דף הבית ספורט וכושר גופני ספורט וכושר גופני - אחר צלוליט ופעילות גופנית
צלוליט ופעילות גופנית
אורי לאוגומר 22/06/08 |  צפיות: 3826

צלוליט,

הסיוט" של כל אישה – צלוליט. הרבה נכתב עליו. תכשירים רבים מוצעים בשוק להיפתר ממנו אך ללא הצלחה. הצלוליט הוא למעשה שומן הדוחס את העור למראה של קליפת תפוז, הסיבה לכך, כנראה גנטית ואין בהיכרך קשר  לכמות השומן אלא למבנהו.

למרות הדמיון בשמות, אין "הצלוליט" וה"צלוליטיס" דומים, האחרון מתייחס לדלקת ברקמת השומן.

הצלוליט נגרם משקיעה בלתי אחידה וכליאה של שומן במרווחים שבין השרירים, במעטפת השרירים ובתוך שכבת השומן התחתונה (היפודרמיס). מעטפות השרירים והמרווחים בין השרירים אינם נמצאים בגובה אחיד לכן השומן מצטבר בהתאם לגובה השונה וזאת הסיבה ליצירת שקעים וגלים. בד"כ יש גם הצטברות נוזלים שהופכים לג`ל בגלל חוסר יכולת להתפנות. באופן טבעי השומן אמור להיאגר בתאי שומן מיוחדים האמורים להיות מנוצלים לאנרגיה בשעת הצורך. במקרה של צלוליט השומן אינו מצליח להשתחרר.
האם נתן להלחם בצלוליט?ואם כן כיצד?
הורדת הצלוליט אפשרית על ידי הורדת אחוזי השומן בגוף, כך יורדת מסת השומן התת- עורית מכל הגוף ובתוך כך גם מהאזורים מוכי הצלוליט.
הדרך הטובה והבריאה ביותר להורדת אחוזי השומן בגוף, היא כניסה לאורח חיים בריא יותר, הכולל תזונה נכונה ונבונה  ותוכנית אימון גופני הכוללת אימונים אירוביים (הליכה, ריצה, רכיבה, שחייה וכד´) ואימוני התנגדות/כוח בחדר כושר.

השפעתה של הפעילות הגופנית על הצלוליט מתחלקת לשניים:
 1.
למניעה. אורח חיים נכון הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית סדירה יעזור במניעת הצטברות השומן  פחות שומן = פחות צלוליט.
 2.
להפחתת כמות הצלוליט לקבוצות האוכלוסייה הסובלות מתופעה זו. בכדי להלחם בתופעה זו הפעילות הגופנית צריכה לכלול:
א. פעילות אירובית (לב ריאה) לפחות 3 פעמים בשבוע (עדיף 5 ) למשך 30-60 דקות בעצימות של  בין  60% ל 85% מדופק מרבי, תלוי ברמת הכושר ובמטרות המתאמן/נת. את הפעילות האירובית  חשוב לשנות לעיתים תכופות בכדי לא ליצור מצב בו הגוף יסתגל לסוג האימון ( ניתן לעבור מאימוני הליכה לאימונים על קרוס לאימונים על סטפר, על אופנים וכד').
ב. תרגילי התנגדות (כוח). לאימוני התנגדות חשיבות מרובה הן בתוספת מסת שריר אשר עוזרת בשרפת שומן (וכפי שציינו למעלה פחות שומן = פחות צלוליט) והן בחיזוק השרירים ורקמות החיבור. גם בסוג אימון זה חשוב לשנות ולגוון לעיתים קרובות יחסית, כמובן על פי יכולות המתאמנים. ההמלצה לתדירות אימוני הכוח היא 3 פעמים בשבוע, יש לבחור משקלים אשר יאפשרו כ 12-15 חזרות לסט אחד, ולבצע  3 סטים לקבוצת שרירים. חשוב לציין את העובדה כי לא ניתן לבצע הורדת שומן נקודתית כלומר אין תרגילים  ספציפיים להורדת שומן (לדוגמא כפיפות בטן לא יורידו את השומן בבטן, כשם שתרגילי ירך לא יורידו את השומן בירך) כמות השומן בגוף תפחת מסך כל  הפעילות ומיצירת מאזן קלורי שלילי.
ג.עיסוי עצים (אינטנסיבי) העשוי להגביר את זרימת הדם לאזור, מאחר וקשה לבצע עיסוי כזה לבד החלו לאחרונה להשתמש בגלילי סטירופון . גלילי  הסטירופון מורכבים מחומר סינטטי (מהמשפחה של הקל-קר ומעט רכים יותר מן הקל-קר) ומשמשים למטרות שונות בפעילויות גופניות :שיפור שיווי משקל, גמישות ושחרור רקמות ( ( myofascial release ,לאחרונה נוסתה שיטה זו בניסיון להפחית את רקמת הצלוליט. בשיטה זו המתאמנים מבצעים בטכניקה מסוימת מסג' עצמי ע"י העברת משקל  הגוף במנחים שונים (בהתאם  לאזור עליו רוצים לעבוד) תוך כדי גלגול הגליל
מאחר ושיטה זו חדשה יחסית (בהתייחס לצלוליט) אין מספיק נתונים לגבי % הצלחה, חלק מהמאמנים אשר ניסו זאת עם לקוחותיהם טוענים לשיפור וחלק מהמאמנים לא ראו הבדל. מאחר ואין סיכון בשיטה זו והערך המוסף לגמישות ולריכוך רקמות נוקשות רב הוא, שווה לדעתי לנסות שיטה זו. בכל מקרה אין לשיטה זו בלבד יכולת להורדת הצלוליט אלה בשילוב שאר הפעילויות המוזכרות

 
יש לזכור כי כל הפעילויות המוזכרות חייבות להשתלב עם תזונה נכונה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אורי לאוגומר

אורי לאוגומר, מאמן כושר.
http://www.fitnessinbalance.co.il 
 כנסו לחדר הכושר המקוון-
http://www.fitnessinbalance.co.il/web/8888/nsf/sbs.py?&_ID=14306&did=5439&PF=1&G=14306&lang=HE&_UserReference=93F3623B33EAD6034BB03F68



 


מאמרים נוספים מאת אורי לאוגומר
 
אימון משקולות להורדת משקל
01/04/10 | אימונים
החלטתם להתחיל להתאמן בכדי לשפר את כושרכם הגופני ולהוריד משקל ? מתלבטים בדרך היעילה ביותר לעשות זאת ? איזה אימון אפקטיבי יותר ? כמה פעמים בשבוע ? שהרי אין לנו את כל היום לאימונים.

טיפים "להישרדות" בתקופת החגים
החגים בפתח ואיתם הסכנה לעליה במשקל ובעיבוי "הצמיגים". כיצד נשמור על משקלנו ועל גזרתנו בתקופת החגים? ארוחות החג עלולות להגיע ל 2000 קלוריות ולעתים אף יותר מכך, מה שעלול לגרום לעליה במשקל בתקופה קצרה.

פעילות גופנית לפי גיל
בשנים האחרונות המודעות לחשיבותה של הפעילות הגופנית גוברת בצורה משמעותית. ההמלצות די ברורות, אך האם כדאי להתמקד בסוג פעילות מסוים בגיל זה או אחר? על שאלה זו ננסה לענות במאמר זה.

מיתוסים בפילאטיס
22/07/08 | פילאטיס
בשנים האחרונות חדרה שיטת הפילאטיס אל תחום הכושר הגופני, במקביל צצו מיתוסים הקשורים לשיטה זו, יתרונותיה בהשוואה לאימוני כוח ולשיטות אחרות.

חשיבות החימום
מקובל על רב המומחים, כי חימום לפני פעילות ספורטיבית חיוני לשיפור ביצועים ומניעת פגיעות ספורט. ואולם השיטות המקובלות, בהם משתמשים כיום לחימום הנם פחות מאידיאליות

צלוליט ופעילות גופנית
הסיוט" של כל אישה – צלוליט. הרבה נכתב עליו. תכשירים רבים מוצעים בשוק להיפתר ממנו אך ללא הצלחה

חזרה לשיגרה לאחר הלידה
לא משנה אם זו לידה ראשונה או שלישית, תמיד כדאי לחזור לגזרה. אז איך לעשות זאת ועל מה כדאי להקפיד?

כיצד להתאמן בקיץ
03/06/08 | אימונים
הקיץ קרב ואיתו החום והלחות. הביגוד משתנה ואנו רוצים להראות טוב במכנסיים קצרות, מתחילים דיאטה ואימונים. אך יש לזכור כי בתקופת הקיץ אורבות סכנות התייבשות,מכות חום ואיבוד מלחים. למרות המודעות היחסית גבוהה, עדיין כמעט בכל קיץ אנו שומעים על תאונות המתרחשות בגלל מכות חום והתייבשות, לעתים עד מקרי מוות.

הבדלים בין נשים לגברים בפעילות גופנית
12/05/08 | יוגה
גברים ונשים שונים זה מזו הן מנטאלית והן פיזיולוגית. האם בעקבות הבדלים אלו יש לבנות תכנית אימון שונה לנשים מאשר לגברים? האם יש להתמקד באזורי גוף שונים? על שאלות אלו ואחרות ננסה לענות במאמר זה.

כיצד להמנע מפציעות מחשב
האם אתם משתמשים במחשב מעל 60 דקות ביום? (ומי לא) אם כן, אתם נמצאים בסיכון של פציעות מחשב, בעיקר פציעת דלקת שורש כף היד (אך לא רק) הידועה כ-CTS ((Carpel Tunnel Syndrome, תופעה הגורמת לכאב ונגרמת כתוצאה מלחץ על עצב המעצבב את כף היד
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI