דף הבית נשים הריון ולידה הריון ספורטיבי
הריון ספורטיבי
אורי לאוגומר 06/05/08 |  צפיות: 3689

פעילות גופנית בזמן הריון
אורי לאוגומר

פעילות גופנית המבוצעת בקביעות בצורה מבוקרת המותאמת לשלבי ההריון השונים, וליכולות  האישה ההרה, עשויה לתרום ליכולת הפיזית, לעזור בנשיאת ההריון ובהכנה ללידה ולתקופה שלאחר הלידה. כמו כן, היא מסייעת במניעת או הפחתת כאבי גב, עייפות, וכן הפחתה בתופעות המתלוות, לעיתים להריון כגון: עצירות, והתפתחות דליות ברגליים.
במחקרים שונים הוכח כי נשים בהריון אשר עסקו בפעילות גופנית לפני ההריון יכולות להמשיך בפעילות דומה בעת ההריון (בתנאי שאין הגבלה רפואית).
בהתאם להמלצות המכון האמריקאי הלאומי לבריאות מ- 1996, רבים היתרונות הבריאותיים לנשים הרות אשר יבצעו שינוי פשוט באורח החיים, כגון: הליכה, רכיבה על אופניים,שחיה, גינון וכו' למשך כ 30 דקות ביום לפחות שלוש פעמים בשבוע.

                                 

כללית ניתן לחלק את ההמלצות לשתי קבוצות :

1.      נשים שהיו פעילות גופנית לפני ההריון.

2.      נשים שלא היו פעילות לפני ההריון.

לקבוצה הראשונה – נשים שהיו פעילות. אם האישה אינה סובלת מסיבוכים רפואיים, היא יכולה להמשיך באותה הפעילות שביצעה לפני ההריון , בעצימות מתונה יותר של עד 75% מדופק מירבי בפעילויות אירוביות למעט בטרימסטר הראשון בו לא מומלץ לעבור 65% מדופק מירבי. באימוני משקלות עד 50% מהיכולת המרבית תוך שימת לב רבה לשינויים המתרחשים בכל טרימסטר.

לקבוצה השניה- נשים שלא היו פעילות לפני ההריון, ממומלץ להתחיל באימונים מתונים בתדירות של פעמיים בשבוע ובהדרגה להעלות ל שלוש פעמים בשבוע פעילויות של הליכה, רכיבה על אופניים נייחות , שחיה או כל פעילות מתונה אחרת עצימות האימונים לא יותר מ 60% מדופק מירבי, תוך הקשבה לגוף.

יש להתיחס לכל טרימסטר ולהמלצות הרשומות לכל אחד מהם.

 

בטרימסטר הראשון (חודשים 1-3) נבנות מרבית המערכות של העובר. רוב ההפלות מתרחשות בטרימסטר זה, ולכן מומלץ להפחית את הפעילות הגופנית ל- 65-60 אחוז מהיכולת המרבית.

הטרימסטר השני (חודשים 4-6) הוא הנוח ביותר לביצוע פעילות גופנית. באימוני כוח בתקופה זו מומלץ ניצול של עד -50% מהיכולת המרבית, עקב הפרשות של הורמון relaxin.

בטרימסטר השלישי(חודשים 7-9) , שבו הבטן גדולה והורמון הרילקסין מופרש בצורה מוגברת עלול להיווצר מצב שבו השריר הישר בטני ייקרע ( linea alba ) . כשדבר זה קורה - אסור לבצע פעילות גופנית. מדובר בתהליך הפיך, והוא גם ניתן למניעה באמצעות חיזוק שרירי הבטן.

relaxin הוא הורמון שאחראי על ריכוך והגמשת רקמות החיבור והרצועות בגוף, תפקידו מכוון בעיקר לעצמות האגן להקלה על הלידה עצמה. הורמון זה מופרש לאורך כל ההריון ובצורה מוגברת בטרימסטר השלישי .לכן חשוב מאד להמנע מלהגיע לטווחי תנועה גדולים בתרגילי גמישות.

מתי אסורה פעילות גופנית בהריון?
- אם קיימת היסטוריה של הפלות קודמות (טבעיות).
- אם מדובר בהריון יקר – גיל מבוגר, הפריית מבחנה, ההריון היחיד שאפשר; הריון רב עוברי (בשלישיה אסורה פעילות גופנית).
- במידה והאם סובלת ממחלות כרוניות (קשות) – לב, סוכרת, לחץ דם, אסטמה וכו´.
- במקרה שאובחנה סוכרת הריון.
- אם האישה סובלת מאנמיה (פחות מ-10 גרם המוגלובין ב-100 מ"ל דם).
- בנוסף, יש להפסיק את האימון בכל מקרה של התכווצויות רחם, דימומים, כל נוזל שמופרש מהנרתיק, ערפול, כאבי ראש, היווצרות בצקות פתאומיות או העדר תחושות של תנועת העובר.

בזמן הפעילות הגופנית, יש להיות מודעים למספר דברים:

דופק - דופק העובר מושפע ישירות מדופק האם. מצוקה עוברית מוגדרת מדופק הנמוך מ-100 ודופק מעל 180. קיימת סכנה שהאישה תגיע לערכי דופק גבוהים, עקב פעילות גופנית ודופק הגבוה בהריון ב-15-10 פעימות, ולכן קיימת סכנה של מצוקה לעובר.

עודף חום (היפרתרמיה) - טמפרטורת העובר היא מעלה אחת יותר מאשר טמפרטורת האם. מעל 39 מעלות לעובר (לאם - 38 מעלות) נשקפת לו סכנה. בפעילות גופנית רגילה האדם יכול לפזר את החום הפנימי באמצעות הזעה או עלייה בזרימת הדם. אולם לעובר אין יכולת כזו, וישנה סכנה שמערכת העצבים שלו תיפגע.

חוסר חמצן (היפוקסיה) - העובר מקבל את החמצן מהאם דרך זרם הדם. בפעילות עצימה, הגוף מזרים את הדם בראש ובראשונה למערכות החשובות לפעילות, כגון השרירים, ולאחר מכן למערכות המשניות, כגון העובר. הדבר נכון בעיקר בטרימסטר הראשון, שבו מתרחשות מרבית ההפלות ובו רוב המערכות של העובר מתפתחות. אצל נשים בכושר גופני טוב, הגוף יידע לווסת את זרם הדם והעובר יקבל חמצן בצורה טובה יותר.

שכיבה על הגב - אין לשכב על הגב בעת אימון מסוף חודש רביעי. רחם האישה נוטה לאחור ולוחץ על וריד נבוב תחתון, דבר שמשבש את זרימת הדם. מומלץ לשכב על צד שמאל (החלק שקולט את הדם מהגוף הוא מצד ימין). המצב הגרוע ביותר הוא שכיבה על הגב עם רגליים ישרות במשך יותר משתי דקות.

לסיכום: מקובל על רב המומחים כי פעילות גופנית בזמן ההריון תורמת ליכולתה הנפשית והפיזית של האישה בנשיאת ההריון, בתחושה הגופנית ובחזרה מהירה וחלקה יותר לאחר הלידה אך יש להקפיד על הכללים בכל טרימסטר ומעל הכל להקשיב לגוף ולכל שינוי המתרחש בגוף. חשוב להתיעץ עם הרופא המטפל (גניקולוג).

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אורי לאוגומר

אורי לאוגומר, מאמן כושר.
http://www.fitnessinbalance.co.il 
 כנסו לחדר הכושר המקוון-
http://www.fitnessinbalance.co.il/web/8888/nsf/sbs.py?&_ID=14306&did=5439&PF=1&G=14306&lang=HE&_UserReference=93F3623B33EAD6034BB03F68



 


מאמרים נוספים מאת אורי לאוגומר
 
אימון משקולות להורדת משקל
01/04/10 | אימונים
החלטתם להתחיל להתאמן בכדי לשפר את כושרכם הגופני ולהוריד משקל ? מתלבטים בדרך היעילה ביותר לעשות זאת ? איזה אימון אפקטיבי יותר ? כמה פעמים בשבוע ? שהרי אין לנו את כל היום לאימונים.

טיפים "להישרדות" בתקופת החגים
החגים בפתח ואיתם הסכנה לעליה במשקל ובעיבוי "הצמיגים". כיצד נשמור על משקלנו ועל גזרתנו בתקופת החגים? ארוחות החג עלולות להגיע ל 2000 קלוריות ולעתים אף יותר מכך, מה שעלול לגרום לעליה במשקל בתקופה קצרה.

פעילות גופנית לפי גיל
בשנים האחרונות המודעות לחשיבותה של הפעילות הגופנית גוברת בצורה משמעותית. ההמלצות די ברורות, אך האם כדאי להתמקד בסוג פעילות מסוים בגיל זה או אחר? על שאלה זו ננסה לענות במאמר זה.

מיתוסים בפילאטיס
22/07/08 | פילאטיס
בשנים האחרונות חדרה שיטת הפילאטיס אל תחום הכושר הגופני, במקביל צצו מיתוסים הקשורים לשיטה זו, יתרונותיה בהשוואה לאימוני כוח ולשיטות אחרות.

חשיבות החימום
מקובל על רב המומחים, כי חימום לפני פעילות ספורטיבית חיוני לשיפור ביצועים ומניעת פגיעות ספורט. ואולם השיטות המקובלות, בהם משתמשים כיום לחימום הנם פחות מאידיאליות

צלוליט ופעילות גופנית
הסיוט" של כל אישה – צלוליט. הרבה נכתב עליו. תכשירים רבים מוצעים בשוק להיפתר ממנו אך ללא הצלחה

חזרה לשיגרה לאחר הלידה
לא משנה אם זו לידה ראשונה או שלישית, תמיד כדאי לחזור לגזרה. אז איך לעשות זאת ועל מה כדאי להקפיד?

כיצד להתאמן בקיץ
03/06/08 | אימונים
הקיץ קרב ואיתו החום והלחות. הביגוד משתנה ואנו רוצים להראות טוב במכנסיים קצרות, מתחילים דיאטה ואימונים. אך יש לזכור כי בתקופת הקיץ אורבות סכנות התייבשות,מכות חום ואיבוד מלחים. למרות המודעות היחסית גבוהה, עדיין כמעט בכל קיץ אנו שומעים על תאונות המתרחשות בגלל מכות חום והתייבשות, לעתים עד מקרי מוות.

הבדלים בין נשים לגברים בפעילות גופנית
12/05/08 | יוגה
גברים ונשים שונים זה מזו הן מנטאלית והן פיזיולוגית. האם בעקבות הבדלים אלו יש לבנות תכנית אימון שונה לנשים מאשר לגברים? האם יש להתמקד באזורי גוף שונים? על שאלות אלו ואחרות ננסה לענות במאמר זה.

כיצד להמנע מפציעות מחשב
האם אתם משתמשים במחשב מעל 60 דקות ביום? (ומי לא) אם כן, אתם נמצאים בסיכון של פציעות מחשב, בעיקר פציעת דלקת שורש כף היד (אך לא רק) הידועה כ-CTS ((Carpel Tunnel Syndrome, תופעה הגורמת לכאב ונגרמת כתוצאה מלחץ על עצב המעצבב את כף היד
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI