דף הבית עסקים ייעוץ עסקי ניהול פיננסי "אנושי"
ניהול פיננסי "אנושי"
עדי פלאוט 17/05/10 |  צפיות: 3513

מניסיון, גם למנהלים שמגיעים מתחום הכספים, קשה לנהל את העסק ובמקביל לנהל את ההיבט הפיננסי שלו. כדי להבין את אחת הסיבות,להלן דוגמא אמיתית.


מנהלת של מוסד חינוכי פרטי, בעלת רקע של שנים בראיית חשבון ובהנהלת חשבונות (כלומר נושא הכסף לא זר או מרתיע מבחינתה). ובכל זאת, הניהול הפיננסי של ביה"ס לא בוצע בצורה משביעת רצון. בבדיקת הנושא עלה שהמנהלת עמוסה בטיפול השוטף להכשרת התלמידים בנוסף להכשרת המורים המתמשכת בנוסף לטיפול בבעיות לוגיסטיות של המוסד בנוסף לטיפול באחזקה של המבנה בנוסף ל...


זה בטח נשמע מוכר. כי בכל עסק המנהל הוא בדרך כלל סוג של "שרת, איש תחזוקה, מחסנאי ומחנך" – גם אם הוא לא מבצע את הפעולות האלה בפועל הוא מפקח עליהן ומעורב בהן. מרוב "כיבוי שריפות" תחום הניהול הפיננסי עלול לעתים להיות פשוט פעולה אחת יותר מדי, ואז הוא נדחק הצידה בזמן שמתמודדים עם בעיות התפעול כדי שהעסק ימשיך לעבוד.

ואז מגיעים לסוף החודש... והר החשבוניות, הקבלות, ההתחייבויות שניתנו וכו' - נראה מאוד מאיים ומרתיע.


אני חסיד של נושא הנדסת אנוש, ומשתמש בשיטה הבאה כדי להפוך את ניהול הכספים למשהו קל, פשוט ומאוד אנושי – כי מנהל יכול להתחבר לדברים אנושיים הרבה יותר בקלות ובמהירות מאשר ל"מפלצות טכניות מסובכות".

לתיאוריה כמה עקרונות בסיסיים:

1. קל יותר להבין דברים אם הם נראים לעין במבט מהיר, מאשר כשהם מפוזרים או מורכבים.
2. ניהול פיננסי מורכב מ-X פריטים שמתקבלים או יוצאים, בדרך כלל על בסיס חודשי.
3. מנהל צריך להעריך דברים ביחס לנתונים עובדתיים – לדוגמא להעריך את ההוצאות של החודש הנוכחי ביחס לחודש שעבר. כך הוא מסוגל לקבל החלטות נכונות בשבריר שנייה.
4. מערכות צריכות להיות פשוטות ואינטואיטיביות – כך שגם אדם לא מיומן מסוגל להסתכל על המערכת ובמבט מהיר לזהות שמשהו לא תקין בה.


עכשיו בואו נתרגם את העקרונות האלה למשהו בר-ביצוע:
• צרו כ-10 טבלאות פשוטות באקסל, זו לצד זו, בנות שתי עמודות (אחת עם שם הספק ו/או מטרת החשבונית והשנייה לסכום). אפשר להוסיף עוד עמודות אבל זה לא רצוי. עדיף כמה שפחות נתונים פרט לשני אלה. לכל טבלה יהיו כ-15 שורות כאשר האחרונה היא שורת סיכום.
• את כל הטבלאות הקטנות האלו, שמסודרות זו לצד זו, צריך לראות על אותו מסך (כלומר לא צריך לגלול את המסך למטה או שמאלה כדי לראות הכול).

• כל טבלה עוסקת בהוצאה חודשית מסוג מסוים. לדוגמא: תשלומים לספקים, תשלומים על פעולות שיווק, רכישת ציוד, תפעול שוטף וכו'.

• הטבלאות מפרטות רק תשלומים ידועים ומתוכננים לאותו חודש, גם אם עדיין לא בוצעו בפועל.
• בראש העמוד מגדירים תא בו יש את סיכום החשבוניות לאותו חודש.


השלב הבא יהיה לקבוע תאריך קבוע ומוסכם בכל חודש, שעד אליו יש להזין את הנתונים הידועים למקומם הנכון בטבלה. זה אומר שאם נבחר החמישי בחודש אז זה תמיד יהיה החמישי בחודש ויכלול את כל החשבוניות שהגיעו עד אז. מה שהגיע מאוחר יותר עובר לחודש הבא. (כמובן שצריך לבחור תאריך בצורה שתתאים לעסק.)


תהליך עדכון החשבוניות כולו צריך לקחת דקות ספורות בלבד בכל פעם. יש הוצאות קבועות שאחרי הפעם הראשונה בה מזינים אותן לטבלה הן יישמרו בה כאשר משתמשים באותו קובץ מחודש לחודש ומתקנים רק את השינויים. (שם הקובץ משתנה בהתאם לחודש שקשור אליו).
דרך אגב – לא חייבים למלא את הדו"ח הזה בעצמכם. מישהו יכול לעשות זאת עבורכם. העיקר שיתקבל דו"ח מלא עד התאריך שנקבע.


אפשר לתהות למה לא לחכות להנהלת חשבונות והתשובה פשוטה: הנה"ח פועלת מטבעה לאט ומנהל צריך לדעת היכן הוא עומד במהירות הבזק.



עכשיו, בשניות ספורות ניתן להעריך את המצב של העסק. מספיק עם ניחושים והשערות – אי אפשר לנהל עסק בצורה הזאת.


לגבי המנהלת בדוגמא הזאת: אחרי הפעם השנייה שהיא עבדה עם הטבלה היא כתבה לי שרק עצם ביצוע הפעולה עשה לה סדר ו"שקט" בראש, ואיפשר לה להתמקד מחדש במטרות שלה כמנהלת, במקום להיות מוסטת כל הזמן בגלל בעיות תפעוליות שוטפות.


וזאת בעצם השורה התחתונה בניהול.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עדי פלאוט

עדי פלאוט, מנכ"ל ובעלים של קבוצת קומליין - חברת החזקות וניהול עסקי הפועלת משנת 2004.

בקבוצה פועלות חמש חברות: קומסקיור - יבואנית אנטי-וירוס NOD32 מבית ESET, וובוקס - ספקית שירותי מחשוב ענן מהראשונות בישראל, קומפון - המשווקת הבלעדית של שירות 'פון-פלוס' למענה טלפוני חכם ומתקדם, קומליין יעוץ עסקי – המתמחה בייעוץ לעסקים קטנים ובינוניים ופרומו המתמקדת באספקת שירותי שיווק ויחסי ציבור במדיות השונות.



 


מאמרים נוספים מאת עדי פלאוט
 
הכן את הבנקאי שלך לחורף: כך תקבל מהבנקאי שלך שיתוף פעולה להלוואות בתנאים משופרים
ראשית, השורה התחתונה: לא טוב לגשת לבנק מעכשיו לעכשיו לבקשת הלוואה, תמיד טוב יותר להכין את הקרקע מראש, לדעת בדיוק מהו הצורך המדויק ולא בתור כיבוי שריפות כי יתרון הזמן לא עומד לרשותכם.

הופ, הנה הלך הכסף לפרסום
איך זה קורה שדווקא תקציב הפרסום והשיווק הוא זה שנמחק ראשון מהתכנית? ולמה זאת השגיאה הקלאסית?

ניהול פיננסי "אנושי"
כיצד להיות עצמאי ולא להיות "לחוץ" מניהול פיננסי?

שתי גישות לגיוס עובדים
חברות ענק מחזיקות מדורי כוח אדם המגייסים עבורן עובדים אך ברוב השוק העסקי מנהל העסק נאלץ להתמודד עם גיוס כוח האדם ולפעמים אף לבצע את הפעולה בעצמו. יש מנהלים שלא יקבלו מועמד אלא אם הוא בעל ניסיון עשיר, מנהלים שיחפשו רק את העובדים הצעירים והזולים, או את אלה שנראים הכי טוב וכך זה ממשיך. כמובן שהגדרות התפקיד עוזרות להגדיר את הדרישות והמנהל, שמכיר היטב את התפקידים שתחתיו ידע להחליט על הקריטריונים הנחוצים.

המקל והגזר בעסקים
02/02/10 | מכירות
את שיטת "המקל והגזר" כולם בטוח מכירים – נותנים פרס על הישגים וקנס על כישלונות. אבל אפשר גם אחרת.

למומחים בלבד: מה באמת אנשים חושבים עליך?
20/10/09 | מכירות
אחד מהטיפולים הרווחים יותר והשגויים יותר בעסקים הוא להוריד מחירים - הרעיון שיעדיפו אותך מפני שאתה זול יותר ולאו דווקא טוב יותר. למען האמת, מחירים נמוכים אכן מושכים לקוחות ואכן מקלים על סגירת העסקות. אך ישנם מצבים שככל שהמחיר יהיה נמוך יותר כך גם המינוס בבנק יגדל או שלכל הפחות הרווח לא יהיה יותר מאשר משכורת ממוצעת כאשר הטרחה רבה יותר מאשר במשרה ממוצעת. לא שווה לטרוח במצב עניינים כזה משום שאין בו יחס נכון של עלות מול תועלת.

הסכנה מאחורי מכירות בסכום גבוה
08/09/09 | מכירות
לרוב העסקים יש סל מוצרים שכולל עסקאות קטנות, בינוניות, גדולות או אפילו ענקיות. העסקאות הגדולות הן אלה שדורשות את מרבית תשומת הלב כי הן גם אלה המכניסות לעסק את סכומי הכסף הגדולים והן דורשות את מרבית ההשקעה מצד בעל העסק או איש המכירות. לאחר כל ההשקעה כשהעסקה נסגרת, יש חוזה והצ'קים או כרטיס האשראי כבר בכיס, הנטייה הטבעית לרוץ מיד ולהשקיע את הכסף, לשלם איתו חובות או לרכוש איתו דברים שמזמן היו צריכים כבר להירכש ורק חיכו לתזרים מזומנים – זו הנקודה לעצור!!! זו בדיוק הדרך למלכודת פיננסית.

המדריך להקמת עסק מצליח
שאלה החוזרת על עצמה שוב ושוב בקרב בעלי עסקים: "שיווק זה טוב ויפה, אבל לפני שמשווקים עסק, איך מקימים מלכתחילה עסק שיצליח?"

הצד האפל של העסק או כיצד להזרים הכנסה מיידית?
אחרי חצי שנה של מיתון שהולך ומעיק יותר ויותר, עסקים רבים חווים קשיי תזרים בלתי פוסקים. יש לכך כמה פתרונות, בחלקם לוקח זמן עד שמתחילים לראות את הכסף וחלקם הם "מעכשיו לעכשיו". בעוד שבמקרים רבים בעלי עסקים פונים לבנק בבקשה להלוואה כדי להמשיך ולשרוד, במקרים רבים מדי זהו פתרון לא נכון, שרק הולך ומסבך את העסק בקשיי תזרים חדשים.

קל להוריד מחירים, קשה להעלות אותם לאחר מכן. מוטו בעסקים!
25/05/09 | מכירות
בגלל חוק טבע זה, כאסטרטגיה אני לא בעד להוריד מחירים גם אם זה בזמן מיתון. ואם חייבים לעשות זאת צריך למצוא דרך בה לא יראה הדבר כפתרון למצבה הרע של החברה.
כיצד בכל זאת מורידים מחירים מבלי לפגוע במוניטין של העסק?

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI