דף הבית עסקים ייעוץ עסקי כיצד בונים מחדש אשראי לאחר שנשרפת בבנק?
כיצד בונים מחדש אשראי לאחר שנשרפת בבנק?
עדי פלאוט 21/04/09 |  צפיות: 2586

בעל עסק לייצור מוצרי חשמל השתתף בסמינר שלנו בנושא ניהול פיננסי נכון. בסיום הסמינר, הוא הבין שיש דרך לחלץ את עצמו מהביצה אליה הוא נקלע ונרשם לתוכנית ייעוץ. יועץ בכיר בחברתנו, קיבל לידיו עסק שלכאורה לא היה מקרה מסובך במיוחד, למרות התמונה העגומה: עסק עם שני חשבונות בבנקים שונים (נקרא להם בנק 1, ובנק 2), עם מסגרות אשראי והלוואות.

 

כבר בפגישה הראשונה הבין היועץ, שהמצב הרבה יותר חמור ממה שנדמה לבעל העסק.

 

בנק 1 נתן בעסק אמון במשך זמן רב ונענה לכל בקשה של הגדלת האשראי עד לנקודה שבה העסק שועבד לבנק כדי לקבל עוד אשראי. אולם למרות ההיענות הזאת, המצב לא השתפר ואפילו החריף. בעל העסק היה כה עסוק וטרוד בבעיות היומיומיות שלו, שהוא היה משוכנע שכלל הבעיה שלו מסתכמת בחובות של 400,000 ₪ ומנהל סניף בנק עצבני מאוד.

בנוסף, מרוב עיכוב תשלומים והצטברות חובות הוא "שרף" את הספקים המקוריים שלו ועבר לעבוד עם ספקים חדשים, ואז "שרף" גם אותם. הוא השאיר מאחוריו חובות, שלא יכול היה לעמוד בהם. חקירה מעמיקה יותר העלתה כי חלק מהספקים כבר חסרי סבלנות לקבל לידם את מה שמגיע להם, סך של 1.6 מיליון שקל התחייבויות. אני יכול לומר לכם שהמצב היה מתוח ביותר.

בעל העסק "שרד" לכאורה בזכות כושר אדיר לסבול את הפניות הללו מצד הספקים, אך מה עושים אם כבר התחילו לחזור לך שקים בבנק 1, אתה בחריגה בבנק 2 ונראה כאילו אף אחד לא רוצה לדבר איתך יותר? איך משקמים אמון עם המערכת הבנקאית? האם זה אפשרי בכלל? האם אפשר בכלל להדליק בחזרה את האור?

 

 

לאחר ניתוח מהיר מאוד של המצב הכולל ובניית תוכנית הבראה, הפעולה הבאה הייתה לפתוח מיידית חשבון נוסף בבנק שלישי (נקרא לו בנק 3 לצורך ההסבר). היועץ התלווה ללקוח לפגישה בבנק והסביר לפקיד הבנק מה התכנית. ולהפתעתו של הפקיד מה שביקשנו היה לפתוח יותר מחשבון אחד עבור העסק ובנוסף לא ביקשנו שום מסגרת אשראי. למה עשינו את זה?

חשבון אחד יועד לקליטת כל ההכנסות ללא יוצא מהכלל. הכלל הוא שלא מוציאים מחשבון זה יותר ממה שיש בו. נקודה. בנוסף, מאותו חשבון (שנקרא לו חשבון הכנסות) - לא יצאו כלל שקים לספקים.

החשבון השני יועד לאגירת הכספים למשכורות ולמוסדות. לא היה צורך במסגרת אשראי כי החלק היחסי של המשכורות והכספים המיועדים לתשלום לרשויות המס הופרש לתוך החשבון הזה מדי שבוע. צעד זה חשוב במיוחד משום שדווקא הכסף הזה, שגורם לבעלי עסקים להאמין שיש להם כסף "שיושב" בחשבון, אינו שלהם מלכתחילה - הכסף הזה שייך למדינה או לעובדים ולמעשה אסור להשתמש בו לכל מטרה פרט למטרה זאת. בעזרת השיטה הזאת, בעל העסק יוצר לעצמו "רזרבה" שמיועדת לתשלום משכורות ולמוסדות. כך, לפחות הפחתנו גם מידה ניכרת של מתח מבעל העסק, שחשש שלא יהיה בידו לשלם לעובדים ולרשויות בבוא העת.

לאחר שהפרשנו את הסכום למשכורות ולרשויות ו"החבאנו" את זה בחשבון השני, התפננו להעביר מחשבון מספר 1 בבנק 3 סכומי כסף לחשבונות בבנק 1 ובנק 2 ומשם לשלם לספקים.

 

למרות שבבנק 2 המשיכה להיות "מלחמת עולם" עם ביטולי שקים, החזרות וכו', בבנק 3 החשבון התנהל ללא מסגרת אשראי ובצורה יפה מאוד - האמון והאשראי עלה במשך הזמן. לאחר שלושה חודשים, היה אפשר לדבר עם מסגרת אשראי נאה. לא שאני ממליץ בדרך כלל להשתמש במסגרות אשראי, אך כאן באמת היה צריך לממן את הפעילות השוטפת עד להורדה משמעותית של החובות של העסק ובמקביל לאפשר פעילות שוטפת.

לאחר כ- 10 חודשי פעילות, בנק 3, שכעת כבר ראה שיש לו עסק עם אדם שמנהל את חשבונותיו בצורה יפה ואמינה מאוד, הציע לבעל העסק מיוזמתו הטבות ומסגרת אשראי גדולה יותר.

 

ברור שפעולה זאת מהווה רק את קו החזית מול מנהל סניף הבנק, להרגיע את הרוחות ולרכוש מחדש את אמונו, במקביל אליה בוצעו פעולות שיווק וקידום מכירות, יצירת הסכמות עם ספקים לגבי החזרת החובות וטיפול נכון יותר בכספים. בתוך תקופה של 12 חודשים, צומצמו מעל 20% מההתחייבויות המקוריות שהיו כאשר החל הייעוץ וזאת מבלי להגדיל את סך ההתחייבויות של העסק.

מי אמר שאי אפשר אחרת?


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עדי פלאוט

עדי פלאוט, מנכ"ל ובעלים של קבוצת קומליין - חברת החזקות וניהול עסקי הפועלת משנת 2004.

בקבוצה פועלות חמש חברות: קומסקיור - יבואנית אנטי-וירוס NOD32 מבית ESET, וובוקס - ספקית שירותי מחשוב ענן מהראשונות בישראל, קומפון - המשווקת הבלעדית של שירות 'פון-פלוס' למענה טלפוני חכם ומתקדם, קומליין יעוץ עסקי – המתמחה בייעוץ לעסקים קטנים ובינוניים ופרומו המתמקדת באספקת שירותי שיווק ויחסי ציבור במדיות השונות.



 


מאמרים נוספים מאת עדי פלאוט
 
הכן את הבנקאי שלך לחורף: כך תקבל מהבנקאי שלך שיתוף פעולה להלוואות בתנאים משופרים
ראשית, השורה התחתונה: לא טוב לגשת לבנק מעכשיו לעכשיו לבקשת הלוואה, תמיד טוב יותר להכין את הקרקע מראש, לדעת בדיוק מהו הצורך המדויק ולא בתור כיבוי שריפות כי יתרון הזמן לא עומד לרשותכם.

הופ, הנה הלך הכסף לפרסום
איך זה קורה שדווקא תקציב הפרסום והשיווק הוא זה שנמחק ראשון מהתכנית? ולמה זאת השגיאה הקלאסית?

ניהול פיננסי "אנושי"
כיצד להיות עצמאי ולא להיות "לחוץ" מניהול פיננסי?

שתי גישות לגיוס עובדים
חברות ענק מחזיקות מדורי כוח אדם המגייסים עבורן עובדים אך ברוב השוק העסקי מנהל העסק נאלץ להתמודד עם גיוס כוח האדם ולפעמים אף לבצע את הפעולה בעצמו. יש מנהלים שלא יקבלו מועמד אלא אם הוא בעל ניסיון עשיר, מנהלים שיחפשו רק את העובדים הצעירים והזולים, או את אלה שנראים הכי טוב וכך זה ממשיך. כמובן שהגדרות התפקיד עוזרות להגדיר את הדרישות והמנהל, שמכיר היטב את התפקידים שתחתיו ידע להחליט על הקריטריונים הנחוצים.

המקל והגזר בעסקים
02/02/10 | מכירות
את שיטת "המקל והגזר" כולם בטוח מכירים – נותנים פרס על הישגים וקנס על כישלונות. אבל אפשר גם אחרת.

למומחים בלבד: מה באמת אנשים חושבים עליך?
20/10/09 | מכירות
אחד מהטיפולים הרווחים יותר והשגויים יותר בעסקים הוא להוריד מחירים - הרעיון שיעדיפו אותך מפני שאתה זול יותר ולאו דווקא טוב יותר. למען האמת, מחירים נמוכים אכן מושכים לקוחות ואכן מקלים על סגירת העסקות. אך ישנם מצבים שככל שהמחיר יהיה נמוך יותר כך גם המינוס בבנק יגדל או שלכל הפחות הרווח לא יהיה יותר מאשר משכורת ממוצעת כאשר הטרחה רבה יותר מאשר במשרה ממוצעת. לא שווה לטרוח במצב עניינים כזה משום שאין בו יחס נכון של עלות מול תועלת.

הסכנה מאחורי מכירות בסכום גבוה
08/09/09 | מכירות
לרוב העסקים יש סל מוצרים שכולל עסקאות קטנות, בינוניות, גדולות או אפילו ענקיות. העסקאות הגדולות הן אלה שדורשות את מרבית תשומת הלב כי הן גם אלה המכניסות לעסק את סכומי הכסף הגדולים והן דורשות את מרבית ההשקעה מצד בעל העסק או איש המכירות. לאחר כל ההשקעה כשהעסקה נסגרת, יש חוזה והצ'קים או כרטיס האשראי כבר בכיס, הנטייה הטבעית לרוץ מיד ולהשקיע את הכסף, לשלם איתו חובות או לרכוש איתו דברים שמזמן היו צריכים כבר להירכש ורק חיכו לתזרים מזומנים – זו הנקודה לעצור!!! זו בדיוק הדרך למלכודת פיננסית.

המדריך להקמת עסק מצליח
שאלה החוזרת על עצמה שוב ושוב בקרב בעלי עסקים: "שיווק זה טוב ויפה, אבל לפני שמשווקים עסק, איך מקימים מלכתחילה עסק שיצליח?"

הצד האפל של העסק או כיצד להזרים הכנסה מיידית?
אחרי חצי שנה של מיתון שהולך ומעיק יותר ויותר, עסקים רבים חווים קשיי תזרים בלתי פוסקים. יש לכך כמה פתרונות, בחלקם לוקח זמן עד שמתחילים לראות את הכסף וחלקם הם "מעכשיו לעכשיו". בעוד שבמקרים רבים בעלי עסקים פונים לבנק בבקשה להלוואה כדי להמשיך ולשרוד, במקרים רבים מדי זהו פתרון לא נכון, שרק הולך ומסבך את העסק בקשיי תזרים חדשים.

קל להוריד מחירים, קשה להעלות אותם לאחר מכן. מוטו בעסקים!
25/05/09 | מכירות
בגלל חוק טבע זה, כאסטרטגיה אני לא בעד להוריד מחירים גם אם זה בזמן מיתון. ואם חייבים לעשות זאת צריך למצוא דרך בה לא יראה הדבר כפתרון למצבה הרע של החברה.
כיצד בכל זאת מורידים מחירים מבלי לפגוע במוניטין של העסק?

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI