דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה אקטואליה רוחמה אברהם מתוך כנס לעסקים קטנים
רוחמה אברהם מתוך כנס לעסקים קטנים
רוחמה אברהם 22/02/11 |  צפיות: 4602

מתוך נאומה של חברת הכנסת רוחמה אברהם:

אדוני השר,
חברי חברי הכנסת
ראשי האירגונים
בעלי עסקים,
אורחים יקרים.

ב – 10.5.10  מדינת ישראל הצטרפה למדינות ה OECD. ראש הממשלה אמר במסיבתעיתונאים שממשלת ישראל מתכוונת לצמצם את הריכוזיות במשק, לעודד תחרותולהסיר  את החסמים בין אם הם באים מהממשלה  או מהסקטור הפרטי.

יש קשר ישיר בין פגיעה בעסקים הקטנים והבינוניים, ריכוזיות ומעמדהביניים. זהו הבסיס היסודי לקשרי הון ושלטון. ככל שהמשק ריכוזי יותר, ככלשהריכוזיות נמוכה יותר, מי שמשלמים את המחיר הם אותו מעמד ביניים.
הממשלה מעודדת את הריכוזיות ככלי מרכזי במדיניותה ובכך היא מרסקת את מעמדהביניים. מעמד הביניים שרבים ממנו הם בעלי העסקים הקטנים והבינוניים.

הבוקר נעסוק ונייחד את נושא הריכוזיות במשק והשפעתו על עסקים קטניםובינוניים. בישראל יש כ- 430,000 עסקים שמעסיקים למעלה ממיליון מאה אלףאיש. מאות אלפי משפחות שרמת חייהם ואיכות החיים שלהם מושפעת ישירות מתנאיקיומם של העסקים הקטנים במדינת ישראל. זהו מגזר המייצר מחצית מהתוצר העסקי.

ב – 2009 נסגרו כ – 37 אלף עסקים לעומת 46 אלף עסקים שנפתחו. הנתון הזהמזעזע  וזה לא משום שיזמות בישראל לא יכולה להצליח, אלא משום שרוח היזמותמדוכאת על ידי הריכוזיות במשק ושליטת הענקים בשוק מצד אחד, ומצד שניהבירוקרטיה וחוסר הסיוע  במתן תנאים בסיסיים ע"י הממשלה והכנסת.

רוחמה אברהם מוסיפה:

במדינת ישראל עדין לא הפנימו שהעסקים הקטנים מהווים את שדרת הכלכלה המרכזית.
ויש מערכת עניפה של מונופולים, מונופסולים ודואופולים כאשר חלק גדול מהםבבעלות של כמעט אותם בעלי ההון שאט אט "בולעים" את העסקים הקטניםוהבינוניים.

בישראל יש שש קבוצות עסקים גדולות ששולטות בכ 30% מהשוק, העסקים האלהממומנים באשראי בנקאי בכ – 97 מיליארד שקלים לעומת 430 אלף עסקים קטניםשממומנים גם באשראי הבנקאי בכ – 56 מיליארד שקלים בלבד.

המצב שבו מספר בעלי הון מעטים שולטים באופן צולב במוסדות פיננסים הוא מצב מסוכן, מורכב ומסובך ובשנים האחרונות זה רק הלך וגדל.

וקיימת מעל ראשנו סכנה שמערכת פיננסית או שוק יקרסו, הם יגרמו לקריסה פיננסית כלל- מערכתית והמשק כולו יפגע.

בכדי להקטין את השפעת הריכוזיות על המשק והעסקים הקטנים, הממשלה  צריכהלחזק  את הסקטור זה על ידי שורה של צעדי "הגנה" בתחומים הבאים:

1.    יש להגביר באופן משמעותי את הגישה לאשראי לעסקים קטנים לצורך פתיחת עסק, הרחבתו וגם למצב של קושי זמני.
2.    יש צורך לעודד  יותר קליטת עובדים על ידי עסקים קטנים
3.    העסקים קטנים משלמים יותר עבור מוצרים ושירותים שונים ויש צורך לבחון את הוזלת התעריפים
4.    הנגישות למכרזים מחייבת שינוי מהותי כולל קביעת מיכסה לעסקים קטניםבמכרזי הממשלה. זה נושא חשוב ומרכב והחלטנו להקדיש לו פאנל מיוחד.
5.    יש צורך לשפר באופן מידי את מוסר התשלומים של הסקטור הציבורי
6.    עצמאים משלמים ביטוח לאומי כל ימי חייהם ואינם מקבלים  הגנה סוציאלית כאשר העסק נסגר, הנחתי הצעת חוק שאמורה לטפל בנושא.

במהלך הכנס נדון בסיכונים ובהשלכות של הריכוזיות במשק על כלכלת ישראלבכלל ועל העסקים הקטנים בפרט. נתמקד בצעדים שעל הממשלה לעשות ולתרום אתחלקה בכל מה שקשור למכרזים שהיא מוציאה.

הפוסט פורסם לראשונה בבלוג של רוחמה אברהם


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 רוחמה אברהם

רוחמה אברהם נולדה בשנת 1964 בראשון לציון, אם לשני ילדים,  בעלת תואר במדעי המדינה מאוניברסיטת בר אילן.

בעת כהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה, שימשה אברהם כמנהלת הלשכה בין השנים 1994 - 1999.

אברהם נבחרה לכנסת ה-16 וכיהנה כחברה בועדת הכספים, ועדת הכלכלה, הוועדה לקידום מעמד האישה, וועדה מיוחדת לנושא בעיית העובדים הזרים.
כן כיהנה כיושבת ראש ועדת המשנה לעסקים קטנים ובינוניים בועדת הכספים.

במרץ 2005 מונתה ע"י ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, לסגנית שר הפנים מחודש דצמבר 2005 מונתה לממלאת מקום שר הפנים ושימשה בתפקיד עד לחודש אפריל 2006.

עם הקמתה של תנועת "קדימה" בסוף נובמבר 2005, פרשה מהליכוד והצטרפה לתנועה החדשה. עם כינונה של הכנסת ה-17 מונתה ח"כ אברהם לשמש כיושבת ראש ועדת הכנסת. 
ביולי 2007 התמנתה אברהם לשרה המקשרת בין הממשלה לכנסת ולממונה מטעם הממשלה להתוות את אופי האירועים לציון 60 שנות עצמאות למדינת ישראל.

ב – 14.7.08 התמנתה השרה רוחמה אברהם בלילא לשרת התיירות של מדינת ישראל. בסוף שנת 2008 התמודדה רוחמה אברהם בפריימריס של תנועת קדימה ותפסה את המקום השישי  ברשימת התנועה לכנסת.

בכנסת ה – 18  מכהנת רוחמה אברהם כסגנית יושב ראש הכנסת.
בכנסת הנוכחית לקחה על עצמה ח"כ אברהם לפעול למען שינוי שיטת הממשל בישראל, לטפל בנושא העסקים הקטנים והבינוניים בישראל, במגזר השלישי, מעמד הביניים ומיגור הרעב בישראל.



 


מאמרים נוספים מאת רוחמה אברהם
 
רוחמה אברהם - המחאה נגרמה מכך שהאזרחים מרגישים מרומים
12/04/12 | אקטואליה
במהלך השבוע הקרוב נסוב כולנו לשולחן הפסח ונציין את יציאת מצרים – יציאתו של העם היהודי מעבדות לחירות. אין זמן מתאים יותר מחג זה להתייחס לאתגרים החברתיים הרובצים לפתחה של מדינת ישראל בעת הזו.

רוחמה אברהם - הממשלה האטומה הזאת מכניסה את ידה יותר ויותר לכיס של האזרחים
יזמתי דיון זה מכיוון שבשבוע שעבר, ערב חג פורים, אזרחי ישראל הוכו בתדהמה כאשר הם קיבלו חשבונות חשמל מנופחים פי שלושה מהרגיל. בימים אלה כולנו חווים את ההסלמה בדרום, כש- 400 אלף תושבים נמצאים תחת סכנה ביטחונית. בטחון מדינה לאזרחיה נמדד לא רק ברמה הצבאית. מדינה מתוקנת צריכה לדאוג גם לביטחון אזרחיה ברמה החברתית והכלכלית.

רוחמה אברהם בלילא - זו האחריות שלנו להוציא אנשים ממעגל העוני
23/02/12 | אקטואליה
אמש התראיינה ח"כ רוחמה אברהם בלילא, לתכניתה של פארלי שחר ברשת ב' בנושא התוכנית לפתרון בעיית הבטחון התזונתי של אזרחי ישראל, אותו יוזמת ומקדמת אברהם יחד עם עמותת "ידיד". לפני כחצי שנה אישרה הכנסת את הצעת החוק של אברהם בלילא להקמת הקמת מועצה לאומית לביטחון תזונתי ובשיחה סיפרה על יוזמות נוספת לפתרון בעיה והמשמעות שלהן.

ח"כ רוחמה אברהם בלילא כנגד הקפאון במשבר החברתי
חבריי חברי הכנסת. אתמול אמר ראש הממשלה שאחרי החגים ושחרורו של החייל גלעד שליט, ישראל חוזרת לשגרה…כן, חבריי חברי הכנסת, ישראל חוזרת לשגרה, שגרה אומללה, חסרת מנהיגות ומעוף – שיגרה רעה לישראל.

רוחמה אברהם מדברת על מסקנות ורכטנברג בועדת הכספים
09/10/11 | אקטואליה
דבריה של ח"כ רוחמה אברהם בלילא בדיון בוועדת הכספים של הכנסת בנושא ועדת טרכטנברג: ראשית, אני מודה לפרופסור טרכטנברג וחברי הועדה על העבודה, על ההשקעה ועל ההירתמות המיידית של כל אחד ואחת למשימה שהוטלה עליהם.

רוחמה אברהם - דיווח סיכום מושב קיץ, אוגוסט 2011
בשבוע שעבר הסתיים מושב הקיץ של הכנסת. ימים לא קלים בהם אנחנו עדים לזעקת השבר והקריסה של מעמד הביניים, ימים בהם עמוד השדרה של החברה בישראל קורס, ימים בהם הציבור עדיין משלם עבור אחזקתה של הממשלה המנופחת והכושלת, הן בתחום החברתי והן בתחום המדיני.

לאחר שאושר החוק של ח"כ רוחמה אברהם - תוקם מועצה לביטחון תזונתי
31/07/11 | אקטואליה
מליאת הכנסת אישרה השבוע בקריאה שנייה ושלישית, את הצעות החוק של ח"כ רוחמה אברהם, ביוזמת עמותת ידיד. הצעת החוק מקדמת הקמת מועצה לאומית לביטחון תזונתי במשרד הרווחה והשירותים החברתיים. בתגובה לאישור הצעת החוק, אמרה ח"כ רוחמה אברהם בלילא: "הקמת המועצה מעגנת את חובתה של הממשלה לדאוג לבטחונם התזונתי של אזרחיה".

אושרה חקיקת הסדרת מועד תשלום מע"מ שיטיב עם בעלי עסקים קטנים (מהבלוג של רוחמה אברהם בלילא)
ועדת הכספים אישרה לפני זמן קצר בקריאה שניה ושלישית את הצעתם של חברי הכנסת רוחמה אברהם בלילא (קדימה) ואלכס מילר (ישראל ביתנו) להתיר לעסקים שמחזורם עד 15 מיליון ש"ח לדווח מע"מ רק על סכום שהתקבל במזומן. עלות החוק תהיה חד פעמית ותסתכם בכ- 150 עד 200 מיליון ש"ח.

רוחמה אברהם בלילא : אנשים רעבים לא רק לפני חגים, אלא כל השנה
04/05/11 | אקטואליה
לפני שבוע, התראיינה ח"כ רוחמה אברהם בלילא בתוכנית ברדיו דרום, אודות קידום חוק הבטחון התזונתי.
מיליון וחצי משפחות, חיות בישראל מתחת לקו העוני בשנים האחרונות, ובהן , כ-780 אלף ילדים רעבים.


רוחמה אברהם מתוך כנס לעסקים קטנים
22/02/11 | אקטואליה
ב – 10.5.10 מדינת ישראל הצטרפה למדינות ה OECD. ראש הממשלה אמר במסיבת עיתונאים שממשלת ישראל מתכוונת לצמצם את הריכוזיות במשק, לעודד תחרות ולהסיר את החסמים בין אם הם באים מהממשלה או מהסקטור הפרטי.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI