דף הבית ספורט וכושר גופני יוגה טיפול בפיברומיאלגיה דרך תרגול היוגה
טיפול בפיברומיאלגיה דרך תרגול היוגה
רעות יוסף 26/06/08 |  צפיות: 4726


טיפול בפיברומיאלגיה דרך היוגה
מאת : רעות יוסף, מורה ליוגה אינטגרטיבית ומטפלת ברפואה סינית, שיאצו וטווינה

מהי  פיברומיאלגיה  -

משמעות השם 'פיברומיאלגיה' f.m.s הוא פיברו: סיבי שריר מיאלגיה: כאב (בלטינית).
הכאב יכול להופיע בשרירים ,בסיבי רקמות החיבור, המפרקים והגידים.
מצב זה עדיין לא מוגדר כמחלה אלא כאוסף של סימנים ותסמינים המתרחשים
יחדיו
ההבדל הוא שסימן זה מה שמוצא הרופא בבדיקה ותסמין הוא מה שהחולה מדווח עליו
. הסימנים יכולים להיות: עייפות, רצון לישון, חרדה, דיכאון, בעיות במערכת העיכול וכאבי גוף. בנוסף ישנם 28 נקודות טריגר שאובחנו אצל מרבית מחולי התסמונת אשר גם מהווים חלק מהאבחנה נקודות אלה נקראות trigger points.

כיום מאובחנים בין 2-3% מכלל האוכלוסייה בישראל ו-4% מאוכלוסיית הנשים אשר מאובחנים כחולי פיברומיאלגיה.   

פיברומיאלגיה נפוצה בעיקר בנשים אך מופיעה גם בגברים, נשים סובלות מסימפטומים רבים יותר כגון עייפות כללית, עייפות בוקר, כאבים בכל הגוף, נקודות רגישות רבות יותר, כאבי ראש ומעי רגיז. עם זאת, לא נמצא שוני בין המינים בחומרת הכאב, תפקוד ברמה הפיזית ואלמנטים פסיכולוגיים כגון חרדה, מתח ודיכאון.

חולי פיברומיאלגיה סובלים מתשישות הדומה למצב הנקרא תסמונת התשישות הכרונית (cfs - chronic fatigue syndrome) וחלק מחולי הפיברומיאלגיה סובלים מתסמיני cfs, ולהיפך. לעיתים הרופא מזהה את שתי התסמונות בחולה או שמתבלבל בניהם,  אחד יכול לאבחן פיברומיאלגיה בעוד שרופא אחר יאבחן את אותו מצב כתסמונת התשישות הכרונית.
בעיות נוספות: כאבי ראש, בעיקר עקב כיווץ שרירי הצוואר-tension headache) )
ומיגרנות נפוצים מאוד, כאבי בטן, נפיחויות, שלשולים ועצירויות
.
תסמונת המעי הרגיז, התכווצויות בשלפוחית וגירוי יכולים לגרום לתדירות גבוהה ותכיפות במתן שתן. כאבי גוף לעיתים בכל הגוף או בחלקים ממנו: כתפיים, שכמות, אגן וכו...
אבחון פיברומיאלגיה
האבחון של פיברומיאלגיה נעשה על ידי מציאת הנקודות tender points וכמובן סימנים נוספים. אך אין בדיקת מעבדה או צילום רנטגן היכולים לאבחן באופן ודאי את התסמונת. הבדיקות נועדו לשלול מחלות אחרות או מצבים אחרים שיכולים להוביל לסימני הפיברומיאלגיה.
הגורם לפיברומיאלגיה
סטרס, שינויים קיצוניים, חוסר שינה לאורך זמן ומצבי עומס רגשי או פיזי.
טראומה פיזית כמו תאונת דרכים או טראומה נפשית בעקבות משבר.
טיפול בפיברומיאלגיה
אפשרויות הטיפול העכשווי בפיברומיאלגיה כוללות:
·
תרופות להפחתת כאב ושיפור השינה
·
תוכניות אימון  אישית לבניית גוף חזק לשיפור סיבולת לב-ריאה : הליכה, אירובי
· טכניקות הרפיה ואמצעים אחרים להפחתת מתח השרירים: יוגה, טאי צ'י,מדיטציה

·
שיפור איכות החיים ותוכניות לניהול אורח חיים עם הפיברומיאלגיה

שיפור דרך היוגה

מהי יוגה
משמעות המילה יוגה היא איחוד, צירוף, שיתוף, הרמוניה. איחוד שלנו עם עצמנו כמשהו שלם  גוף ונפש, נשימה ותודעה טכניקה של חיזוק ובניית הגוף והנפש  לחיים היומיומיים, המבוססת על מסורת עתיקה שמקורה בהודו. יתרונות
היוגה כוללים גמישות, חיזוק הגוף (טונוס שרירים, בניית גוף יציב), נשימה נכונה ומלאה, הורדת לחצים, זרימת דם טובה, שיפור הריכוז, שיפור היציבה, מניעת כאבי גב (ואף משפר מצב קיים של בלט או פריצת דיסק), תורם לפעילות מערכת העיכול ועוד...
למעט העובדה שבשיעור היוגה משפרים את יכולות הגוף הן חיזוק השריר והן גמישות הגוף אנו עובדים גם על נשימה מודעת, הרפיית השרירים ומודעות להפחתת לחצים והרגעה.
אצל חולי תסמונת הפיברומיאלגיה מופיע תסכול וחרדה שהכאב יחזור או שהעייפות לא תעזוב לעולם, דרך תרגילי היוגה המתרגל מקבל כלים להעצמה אישית ובניית האמון חזרה בגוף וביכולות הנפש.
כיוןן שתנוחות היוגה לקוחות מהטבע ומהסיפורים ההודים העתיקים, הם  מהווים מקור כח למתרגל, לדוגמא: תנוחת הלוחם תנוחה שבה המתרגל מדמה עצמו ללוחם שעומד מול דבר שמאיים עליו הגוף ניצב בחוזקה, הנשימה רגועה אך מודגשת והאדם ניצב עומד חזק מול האתגר. כמובן שזהו תהליך עמוק של בנייה והחזרת האמון של החולה לגוף שלו וליכולות שלו אך תהליך זה מניב פירות.
השילוב בין הגוף לנפש מאוד חשוב בטיפול מסוג זה כיוון שהגוף כואב ודואב אך הנפש עייפה ומתוסכלת.
היוגה מתאימה עצמה לכל אדם בהתאם לצרכיו ולא להיפך, יש לזכור שתרגול התנוחות הוא בשבילנו ולא להיפך.

בימים אלה אני מסיימת מחקר על טיפולי שיאצו בחולי פיברומיאלגיה, מטעם מכללת תמורות ואגודת אס"ף - חולי סי.אף.אס (תסמונת התשישות הכרונית) ופיברומיאלגיה.

אשמח לייעץ

רעות יוסף,
מורה ליוגה אינטגרטיבית ומטפלת ברפואה סינית, שיאצו וטווינה

http://reutyosef.comכנסו /
050-20002224




 

 

שימוש במידע מהכתבה על פיברומיאלגיה:

1. http://www.fibromyalgia.co.il/booklet.html#label11

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 רעות יוסף

רעות יוסף, מורה ליוגה ומטפלת ברפואה סינית



 


מאמרים נוספים מאת רעות יוסף
 
טיפול בפיברומיאלגיה דרך תרגול היוגה
26/06/08 | יוגה
מהי פיברומיאלגיה -
משמעות השם 'פיברומיאלגיה' F.M.S הוא פיברו: סיבי שריר מיאלגיה: כאב (בלטינית).
הכאב יכול להופיע בשרירים ,בסיבי רקמות החיבור, המפרקים והגידים.
מצב זה עדיין לא מוגדר כמחלה אלא כאוסף של סימנים ותסמינים המתרחשים יחדיו
ההבדל הוא שסימן זה מה שמוצא הרופא בבדיקה ותסמין הוא מה שהחולה מדווח עליו . הסימנים יכולים להיות: עייפות, רצון לישון, חרדה, דיכאון, בעיות במערכת העיכול וכאבי גוף. בנוסף ישנם 28 נקודות טריגר שאובחנו אצל מרבית מחולי התסמונת אשר גם מהווים חלק מהאבחנה נקודות אלה נק


טיפול בשיאצו בכאבי ראש: גישה מערבית וסינית
כאבי ראש נמנים עם הבעיות הרפואיות הרווחות ביותר. יש אנשים הסובלים מהם לעיתים קרובות ואילו אנשים אחרים כמעט שאינם מכירים אותם. כאבי ראש כרוניים או חוזרים ונשנים עלולים להיות מכאיבים ומעיקים, דבר המוריד מאיכות חייו של האדם ומפריע ב חיי היומיום (עלול להביא להעדרויות מעבודה, שינה לא איכותית, עיפות, עצבנות וכדומה). רק לעיתים נדירות כאבי הראש יעידו על מצב בריאותי חמור ועם זאת, תמיד חשוב לערוך בירור רפואי על מנת לשלול גורמי סיכון.

יתרונות תרגול היוגה
26/06/08 | יוגה
משמעות המילה יוגה היא איחוד, צירוף, שיתוף, הרמוניה. איחוד שלנו עם עצמנו כשלם – גוף ונפש, נשימה ותודעה. יוגה אינה דת, אלא טכניקה להעצמת יכולות וכישורים לחיי היומיום, המבוססת על מסורת עתיקה שמקורה בהודו. היא איננה מבוססת על אמונה, אלא על חוויה אישית והתנסות.
יתרונות היוגה כוללים גמישות, חיזוק הגוף (טונוס שרירים, בניית גוף יציב), נשימה נכונה ומלאה, הורדת לחצים, זרימת דם טובה, שיפור הריכוז, שיפור היציבה, מניעת כאבי גב (ואף משפר מצב קיים של בלט או פריצת דיסק), תורם לפעילות מערכת העיכול ועוד...


מהו דיכאון בנשים לאחר לידה?
מהו דיכאון אחרי לידה?
דיכאון לאחר לידה מתאפיין בתחושות גופניות ונפשיות. ישנן דרגות של חומרה במצב זה כאשר המצב השכיח ביותר הוא ה" בייבי בלוז"- ביטויי עצבות, אירטביליות (חוסר שקט), בכי לא ברור, מצב רוח משתנה, לרוב המצב חולף לבד. המצב החמור יותר הוא דיכאון – במקרה זה התופעות מופיעות מספר ימים לאחר הלידה, סימני עצבות, ייאוש, חוסר חשק, או כוח, חוסר תיאבון, חרדות וכו'. כאשר מצב זה בד"כ מטופל ע"י תרופות או הורמונים.
המצב החמור ביותר נקרא פסיכוזה – מצב יותר נדיר אך קיים. בד"כ מתחיל בחודשים הראשוני

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI