דף הבית רפואה ובריאות בריאות אחר פיברומיאלגיה או מגפת ה-COVID-19... או...?
פיברומיאלגיה או מגפת ה-COVID-19... או...?
מורן אהרון 24/06/20 |  צפיות: 308

הרבה שאלות ומעט תשובות על פיברומיאלגיה ו-COVID-19

שאלות על סינדרום פיברומיאלגיה והאם קיימת התוויה נגדית לטיפול במחלה ביחס לטיפול ב COVID-19.

האם תסמונת פיברומיאלגיה מעמידה את החולים בה, בסכנה ממשית יותר להדבקות ו/או לסבול מנזק גדול יותר מהשלכותיה ותופעות הלוואי של COVID-19?

האם חולי פיברומיאלגיה הם בקבוצת סיכון גם אם גילם צעיר ביחס לקבוצות הסיכון הגיליות המוגדרות על ידי מערכות הבריאות וה"מומחים האפידמיולוגים"?

האם מי שאובחן כסובל מפיברומיאלגיה אך נמצא בתהליך טיפולי ומתפקד בחיי היומיום, עדיין מוגדר כשייך לקבוצת הסיכון?

רבים סובלים מתופעות לוואי (לעיתים חריפות) של פיברומיאלגיה, אך טרם אובחנו. גם אם הם מקבלים טיפול כלשהו, הטיפול הוא סימפטומטי ולכן השפעתו (אם קיימת) היא מקומית ואינה מתמודדת עם מורכבותה של תסמונת הפיברומיאלגיה. האם אלה אשר חולים אך נמצאים במצב של חוסר אבחון עלולים להיות חשופים יותר, להשפעותיו של COVID-19?

פיברומיאלגיה - המחלה המדומה או לא?

פיברומיאלגיה אינה מחלה מדומה ואף לא מחלה אופנתית.

גם כיום לאחר שפיברומיאלגיה זכתה ליום מודעות משלה (12 למאי). עדיין ישנם חולים רבים ובעיקר חולות אשל לוקים בסינדרום הרב מערכתי והבלתי צפוי הזה אך טרם אובחנו. על אף שהמידע על פיברומיאלגיה זמין בשפות רבות, לקהל הרחב. ולא כל שכן למטפלים ורופאים בתחומי הרפואה השונים ואף למרפאים ומטפלים בתחומים שאינם רפואה (פסיכולוגים למשל). מורכבותו של סינדרום רב מערכתי זה על שלל תופעות הלוואי שלו ואשר המאפיינים הבולטים ביותר שלהן היא השונות הרבה הן של חומרת תופעות הלוואי ושונות בסדר הופעתן.

מסיבה זאת פעמים רבות גם אם ניתן טיפול, לאחד או יותר מהסימפטומים של פיברומיאלגיה. הוא אינו מטפל במקור של התסמונת. כיום מקובלת הדעה כי שיבושים בפעילות בלוטת התריס (תת פעילות בלוטת התריס). על פי רוב שיבושים שלא זוהו ולא טופלו, הביאו לשיבושים כרוניים בפעילות מערכת ההורמונים. לשיבושים אלה השפעה ישירה על כלל המערכות אשר מאפשרות לנו חיי יומיום תקינים.

הסימפטומים של פיברומיאלגיה יכולים לצוץ הן בשיבושי תפקוד של מערכות הפיזיולוגיות, מערכת העצבים ההיקפית והמרכזית (המוח) שיבושים קוגניטיביים ושיבושים רגשיים, נפשיים.

המשותף לכל המצבים הוא חוסר איזון בסיסי.

פיברומיאלגיה בימים של איומי המגפה

כיום ידוע כי המערכת החיסונית באופן כללי, מושפעת ישירות מתפקודן המאוזן והתקין של כלל המערכות הרב מימדיות המרכיבות את מי שאנחנו. מחקרים בתחומים אלה מראים כי למצב הנפשי, לאיזון בתפקוד המערכות הפיזיולוגיות, ואף תהליכים תודעתיים קוגניטיביים הם בעלי השפעה ישירה על המערכת החיסונית.

פיברומיאלגיה הוא סינדרום שבמהותו נובע מחוסר איזון בפעילות של מערכות שונות. מכאן ניתן להניח כי ללוקים בפיברומיאלגיה מערכת חיסון ירודה יותר בהתייחס למגפה וייתכן מערכת החיסון שלהם חלשה באופן כללי.

מגפת ה-COVID-19 נמצאת בין "הגלים" והיא חדשה יחסית במקומותינו, אך המחקרים העוסקים בתחום המגפות. מזהים כי העמידות למגפה בהחלט מושפעת מחוזקה ועוצמת של המערכת החיסונית. כבר בהתחלה של הופעת הנגיף הגדירו המומחים אוכלוסיות עם מערכת חיסונית ירודה כבעלי סיכון שיש לשמור עליהם.

מכאן, כי חולי פיברומיאלגיה מאובחנים, אכן מצויים באוכלוסיית הסיכון. אולם חשוב להדגיש, כי חולים שאינם מאובחנים. חשופים אף יותר, בשל העבודה, כי במקרים רבים הם מקבלים טיפול שגוי (בשל חוסר אבחון). טיפול אשא עלול אף לתרום להחלשת המערכת החיסונית באופן עקיף.

התוויה נגדית...?

נחזור להתחלה ונגיד כי לא קיימת התוויה נגדית לטיפול עצמו בפיברומיאלגיה והנגיף המאים על כולנו. אלה אם כן הטיפול הוא סימפטומטי בלבד ושכזה הוא עלול לפגוע במערכת החיסונית שלנו ולא לחזקה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 מורן אהרון

Prosite.site



 


מאמרים נוספים מאת מורן אהרון
 
הזדמנות לרכישת דירה שכמעט פוספסה
06/01/21 | משכנתא
יועץ משכנתאות פרטי, שהצליח להסדיר משכנתא גם עבור זוג צעיר, שעדיין לא התבסס... יצירת תשתית פיננסית שתאפשר לזוג הצעיר לממש את הזכאות למשכנתא לזוגות צעירים.

פיברומיאלגיה או מגפת ה-COVID-19... או...?
הרבה שאלות ומעט תשובות על פיברומיאלגיה ו-COVID-19. שאלות על סינדרום פיברומיאלגיה והאם קיימת התוויה נגדית לטיפול במחלה ביחס לטיפול ב COVID-19.מגפת ה-COVID-19 נמצאת בין "הגלים" והיא חדשה יחסית במקומותינו, אך המחקרים העוסקים בתחום המגפות. מזהים כי העמידות למגפה בהחלט מושפעת מחוזקה ועוצמת של המערכת החיסונית. כבר בהתחלה של הופעת הנגיף הגדירו המומחים אוכלוסיות עם מערכת חיסונית ירודה כבעלי סיכון שיש לשמור עליהם.

שירותי קצין בטיחות בתעבורה ותיקון מספר 6 לתקנות התעבורה
שירותי קצין בטיחות בתעבורה ותיקון מספר 6 - לפניכם תקציר שינויים בתקנות התעבורה 579, 580, 585 וו-587 שלהם השלכות ישירות על ניהול ציי על ידי קצין בטיחות בתעבורה

יוצאים לחופשה עם המשפחה? ומה עם הכלב, עם מי הוא נשאר?
13/02/20 | חיות מחמד
בתקופת החגים ובתקופת הקיץ, אנו מנצלים את החופש מהעבודה והלימודים ויוצאים לחופשה עם המשפחה. אך מה עושים עם הכלב, היכן הוא נשאר? האם דאגתם לו למקום בטוח?

רקמה על מגבת - רקמה על חלוק רחצה לעסק או למתנה
רקמה על מגבת או רקמה על חלוק רחצה היא מתנה מקסימה המתאימה למגוון אירועים.כאשר מדובר ברקמה על מגבת או רקמה על חלוק רחצה עבור עסקים סוג הרקמה יהיה זהה לרקמה עבור מתנה אישית. רוב בתי העסק רוקמים את לוגו החברה או סמל החברה לעומת רקמה לאנשים פרטיים אשר רוקמים שם ושונות.

מוניות אחדות - שירותי שליחויות מהיום להיום
העברת חבילה חשובה או מעטפה עם חומר סודי וחשוב אשר צריכים להגיע ליעד במהירות, היא משימה לחברה המספקת שירותי שליחויות. תחנת מוניות אחדות מספקת שירותי שליחויות מהיום להיום או מהיום למחר. העברה מתבצעת על ידי נהגים ותיקים, מקצועיים ואמינים אשר דוגלים בעמידה בלוחות זמנים ושמירה על דיסקרטיות מלאה.

משרד אדריכלים - למה מומלץ
25/11/18 | אדריכלות
ננסה להצביע על הסיבות, שאנו ממליצים בגינן, על יצירת קשר עם משרד אדריכלים (רצוי ותיק ומנוסה). בכל מצב שבו אתם מתכוונים להיכנס לתהליך הכולל תכנון ובנייה של בית, מבנה חדש, אגף או תוספת למבנה קיים ואף שיפוץ מלא של חלל, דירה, בית או מבנה ציבורי.

ייפוי כוח מתמשך - מימוש וכיבוד זכויות האדם
14/11/18 | ירושה
ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם למצות את זכויותיו ורצונותיו גם בעתיד בין אם הוא אינו נמצא בכשירות משפטית או שהינו באופן ארעי אינו בר שיפוט, בין אם הוא חווה התדרדרות במצבו או שהגיע למצב זה כתוצאה מטראומה.

פתרונות יצירתיים לריהוט
בחירת ריהוט לבית או למשרד, מצריכה מאיתנו חשיבה, תכנון וניצול נכון של חלל החדר, נגריית אהרון כהן ישמחו לבנות עבורכם את הרהיט הנחשק לפי המידות המתאימות ולעזור בבחירת המיקום המתאים ביותר.

הנדימן - כי לא כל אחד יודע לתקן לבד
כאשר אתם נתקעים בכביש עם בעיה מכנית רוב הסיכויים שלא תדעו איך לתקן את הבעיה ותזמינו שירותי חילוץ וגרירה, כך גם בבית ישנן תקלות קטנות העוצרות לנו את סדר היום ואין לנו את הידע והיכולת לסדר אותן לבד. נכון לא תזמינו שירותי חילוץ וגרירה אבל כן תזמינו שירותי הנדימן.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI