דף הבית ספורט וכושר גופני תזונה תמצית הדרכה בנושא תזונה \ יעקב עזרא
תמצית הדרכה בנושא תזונה \ יעקב עזרא
קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית 13/01/09 |  צפיות: 4044

תמצית הדרכה בנושא תזונה

 

  • סוכר חום אינו בריא יותר מסוכר לבן - סוכר לבן הינו מזוקק ממרבית רכיבי הצמח, לעומתו הסוכר החום מכיל יותר מינרלים שונים. אך למרות הכל שני רכיבים אילו הינם מזוקקים אם כי בדרגות שונות.

 

  • קמח חום (או קמח מלא) בריא יותר מקמח לבן - אכן קמח מלא בריא יותר, היות והקמח המלא בהשוואה לקמח הלבן מכיל יותר ויטמינים מקבוצת B-קומפלקס, ויטמין E וסיבים תזונתיים אשר מסדירים את פעילות מערכת העיכול. והרי שידוע כי במאה ה- 19 הייתה שכיחות גבוהה למחלת הברי-ברי (מחסור בויטמין B1) עקב המעבר לקמח לבן. חשוב לציין שישנם מוצרים המכילים או המורכבים מקמח מלא ו/או לבן. למשל, לחם מחיטה מלאה לעומת לחם לבן, או פסטה מחיטה מלאה לעומת פסטה רגילה, או מוצאי מאפה מחיטה מלאה לעומת מוצרי מאפה מחיטה לבנה וכו'...

 

  • אורז חום (או אורז מלא) בריא יותר מאורז לבן - בדומה לקמח המלא שלא זוקק מרכיבי התזונה החשובים שלו לבריאותנו. כך גם האורז המלא מכיל יותר ויטמיני B-קמפלקס, סיבים תזונתיים, ומינרלים שונים.

 

  • חשוב לציין, כי מזונות מלאים שאינם העובדים נספגים באופן איטי יותר כך למעשה הם גורמים לעלייה מתונה יותר של הסוכר בדם, בהשוואה למזונות מעובדים ומזוקקים.

 

  • ניתן לשדרג קמח לבן על ידי הוספת קטניות על הפרוסה לדוגמא: לחם לבן עם חומוס, אורז לבן עם אפונה. כך למעסה נמתן את שחרור האנרגיה מהמזון למחזור הדם, ונגביר את ערכם הביולוגי של חלבוני המזון.

 

  • אחרי שמכינים חביתה מומלץ לשטוף ידיים לפני שאוכלים (בגלל הסלמונלה).

 

  • ויטמינים עדיף ממעבדה כי המינון ידוע ואין חומרי לוואי נוספים.

 

  • אם מחפשים ליקופן רסק עגבניות וקטשופ עדיפות על עגבניות טריות כי הנ"ל מרוכזים יותר.

 

  • צבעי מאכל שמופקים מחומרים טבעיים אינם מזיקים (לדוגמא:  סלק, תרד, בטא קרוטן, כורכום, פפריקה), בהשוואה לצבעי מאכל סינטטיים שונים אשר עשויים לגרום לתופעות לוואי שונות. לדוגמא: צבע מאכל טטרזין - אשר צובע את שקדי המרק בצהוב, עשוי להחריף אלרגיות ואסטמה.

 

  • חלב עיזים וגבינת עיזים אינם בריאים יותר מחלב פרה - אך הם קלים יותר לעיכול ופחות אלרגניים, בהשוואה למוצרי חלב. חלב בעיקרון בריא הכמות מתונה למי שאינו רגיש.

 

  • מזונות אורגניים בריאים יותר - בשל תכולת הריסוסים במזונות שאינם מגידולים אורגניים.

 

  • בישול בכלי פלסטיק במיקרו משחרר הורמונים ואינו מומלץ (כולל כלי פלסטיק שרשום עליהם שמתאימים לחימום במיקרו). להחליף כלי פלסטיק לאחר תקופה. לא לחמם בקרמיקה כי יכול להכיל עופרת שמזיקה לנו.

 

  • אלומיניום יכול לגרום לאלצהיימר - היות ונתגלה כי בחולי אלצהיימר בנתיחות לאחר המוות, נמצאו במוח משקעי חלבונים הקשורים לאלומיניום.

 

  • תפוח אדמה ירוק מכיל חומר רעיל ואינו בריא למאכל.

 

  • עגבניות מוחמצות אינן מומלצות, שאר המוחמצים בסדר. ?!

 

  • מלפפון אומנם איך ערך תזונתי רב אך מכיל מים (לאלה מאיתנו שלא אוהבים לשתות מומלץ).

 

  • מקורות צמחיים לברזל: ברזל קיים בשומשום, טחינה, גרעינים, אגוזים, שקדים. למרות כי המקורות הצמחיים לברזל נספגים בשיעור של כ- 1% בקירוב, וזאת בהשוואה לברזל שמקורו בעולם החי אשר נספג השיעור גבוהה יותר של כ- 10% בקירוב, זאת הודות לתרכובות הם (Heme). מבחינה כימית מורכב הם ממבנה טבעתי שבמרכזו אטום ברזל.

 

  • בישול בסירי ברזל תורם להוספת ברזל. זאת הסיבה שבעבר היו פחות מקרי אנמיה מחסר ברזל, היות והשימוש בסירי ברזל היה שכיח.

 

  • על מנת שהברזל ייספג טוב יותר יש לשתות מיץ תפוזים או לאכול סלט לאחר שאכלנו מזונות שעשירים בברזל. זאת היות והשילוב של ויטמין C עם ברזל מעלה את זמינותו הביולוגית לקליטה בגופנו.

 

  • שומן מוקשה אינו בריא. היות ושומנים מוקשים הינם במצב טרנס, אשר בגופנו מגבירים את רמות הכולסטרול ויוצרים נזקים נוספים. שומן טרנס הוא שומן שנוצר מעיבוד וחמצון של שומן צמחי (רב בלתי רווי), כלומר מהרס וקלקול של  שומן. הוא נמצא במוצרי מזון רבים שהפכו להיות מנוזליים למוצקים, כגון: ממתקים לסוגיהם השונים.

 

  • אומגה 3 מצוי בדגים מאזורים קרים. חשוב לציין כי הדגים הינם אחד המקורות היחידים לחומצות השומן מסוג אומגה 3 בצורתם הסופית כחומצה אקוסאפנטנואית וחומצה דוקוסאהקסנואית או בקיצור:  (Eicosapentaenoic Acid) EPA ו- (Docosahexaenoic Acid) DHA באגוזי מלך יש גם כן מחוצמצות השומן \ אומגה 3, אך בצורת חומצה אלפא לינולנית, אשר בתורה מומרת לחומצות השומן הנ"ל (EHA ו- EPA). חוצות השומן מסוג אומגה 3 טובים לבריאות המוח, מניעת סרטן, ללב וכו'. הן בעלות פעילות אנטי-דלקתית.

 

  • בעת בישול ירקות ויטמין C נהרס. למי שלא אוכל ירקות ופירות מומלץ ליטול כדור של ויטמין C.

 

  • שומנים לא רווים בעיקר מהצומח חוץ משמן קוקוס. סויה, קנולה, חמניות, תירס וכו'. אסור להרבות בהם היות והן גורמות לתגובות דלקתיות. השמנים המומלצים הם שמן זית ושמן קנולה, אבוקדו, אגוזים שקדים וכו'. חשוב לציין כי מרגרינה ושומן צמחי אינם בריאים, מומלץ לטגן ביצה בשמן זית. כל זאת היות והמרגרינה שמקורה בשמן צמחי אשר אינו מכיל כולסטרול, אמורה להיות מוצקה בטמפרטורת החדר. לשם כך מדענים משתמשים בתהליך של הרווית מימנים, אך השומן הצמחי הופך למוצק! בבצק פילו אין מרגרינה ולכן מומלץ בהשוואה לסוגי בצק המכילים מרגרינה וכו'. מסיבה הנ"ל גלידה משומן צמחי אינה מומלצת.

 

  • פרט נוסף שחשוב לציין, הוא כי בכל שמן אין כולסטרול (היות ומקורו בעולם הצומח) אם רושמים שמן ללא כולסטרול אין לכך משמעות!? ולדעתי יש בכך הנטייה להטעיית הציבור...

 

  • אם כבר אז כבר, חמאה עדיפה על מרגרינה!!! היות והחמאה אכן מכילה שומנים רווים וכולסטרול, אך היא אינה עוברת שינויים כימיים, כדוגמת המרגרינה שאינה מכילה כולסטרול (אך מכילה הרבה שומן טראנס). אם בכל זאת רוצים מרגרינה  Vicol אינה מרגרינה מזיקה. היות והיא מופקת משמן זית / קנולה.

 

  • ספרים מומלצים:
    1. אבן הפינה - בתחום פיתוח הגוף
    2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי
    3. סטרואידים כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאול!


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית

קובי עזרא Ph.D מומחה לרפואה נטורופטית, ומאמן כושר. מרצה במכון מור (לאוסטאופורוזיס) ובבית הספר להסמכות מאמנים של וינגייט - באוניברסיטת ת"א (אימונים לפיתוח הגוף ותזונה).

כתב את הספרים:
1. אבן הפינה בתחום פיתוח הגוף.
2. ספורטולוגיה - המדריך לספורטאי.
3. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאות!

בעל קליניקה לרפואה נטורופטית ונותן שרותים:
* טיפול במחלות שונות (כולסטרול, מחלות לב, סוכרת ועוד...).
* דיאטות הרזייה ועיצוב הגוף.
* פיתוח גוף - עיצוב וחיטוב הגוף.
לפגישת יעוץ בקליניקה: 0528567140
אתר: פיתוח גוף, אתר: דיאטה מהירה

דיאטה מהירה1, סוכרת הריון, אנטי אייג'ינג

פיתוח גוף

דיאטה מהירה | דיאטה אישית



 


מאמרים נוספים מאת קובי עזרא Ph.D יעקב מומחה לרפואה נטורופטית
 
קובי עזרא ויוסי אדרי תחרות מר ישראל, פיתוח גוף, פיתוח שרירים
קובי עזרא, יוסי אדרי, פיתוח גוף, פיתוח שרירים, תחרות מר ישראל, תחרות מר ישראל יוסי אדרי מנתניה הוא אלוף האלופים בתחרות מר ישראל: "עשור אני מחכה לגביע", היה שווה לחכות 40 שנה כדי להגיע ליום הזה", הוא אומר וחושף את הדיאטה המיוחדת שלו

דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת
21/11/21 | השמנת יתר
דיאטה מנצחת תרופות לאנטי-אייגינג ובריאות מטבולית, קובי עזרא חוות דעת. המחקר, שנערך בעכברים, הראה שלתזונה (כולל קלוריות כללית ומאזן מאקרו-נוטריינטים) הייתה השפעה גדולה יותר על ההזדקנות והבריאות המטבולית מאשר לשלוש תרופות הנפוצות לטיפול בסוכרת ולהאטת ההזדקנות. הממצאים מתפרסמים ב- Cell Metabolism.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא
איך להיות גבוה יותר? קובי עזרא. ישנו הורמון בגוף האדם הידוע כהורמון גדילה אנושי (HGH, Human Growth Hormone) המווסת את הגובה. הורמון הגדילה מיוצר ע"י בלוטת יותרת המוח וחיוני ביותר לצמיחה של עצמות ארוכות וסחוס.

צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD
צמיחה וגדילה בגובה - קובי עזרא PhD, צמיחה וגדילה בגובה נוצרת ע"י התארכות עצמות הארוכות, כתוצאה מכונדרוגנזה בצלחות האפיפיזאליות, המכונות גם צלחות הגדילה. תהליך זה נובע מהתרבות כונדרוציטים, היפרטרופיה והפרשת מטריקס חוץ תאית. המאורגן על ידי רשתות מורכבות של גורמים תזונתיים, תאיים, פרצרין ואנדוקריניים. ניתן להגדיר את גיל ההתבגרות כתקופת המעבר מילדות דרך התפתחות מאפיינים מיניים משניים ועד השגת הגובה הסופי בבגרות. מהירות הצמיחה מוגברת בתחילת המוקדמות או באמצע החיים, ידועה כגידול הפוברטלי.

קריאטין - קובי עזרא
קריאטין - קובי עזרא היא חומצה אורגנית חנקנית הנוצרת באופן טבעי. תפקידו העיקרי של הקריאטין הוא להקל על מיחזור של אדנוזין טריפוספט (ATP), מטבע האנרגיה של התא, בעיקר ברקמת השריר והמוח.

דיאטה מהירה מאוד
05/04/15 | דיאטה
דיאטה מהירה. דיאטות לירידה במשקל. ישנן סיבות שונות לאיזון המשקל ודיאטות שונות: החל ממראה חיצוני, עיסוק בספורט ובריאות, לרבות בריאות הלב וכלי הדם ומניעת סרטן....

חיטוב הגוף - קובי עזרא
21/06/14 | דיאטה
בדיאטת דיאט2אול אוכלים כמעט הכל! אך לרוב הדיאטה נקבעת בהתאם למה שהמטופל אוכל באורח ה"נורמאלי" שיגרתי. וכמובן בשילוב המזונות הייחודי! מניב את התוצאות האופטימאליות לחיטוב הגוף באופן מקסימאלי ומהיר ביותר.

מניעת סוכרת מסוג 2
יש חוקרים הטוענים שניתן למנוע סוכרת מסוג 2, זאת ע"י שינוי בהרגלי החיים. היות ותוכנית תזונה ודיאטה נכונה המותאמים לפרט בשילוב תוכנית אימונים אכן עשויים למנוע את התפתחות הסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 2 או סוכרת מבוגרים בלשון העם, בעלת מרכיב גנטי חזק יותר, תזונה ואורח חיים משפיעים על הסיכוי שהמחלה תתרחש בגיל צעיר יותר-40 או מבוגר יותר 60 ומעלה או אולי לעולם לא?!. הסיכון לסוג להופעת סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריונית יכול להיות ירידה ע"י בשמירה על משקל תקין – כלומר השמנה יתרה ותזונה לא בריאה.

ויטמין d אוסטאופורוזיס
ויטמין d אוסטאופורוזיס ויטמין D או (Cholecalciferol) הוא ויטמין מסיס בשומן העוזר לגוף לספוג סידן. ויטמינים מסיסים בשומן מאוחסן ברקמות השומן של הגוף. בנוסף לסיוע לגוף לספוג סידן, ויטמין D גם מסייעת לגוף לשמור על כמות של סידן וזרחן בדם הנכונה. תוספת סידן וויטמין D מהווה טיפול הכרחי באוסטיאופורוזיס. מחלת האוסטאופורוזיס נמצאה מלווה באבחון שכיחות גבוהה של חסר בויטמין D. מקורות מזון ויטמין D מצויה במזונות הבאים: מוצרי חלב גבינה חמאה חלב מועשר (כל חלב בארה"ב הוא מועשר בויטמין D) דגים צדפות דגני בוקר
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI