דף הבית ספורט וכושר גופני יוגה הבדלים בין נשים לגברים בפעילות גופנית
הבדלים בין נשים לגברים בפעילות גופנית
אורי לאוגומר 12/05/08 |  צפיות: 4271

הבדלים בין נשים לגברים בפעילות גופנית

אורי לאוגומר כושר מאוזן

גברים ונשים שונים זה מזו הן מנטאלית והן פיזיולוגית. האם בעקבות הבדלים אלו יש לבנות תכנית אימון שונה לנשים מאשר לגברים? האם יש להתמקד באזורי גוף שונים? על שאלות אלו ואחרות ננסה לענות במאמר זה.

ההבדלים העיקריים בין נשים לגברים באים לידי ביטוי ב:
הבדלים הורמונאליים:
ההבדל ההורמונאלי בין נשים לגברים מתבטא בצורה בולטת בכמות הורמון הטסטוסטרון (לטובת הגברים) המוכר כהורמון אנאבולי ( בונה) ומשפיע על פיתוח מסת שריר וכוח שריר הרמון זה נמצא גם בקרב הנשים אך ברמות נמוכות בהרבה ביחס לגברים.

הורמון הקורטיזול שהוא הורמון קטאבולי (הורס) נמצא בריכוז דומה בדמם של הגברים והנשים אך לאחר תקופת אימונים יורד ריכוז הורמון זה בקרב הגברים ואילו אצל הנשים נשאר ריכוזו באותה רמה, מה שמשפיע כמובן על תהליך בניית השריר לטובת הגברים.

הבדלים מנטאליים / חברתיים:
מקובל לחשוב כי לנשים רמת תחרותיות נמוכה יותר מהגברים, ו"משיכה" נמוכה יותר למקצועות כוחניים.

מחזור הווסת:
לא לגמרי ברור עד כמה משפיע המחזור על אימוני הנשים, ללא ספק יש שוני בין אישה לאישה, יש נשים שבתקופת המחזור משקלן משתנה ויש כאלו המרגישות "נפוחות" יותר, חלקן "רעבות" לפחמימות ואחרות חשות עצבות. אין ספק כי למחזור  השפעה על האימונים -  ולגברים אין מחזור.

הריון ולידות:
הנשים עוברות בתקופת חייהן גם הריון וגם לידה בתקופת ההיריון חלים שינויים רבים בגוף האישה ולעתים נותרים השפעות לאחר הלידה לדוגמא: היפרדות שריר הבטן הישר והחלשות שרירי רצפת האגן.

הבדלים בריכוז השומן בגוף:
קיים הבדל בין גברים לנשים באזורים בהם רקמת השומן נוטה להתרכז, אצל גברים נמצא בדרך כלל ריכוז גבוה של רקמת שומן באזור הבטן העליונה, המשווה לכרס צורה של תפוח ואילו אצל הנשים ניתן להבחין בריכוזי שומן גבוהים בירכיים, בישבן וברגליים המשווה לצורת אגס.

אז האם אישה צריכה להתאמן שונה מהגבר?

בבואנו לבחון סוגיה זו אנו נתקלים במיתוסים, דעות קדומות ורתיעה מאימוני כוח בקרב הנשים 
לדוגמא:
- אימוני כוח יגרמו לנשים להראות שריריות ומגושמות.
- בכדי לעצב ולחטב את הגוף עדיף להשתמש במשקלים קלים ומספר  חזרות גבוה.

למעשה לאימוני כוח יתרונות רבים להלן חלק מהם:
- אימוני כוח חיוניים לשמירה על משקל- בעוברנו את שנתנו ה 25 אנו מתחילם לאבד כ 200 גרם שריר בשנה לערך, הדרך היחידה הידועה כיום למנוע זאת היא באמצעות אימוני כוח (ותזונה נכונה).
- אימוני כוח עשויים להגן מפני אוסטאופורוזיס - אימוני משקולות  עשויים למנוע הידלדלות המינרלים שמרכיבים את מסת העצם .
- אימוני כוח עשויים להקל במצב של סוכרת (מסוג 2)-  האיגוד האמריקני לסוכרת מציין שאימון כוח הוא קריטי לשיפור סילוק הגלוקוז בדם, נמצא שלאחר ארבעה חודשי אימון כוח היה שיפור של 23% במטבוליזם של הגלוקוז. 
 

ובכן תכנית אימון לאישה אינה צריכה להיות שונה מתכנית אימון לגבר לפחות לא במהות, כלומר  יש לבצע , אימוני כוח, אימוני לב ריאה וכמובן גם גמישות .

ממחקרים נמצא כי אימוני כוח מונעים בצורה יעילה עליה ב% שומן הן בגוף והן בשומן התוך בטני  כלומר אימוני כוח הינם כלי יעיל ביותר למניעת הצטברות שומן בגוף.

מרבית המחקרים שנעשו על ההשפעות החיוביות של אימוני הכוח הינם חדשים יחסית ולכן תרומתם לשיפור הבריאות פחות ידועה לקהל הרחב לעומת תרומתו של האימון האירובי.

דגשים והמלצות לאימוני כוח לנשים:
- אל תחששו לבצע אימוני כוח עצימים. אימון כוח עצים משמר ומעצב את השריר- החשש כי אימוני כוח עצימים יהפכו נשים לשריריות ומגושמות אינו נכון, למעשה אימון כזה יעצב את גוף האישה ויועיל לחיטוב הגוף.יעילותו  רבה יותר בהשוואה לאימונים המבוססים על אימונים במשקל קל וכמות חזרות רב.
- שלבו לפחות שלשה אימוני כוח בשבוע. תדירות של שלשה אימונים בשבוע הינה תדירות העשויה לעצב את גופכן, לשמור על משקלכן ולהגן מפני אוסטיאופורוזיס. 
- מומלץ להשתמש במשקלים המאפשרים כמות חזרות של בין 8 ל 15 חזרות למערכה אחת (סט). כמות המערכות (סטים) תהיה בין 3 ל 8 תלוי במטרות וברמת המתאמנת.
- הוספת אימוני כוח לתכנית האימון תסייע לאימונים האווירניים (אירוביים) הן ביכולת הגוף לייצב עצמו והן בהקטנת סכנת פציעות.
- שילוב של משקלות חופשיים בתכנית האימון לנשים עשוי לשפר יציבה

  וחוזק כללי.
- שלבו בתכנית האימון תרגילים כנגד משקל גוף. תרגילים אלו מאמנים היטב גם את שרירי הליבה (  Core ) החשובים הן ליציבה 
 נכונה והן לתפקוד יעיל של הגוף בחיי היום יום.
- הקפדנה לבצע תרגילים לחיזוק רצפת האגן, תרגילים אלו מומלץ לבצע כל יום.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אורי לאוגומר

אורי לאוגומר, מאמן כושר.
http://www.fitnessinbalance.co.il 
 כנסו לחדר הכושר המקוון-
http://www.fitnessinbalance.co.il/web/8888/nsf/sbs.py?&_ID=14306&did=5439&PF=1&G=14306&lang=HE&_UserReference=93F3623B33EAD6034BB03F68



 


מאמרים נוספים מאת אורי לאוגומר
 
אימון משקולות להורדת משקל
01/04/10 | אימונים
החלטתם להתחיל להתאמן בכדי לשפר את כושרכם הגופני ולהוריד משקל ? מתלבטים בדרך היעילה ביותר לעשות זאת ? איזה אימון אפקטיבי יותר ? כמה פעמים בשבוע ? שהרי אין לנו את כל היום לאימונים.

טיפים "להישרדות" בתקופת החגים
החגים בפתח ואיתם הסכנה לעליה במשקל ובעיבוי "הצמיגים". כיצד נשמור על משקלנו ועל גזרתנו בתקופת החגים? ארוחות החג עלולות להגיע ל 2000 קלוריות ולעתים אף יותר מכך, מה שעלול לגרום לעליה במשקל בתקופה קצרה.

פעילות גופנית לפי גיל
בשנים האחרונות המודעות לחשיבותה של הפעילות הגופנית גוברת בצורה משמעותית. ההמלצות די ברורות, אך האם כדאי להתמקד בסוג פעילות מסוים בגיל זה או אחר? על שאלה זו ננסה לענות במאמר זה.

מיתוסים בפילאטיס
22/07/08 | פילאטיס
בשנים האחרונות חדרה שיטת הפילאטיס אל תחום הכושר הגופני, במקביל צצו מיתוסים הקשורים לשיטה זו, יתרונותיה בהשוואה לאימוני כוח ולשיטות אחרות.

חשיבות החימום
מקובל על רב המומחים, כי חימום לפני פעילות ספורטיבית חיוני לשיפור ביצועים ומניעת פגיעות ספורט. ואולם השיטות המקובלות, בהם משתמשים כיום לחימום הנם פחות מאידיאליות

צלוליט ופעילות גופנית
הסיוט" של כל אישה – צלוליט. הרבה נכתב עליו. תכשירים רבים מוצעים בשוק להיפתר ממנו אך ללא הצלחה

חזרה לשיגרה לאחר הלידה
לא משנה אם זו לידה ראשונה או שלישית, תמיד כדאי לחזור לגזרה. אז איך לעשות זאת ועל מה כדאי להקפיד?

כיצד להתאמן בקיץ
03/06/08 | אימונים
הקיץ קרב ואיתו החום והלחות. הביגוד משתנה ואנו רוצים להראות טוב במכנסיים קצרות, מתחילים דיאטה ואימונים. אך יש לזכור כי בתקופת הקיץ אורבות סכנות התייבשות,מכות חום ואיבוד מלחים. למרות המודעות היחסית גבוהה, עדיין כמעט בכל קיץ אנו שומעים על תאונות המתרחשות בגלל מכות חום והתייבשות, לעתים עד מקרי מוות.

הבדלים בין נשים לגברים בפעילות גופנית
12/05/08 | יוגה
גברים ונשים שונים זה מזו הן מנטאלית והן פיזיולוגית. האם בעקבות הבדלים אלו יש לבנות תכנית אימון שונה לנשים מאשר לגברים? האם יש להתמקד באזורי גוף שונים? על שאלות אלו ואחרות ננסה לענות במאמר זה.

כיצד להמנע מפציעות מחשב
האם אתם משתמשים במחשב מעל 60 דקות ביום? (ומי לא) אם כן, אתם נמצאים בסיכון של פציעות מחשב, בעיקר פציעת דלקת שורש כף היד (אך לא רק) הידועה כ-CTS ((Carpel Tunnel Syndrome, תופעה הגורמת לכאב ונגרמת כתוצאה מלחץ על עצב המעצבב את כף היד
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI