימת חשיבות לעריכת הסכם ממון.

 

 

הכותב הינו עו"ד ונוטריון, מומחה בדיני אגודות שיתופיות, מושבים, נחלות ומשקים חקלאיים.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 גלעד שרגא, עו"ד ונוטריון

הכותב הינו עורך דין ונוטריון, מומחה בדיני אגודות שיתופיות, נחלות, מושבים ומשקים חקלאיים

מייל: [email protected]

אתר: www.gilad-law.co.il

רשימה זו הינה מידע כללי בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או להוות תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין, העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. כמו כן אין להעתיק, לפרסם ולהפיץ מאמר זה, כולו או חלקו ללא קבלת אישור מאת עו"ד גלעד שרגא.



 


מאמרים נוספים מאת גלעד שרגא, עו"ד ונוטריון
 
ידועים בציבור וידועים גם בזכויותיהם במושב
16/07/13 | משפחה
מעמדם וזכויותיהם של הידועים בציבור בנחלה? מה הדין בנישואים שניים בשאלת ירושת הזכויות במשק החקלאי? האם בן/ת הזוג החדש יירש את כל הזכויות בנחלה? האם הילדים מהנישואים הראשוניים עשויים למצוא עצמם מנושלים מהנחלה בעקבות הצטרפותו של בן/ת הזוג החדש למשפחה?

למה לערוך הסכם יחסי ממון במושבים?
24/06/13 | משפחה
מנסיונינו בתחום המושבים, והורשת משקים ונחלות, אנו מודעים לחשיבות העצומה הקיימת לעריכת הסכם ממון קודם נישואין, על מנת להבטיח, כי אכן בעתיד יועברו הזכויות למי שאכן הכוונה היתה להעבירן אליו ומבלי שהזכויות בנחלה ימצאו דרכן אל מחוץ למשפחה.

אין יותר פטור ממס שבח במכירת 2 דירות בנחלה
20/05/13 | מיסים
עסקאות שיערכו לאחר סיומה של הוראת השעה, לא יהנו מהפטור שאיפשר מכירת מס' יחידות מגורים וקבלת הפטור מתשלום מס שבח על כל יחידות המגורים הקיימות במשק, דבר שישפיע על שיעור תשלום המיסוי הצפוי למוכר המשק החקלאי.

הסכנה במכירת נחלה אחת בשני הסכמים שונים
05/02/13 | מיסים
מכירת משק חקלאי בשני הסכמים נפרדים, כיצד יתייחס בית המשפט כאשר מובאת בפניו מחלוקת בין 2 צדדים לעסקת מכירת משק חקלאי, המבקשים לקבל סעד ועזרה בעסקה הבלתי חוקית שנערכה בינהם?

זהירות מהענקת מתנה של משק חקלאי ללא כל הזכויות!
במידה ותתעורר בעתיד מחלוקת בין היורשים, באשר לתוקפה של העברת הזכויות במשק החקלאי ללא תמורה שנתנה לאחד האחים, עשוי מקבל המתנה לגלות, כי בית המשפט יבטל את הסכם העברת הזכויות בנחלה, ולא יכיר בו כהסכם מחייב שנערך בין הצדדים.

ממתי רוכש משק חקלאי במושב נחשב חבר אגודה?
ועד ההנהלה נעדר סמכות לדון ולהחליט באשר לחברות באגודה, תפקידו מסתכם בהמלצה בפני האסיפה הכללית בלבד - "אין בסמכות ועד ההנהלה לקבל החלטה בדבר חברותו באגודה, וכל שביכולתו זה רק להמליץ בפני האסיפה הכללית".

פינוי ילדים מבית המגורים שבמשק החקלאי
מתן היתר לילדים להתגורר בבתי המגורים בנחלה במהלך חייהם של ההורים בעלי הזכויות בנחלה, ללא עריכת הסכם עשויה לתת לילדים מעמד וזכויות שימוש בנחלה כנגד רצונם של ההורים.

המינהל מסיר כפפות - אוכף הוראות הסכם פיתוח במושבים
06/05/12 | תאגידים
מינהל מקרקעי ישראל אוכף את הוראות הסכם הפיתוח במושבים, אי עמידת היזם בתנאי הסכם הפיתוח, מצדיקה את ביטול הסכם הפיתוח ע"י מינהל מקרקעי ישראל, ולכן התניית מתן ארכה נוספת להשלמת הבניה בתשלום 31% מערך הקרקע הינה החלטה סבירה.

סכנת הוצאה מחברות באגודה למי שהפסיק להתגורר במושב
מגורים מחוץ למושב עשויים להביא להוצאה מחברות באגודה. בית המשפט קובע, כי די בהחלטת ועד האגודה, כדי להפקיע את חברותם של מי שאינם מתגוררים בתחום המושב, ואין צורך בהתניית כינוסה של האסיפה הכללית, על מנת לתת תוקף להחלטת ועד האגודה להוצאתם מחברות באגודה.

הסדר הטיעון על בניה בלתי חוקית במשק החקלאי לא אושר!
בית המשפט מחליט בצעד חריג ויוצא דופן שלא לקבל הסדר טיעון ביחס לעבירות של שימוש חורג בשטח הנחלה והוא קובע, כי הוא אינו מחויב לקבל הסדר טיעון שנכרת בין בעלי הזכויות בנחלה לפרקליטות באשר לעונש המוסכם, בהיותו סוטה באופן קיצוני לקולא מן העונש אותו ראוי היה להשית על הנאשמים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI